Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Чудова земля Україна

Чудова земля Україна

 
Тема. Чудова земля Україна.

Мета. Познайомити учнів з державним устроєм, символами, природними багатствами України, вчити самостійно знаходити інформацію та вміло представити її аудиторії; розвивати пізнавальні здібності учнів, критичне мислення, навички спілкування в соціумі; виховувати естетичні смаки, творчі та художні навички.

Хід уроку

І. Організація класу

Вчитель. Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Учень. Ми вам раді, люди добрі

І вітаєм щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок в четвертий клас.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Де змалку нам добре відомі:

І мова прекрасна її, і пісні колискові.

Тут дім наш і школа, і друзі чудові.

Країна ця – край наш найкращий у світі,

І люблять його і дорослі і діти.

2. Бесіда з учнями

- Про яку ж країну ми будемо говорити сьогодні на уроці?

- Тема сьогоднішнього нашого уроку «Чудова земля Україна». Я  пропоную епіграфом нашого уроку взяти чудову пісню

(Звучить пісня)

- Діти, чи згодні ви з думкою про те, що наша країна найкраща у світі?

- За що ви любите свій рідний край?

- А як ви можете виразити свою любов до України? (відповіді учнів)

- А ще ми можемо гарно прочитати вірші про рідний край.

Любі друзі! Хоч маленькі,

Ми вже добре знаєм,

Що звемося українці

Й українських предків маєм.

 

Батько, мати, брат, сестричка

І всі інші члени роду,

Всі належать до одного

Українського народу.

 

Бо родитись українцем –

Це велика честь і слава,

Рідний край свій полюбити –

Найважніша з усіх справа.

 

В нім пливуть глибокі ріки

І шумлять степи безкраї,

Стрункі гори пнуться в хмари,

Синє море грає.

 

Буйне збіжжя колосисте

На врожайних росте ріллях,

Є у надрах сіль і нафта,

Віск, залізо і вугілля.

 

Але щоб цю рідну землю

Міцно, щиро покохати,

Треба все її минуле

Добре вивчити, пізнати.

 

- З перших років навчання в школі ви вже почали знайомитися з історією України. Досконало вивчати і дізнаватись про минуле рідного краю ви будете на уроках історії. А сьогодні я хочу перевірити ваші знання з історії. Кожна команда, правильно відповівши, може заробити собі фішку.

3. Історична вікторина

- Як називалась Українська держава за княжих часів? (Київська Русь)

- Хто з князів Київської Русі запровадив Християнство? (Володимир Великий)

- Як звали велику княгиню Київської Русі? (Ольга)

- Хто з князів сприяв розвиткові науки, культури, залишив у спадок нащадкам? (Ярослав Мудрий)

- Як звали войовничого князя, сина Ольги? (Святослав)

- Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами? (Запорізька Січ)

 - Хто був першим гетьманом Запорізької Січі? (Байда Вишневецький)

 - За наказом якої імператриці була знищена Запорізька Січ? (Катерини ІІ)

ІІІ. Ознайомлення з новим

Вчитель. Діти, вам вже дещо відомо про нашу Україну, а сьогодні на уроці ми зробимо деякі відкриття. Кожна група працювала над певним проектом по заданій темі і дізналась багато цікавого, нового про нашу Батьківщину.

 

 

-                     Я надаю слово першій групі.

Капітан. Наш проект називався «Територіальний устрій України».

Завдання проекту. Дізнатися про територію нашої держави, її кордони, сусідні держави, про основний закон держави, про законодавчу владу в Україні.

Результат проекту. Збір інформації по темі, опрацювати Конституцію України, дізнатись про найвищий законодавчий орган держави -  Верховну Раду та Кабінет міністрів та їх функції, написати проект, донести інформацію однокласникам.

Планування діяльності. 1 – знайти інформацію в книжках; 2 – звернутись про допомогу до вчителя історії, географії; 3 – записати знайдену інформацію, написати твори, дібрати відповідні малюнки; 4 -  написати проект; 5 – провести звіт про проведену роботу.

 

Учні проводять презентацію свого проекту на комп’ютері.

(Звучить пісня про Київ)

 

-                     Тепер послухаємо звіт про свою роботу учнів 2 групи

Капітан. Наш проект називався «Державні символи України»

Завдання проекту. Дізнатися про державні символи України та версії про їх походження.

Результат проекту. Збір інформації про походження та значення державних символів, написати проект по даній темі, донести інформацію учням класу.

 

Планування діяльності. 1 – знайти інформацію в науково-популярній та художній літературі;  2 – звернутись про допомогу до вчителя історії; 3 – записати знайдену інформацію, написати твори, дібрати відповідні малюнки; 4 -  написати проект; 5 – провести звіт про проведену роботу.

 

  1 учень. Як суверенна і незалежна держава, Україна має органи влади, зовнішні атрибути державності – герб, прапор, гімн.

2 учениця. З глибини віків дійшла до нас ось така легенда. Жила собі жінка і мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя. Виросли сини і зібралися в далеку дорогу. Мати, проводжаючи синів,  давала їм на згадку про себе різні подарунки.

- На згадку про свою матусю, візьми, сину, ось цю золоту корону з трьома промінцями. Ця корона буде зігрівати людей, вести тебе вперед до перемог.

За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім’я Тризуб.

 - А ти , синочку, одягни ось цей жовто-блакитний одяг, нехай нагадує він тобі рідне небо та наші щедрі ниви.

Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними вчинками. Люди запам’ятали його і назвали Прапором.

- Ти ж мій сину, отримав у дарунок від мами соловейків голос. Нехай же повсюди лунає твій голос і величний спів.

За його дзвінкі і урочисті пісні люди дали йому ім’я - Гімн.

Учні вивішують газету «Державні символи України»

1учень. 19 лютого 1992 року Верховна Рада України затвердила Державний Герб України – зображення золотого тризуба на синьому полі. Існує понад сорок версій, що пояснюють походження тризуба наприклад, знаряддя праці, яким давно обробляли землю, християнська церковна емблема, геометричний орнамент, підсвічник, символ блискавиці, знак волі.

 Знак країни головний –

Це тризубець золотий.

Він – як сонце в небі синім,

В ньому слава, в ньому сила.

В нім священне слово «воля».

Що рятує від недолі.

Будь же, рідна Україно,

Під гербом цим вільна й сильна,

Хай про тебе в цілім світі

Знають всі: дорослі й діти.

2 учень. Прапор, як засіб сигналізації, відомий з античних часів. Спершу це взагалі могла бути звичайнісінька гілка дерева, жмут трави чи волосінь з кінського хвоста. Згодом почали з’являтися розшиті нитками стяги, хоругви.

Великого розквіту українська символіка набула за часів козацтва. Свої прапори мали полки, курені, сотні.

Наш державний прапор складається з двох смуг: верхня – синя, а нижня – жовта. Жовтий колір – це колір пшеничного поля, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще й колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився життєдайний хліб.

Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. А невже без матері-води визрів би, заколосився б хліб? От вам і ще один блакитний колір – колір цариці води.

3 учень. Сьогодні синьо-жовтий прапор майорить на всіх державних установах України, під ним ходять у моря-океани українські пароплави. Стрімко злітає це полотнище і на різних спортивних змаганнях, коли на п’єдестал пошани підіймаються українські спортсмени. Де б не був наш прапор – на кормі корабля, на борту літака, на машині українського дипломата, на будинку Верховної Ради – скрізь і всюди він засвідчує: тут присутня Україна, тут її громадянин.

Синьо-жовтий прапор України –

Це безхмарне небо, синє-синє,

А під небом золотіє нива,

І народ – і вільний, і щасливий.

Прапор, як святиню, любі діти,

Треба шанувати й боронити.

Прапор – символ нашої держави,

Він для всіх ознака сили й слави.

4 учень. Слово гімн – грецького походження (дослівний переклад – похвальна пісня) – урочиста пісня, прийнята як символ державної, національної єдності.

Слова Національного гімну «Ще не вмерла Україна» написав у 60-х роках ХІХ століття відомий український поет Павло Чубинський, а музику – композитор Михайло Вербицький. Верховна Рада України 6 березня 2003 року затвердила як Державний гімн України слова першого куплета і приспіву цієї пісні.

Лине пісня незабутня,

Горда, величава.

В ній – надія на майбутнє,

України слава.

Нею сонце зустрічає

Нашу Батьківщину,

День новий розпочинає –

Сильна, неподільна.

До нових здобутків кличе

Пісня Україну,

А зовуть її велично

Всі Державним Гімном.

-                     Тепер послухаємо звіт про свою роботу учнів 3 групи

Капітан. Наш проект називався «Народні символи України»

Завдання проекту. Дізнатися про народні символи України, їх значення для українців, використання символів у побуті.

Результат проекту. Збір інформації про походження та значення народних символів, написати проект по даній темі, підібрати загадки, пісні, приказки та прикмети про символи, донести інформацію учням класу.

 

Планування діяльності. 1 – знайти інформацію в науково-популярній та художній літературі;  2 – звернутись про допомогу до бібліотекаря; 3 – записати знайдену інформацію, виконати творчі завдання, дібрати відповідні малюнки; 4 -  написати проект; 5 – провести звіт про проведену роботу.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (27.02.2010)
Переглядів: 2905 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!