Д. Красицький «Тарас Шевченко» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Д. Красицький «Тарас Шевченко»

Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів ім.. Ю.О.Гагаріна – педагогічний ліцей

Вчитель Семенюк Людмила Іванівна

Конспект уроку читання 2 клас

Тема. Д. Красицький «Тарас Шевченко»

Мета. Розширити знання учнів про генія українського народу – Т. Г. Шевченка, про його прагнення допомагати пригнобленим; викликати гордість за талановитих дітей з простолюду, за їхнє бажання вчитися, служити своєму народу.

Вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас; розвивати зорову пам”ять, зв”язне мовлення.

Виховувати почуття гідності і любові за свій народ, прагнення зберігати в пам”яті історію свого народу.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, " Кобзар ”, малюнки.

Тип: Урок засвоєння нових знань.

         Зростає покоління молоде,

           Нові вогні горять на небокраї,

           Та в далеч з наймолодшими іде

           Пророк зорі, що землю всю осяє.

                                                М. Рильський

ХІД УРОКУ

На дошці портрет Т. Г. Шевченка, під ним — епіграф.

І. Організація класу.

1. Аутотренінг

(Очі заплющені, руки на колінах. Учні пошепки повторюють за вчителем)

— Я прийшов до школи вчитися...

— Треба бути уважним...

— Треба бути спокійним...

--- У класі друзі ...

— Вони мене люблять...

— Мені приємно...

— Я легко дихаю...

— У класі сонце, сонце...

— Я добре працюю...

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мовна розминка.

1). Гра « Яке слово зайве»

Яр, яма, ягода,яйце, груша.

Знак, їдальня, їзда, їжачиха.

Люда, Оля, Галя, Тарас, Леся.

2). Чистомовка

Ша-ша-ша – на лугу стоїть лоша

Су-су-су – я водичку йому принесу

Ши-ши-ши- ти тварину не сміши,

Ша-ша-ша- буде сміятись лоша.

3). Скоромовка

Листя падає додолу, засинає гай і поле.

-         прочитати повільно пошепки

-         прочитати повільно вголос

-         швидше пошепки, швидше волос

-         швидко пошепки, швидко вголос.

-         Розкажіть її спокійно, сумно, радісно, здивовано.

ІII. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогоднішній наш урок присвячений геніальній людині —поетові і художникові. Кому саме — дізнаємося, коли розшифруємо прислів'я.

(Шевченко Тарас — наче сонце для нас.)  зачитати епіграф

ІV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

Учитель. Діти, скажіть, будь ласка, чи знають у ваших родинах вірші Т. Г. Шевченка? Які? Чи люблять їх? За що? Чи є у ваших оселях портрети Т. Г. Шевченка? — А які вірші Тараса Григоровича ви пам’ятаєте?(Відповіді дітей)

Обличчя Шевченка знає кожен з нас ще змалечку й відчуває в ньому щось батьківське. Тому й Шевченка називають батьком свого народу. Подивіться на портрет великого поета. Ось він у молоді роки . Це автопортрет, його малював сам Тарас Шевченко. Вдивіться в його сумні очі, змучене обличчя, які виражають нелегку долю, яка випала поету.

Ми називаєм його Кобзарем. Так поет назвав книгу свого життя – " Кобзар ”. Ця книга є в кожній сім”ї, вона стала настільною книгою нашого народу.

Кобзарями називаємо народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі.( Малюнки музичних інструментів).

Вірш " Всі його ми батьком звемо…”.

9 березня особлива дата в нашій країні. В цей день Україна вшановує свого великого сина Т. Г. Шевченка. Тарас Григорович Шевченко прожив усього 47 років, із яких 24- був у кріпацтві, 10 років мучився в солдатській неволі на засланні і всього 13 років був вільною людиною.

2. Розповіді дітей.

1 учень    9 березня 1814 року народився поет в селі Моринцях Звенигородського повіту в сім’ї селянина-кріпака.

Словничок.

Кріпаки – селяни, що були власністю пана.

Григорій Іванович Шевченко і Катерина Якимівна Бойко. Батьки були кріпаками у поміщика Енгельгардта.Григорій Іванович ( батько ) умів читати, стельмахував ( робив із дерева вози, колеса).Мати, Катерина Якимівна – лагідної вдачі жінка, працьовита, дбайлива.Письменним був і дід по батькові Іван, розповіді якого дуже любив слухати малий онук Тарас.

Через 1 рік родина переїхала в сусіднє село Кирилівку(тепер Шевченкове), де й пройшли дитячі роки Тараса.

(розповідь учителя)

У родині було 6 дітей. ( Катерина, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип )Тарас був третьою дитиною в сім”ї Шевченків.Радощів у Тараса було мало. Батько й мати з дня на день ходили на панщину, жили бідно, в нужді і злиднях.

 

Словничок.

Панщина – примусова праця селян на поміщиків.

Тарасик ріс, як билина в полі. Першим його учителем і наставником було саме життя, сповнене плачу і зойків катованих на панському дворі і в полі. Няньчила Тараса старша сестра Катерина, сама ще тоді дитина.Малий Тарас зростав кмітливим і допитливим, цікавий до всього.

Коли йому виповнилося 8 років батько віддав його в "науку” до кирилівського  дяка-вчителя Павла Рубана. Дяк навчав по церковних книгах і за найменшу провину карав учнів різками. Хлопець був охочий до навчання, швидко все запам”ятовував. Тарас мав феноменальну пам”ять.

2 учень     Світлі дні дитинства були недовгими У 9 років померла мати. Батько одружився на Оксані Терещенко, яка сиріт не взлюбила. В 11 роківТараса спіткало нове горе, раптово, простудившись у дорозі, помер батько. І хлопчина залишився круглим сиротою, беззахисним і не доглянутим.

3 учень        Дуже рано в Тараса появилися здібності до малювання. Крейдою чи вуглинкою змальовував усе, що бачив.Прагнучи здобути освіту, стає наймитом дяка у школі. Пізніше шукає в сусідніх селах учителя малювання, 13 річним пасе ягнята.Коли ж, врешті знайшов учителя, з”ясувалось, що він кріпацька душа і повинен служити панові.Тарас став козачком пана Енгельгардта.

4 учень          Доля привела Тараса до Петербурга, де він прожив 17 років.У Петербурзі пан побачивши талант свого кріпака і бажаючи мати власного художника дозволив Тарасові вчитися малювати у майстра живописних справ Ширяєва.Тут, Шевченко, талановитий кріпак, познайомився з відомими діячами живопису і літератури, які доклали багато зусиль, щоб викупити Шевченка з кріпацької неволі. Енгельгардт назвав ціну 2500 карбованців. К. Брюлов і В. Жуковський знайшли спосіб зібрати цю суму. І Тарас став учнем К. Брюлова – почав навчатися в Петербурзькій Академіі Мистецтв.

5 учень    За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Йому забороняли писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати- писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».

У 1840 році виходить у світ " Кобзар ”

Через 10 років поета звільнили, хворим він повернувся у Петербург.Уже будучи тяжко хворим видав український буквар, планував видати ряд підручників.

Помер Т. Г. Шевченко 10 березня 1861 р. у Петербурзі. Пізніше був перепохований, як і заповідав у місті Каневі на Чернечій горі над Дніпром, яка відтоді називається Тарасовою.

Фізкультхвилинка.

 Встаньте, діти, посміхніться

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

V. Робота над текстом.  Д. Красицький « Тарас Шевченко.»

 1. Перед тим, як будемо читати текст, трохи розчитаємось.

 ( Мудрим ніхто не вродився, мудрості в мудрого вчився.)

2.     Складіть будь ласка, фігури і утворіть речення. (Великий народний поет і художник.)

Сьогодні ми будемо знайомитись з твором Дмитра Красицького «Тарас Шевченко».

 (Біографія поета.)

3. Читання оповідання вчителем.

- У якій сім”ї народився Тарас Шевченко?

- Що ви дізналися про батьків поета?

4. Словникова робота.

кріп . к       п . ст . х

            К . бз . р

н. в . льн . к            х . д . жн . к

с . р . т .                 с . н

5. Вправляння у виразному читанні.

Пізніше  плекати  приголубити

Здалеку  недосипають  благенька

Нікому  господарством  занедужала

б)   Словничок.

Плекають – доглядають, дуже турбуються, пестять.

Вишняк – вишневий сад.

Хура – великий віз.

Благенька – бідна, латана, стара.

Неабищо – щось незвичайне.

6. Повторне читання твору учнями.

а) Читання твору кращими учнями;

б) мовчазне читання;

в). читання ланцюжком

в) прискорене читання. Гра " Дощик, дощик, злива ”.

7. Відповіді на запитання.

- Коли померла Тарасова мати?

- Чому помер батько?

- Що перед смертю сказав батько про Тараса?

- Чи справдились слова батька?

8.Вибіркове читання.

- Опис любові дітей до батьків;

- любов Тараса до своєї матері;

- смерть матері;

- життя сироти

- що перед смертю сказав батько про Тараса?

9.Гра " Бджілка ” (вчитель називає слово, а діти зачитують речення в якому є це слово ).

10. Поділ тексту на частини. Складання плану.

Учні читають оповідання по абзацах, добирають заголовки до кожної частини.

План

1. Смерть матері.

2. Тяжке життя сироти.

3. Смерть батька.

4. Тарас Шевченко – народний поет.

11. Робота в групах

1 група «Майстри слова»– переказує за планом

2 група «Юні художники» – малює словесну картину

3 група «Юні фольклористи»- вставити пропущені склади  Та __  ___чен__ - ве__ __  ук__ їнський по__, худож___. (Тарас Шевченко-великий український поет, художник.)

 

12. Тести до твору Д. Красицького "Тарас Шевченко”

1. Для дітей найрідніші:

а) Брати і сестри; б) мати і батько; в) дідусь та бабуся.

2. Тарасова мама померла, коли йому було:

а) Вісім років; б) дев'ять років; в) десять років.

3. Тарасів батько був:

а) Кріпаком; б) паном; в) козаком.

4. Тарасів батько помер від:

а)поранення; б) старості; в) застуди.

5. Кріпаки одягалися у:

а)Добротні кожухи; б) свити з дірками; в) довгі плащі.

6. Тарасового батька звали:

а)Павло Микитович; б)Микола Григорович; в) Григорій Іванович.

1.б 2.б 3.а 4.в 5.б 6.в

- Хвилинка-цікавинка.

У 80 роках відкрили нову планету,яку назвали " Кобзар ”.

На Марсі є кратер ім. Т. Г. Шевченка.

Вчені знайшли мінерал, який назвали Тарасовіт.

В горах Кавказу є пік Шевченка.

Іменем Т. Г. Шевченка названо міста і села, вулиці і площі, а пам”ятники побудовані не лише в Україні, а й далеко за її межами: в Росії, Молдові, Казахстані, Канаді, Франції, Америці. Його твори видані на 33 мовах світу.

Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову,рідних батьків.Діти, де б ви не були, ким би ви не стали, пам”ятайте, що всі ви-онуки Тараса Григоровича Шевченка, і будьте достойні його ім’я.

VI. Підсумок уроку

Учитель. А зараз пограємо у гру «Мікрофон».

Учні передають один одному мікрофон, відповідають на запитання вчителя.

• Що нового ти дізнався про Т. Г. Шевченка, його дитинство?

• Що тебе зацікавило?

• Що здивувало тебе?

• Що схвилювало?

• Що змусило задуматись?

• Що найбільше тобі запам’яталось?

VII. Домашнє завдання.

Переказувати за планом.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (18.03.2014) | Автор: Семенюк Людмила Іванівна
Переглядів: 2603 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!