Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Дмитро Білоус про чари рідної мови

Кальчук Марія Іванівна, вчитель початкових класів Української ЗОШ І– ІІІ ступенів №1 Обухівського району

Предмет: Літературне читання
Клас: 3
Розділ: Мова – дивний скарб

Тема. Дмитро Білоус про чари рідної мови.
Мета: розкривати учням багатство рідної мови; викликати інтерес до вивчення творчості поета Дмитра Білоуса, розвивати зв’язне мовлення, збагачувати активний словниковий запас учнів, виховувати любов, поважливе ставлення до України, до рідного слова, рідного краю.
Очікувані результати: учні розуміють значимість кожного слова у рідній мові; зацікавляться словотворенням; дізнаються про книги поета про мову. Матеріали до уроку: Дмитро Білоус «Кожну літеру ціни». Книжки поета
«Диво калинове» і «Чари барвінкові». Матеріал із посібника «Моя домашня читальня» с. 17-19.

Хід уроку

І. Організаційний момент
– Ви працюєте над проектом, готуєтесь до свята Дня української писемності та мови. Це дуже цікава робота. Поміркуємо, як найкраще її представити.
– Пропоную провести свято у вигляді усного журналу, де кожне повідомлення буде у вигляді сторінок, які ми наче гортаємо і розповідаємо про розвиток української писемності та мови. То ж продовжуємо підготовку до літературного свята, а для цього будемо поповнювати свої знання з теми
«Мова – дивний скарб».

ІІ. Мовна розминка
– Швидко прочитайте слова: мова – мовний – мовити – мовчанка– мовлення – мовник.
– Придумайте аналогічне завдання. Швидко прочитайте пари слів.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Стислий переказ прочитаного. (На дошці написаний план, яким можуть скористатися учні при переказі)
1. Мова первісних людей.
2. Значення винайдення письма.
3. Розвиток української мови.

– Давайте зараз прослухаємо учнів, які підготували інформацію про
«Розвиток української мови». Назвемо їх виступ так:
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово…
Мова моя солов’їна
Ведучий 1
Володимир Сосюра написав такі рядки:
«Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть».
Найбільше і найдорожче добро у кожного народу – це його мова, ота багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.
Ведучий 2
У народі кажуть: Мова – то серце народу: гине мова – гине народ.

Ведучі 3
Як нема без зірок небозводу, як блакиті без сонця нема,
так і мови нема без народу, і народу без мови нема.

Ми живемо в Україні і розмовляємо українською мовою. Українська мова – це державна мова, це наша рідна мова.
Ведучий 1
– Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує на ім’я людини.
Ведучий 2
Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова.

(Учні розповідають вірші.)


Ведучий 3
Слова – це немовби одяг для ваших думок. Вони повинні бути гарними і ясними, а думки – добрими і розумними.
Ведучий 1
Рідна мова – це музика і малювання.
За допомогою слів можна передати красу навколишнього світу.
Ведучий 2
Перлинками української мови є поетичні вірші українських поетів. Ось послухайте які прекрасні слова звучать у таких віршах.
Т. Г. Шевченко                                                    Олександр Олесь
Тече вода з-під явора                                             Літній вечір…Гори в млі,
Яром на долину.                                                     В золоті вершини…
Пишається над водою                                           А під ними ллється десь
червона калина.                                                      Пісня України.
Пишається калинонька,                                         Гасне вечір… Сон обняв
явір молодіє,                                                           гори і долини…
а кругом їх верболози                                            А між горами літа
й лози зеленіють.                                                    Пісня України.

Ведучий 3
Слово рідної мови – це найтонше доторкання до серця. Воно може стати і ніжною запашною квіткою, і гострим ножем.

Ведучий 1
Мудре і добре слово дає радість, нерозумне і нетактовне приносить біду.
(Учні розповідають вірші.)
– Доброго ранку! Мовлю за звичаєм.
– Доброго ранку кожному зичу я.
– Доброго дня вам! Людям бажаю,
І посміхаються у відповідь люди!

Добрі слова ж бо для кожного любі.

До всіх сердець, як до дверей,                        Ти, друже, мусиш знати їх,
Є ключики малі.                                                Запам’ятать не важко:
Їх кожен легко підбере,                                    Маленькі ключики твої –
Якщо йому не лінь.                                          «Спасибі» і «будь ласка»

Ведучий 2
Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури.
Ведучий 3
То ж ми, українці, давайте будемо шанувати, вивчати, розмовляти своєю рідною мовою.
(Учні розповідають вірші)

Якщо з українською мовою в тебе, друже, не все гаразд, не вважай її примусовою, полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається, а хто любить, той легко вчить:
все, як пишеться, в ній вимовляється – все, як пісня, у ній звучить…

Розвивайся, звеселяйся,                  Колосися житом в полі,

Моя рідна мово,                               піснею в оселі.

У барвінки зодягайся,                      щоб зростали наші діти

Моє щире слово.                               Мудрі і веселі.      

Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
як з колиски дорогої мовоньку кохали.

Мову рідну я вивчаю,

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати,

Берегти і поважати.

Звучи, рідна мово
На землі рідній лийся по вінця

Мово моя українська
Мово моя материнська.

В рідній мові своїй
Мусиш вивчити кожне слівце,

Доглядати його,
Як старий садівник деревце.

Чи в радості, а чи в журбі,

Ти поклонися знову й знову

Тому, хто виплекав тобі

Оцю співучу рідну мову.

Народ цю мову прикрашав,

Беріг від роду і до роду
І в ній відбилася душа

Мого великого народу

Буду я навчатись мови золотої

У трави веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою…

Любіть Україну у сні й наяву

Вишневу свою Україну,

Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну…

(Звучить пісня «І радісно святково…»)

ІV. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Повідомлення теми і мети уроку

1. Робота над лексичним значенням слів

– Прочитайте слова і поясніть різницю у їх значенні. Яка роль зміни букви у цьому?мова – нова – сова
– Придумайте самостійно пари слів із зміненою буквою.
– Що цікавого відбувається із словами при зміні лише однієї букви?
– На уроці ми будемо досліджувати значимість літер у словах.

V. Перше ознайомлення із змістом вірша Дмитра Білоуса «Кожну літеру ціни»
– Красу рідної мови відкриває читачам відомий український поет Дмитро Білоус. Для поета українська мова – це диво. Його книги про мову «Диво калинове» і «Чари барвінкові» читають дорослі й діти. За книгу «Чари барвінкові» поетові присуджено літературну премію імені Лесі Українки. А за книжку «Диво калинове» – Національну премію ім. Т. Г. Шевченка. Поет вважає, що: в джерелах слова – душі криниця, а рідна мова – як чарівниця.
Інформація для вчителя:Дмитро Григорович Білоус народився в селі Курмани на Сумщині. Дмитро Білоус – автор багатьох книжок для дітей і про дітей: «Пташині голоси», «Упертий Гриць», «Про чотириногих, рогатих і безрогих», «В класі і в лісі» та ін. Найбільшу славу Д. Білоусу, мабуть, принесла збірка «Диво калинове» (1988). Усе життя поет мріяв про те, щоб привернути увагу дітей до краси нашої солов’їної мови. І він написав такі вірші, які спочатку прозвучали по радіо, а потім вийшли окремою книжкою.
– Які твори Дмитра Білоуса ви читали і який з них вам найбільше запам’ятався?
– Послухайте ще один вірш Дмитра Білоуса. З яким закликом звертається поет до читачів?
(Учитель читає вірш «Кожну літеру ціни», і учні висловлюють думки)

VІ. Усвідомлення змісту твору
1. Словникова робота

– Перевірте своє розуміння значення таких слів: спілка – об’єднання людей за інтересами; перепалка – бійка, сварка;
перепілка – маленька степова пташка.
– Як ви зрозуміли вислів – не мати ціни? Наведіть приклад речення, де доцільно його вжити.
2. Читання вірша учнями з наступним обговоренням його змісту.
– На що звертає увагу автор, коли зникає якась літера у слові?
– Які приклади наведено у вірші?
– Що пропонує нам автор? Чому? Придумайте подібні приклади.
– У першому реченні є однакові за написанням слова.Але чи однакові вони за смислом? Поясніть.
3. Тренування у виразному читанні тексту
– Які слова виділено у вірші?
– Які розділові знаки вживає автор? До чого вони зобов’язують читачів? Речення, у яких є знак оклику, тире, знак питання треба читати з різною силою голосу. Де треба зробити паузу?
– Яку інтонацію ви оберете для слів, які відрізняються однією літерою.
4. Конкурс на виразне читання вірша

VІІ. Осмислення вивченого матеріалу
– Прочитайте уривок з вірша Олеся Лупія «Могутня сила» і визначте важливість літер.
… Кожна літера – це знак, кожна загадкова,
Вони з’єднуються так, що виходить слово.
– Чим схожі головні думки вірша Дмитра Білоуса і уривка з вірша Олеся Лупія «Могутня сила»?

VІІІ. Рефлексія
Робота в парі
– Розкажіть один одному, що найважливіше кожен з вас розповів би про українську мову своєму ровеснику, який розмовляє іншою мовою?

ІХ. Домашнє завдання
Вивчити вірш Дмитра Білоуса «Кожну літеру ціни» напам’ять.
Підготувати розповідь «Розвиток української мови від давніх часів до сьогодення».

Категорія: Уроки | Додав: (01.08.2017) | Автор: Кальчук Марія Іванівна
Переглядів: 1330 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!