Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Екологічний гурток "Екоколобок"

ПЕРШЕ ЗАНЯТТЯ

ТЕМА. ЗЕМЛЯ — КОЛИСКА ЛЮДСТВА.

Мета. Дати первісні уявлення про утворення Всесвіту і планети Земля. Ознайомити дітей з красою і неповторністю навколишнього світу за допомогою картин природи, створених словами, фарбами, звуками. Вчити розуміти природу, відчувати її красу, берегти її багатство, розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього, виховувати екологічну культуру, любов до природи, сприяти формуванню таких якостей особистості, як спостережливість, допитливість, почуття прекрасного.

Хід заняття.

І.     Організаційна частина.

Вступне слово вчителя.

— Сьогодні я хотіла б поговорити з вами про Землю. Яка вона? Земля завжди захоплювала людину своїм вічним відродженням, кругообігом весен і зим, безмежністю горизонтів, красою лісів і ланів, річок і озер. Людина тягнеться до землі, відкриває її, оберігає від ворогів як найвищу святиню і цінність.

II.     Мотивація навчальної діяльності.

Всі говорять «Земля», а кожен уявляє і розуміє своє... Для космонавта вона — планета, для моряка — берег, для геолога — сховище корисних копалин.

А для вас? Що ви розумієте під словом «Земля»? (Планета, рідний край, ґрунт).

                                     I.      Тема заняття.

Ось ви і дізналися про тему нашого уроку. Сьогодні ми будемо говорити про Землю-планету, наш рідний край.

Що ви знаєте про Землю? (Входить до Сонячної системи, обертається навколо Сонця).

Що б ви хотіли дізнатися про Землю як планету?

                                 II.      Основна частина заняття.

Всесвіт утворився багато мільйонів років тому. Одна з теорій утворення Всесвіту: сильний вибух первісного тіла, під час якого з'явилися хмари гарячого газу і пилу. Вони поступово накопичувалися і охолоджувалися, утворюючи галактики, в яких утворилися зірки, планети та інші космічні тіла.

1.             Осмислення сприйнятого матеріалу. Бесіда.

— Зробимо висновок: Що таке всесвіт? (Весь світ). Що таке галактика? (Накопичення мільярдів зірок, розташованих близько одна від одної). Хто запам'ятав, як утворилася галактика? А хто розкаже про утворення Землі? (Земля, як і всі небесні тіла, народилася із газу і пилу. Спочатку вона була гарячою і рідкою, поступово охолоджувалася, покриваючись товстою твердою кіркою).

Які небесні тіла ви знаєте? (Зірки, планети, комети). Вони утворюють цілі сім'ї, які називаються планетними системами. Як називається система, де знаходиться планета Земля? Чому? Що ви знаєте про Сонце? Які ще планети входять до сонячної системи? Чому тільки на Землі існує життя?

2.             Єдність людини і природи.

— У природи в постійній зміні пір року людина «брала» ритм життя і праці, а в її візерунках, предметах, кольорах знаходила форми і стимули для своєї різноманітної діяльності. Людина завжди відчувала свою єдність з природою. В єдності з нею вона створювала саму себе. Складала прикмети, прислів'я.

           III.                  Заключна частина.

«Щоб зберегти життя на Землі, треба зберегти природу». Поясніть цей вислів.

1) Слово вчителя.

— Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожний пійманий метелик — це рана, яка нанесена природі. Якщо таку рану наносиш ти, твій товариш, а потім ще хтось — що стане з природою? Адже їй важко заліковувати навіть найменші рани.   Вдумайтесь в дані цифри:

Кожного тижня на Землі зникає один вид рослин, щороку — зникає один вид тварин. Багато рослин і тварин раніше зустрічалися досить часто, тепер їх майже немає, вони занесені до Червоної книги. Чому так називається ця книга?

Зараз люди всієї планети зрозуміли, що природа в небезпеці. Майже в усіх країнах проводиться робота з охорони природи. Деякі заводи і фабрики переобладнані і вже не забруднюють воду і повітря. На місці вирубаних лісів люди саджають нові. Заборонено збирати рідкісні рослини і полювати на рідкісних тварин. Створюються заповідники. Про які заповідники ви підготували розповідь?

2)  Розповіді дітей про заповідники (Асканія Нова, Канівський, Карпатський).

3)  Розповідь учителя.

«Найстрашніший звір на Землі», — наголошує напис на вході до одного з зоопарків Німеччини. Коли зацікавлений відвідувач притуляється до масивних ґрат і зазирає всередину, — він бачить себе. За ґратами встановлено дзеркало...

Чи безпідставним є напис на вході? (Ні, людська діяльність настільки змінює природу, що це, почасти, загрожує існуванню самої людини). Отже, треба починати з себе.

4)  Робота над екологічним оповіданням.

Яких правил треба дотримуватися у природі, щоб не завдавати їй шкоди, ми зробимо висновки, слухаючи розповідь ваших ровесників.

За тиждень тільки і було розмов у класі про майбутню подорож до лісу. В останній момент захворіла вчителька Ганна Василівна. Але ми вирішили все ж таки поїхати в ліс самі. Дорогу ми вже знали, взяли продукти, компас, не забули і про магнітофон. Веселою музикою ми повідомили про наше прибуття в ліс. Дні стояли теплі, сухі. Знайома стежка привела нас до березового гаю.

Привал. Швидко наламали гілок з дерев і розпалили вогнище, зробили чай, поїли і пішли далі. Перед тим, як іти, Петрик повикидав склянки і поліетиленові пакети і сказав: «Мікроби все одно їх зруйнують!». Палаюче вогнище ніби прощалося з нами. В кущах ми знайшли гніздо якогось птаха. Потримали в руках теплі яєчка і поклали на місце. Ставало все тепліше. На лісовій галявині ми знайшли маленького їжачка Вирішили, що мати його покинула, взяли з собою — у школі стане на користь. Побачивши мурашник, вирішили доторкнутися до нього палицями. Поступово почали набігати хмари, стемніло, загуркотіло. Пішов дощ, заблискотіла блискавка. Але нам було не страшно — ми встигли сховатись під одиноким деревом. Веселі ми йшли на станцію. І раптом побачили змію. «Це гадюка!» — закричав Петрик і вдарив її палицею. З великим букетом квітів ми підійшли до станції. Гарно пройшов день.

Помилки:

1.  Гучна музика злякає птахів.

2.  Для вогнища збирають сухі гілки.

3.  Не можна залишати після себе сміття.

4.  Вогнище потрібно закидати піском, землею або залити водою.

5.  Брати яйця пташок не можна.

6.  Брати тварин не можна.

7.  Не слід чіпати мурашник.

8.  Ховатися під одиноким деревом не можна, може влучити блискавка.

9.  Не можна бити змій.

10.  Не можна зривати квіти, можуть трапитись рідкісні.

5) Групова робота.

  Поки ми читали й аналізували розповіді дітей, я отримала скарги мешканців лісу, саду, городу. Давайте розберемося в них.

   Прочитати скаргу, визначити, від кого вона. Яку користь приносить ця тварина?

Скарга   № 1

Ох, не люблять мене люди! Голос мій не подобається і очі, кажуть, у мене негарні. Вважають, що я приношу горе. А чи так це? Якщо б не я , дехто б сидів без хліба. Так добре поміркуйте, ображати чи поважати мене треба? (Сова). Розповідь про сову.

Скарга   № 2

Сама знаю, що не красуня я. Деякі люди не терплять моєї присутності, намагаються втекти, а то ще й камінці шпурляють. За що? Не всім же бути гарними?! А користь від мене велика. (Жаба).

Скарга   № З

Зі мною пов'язана назва першого весняного місяця. Я дарую людям дуже цілющий, смачний напій. А люди зловживають цим, шматуючи й ріжучи мій стовбур. І я після цього гину. А могла б принести ще багато користі. (Береза).

                IV.            Підсумок заняття.

  Пригадаємо все, про що говорили.

                       I.                   Слово вчителя.

  Так, ми говорили про Землю як планету, як рідний край. А ще про те, що треба берегти і охороняти природу, бо якщо кожен народ берегтиме природу свого краю, то у цілому буде збережена наша планета.

  Я хочу, щоб підсумком нашого уроку було виготовлення плаката на захист рідної природи, планети «Природа планети в небезпеці». Розглянемо декілька зразків. Що на них зображено? До чого вони закликають?

                   II.                   Виготовлення екологічного плаката.

  А тепер створіть свої плакати з цим закликом. Поки ви працюватимете, відчути красу рідної природи нам допоможе музика.

                III.                   Виставка учнівських робіт.

Виставка плакатів, виготовлених школярами.
 
Карчевська А.А., Литвин О. В., вчителі початкових класів, Смілянська спеціалізована школи І-ІІІ ступенів №5
 
Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 3019 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!