Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Гурткова робота [ Додати статтю ]

Екологічний гурток "Екоколобок"

ДРУГЕ ЗАНЯТТЯ

ТЕМА. ОСІННЯ ЕКСКУРСІЯ ДО ЛІСУ (ПАРКУ).

Мета. Сприяти отриманню дітьми яскравих вражень про осінню

природу. Розширити уявлення дітей про лісові рослини. Вчити спостерігати за змінами в житті рослин. Розвивати мислення, творчу уяву учнів. Виховувати бажання оберігати природу.

Місце проведення: ліс (парк).

Хід заняття.

                       I.            Організаційна частина

1.  Правила поведінки на екскурсії. Організований похід учнів.

                   II.            Мотивація навчальної діяльності

   Погляньте навкруги і скажіть, що вас оточує? (Дерева, кущі, трава, квіти).

   Як усе це можна назвати? (Рослини).

   Відгадайте загадку:

Що за книжка без букв, без сторінок, а багато чого навчає? (Книга природи).

                III.            Тема заняття

— Отже, сьогодні ми помандруємо сторінками цієї книги. Відгадайте, що це:

Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс).

   Що ж таке ліс? (Це коли багато дерев, придатних для виробництва пиломатеріалів, шпал, фанери, плит, сірників, це не лише дерева, а й усі кущі, трави на відповідній площі; це — комахи, звірі і птахи, що тут постійно мешкають).

                IV.            Основна частина заняття

   Чому ліс нагадує кількаповерховий будинок? (Верхній — це найвищі дерева: сосни, дуби; нижчий — трохи нижчі: осика, береза, липа, вільха. Потім ідуть кущі: ліщина, калина, глід тощо. А найнижчий поверх — трави, гриби, ягоди, мохи).

   Але ж і в парку, де кожен з вас, мабуть, не раз прогулювався алеями, чимало великих дерев, обрамлених кущами. Чому ж його не називають лісом? (Бо дерева і кущі тут насаджені людиною, за ними постійно доглядають, знищують випадкові рослини і бур'яни).

  Ліс — це великий дім. Хто ж у ньому мешкає? (Найбільше в лісі комах, особливо рудих мурашок, що будують собі гнізда — мурашині купини, висота яких іноді перевищує 1 метр. Руді мурашки — друзі лісу: ділянка навколо їхнього гнізда (не менше як 0,5 га) залишається майже неушкодженою шкідливими комахами, оскільки за сезон (з квітня по жовтень) мешканці лише одного мурашника знищують їх близько 3—5 млн).

— А скільки винахідливості виявляють пташки, будуючи гнізда! У вівчариків воно має вигляд будиночка з трави, у дроздів — старанно вимазане всередині глиною, у ремеза — зіткане із стеблин, із деревного пуху, в піщухи — заховане під корою дерева.

— Уночі в листяних лісах можна почути, як хтось кашляє, насвистує, бурчить. Так перегукуються вовчки лісові — маленькі тваринки, схожі на білку, але вдвоє менші від неї. Тільки вночі вони

лазять по деревах до кубел, влаштованих у дуплах чи старих пташиних гніздах.

— За власними спостереженнями доповніть розповідь про мешканців наших лісів. Які тварини там живуть? Чому вони тут оселяються? Що знаєте про їхні звички?

— Як називається житло білки, зайця, лисиці, зимове помешкання ведмедя?

1. Робота зі скоромовкою.

Обережний хитрий лис До нори вечерю ніс. Біг додому лісом лис, Шелестів над лисом ліс.

2. — Які загадки про лісових мешканців ви знаєте?

Буркотливий, вайлуватий, ходить лісом дід кошлатий. Одягнеться в кожушину, мед шукає і ожину. Любить літом полювати, а зимою в лігві спати. Як зачує він весну — прокидається від сну. (Ведмідь).

Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться. Дзьоб гачком, великі очі, І не спиться їй щоночі. — Ху-ху-ху! — кричить-співа. Відгадали? Ні? (Сова).

Тук-тук-тук!

Так-так-так!

І комашка, і черв'як,

І личинка — біла спинка,

І жучок — короїд —

Мій сніданок, мій обід. (Дятел).

3. Доповніть слова до «словничка-лісовичка»: Соловейко — співун, птах з великими темними

розумними очима; співає, коли нап'ється з березового листочка (коли в берези будуть уже такі листочки, що в них помістяться краплинки роси); сова — мудрий птах, лісова кішка з безшумним польотом, страшним голосом; білочка — господарочка, пустунка, гостренькі вушка, руденьке хутро; лисиця — у пишній рудій шубці, сліди хвостиком замітає, хитра кума, любить мишкувати.

4. Складіть невеличку розповідь або казочку про лісових мешканців.

5. Бесіда.

   Чи всі ви любите ходити до лісу? Чому?

   Яку користь приносить ліс?

Гектар лісу протягом року очищає 18 млн кубічних метрів повітря. До того ж, подібно велетенському пилососу, він збирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево — бук «виробляє» за годину 1 кг 700 г кисню. Денна «продукція» цього природного «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64 чоловік. Гектар лісу дає врожай їстівних грибів — у середньому до 80 кг, близько тонни малини, чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду.

— Інколи ліс називають Чорним.

— Чому він має таку назву? (В осінньо-зимовий період дерева, що ростуть у лісі, мають чорне забарвлення,  а кора стовбурів і гілля дуба та граба — найбільш розповсюджених дерев — теж завжди чорного кольору).

— Які ще породи дерев можна зустріти в нашому лісі? (У першому ярусі панують дуб, берест, клен, липа, в другому — граб, польовий клен, яблуні, груші, осика, в підлісках — татарський клен, жостір, черемха та інші чагарники. На узліссях густо проростають терен, степова вишня, дикий мигдаль та велика кількість трав'янистих рослин).

— Відгадайте, що це за дерево:

Живе один батько і тисячі синів має,

Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб).

  Дуб недарма називають патріархом наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20 м, з міцними гілками, товстим стовбуром і темно-сірою потрісканою корою. Живе понад 500—1000 років. З його кори добувають дубильні речовини, а жолуді є доброю їжею для свиней. З роду-віку шанують у народі це дерево. «Міцний, як дуб»,— виказували люди своє ставлення до нього. У літописах дуб згадується як дерево Перуна — бога дощу, блискавки та грому. Вінками з дубових гілок нагороджували героїв-сміливців, найхоробріших з хоробрих.

— Липа — найсолодше дерево для бджіл. Цей чудовий матеріал у руках народних умільців не тріскається і не коробиться.

Її деревиною народні майстри оздоблювали царські палаци, з неї виготовляли іграшки (ведмедики, ковалі, матрьошки). Найпоширенішим взуттям раніше були личаки, які виробляли з липового лика. Носили їх у будь-яку пору року. Личаки швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12—15 пар, а на пару личаків витрачали лика з 2—3 молодих липок. Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. Звідси, мабуть, і приказка — «Обдерли, як липку».

  Відгадайте:

Біла, а не сніг, зелена, а не лист, Кучерява, а без волосся. (Береза).

— А чому березу називають піонеркою лісу? (На вирубках або згарищах першою поселяється береза — світлолюбна й дуже швидкоросла порода).

— Який вірш про березу ви знаєте?

Це ж чиї цікаві очки

Поглядають, сонця ждуть?

То не очки, то листочки,

То берізки так ростуть.

І малі ж вони вдалися:

Ще у них немає віт...

Мов з колиски підвелися,

Подивилися на світ.

Та малим зростати треба,

Бо на те ж в них сила є...

Налилось дощами небо:

Осінь голос подає.

І деревця посмутніли.

Ось де вперше у житті

В них листочки пожовтіли,

Стали зовсім золоті.

А мине мороз надворі —

Оживуть березки всі,

Стануть гарні, білокорі,

Наче вмиті у росі.

Підійде лісник надвечір,

Доторкнеться до гілок:

— Гляньте,— скаже,— із малечі

Отакий підріс гайок.

                                          (Марія Познанська)

— Поспостерігайте навесні за березою та вільхою; якщо на березі листя розпуститься раніше, ніж на вільсі, літо буде сухе, тепле; якщо ж навпаки — вологе, прохолодне.

  А які ще дерева, крім названих, ви зустрічали в нашій місцевості? Що про них знаєте?

                   V.            Заключна частина

— Чому так говорять: «Природа одному мати, а іншому — мачуха»?

— Для чого потрібно охороняти ліси?

— Пам'ятайте, зникнення тільки одного виду рослин може спричинити до зникнення від 10 до 30 видів комах.

— Одна велика береза, пошкоджена сокирою, може втратити за весну до 200 л соку.

20 кг макулатури зберігають одне дерево. 1 т макулатури рятує від вирубування 0,4 га лісу середнього віку.

— Не ламайте гілок дерев і кущів! Рослина — жива істота, гілки разом з листям відіграють важливу роль у її житті. Так, з допомогою листя рослини дихають, виділяють у повітря кисень, затримують пил.

Читання вірша «Вмійте природу любити».

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром —

Квіти, дерева і трави...

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

Шлях і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

                              (П. Ситниченко)

— Перевірте свою спостережливість.

Якщо ліс без вітру шумить — чекай дощу. Якщо квіти жимолості сильно пахнуть — наступного дня буде дощ, якщо слабо — на ясну погоду. Коли будете в лісі, уважно придивіться до м'якої зеленої трави і ви побачите... безліч витончених форм, відтінків зеленого кольору.

— Які приказки про ліс ви знаєте?

Ліс і вода — брат і сестра. Ліс — природне багатство. Ліс сам себе чистить. Який ліс, такий і звір. Ліс не школа, а всіх навчає.

— Про що йдеться в кожній приказці? Чому так говорять про ліс?

— Щоб не заблукати в лісі, треба запам'ятати деякі прикмети:

Кора дерев, які ростуть окремо на великій галявині, товща і темніша з північного боку.

У берези кора завжди біліша й чистіша з південного боку — це помітно навіть у лісовій хащі.

Тріщини, нерівності й нарости бувають тільки на північному боці стовбура!

Трава густіша й вища з південного боку дерев, пеньків, кущів.

Мохи й лишайники ростуть на корі дерев з північного боку.

Мурашки в лісі знаходяться з південного боку дерев. Південний схил мурашника — пологий, а північний — стрімкий.

— Складемо словничок до теми «Лісові дерева»: береза — білокора, кучерява, зеленоока, струнка...; дуб — велетень, могутній, міцний...; осика — тремтяча, боязлива...

— Складіть невеличку казочку про лісові дерева. Намалюйте улюбленого лісового мешканця. Запишіть казочку і (за бажанням) намалюйте до неї малюнок.

                VI.            Підсумок заняття

Прикмети осені

♦ Досвідчений натураліст може сказати, якою буде зима:

  Що більші мурашники, то суворішою вона завітає в наш край.

♦ Якщо горіхи вродили рясно, а грибів мало — зима буде сніжна і морозна.

  Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай негоди.

  Грім у вересні — на тривалу осінь.

  Якщо у жовтні листя з берези і дуба не все опало — чекай суворої зими, якщо все — зима буде тепла.

  Комарі у листопаді — значить, буде м'яка зима.

  Павутиння на рослинах — на осіннє тепло.

  Післяобідній дощ — тривалий.

  Вечірня зоря червона — на вітер.

  Якщо домашні птахи ховають голову під крило — буде холодно.

♦ Морозний іній на траві — на дощ.
 
Карчевська А.А., Литвин О. В., вчителі початкових класів, Смілянська спеціалізована школи І-ІІІ ступенів №5
 
Категорія: Гурткова робота | Додав: [ADM]Irina (04.04.2010)
Переглядів: 3497 | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!