Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку [ Додати статтю ]

Слова ввічливості

Тема уроку: Слова ввічливості.
Мета: Навчати мовної дослідницької роботи в зв’язку з вивченням мовної теми, знайомити учнів із етикетними формами спілкування, навчати школярів уживати слова та вислови ввічливості в різних мовленнєвих ситуаціях, формувати культуру мовлення, збагачувати та розширювати активний словник учнів, розвивати увагу, мислення, виховувати загальну культуру.
Результативність: Формування пізнавальної, самоосвітньої, соціальної компетентностей.
Обладнання: комп’ютер, таблиця, таблички зі словами ввічливості, оповідання В.О. Сухомлинського «Здрастуйте».

1. Артикуляційні вправи. Повторення вимови голосних (відстукування, проспів). Гра «дзвінкі-глухі» (назви парних дзвінких та глухих приголосних). Командна гра «м’які-тверді» приголосні (назви парних твердих і м’яких приголосних.

2. Мовленнєва зарядка. Вірш В.М. Сосюри «Любіть Україну».
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
- А моя мова яка?
- Моя мова, така чудова
Солов’їна, барвінкова
- А чому барвінкова?
- Бо барвінками цвітуть українськії слова.

2.1. Дати відповіді на запитання.
- Яка у нас державна мова? В якій державі ми живемо? Хто ми за національністю?
- Як ще можна назвати нашу мову? (Квітуча, наче м’ята запашна і т.д.)
- Яке місце займає наша мова у світі?

3. Актуалізація опорних знань.
3.1. Дати відповідь на запитання.
- Що таке мова?
- Що таке мовлення?
- Яке буває мовлення? Навести приклади усного та писемного мовлення.
- Які вимоги до усного та писемного мовлення?
- Що таке культура мовлення?
3.2. Списування.
- Записати слова із словникової скриньки (на дошці): культура, мовлення, ввічливість.
- Пояснити орфограми в цих словах: культура, мовлення, ввічливість.
- Словникова робота. Що означає слово ввічливість?

4. Каліграфічна хвилинка

В-в, ві, ви, вві.
- Доповнити речення: «Я буду завжди… (ввічливим, культурним, спокійним і т.д.)».

5. Мотивація навчальної діяльності.
- Всі слова в українській мові цікаві, потрібні. Та є серед них «чарівні» -ті, які мають магічну властивість.
- Хто догадався, що це за слова?

5.1. Слухання оповідання В.О.Сухомлинського «Здрастуйте».
Здрастуйте.
Лісовою стежкою йдуть батько і маленький син. Тиша. Сонце світить. Стукає дятел. Дзюрчить струмок в лісовій глушині. Раптом син побачив: назустріч їм іде бабуся з паличкою.
- Тату, куди йде бабуся? — запитав син.
- Побачити, зустріти чи провести,— відповів батько.
- Коли зустрінемося з нею, ми скажемо їй здрастуйте,— сказав батько.
- Навіщо їй казати це слово? — здивувався син.—Ми ж зовсім незнайомі.
- А ось зустрінемося, скажем їй здрастуйте, тоді побачиш, для чого.
Ось і бабуся.
- Здрастуйте,— сказав син.
- Здрастуйте,— сказав тато.
- Здрастуйте,— сказала бабуся і усміхнулася.
І син із здивуванням побачив: все кругом змінилось. Сонце за­світило яскравіше. По верхів'ях дерев пробіг легенький вітерець, листочки заграли, затремтіли. В кущах заспівали пташки — до цього їх не було чути. На душі у хлопчика стало радісно.
- Чому це так? — запитав син.
- Тому, що ми сказали людині здрастуй, і вона усміхнулася.

5.2. Запитання за змістом.
- Чому тато запропонував синові привітатися з бабусею?
- Яке слово змінило настрій бабусі?
- Що означає слово «здрастуйте»?

5.3. Оголошення завдання уроку.
- Ось ми сьогодні помандруємо в Країну ввічливості, навчимося вживати «чарівні слова», щоб про кожного з вас сказали: Культурна, вихована людина. Ці слова ми будемо вчитись вживати в різних життєвих та мовленнєвих ситуаціях.

6. Вивчення нового матеріалу.
6.1. Відео-метеріал (в клас входить вчитель, діти встають і вітаються).
- Які слова ми вживаємо, коли заходять гості, зустрічаються друзі і т.д.?
Слова вітання:
Добрий день! Доброго ранку! Раді вас бачити!

6.2. Відео-метеріал (с класу виходить лікар).
- Які слова ми вживаємо при прощанні?
Слова прощання:
До побачення! Будьте здорові! Всього найкращого!

6.3. Відео-метеріал (конфліктна ситуація).
- Які слова ми вживаємо для вирішення конфлікту?
Слова вибачення:
Перепрошую! Даруйте! Вибачте!

6.4. Відео-метеріал (звертання з проханням).
- Які слова ми вживаємо при зверненні з проханням?
Слова прохання:
Прошу! Будь ласка! !

6.5. Відео-метеріал (подяка за виконану дію).
- Які слова ми вживаємо для подяки за виконане прохання?

Слова подяки:
Спасибі! Дякую! Дуже вдячна(ий)!

7. Знайомство з таблицею «слова ввічливості».

8. Фізхвилинка та вправи для очей.

9. Ділова гра «Спілкуюсь з другом».

- Уявіть, що вам потрібно поспілкуватися між собою в різних життєвих ситуаціях. Поміркуйте, яка розмова може відбутися між вами. Вживайте «чарівні» слова.
Зразок:
- Доброго дня, Армеме!
- Доброго дня, Ромо!
- Ти даси мені «будь ласка» свій м’яч пограти?
- З задоволенням, візьми, будь ласка!
- Дякую, Артеме!
- До побачення!
- До зустрічі!

10. Закріплення та усвідомлення вивченого матеріалу.
- Робота з підручником. Вправа 203. Виписати слова ввічливості, які найчастіше вживані. Назвати життєву ситуацію, де найбільше вживаються ці слова.

11. Підбиття підсумків. Рефлексія.
- Які нові слова почули на уроці?
- Які ввічливі слова запам’ятали?
- Як почуває себе людина до якої звертаються ввічливо?
- Як називають людину яка вживає ввічливі слова (Культурна, ввічлива і т.д.)?
- З чим поєднується культура мовлення (з культурою поведінки)?

Гра «Закінчи речення».
- Ми вже знаємо правила письма, правила поведінки в школі, а сьогодні пригадаємо правила мовного спілкування, які повинна знати кожна культурна людина.
Коли говориш – не (горлань)
Слів поганих – не (вживай)
На всі боки – не (крутись)
У вічі співрозмовнику – (дивись)
Говори спокійно, чемно,
Спілкуватись тоді буде дуже – (приємно)

12. Домашнє завдання.
- Вживати «чарівні» слова кожного дня в різних життєвих ситуаціях. Вправа 204, ст.77.

Категорія: Навчання учнів з вадами у психічному чи фізичному розвитку | Додав: zybatenkozoya (17.12.2017) | Автор: Зубатенко Зоя василівна E
Переглядів: 235 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!