Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Метод проектів як інноваційна технологія розвитку творчих здібностей молодших школярів на уроках курсу "Я у світі"

Вегера Раїса Василівна,
учитель початкових класів
Кривчунської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Жашківської районної ради


 

МЕТОД ПРОЕКТІВ ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ КУРСУ «Я У СВІТІ»



В статті розглядається використання інноваційних технологій на уроках курсу «Я у світі», а саме проектний метод ведення уроку, який дає можливість покращити якість засвоєння та відтворення матеріалу. Автор пропонує методи, які змогли б допомогти активізувати пізнавальну діяльність школярів на уроках, зацікавити їх, стимулювати прагнення до самостійного вивчення предмета. Матеріал може використовуватися вчителем на уроках курсу «Я у світі», літературного читання та образотворчого мистецтва.

Нове треба створювати в поті чола,
а старе саме продовжує існувати
і твердо тримається на милицях звички.
О. Герцен
Розвиток сучасності вимагає змін в сучасній освіті. Традиційні педагогічні засоби все частіше не спрацьовують, передача «готових» знань від учителя до учня перестає бути основним завданням навчаль¬ного процесу. На мою думку, сучасний навчально-виховний процес має бути звернений на кожну дитину особисто, а навчальні предмети зосереджуватися навколо дитини, не руйнуючи її природи.
Я вважаю, що саме предмет «Я у світі» вчить дитину спілкуватися з іншими людьми, дискутувати, приймати виважені рішення, критично мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин.
У процесі навчання в учнів формується уявлення та поняття про цілісність світу; природне і соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до природи і суспільства.[1, с. 205 ]
Останнім часом викладання предмету в школах зазнало цілий ряд змін. В зв’язку з цим змінюється і традиційна система навчання. Я дійшла висновку, що однією із ефективних педагогічних технологій при викладанні курсу «Я у світі» є проектний метод ведення уроку.
Мій досвід показує, що проектний метод в початковій школі не тільки можливий, тут він просто необхідний. Але інструмент реалізації проекту, форми подання результату проектної діяльності повинні відповідати психофізіологічним особливостям дітей молодшого віку, їх рівню розвитку, комунікативним вмінням. Врахування цих важливих моментів дозволяє підібрати відповідні за форматом і рівнем складності навчальні проекти для учнів початкових класів. Ні для кого не секрет, що в даний час в учнів спостерігається слабка мотивація до навчання, а незвичайні форми проведення уроків та занять дозволяють зробити навчання більш цікавим і захоплюючим для молодших школярів, зберегти пізнавальний інтерес дитини. Якщо маленька людина ходить в школу тому, що їй там цікаво, то й навчання дається їй легше.
Сьогодення - це час змін, коли Україні потрібні люди, які вміють творчо мислити, здатні приймати нестандартні рішення. Досить часто ми переконуємось, що традиційний підхід до навчання не виправдовує себе. Учні відтворюють знання, які передав їм учитель, не вміючи реалізувати їх у практичному житті. Крім того, школа повинна підготувати людей, пристосованих до життя в умовах розвитку нових технологій та інформатизації. Інформація стає основною, і тому для людини одним з найважливіших умінь буде вміння знайти її, переробити і використовувати в певних цілях.
Я вважаю, що для досягнення результатів, про які йдеться в нових Державних стандартах початкової загальної освіти, необхідно впровадження інноваційних технологій. Участь дітей у проектній діяльності формує пізнавальний інтерес і універсальні навчальні дії: вміння працювати в групах (комунікативні), вміння працювати з інформацією (пізнавальні), які потім формуються в вміння, необхідні учням для освоєння компетентності вміння вчитися, про що нам нагадують нові Державні стандарти.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. Цей підхід органічно поєднується з груповим підходом до навчання. Метод проектів завжди припускає розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншої, інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути “відчутними”, тобто, якщо це теоретична проблема - то конкретне її розв’язання, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження. [3, с.111]
Особливо важливого значення надається зв’язку його з життям, оскільки обмеженість відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення й аналізу життєвих вражень − цієї головної чуттєвої опори набутих знань. Це ж стосується принципу поєднання методів і прийомів навчання − він передбачає активне й свідоме нагромадження, а відтак − і узагальнення вражень із різних джерел, доцільну організацію самостійної й пошукової діяльності учнів. [1, с. 205 ]
“Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де і як я можу ці знання застосувати” – ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, яка і приваблює багато освітніх систем, прагнучи знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними уміннями.[2]
При опрацюванні теми «Славетні Українці», я запропонувала учням виконати інтегрований проект з курсу «Я і Україна», читання та образотворчого мистецтва під назвою «Майстри Жашківщини», та дізнатися більше про наших славних земляків.
Разом з дітьми ми провели пошукову роботу і дізналися, що наша Жашківщина славиться чудовими поетами і художниками. Ми переглянули багато робіт митців і зрозуміли, що образотворче мистецтво тісно пов’язане з поезією. Картини надихають людину на створення чудових віршів, а гарні вірші змушують художників братися за пензлі. Під час роботи над проектом діти активно працювали, відшукували інформацію в бібліотеках, інтернеті. Учні навчилися працювати з комп’ютером, оформлювати роботу в програмі Microsoft Power Point. Кожна група презентувала свою роботу. Діти познайомилися з творчими людьми Жашківщини. Взяли участь у шкільних поетичних конкурсах. Відвідали засідання літературної студії старшокласників. Учні ознайомилися з технікою складання віршів. Мої вихованці зрозуміли, що найбільша гордість Жашківщини – люди. Хіба не вправі ми пишатися тим, що наша земля дала світові письменницю Докію Гуменну, яка є уродженкою міста Жашкова; драматурга, поета, сценариста Олександра Леваду, малою батьківщиною якого є с. Кривчунка Жашківського району Черкаської області; кінооператора Данила Демуцького, який народився в селі Охматів (тепер Жашківського району Черкаської області).
В результаті виконання проекту було створено ілюстровану збірку віршів, казок, загадок «Весняний край», адже саме навесні природа пробуджується від сну. Все оживає. Сонячне проміння зігріває сонну землю, зігріває наші душі. І наші вірші та малюнки роблять нас кращими, добрішими, багатшими.
Робота над збіркою виявилась такою захоплюючою, що разом з дітьми ми вирішили розпочати видавництво класного журналу «Мій край».

Моїй Україні
Відкрию вранці я віконце -
Повітря чисте, свіже і легке.
Над лісом десь тихенько сходить сонце,
Мій рідний край замріяно встає.
Мій рідний край – чудовий і багатий.
Зігріюсь я його теплом.
Тут я живу із мамою і татом,
Й цвіте калина в мене під вікном.
Я щиро вдячна неньці Україні
За ласку і дитинство золоте.
Вклонюся я доземно Батьківщині
Й добром віддячу їй за те.
Я помолюсь, щоб Україна процвітала.
Я помолюся знов і знов…
Щоб Україна лиха не зазнала,
А пам’ятала щастя і любов.
Дем’янчук Ліана, 3 клас

Весна
Весна своїм теплом зігріла землю,
Розтанув сніг і потекли струмки.
Закапали з дахів бурульки
І на деревах з'явилися бруньки.
У лісі звірі стали просинатись
Й птахи співають голосно пісні.
Сміється з неба сонечко ласкаве,
Радіє все з приходом теплої весни. Джемесюк Ярослав, 3клас
***
Весна до нас прийшла красна,
Вона нам радість принесла.
Розтанув сніг на вигрітій землі,
Проснулись проліски малі.
Журавлі летять веселі,
Радість йде до нас в оселі.
Малюки на ручаї
Паперові носять кораблі.
Все раніше ясне сонце
На шлях свій виходить.
По віконцях все тепліше
Промінчиком водить.
Фесун Богдан, 3клас

***
До нас в село прийшла весна,
Тепло і радість принесла.
Дзюрчать навколо ручаї,
Пташки співають нам пісні. Весна! Весна прийшла! Ура! Радіють всі! Радію я!
Гуравська Руслана, 3клас

Метод проектів - це одна з конкретних можливостей використовувати життя для виховних цілей. Ось чому можна сказати, що метод проектів розширює горизонти в педагогічній теорії і практиці. Він відкриває шлях, що показує, як перейти від словесного виховання до виховання самим життям. Він дозволяє ставити серйозні проблемні питання, дослідницькі завдання, а дитяча тяга «до таємниць» перетворює їх в «дослідників». Успіх виконання таких завдань формує «інтелектуальну» радість, позитивні емоції. Пошук відповідей на питання призводить учнів до висунення гіпотез, вчить шукати джерела інформації, проводити досліди, аналізувати отримані результати, робити висновки. Учитель на такому уроці не говорить : «Роби, як я», а каже: «Я поруч з тобою, йди попереду».
Турбота кожного про довкілля привела нас до проекту «Квітни, краю мій рідний!» Такий проект пропоную провести при вивченні теми «Турбота кожного про довкілля, культурну спадщину». На осінній екскурсії діти звернули увагу, що гармонія краси в природі порушена діями людей: пляшки, фантики, пакети. Побачене суперечило, вступало в конфлікт зі світом природи. Прибрали все це на шкільному суботнику. Через деякий час продовжили гру в розвідників: що ще погано навколо нас, що не подобається, що можна виправити, як допомогти?
Намалювали малюнки, помріяли: «Було б добре, якби … ». Почали зі шкільного двору. Та що мріяти? Давайте зробимо! Що? Як? Де? Перед школою є витоптаний нами ж шматок землі! Почнемо з нього. Так діти дійшли висновку, що дії людини часто порушують красу і гармонію в природі. І зайнялися не словами, а ділом! Намітили приблизний план дій. До уваги бралися всі дитячі пропозиції. Стало зрозуміло, що ми зможемо втілити мрію в життя. Ми ставали творцями. Кожен зробив ескіз квітника, проект озеленення школи. Діти побачили, що результат буде зовнішній, його можна побачити, понюхати, відчути на дотик. А ось результат внутрішній, помітиш не відразу - він стане надбанням кожного учасника проекту, це безцінний досвід знань, умінь, спілкувань один з одним.
У довідниках, енциклопедіях шукали інформацію про квіти. Збирали прислів'я та приказки, загадки, пісні, вірші розглядали роботи художників. Ділилися інформацією, мріяли про квітник. До лютого ми зібрали достатньо великий матеріал. Інтегрований урок об'єднав предметний матеріал із курсу «Я і Україна», образотворчого мистецтва, розвитку мовлення. Було піднято питання про призначення і користь рослин, насамперед квітів, в озелененні села, і значення їх у житті людини. А без знання квітів не можна займатися квітникарством. Що ж ми дізналися? Провели конкурс « Я малювати можу», де кожен учень намалював ескіз своєї власної клумби. У ході колективної роботи з'явився і індивідуальний проект Посудевської Тетяни «Ірис - король саду». У співпраці з її бабусею Посудевською Людмилою Олександрівною організували виставку фотографій квітів, де ірис був істинним королем. Вивчивши квіти в тій мірі, в якій змогли учні початкової школи, ми підійшли до практичної частини, як посадити і виростити квіти. В нашому проекті з’явилося слово «розсада» . Що це ? Чи можна виростити квіти в класі? Наприкінці березня посіяли насіння айстр, чорнобривців. Вели спостереження, раділи, рахували кількість сходів, переживали, що не всі зійшли, поливали, переховували від сонця. Розсада була чудовою!
Результатом роботи над проектом, завдяки підтримці та допомозі батьків, стала посадка найкрасивішого квітника біля школи, де вкладена частинка душі кожного учня нашого класу.

Квіти вдалися на славу. Жодна квітка не була зірвана або затоптана.

Захист проекту проходив в кілька етапів, щоб усі учні початкових класів нашої школи змогли познайомитися з результатом і ходом проекту. Була організована фотовиставка. Весь зібраний матеріал вдалося систематизувати, естетично оформити, долучити фотоматеріали, оформити папку проекту, а також зробити мультимедіа проект.
Робота над проектом займає особливе місце в системі освіти, дозволяючи учням придбати знання, що не дістаються при традиційних методах навчання. Це стає можливим тому, що діти самі роблять свій вибір і проявляють ініціативу. Тільки при взаємному розумінні та довірі, взаємному інтересі та обміні думками і почуттями між учителем учнем та батьками можна досягти хорошого результату в роботі над проектом і розвитку творчого потенціалу дитини.
Отже, використання методу проектів як педагогічної технології при викладанні курсу «Я у світі» пробуджує інтерес учнів, змушує нестандартно мислити, адекватно сприймати оновлений світ і себе в ньому, сприяє виробленню в учнів наукових і естетичних суджень, допомагає влаштовувати власне життя за гуманістичними законами.

Список використаних джерел:
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. – 205с.
2. Полат Є.С. Метод проектів. Стаття. [Електронний ресурс]
Режим доступу: http://www.mcppv.ho.com.ua/docs/metod_proektov.htm
3. Варламов С.Д., Сурков В.А. Використання Microsoft Office в школі. Історія. Навчально-методичний посібник для вчителів / С.Д.Варламов, В.А.Сурков - М.: «ІМА-пресВ», 2002. - 111с.



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (30.05.2014) | Автор: Вегера Раїса Василівна
Переглядів: 2970 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!