Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Інноваційні технології навчання [ Додати статтю ]

Використання розвивальних ігрових та практично орієнтовних завдань на уроках "Я у світі"
Кравченко Тетяна Андріївна,
вчитель початкових класів
Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6
Смілянської міської ради Черкаської області

ВИКОРИСТАННЯ РОЗВИВАЛЬНИХ ІГРОВИХ ТА ПРАКТИЧНО ОРІЄНТОВАНИХ ЗАВДАНЬ НА УРОКАХ «Я У СВІТІ»

Зміст програми предмета «Я у Світі» містить знання, що сприяють розвитку спостережливості, мислення дитини, уяви, пам’яті, самостійності, активності.
«Розвивальний аспект предмета полягає у формуванні досвіду творчої діяльності учнів, розвитку загально навчальних (організаційних, загально мовленнєвих, загально пізнавальних, контрольно-оцінних) умінь; оволодінні узагальненими способами дій; моделюванні культурних та статево-рольових стандартів поведінки в різних ситуаціях; розвиткові активного пізнавального ставлення до природного та соціального середовища; пізнанні школярами своїх можливостей» [3].
Ігрові та практично орієнтовані завдання сприяють розвитку пізнавальних сил, самостійності учнів, формуванню умінь і навичок, необхідних для майбутнього життя й самоосвіти, розвитку спостержливості й аналізу явищ.

Завдання до розділу «Людина» (3, 4 класи)
Гра «Моя зовнішність»
Мета: розширити уяв¬лення школярів про зовнішність людини; розвивати спостережливість, зв’язне мовлення, навички побудови описових висловлювань, культуру спілкування; виховувати приязне ставлення до товаришів, упевненість у собі й прийняття власної зовнішності.
Хід гри
Учні по черзі розглядають себе у люстерко та описують свою зовнішність: які очі, брови, лоб, ніс, губи, во¬лосся, тобто все, що стосується зовнішнього вигляду.
Решта учнів слухає і доповнює опис.
Методичні поради. Учитель має підтримувати кожного учня і лише позитивно відгу¬куватися про його зовнішність. Він не по¬винен допустити негативних ви¬словлювань з боку інших дітей.
Гра «Художник»
Мета: розширити уяв¬лення школярів про зовнішність людини; розвивати спостережливість, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати доброзичливе ставлення до товаришів, бажання підкреслити гарні риси інших дітей. ,
Хід гри
Учні об’єднуються в пари та розподіляють ролі «художника» і «замовника портрета».
«Художник» уважно дивиться на «замовника портрета», потім відвертається і по пам’яті описує зовнішність «замовника». Якщо «художник» повільно виконує завдання, натякніть йому запитанням: «Яке в мене волосся? Які очі? У що одягнута?»
Методичний коментар: забороняється промовляти образливі слова, що вказують на якісь фізичні недоліки дітей.
Рухлива гра «За кольором очей»
Мета: сприяти виникненню інтересу до зовнішності інших людей; розвивати увагу, спостережливість, фізичну активність дітей; виховувати згуртованість і доброзичливе ставлення дітей одне до одного.
Хід гри
Учням пропонується уважно розглянути колір своїх очей у дзеркальці. За командою вчителя школярі починають рухатися по класу і знаходять дітей з таким самим кольором очей.
Вправа «Правила душі»
Завдання. Складіть кілька правил для своєї душі і намагайтеся їх дотримуватися:
- Моя душа радіє, коли…. ( я зроблю щось добре).
- Моя душа дуже гарна, коли ….. (вона чиста і в ній немає місця поганим
вчинкам).
- Моїй душі любо та мило, коли….. (вона комусь віддячила.)
Вправа «Закінчи прислів’я про честь» [1]
– Безчестя – гірше … (смерті).
– За гроші честі ….. (не купиш.)
– Кому честь, тому й …. (слава).
– Добро стратиш – наживеш, честь утратиш – …. (пропадеш).
– Хто честі не має, тому й сто ковалів її …. (не скують).
– Бережи честь… ( змолоду).
Створення колажу «Казковий герой, з якого я беру приклад»
Діти малюють улюбленого казкового персонажа. Потім складають свої малюнки в одну картину класу. Разом аналізують і підписують намальоване
Завдання до розділу «Людина серед людей» (3, 4 класи)
Вправа «Склади частини прислів’я про маму» [1]
У дитини заболить пальчик, … рясно випаде, та скоро розтане.
Материн гнів, як весняний сніг: … а матері боляче.
На сонці тепло, … а в мами – серце.
Дитина плаче, … то буде тобі скрізь гладенько
Шануй батька й неньку, … а біля матері добре.
Вправа «Незакінчене речення»
Якщо мій товариш захворів, я…
Коли мені потрібна допомога, я …
Мама дала мені дві цукерки, і я…
Творче завдання
Складіть творчу розповідь на тему «Вірний приятель – то найбільший скарб».
Прогностичні завдання
– Якби ви стали феєю Краси, що б ви зробили для себе і людей?
– Якби ви стали феєю Багатства, що б ви зробили для себе і людей?
Вправа «Закінчи прислів’я про дружбу» [1]
– Дружній череді і вовк … (нестрашний)
– Дерево міцне корінням, а людина – … (друзями).
– Нових друзів наживай, старих …. (не забувай).
– Дружба – найбільший… (скарб).
– Чоловік без друга, що їжа без… ( солі)
– Друзі пізнаються в … (біді).
Робота з оповіданням Л.М.Толстого «Два друга» [2]
– Прочитайте оповідання Л.М.Толстого «Два друга»
– Оцініть поведінку хлопчиків.
– Прогностичне запитання. Як би ти вчинив, якби був на місці одного із хлопчиків?
– Чи був у твоєму житті випадок, коли ти не залишив свого друга у біді? Розкажи про нього.
Обговорення ситуацій
Ситуація 1
Друг забув привітати вас із днем народження.
Ситуація 2
У вашого друга з’явився новий друг.
Ситуація 3
Друг просить у вас списати домашнє завдання.
Ситуація 4
Дівчинка дружить із хлопчиком. У класі їх починають дражнити.
Ситуація 5
Іринка прийшла до Оленки.
– Збирайся, Оленко, бери ковзани, ходімо на ковзанку!
– Не можу, я ще всіх уроків не підготувала.
– Закінчуй зі своїми уроками. Завтра спишемо у Надьки.
– Вибач, Іро, але не можу! Вибач!
– Ех ти, а ще подружкою називаєшся!
Чи правильно вчинила Оленка? Що б ви зробили на її місці?
Ситуація № 6
У класі хтось розмалював парту. Коли вчитель помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидить постійно, пояснень, хто і коли це зробив. Учень відповів: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга». Вчитель попросив цього учня вимити парту.
Скажіть, як би ви вчинили на місці учня, який це зробив? Хіба справжній друг вчинив би так? Хто мав вимити парту?
Ігрова вправа «Сувій»
Завдання: Подумайте і оберіть одну рису характеру, яку ви найбільше цінуєте в друзях, запишіть її по черзі на аркуші паперу, скрученого в трубочку – сувій. Потім сувій розгортають і зачитують, виділяючи найбільш поширені якості.
Моделювання та обговорення ситуацій
Завдання. Прослухати ситуації, проаналізувати їх та визначити, втратила чи зберегла довіру та особа, яка фігурує в цих ситуаціях.
Ситуація 1. Батьки восьмикласниці Насті поїхали у відрядження. Доньці вони доручили регулярно поливати кімнатні квіти. Настя про доручення батьків забула і згадала лише тоді, коли побачила, що квіти у горщиках зів’яли. Дівчинка намагалася виправити становище, поливала квіти, але більшість квітів усе ж загинула.
Повернувшись із відрядження, батьки не побачили квіткової галереї на підвіконні. Вони все зрозуміли. Поглянувши на зніяковілу Настю, вони сумно похитали головами…
Обговорення ситуації
1. Що від Насті очікували батьки, вирушаючи у відрядження?
2. Чи виправдала Настя їхні очікування?
3. Як ви гадаєте, дівчинка втратила довіру батьків? Чи будуть вони тепер упевненими, що Настя виконає їхнє доручення?
4. Якими мали бути дії Насті, щоб зберегти довіру батьків?
«Трибуна відвертості»
Чи були у вас схожі ситуації, наслідком яких також стала втрата довіри рідних?
Ситуація 2. У сім’ї Олександра заведене чергування на кухні. Хлопчик завжди пам’ятає, коли за графіком має чергувати. Сьогодні ввечері мама прийшла з роботи і задоволено посміхнулася. Посуд був ретельно вимитий, підлога підметена і сміття винесено. Олександр, як завжди, виконав свої обов’язки чергового на відмінно.
Обговорення
1. Що від Олександра очікує його сім’я?
2. Чи робить Олександр, щоб виправдати ці очікування? (Ніколи не забуває про чергування, добросовісно ставиться до виконання своїх обов’язків).
3. Чи є довіра з боку інших членів сім’ї до хлопчика? Настільки мама в ньому впевнена?
«Трибуна відвертості»
А чи є у вас свої обов’язки в сім’ї? Як ви до них ставитесь? Чи довіряють вам батьки та інші члени родини?
Завдання до розділу «Людина в суспільстві» (3, 4 класи)
Вправа «Прислів’я про Батьківщину» [1]
Завдання. З’єднай частини прислів’їв про Батьківщину.
Де рідний край,.. …не так світить і сонце.
У чужій сторонці… …умій за неї постояти.
Навіть у птахів… … немає народу.
Батьківщина – мати… …там і під ялинкою рай.
Кожна рослина… …є батьківщина.
Без мови… … на своєму корені росте.

Вправа «Дай правову оцінку вчинку!»
Завдання. Прокоментуйте життєві ситуації та дайте їм правову оцінку.
Ситуація 1. Марійка отримала листа від подружки, з якою познайомилася влітку в таборі відпочинку. Старша сестра побачила листа і прочитала його. Потім вона розповіла мамі те, про що дізналася із листа.
– Яке право дитини порушила старша сестра? (Право на особисте життя).
Ситуація 2. Аліна принесла до школи свій щоденник, у якому вона записувала свої роздуми, враження, описувала події, які з нею трапилися. Дівчинка записала щось у щоденнику і поклала його в портфель. Миколка (сусід по парті) на перерві дістав щоденник і показав його хлопцям.
– Дайте правову оцінку вчинку Миколки. (Миколка порушив право Аліни на особисте життя).
Ситуація 3. Сашко закохався і почав писати вірші. Зошит з віршами він приніс у школу. Дівчатка-однокласниці взяли зошит, прочитали вірші Сашка і показали їх учительці. Вчителька на уроці на весь клас прочитала вірш Сашка про кохання. Всі дуже сміялися.
– Як мала вчинити вчителька? (Вчителька повинна була пояснити дівчаткам, що вони порушили право Сашка на особисте життя і віддати зошит Сашкові, не відкриваючи його).
Літературна гра «Права дитини»
Завдання 1. Прочитайте скоромовку. Яке право дитини порушено?
Мавпенятко мовить: «Мамо,
Масла, моркви, маку мало.
Миска, мамочко, мілка,
Мало містить молока». (Право на здорове харчування. Мавпенятко недоїдає)
Завдання 2. Прочитайте вголос скоромовки про батьків та дітей. Назвіть, хто з батьків забезпечує права дітей, а хто їх порушує. Поясніть.
***
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіток. (Забезпечує, піклується про своїх діток)
***
Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати. (Забезпечує, навчає своє дитя).
***
Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.(Забезпечує, піклується про лелеченят)
***
Ворона проворонила вороненя. (Ворона порушила права вороненя на любов і піклування. Вона недогляділа своє вороненя – «проворонила»)
***
Бобер на березі з бобренятами бублики пік. (Забезпечує. Разом займаються спільною справою. Бобер піклується, щоб бобреня не було голодним).
***
Сорока-ворона
На припічку сиділа,
Діткам кашку варила,
Ополоником мішала.
Діток годувала:
«Оцьому дам, оцьому дам,
І цьому дам,
А цьому не дам…» (Сорока порушила статтю 2 Конвенції ООН про права дитини «Усі діти рівні у своїх правах», а також статтю 3 «Всі діти мають право на любов та піклування»).
Завдання до розділу «Людина і світ» (3, 4 класи)
Гра «Вірю! – Не вірю!»
1. Чи вірите ви, що гімн – це колискова пісня?
2. Чи вірите ви, що вінок – символ молодості і дівоцтва?
3. Чи вірите ви, що калина - державний символ України?
4. Чи вірите ви, що Павло Чубинський – автор тексту гімну?
5. Чи вірите ви, що оранжевий і синій – кольори Державного Прапора України?
6. Чи вірите ви, що лелека – символ працьовитості?
7. Чи вірите ви, що у тризубі відображено триєдність життя?
8. Чи вірите ви, що Гімн України – це пісня «Ще не вмерла України»?
9. Чи вірите ви, що 28 червня відзначається День Конституції України?
10. Чи вірите ви, що Сміла – обласний центр України?
11. Чи вірите ви, що до Чорної книги занесено види тварин і рослин, життя яких у небезпеці?
12. Чи вірите ви, що Карпати – гори на території України?
13. Чи вірите ви, що білий ведмідь – символ Києва?
Міні-вікторина
1. Назвіть столицю України.
2. Яка центральна вулиця Києва?
3. Яка річка протікає в м.Черкаси?
4. Назвіть прізвище найвидатнішого українського поета
5. Хто є Президентом України?
6. Назвіть державні символи України.
7. Яку назву має гімн України?
8. Яка мова в Україні є державною?
9. Назвіть рослини-символи України.
10. Які гори є на території України?

Список літератури
1. Прислів’я та приказки. [Електронний ресурс]. – Методичний портал: Режим доступу – http://traditions.org.ua/usna-narodna-tvorchist/pryslivia-ta-prykazky
2. Толстой Л.М. Два товариша. [Електронний ресурс]. – Методичний портал: Режим доступу – http://rvb.ru/tolstoy/01text/vol_10/01text/0213.htm
3. Я у Світі. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 3 – 4 класи. [Електронний ресурс]. – Методичний портал: Режим доступу – http:// nachalka.com.ua›publ/nova_programa_ja_u_sviti

Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: Інноваційні технології навчання | Додав: (30.05.2014) | Автор: Кравченко Тетяна Андріївна
Переглядів: 2926 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!