ІНТЕРНАТИВНИЙ УРОК (інтегрований урок: трудове навчання, образотворче мистецтво, народознавство) (4 клас)
Тема: Писанка – це свято у барвах, це музика у кольорі. Мета: - Ознайомити з писанкою – одним із видів декоративного прикладного мистецтва; - Ознайомити з видами та технікою виконання писанки; - Виховувати інтерес та повагу до народних традицій. Обладнання: Ілюстрації з обладнанням писанок, зразки писанок та крашанок, малюнки дітей з зображенням писанок, схема – таблиця «Що означає колір у писанок та крашанок?». Оформлення на дошці записів: «Види писанок», схеми – малюнки. Матеріал: два яйця, віск, підставка під свічку, свічка, писачок, підставка під писанку, фарбники, ложка, олівець, фломастери, сірники, рушнички для ігор з крашанками.
ХІД УРОКУ І. Вступна бесіда. Повідомлення теми уроку. - Сьогодні діти напередодні Великодня, свята Пасхи ми з вами разом будемо відкривати для себе красу наших писанок. Звичайно разом тему уроку… Писанкарство – один із видів декоративно – прикладного мистецтва на Україні. - Нагадайте, що ми називаємо декоративно прикладним мистецтвом? (Створення своїми руками виробів, що мають практичне значення в житті і вони художньо оформлені). - Нагадайте які саме роботи, що виконували на малюванні та праці ми відносили до декоративно – прикладного мистецтва?
( Чеканка, вишиванка, оформлення українським орнаментом сорочки, підставки для писанки).
ІІ. Розповідь вчителя з історії писанки. Коріння цього мистецтва сягають у глибоку давнину. В ті часи коли ваші пра-пра-діди, та бабусі вірили в існування лісовиків та русалок. Саме в т давні часи з’явився дуже добрий чоловік – Ісус Христос. Він чинив людям тільки добро, ніс їм правду. Але іноді були злі люди, яким була не вигідна правда , яка викривала їх темні справи. Вони вирішили посадити Ісуса в темницю. Та правда його не затихла… Тоді ці злі і жорстокі люди розп’яли Ісуса на хресті… Ісус Христос не зробив жодній людині лиха, тому кілька днів він воскресав живим… А першим це виявила Марія і св. Соломія, які біля пустої гробниці ( в печері ) побачили в мисці яйця, які з білих стали червоними. Вражені чудом воскресіння вони стали розносити людям новину, а в підтвердження цьому дарували взяті в печері яйця, промовляючи при цьому : « Христос Воскрес !» Отже з прийняттям християнства, писанки стали символом Великодня свята воскресіння Христа. Розписані писанки, після освячення в церкві дарують родичам, знайомим, друзям промовляючи « Христос Воскрес ! » у відповідь кажуть : « Воістину Воскрес » та щиро дякують. Дарувати писанку означає бажати щастя, добра, здоров’я …доброї вдачі.
Символи писанки - Тепер розглянемо писанку ближче: - малюнок – схема - колір. Що означали у наших предків певні символи: писанка «безконечних» - означає, що немає кінця життя на Землі. Пасічники часто клали їх у вулики, щоб безконечно роїлись бджоли Писанка «берегиня» - означає образ Богині – Матері всього живого. Писанка «Олень, кінь» - символізують успіх тварин та людей . Писанка «півень» - символізує захист від вогню, блискавки. Писанка «квіти» - символ ще не народжених дітей. Писанка «з релігійними атрибутами» - символ Христової віри.
Колір на писанці Червоний – символізує радість Жовтий – урожай Синій - здоров’я Зелений – весну, радість, життя Темні – спокій. Сполучення кольорів означає родинне благополуччя, успіх здоров’я – все що за звичаєм бажаємо людям.
Види писанок
1. Писанка (трад. – парафіном ) 2. Крашанка 3. Драпанка 4. Мальованка.
Писанка (Хід роботи) Нелегка справа творити писанки, але вона не повинна нами забуватись, тому розпочнемо: 1. Зварили яйце (можна сире) 2. Обезжирили у розчині оцту 3. Підсушили 4. Намічаємо оновні лінії орнаменту олівцем, парафіном.
1) Тримаємо вказівним та великим пальцем яйце; 2) Обидва лікті на столі; 3) Надаємо орнамент; 4) Каліграфічна хвилинка писачком; 5) Нагрівання інструменту; 6) Техніка безпеки при користуванні свічкою та парафіном; 7) Заправляємо воском, парафіном; 8) Нагріваємо писачок; 9) Робимо пробні штрихи на папері; 10) Після оформлення писанки малюнком опускаємо у фарбник ( 5 -7 хв); 11) Просушуємо (обтираємо насухо); 12) Знімаємо парафін. Так можна повторити 2- 3 рази. Порада: - Щоб писанка мала святковий вигляд – натирають її салом. Завершують цю роботу віршем «Писанка» ( Катерина Перелісна)
Гарна писанка у мене – мабуть кращої нема! Й мама не допомагала малювала сама. Я цю писанку для себе для зразочку залишу А для мами і для тата я ще кращих напишу.
Мальованки.
- А тепер спробуйте розмалювати фломастерами яйце по – своєму , за своєю фантазією створіть скарб народного мистецтва, що називається писанкарством. ( На столи роздано зразки ілюстрованих таблиць, звертаю увагу на малюнки дітей, нагадую за додатковий підручник, матеріал, що використовувався для симетрії орнаменту, діти працюють).
Додаткова інформація: 1. Наші бабусі та дідусі намагались за 5 – 6 днів до Паски гарно прибрати в хаті, підбілити її, підправити. 2. В четвер, перед Великоднем вимивались, одягались чисто і після молитви сідали писати писанки. 3. Писали 12 - 13 яєць. Сім’ї були великі. Яєць оформляли багато. 4. Святили з суботи на неділю у церкві. 5. Дарувала близьким. 6. Влаштовували ігри.
Оформлення святкового стола Ігри: «Рушничок» «Міцна карашанка» «Візьми собі писанку».
Підсумок: - Чи сподобалась робота? Що найбільше запам’яталось ? Контрольні запитання: - Чому писанкарство вважають декоративно – прикладним мистецтвом? - Які є види писанок? Які виконувал на уроці? - Як називається інструмент для писанок? - Які символи запам’ятали? Що намагались виразити?
Побажання: Спробуй вдома зробити писанку.
Розробка Сидорчук Наталії Петрівни, вчителя початкових класів СЗОШ № 8 м. Хмельницького
|