Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Писанка – це свято у барвах, це музика у кольорі
ІНТЕРНАТИВНИЙ УРОК
(інтегрований урок: трудове навчання, образотворче мистецтво, народознавство)
(4 клас)

Тема: Писанка – це свято у барвах, це музика у кольорі.

Мета: - Ознайомити з писанкою – одним із видів декоративного
прикладного мистецтва;
- Ознайомити з видами та технікою виконання писанки;
- Виховувати інтерес та повагу до народних традицій.
Обладнання: Ілюстрації з обладнанням писанок, зразки писанок та крашанок, малюнки дітей з зображенням писанок, схема – таблиця «Що означає колір у писанок та крашанок?». Оформлення на дошці записів: «Види писанок», схеми – малюнки.
Матеріал: два яйця, віск, підставка під свічку, свічка, писачок, підставка під писанку, фарбники, ложка, олівець, фломастери, сірники, рушнички для ігор з крашанками.
ХІД УРОКУ

І. Вступна бесіда. Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні діти напередодні Великодня, свята Пасхи ми з вами разом будемо відкривати для себе красу наших писанок.
Звичайно разом тему уроку…
Писанкарство – один із видів декоративно – прикладного мистецтва на Україні.
- Нагадайте, що ми називаємо декоративно прикладним мистецтвом?
(Створення своїми руками виробів, що мають практичне значення в житті і вони художньо оформлені).
- Нагадайте які саме роботи, що виконували на малюванні та праці ми відносили до декоративно – прикладного мистецтва?

( Чеканка, вишиванка, оформлення українським орнаментом сорочки, підставки для писанки).

ІІ. Розповідь вчителя з історії писанки.
Коріння цього мистецтва сягають у глибоку давнину. В ті часи коли ваші пра-пра-діди, та бабусі вірили в існування лісовиків та русалок.
Саме в т давні часи з’явився дуже добрий чоловік – Ісус Христос. Він чинив людям тільки добро, ніс їм правду.
Але іноді були злі люди, яким була не вигідна правда , яка викривала їх темні справи. Вони вирішили посадити Ісуса в темницю.
Та правда його не затихла…
Тоді ці злі і жорстокі люди розп’яли Ісуса на хресті…
Ісус Христос не зробив жодній людині лиха, тому кілька днів він воскресав живим…
А першим це виявила Марія і св. Соломія, які біля пустої гробниці ( в печері ) побачили в мисці яйця, які з білих стали червоними. Вражені чудом воскресіння вони стали розносити людям новину, а в підтвердження цьому дарували взяті в печері яйця, промовляючи при цьому : « Христос Воскрес !»
Отже з прийняттям християнства, писанки стали символом Великодня свята воскресіння Христа.
Розписані писанки, після освячення в церкві дарують родичам, знайомим, друзям промовляючи « Христос Воскрес ! » у відповідь кажуть : « Воістину Воскрес » та щиро дякують. Дарувати писанку означає бажати щастя, добра, здоров’я …доброї вдачі.

Символи писанки
- Тепер розглянемо писанку ближче:
- малюнок – схема
- колір.
Що означали у наших предків певні символи:
писанка «безконечних» - означає, що немає кінця життя на Землі.
Пасічники часто клали їх у вулики, щоб безконечно роїлись бджоли
Писанка «берегиня» - означає образ Богині – Матері всього живого.
Писанка «Олень, кінь» - символізують успіх тварин та людей .
Писанка «півень» - символізує захист від вогню, блискавки.
Писанка «квіти» - символ ще не народжених дітей.
Писанка «з релігійними атрибутами» - символ Христової віри.

Колір на писанці
Червоний – символізує радість
Жовтий – урожай
Синій - здоров’я
Зелений – весну, радість, життя
Темні – спокій.
Сполучення кольорів означає родинне благополуччя, успіх здоров’я – все що за звичаєм бажаємо людям.

Види писанок

1. Писанка (трад. – парафіном )
2. Крашанка
3. Драпанка
4. Мальованка.

Писанка (Хід роботи)
Нелегка справа творити писанки, але вона не повинна нами забуватись, тому розпочнемо:
1. Зварили яйце (можна сире)
2. Обезжирили у розчині оцту
3. Підсушили
4. Намічаємо оновні лінії орнаменту олівцем, парафіном.

1) Тримаємо вказівним та великим пальцем яйце;
2) Обидва лікті на столі;
3) Надаємо орнамент;
4) Каліграфічна хвилинка писачком;
5) Нагрівання інструменту;
6) Техніка безпеки при користуванні свічкою та парафіном;
7) Заправляємо воском, парафіном;
8) Нагріваємо писачок;
9) Робимо пробні штрихи на папері;
10) Після оформлення писанки малюнком опускаємо у фарбник ( 5 -7 хв);
11) Просушуємо (обтираємо насухо);
12) Знімаємо парафін.
Так можна повторити 2- 3 рази.
Порада:
- Щоб писанка мала святковий вигляд – натирають її салом. Завершують цю роботу віршем «Писанка» ( Катерина Перелісна)

Гарна писанка у мене – мабуть кращої нема!
Й мама не допомагала малювала сама.
Я цю писанку для себе для зразочку залишу
А для мами і для тата я ще кращих напишу.

Мальованки.

- А тепер спробуйте розмалювати фломастерами яйце по – своєму , за своєю фантазією створіть скарб народного мистецтва, що називається писанкарством.
( На столи роздано зразки ілюстрованих таблиць, звертаю увагу на малюнки дітей, нагадую за додатковий підручник, матеріал, що використовувався для симетрії орнаменту, діти працюють).

Додаткова інформація:
1. Наші бабусі та дідусі намагались за 5 – 6 днів до Паски гарно прибрати в хаті, підбілити її, підправити.
2. В четвер, перед Великоднем вимивались, одягались чисто і після молитви сідали писати писанки.
3. Писали 12 - 13 яєць. Сім’ї були великі. Яєць оформляли багато.
4. Святили з суботи на неділю у церкві.
5. Дарувала близьким.
6. Влаштовували ігри.

Оформлення святкового стола
Ігри: «Рушничок»
«Міцна карашанка»
«Візьми собі писанку».

Підсумок: - Чи сподобалась робота? Що найбільше запам’яталось ?
Контрольні запитання:
- Чому писанкарство вважають декоративно – прикладним мистецтвом?
- Які є види писанок? Які виконувал на уроці?
- Як називається інструмент для писанок?
- Які символи запам’ятали? Що намагались виразити?

Побажання: Спробуй вдома зробити писанку.

Розробка Сидорчук Наталії Петрівни, вчителя початкових класів СЗОШ № 8 м. Хмельницького

Категорія: Уроки | Додав: Nataliya8 (23.12.2010) | Автор: Сидорчук Наталія Петрівна E
Переглядів: 8538 | Рейтинг: 4.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!