Інтерактивні дидактичні ігри у ГПД - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Інтерактивні дидактичні ігри у ГПД

Інтерактивні дидактичні ігри

Кмітливчики

 

Учні об'єднуються у невеличкі групи. Дати завдання усно. Учні обмірковують відповідь і подають її письмово на картці. Оголошується переможець (ураховуються правильність і швидкість відповіді). Група-переможець здобуває почесне звання — «Кмітливчики».

«Кмітливчики» — це серія ігор-змагань, кожна з яких починається словами: «Діти, у «кмітливчика» хочете пограти?»

І група

Тема. Складання слів зі складів

- Діти, у «Кмітливчика»
Хочете пограти?
Треба з поданих складів
Вам слова складати.

БУС, АВ, ТО — це склади.
Слово з них тепер склади! (Автобус)

ЛО, ПЕД, ВЕ, СИ — це склади.
Слово з них тепер склади! (Велосипед)

ЦИКЛ, МО, ТО - це склади
Слово з них тепер склади! (Мотоцикл)

МО, ТО, АВ, БІЛЬ - це склади.
Слово з них тепер склади! (Автомобіль)
Як назвати ці слова одним словом? (Транспорт)

ІІ група

Тема. Речення

Діти, у «Кмітливчика»
Хочете пограти?
Скільки слів у реченні?
Нумо рахувати!

Рано-вранці залюбки
Йдуть до школи малюки. (7слів)

Котик молока напився
Й лапкою ретельно вмився. (7слів)

"Чимчикують їжачки,
В них на спинках колючки. (7слів)

ІІІ група

Тема. Визначення звука у віршиках

Діти, у «Кмітливчика»
Хочете пограти?
Скільки раз ужито [ж] ([с], [б] тощо)?
Нумо рахувати!

Жовті жабки жартували —
В піжмурки в ставочку грали. (4 рази вжито звук [ж].)

Соменятку смачно спиться,
Сон йому солодкий сниться. (6 разів вжито звук [с].)

Бичок грає на баяні,
А баран — на барабані. (5 разів вжито звук [б].)

2 клас

Тема. Синоніми

Діти, у «кмітливчика»
Хочете пограти?
Нам синоніми потрібні —
Нумо добирати!

Хоробрий (сміливий, відважний);
діти (малюки, дітлахи);
прекрасний (чудовий, чарівний).

 

Тема. Аноніми

Діти, у «кмітливчика»
Хочете пограти?
Нам аноніми потрібні —
Нумо добирати!

• Веселий — сумний;
• заснути — прокинутися;
• молодий — старий.

Тема. Метаграма

Діти, у «кмітливчика»
Хочете пограти?
Метаграму чимскоріш
Треба відгадати!

З «О» — у річці він живе,
З «І» нам кількість нот назве! (Сом — сім)

З «И» я плаваю у морі,
З «І» ловлю мишей в комоді. (Кит — кіт)

Гра «Повіяв вітер»

Повіяв вітерець, і зникла буква О зі слова. Учні змагаються в командах: хто найшвидше знайде місце голосного звука [о] у слові.

КУЛЯРИ ЛІТ ВВК

ВІКН РЕЛ ВЧІ

Гра «Розсипалися літери»

Усій групі запропонувати розгадати слова. Визначити: найкоротше та найдовше слова, зайве слово. Пояснити, чому.

Р Б У 3 (Зубр)

ЬЦЄАЗ (Заєць)

КУС РОБ (Борсук)

ВАСО (Сова)

Гра «Відгадай слова»

Вісім букв це слово має.
Хто це слово відгадає?
Я вам трохи підкажу,
Що це слово означає,
Коротенько розкажу:
Це ім'я відомого миротворця,
Борця за мир і дружбу.

Відповідь: кіт Леопольд із мультфільму.

Примітка: можна відгадувати по буквах, якщо діти не відгадують слово одразу.

Одинадцять букв у слові.
Хто сказати нам готовий,
Що це слово означає?
Коротенько розкажу:
Це річ не золота й не срібна,
Та дорога і всім потрібна.
Є в домі кожному, практична,
І має провід електричний.
Нам зберігає всі продукти: І м'ясо, й овочі, і фрукти.

Відповідь: холодильник

Вісім букв це слово має.
Хто його нам відгадає?
Відгадаєте одразу!
Річ потрібна водолазам.

Відповідь: акваланг

Словникова робота зі словом акваланг.

Дев'ять букв це слово має.
Хто найшвидше відгадає?
Цей музичний інструмент
Відгадаєте в момент!

Відповідь: балалайка.

Гра «Дотепник»

Гру «Дотепник» можна проводити як змагання між двома командами, обрати капітанів.

У Ч И Т Е Л Ь

На веселу гру «Дотепник»
Ми зібрали другий клас.
Запитань цікавих низка
Приготовлена для вас.
Запитаю для порядку:
Чи готові ви до гри?
Тож, назвіть себе спочатку.
В нас команд сьогодні дві!

Капітани команд оголошують назви своїх команд («Стріла», «Знай наших» тощо).

Далі розпочинаються змагання. Ставити різні запитання з мови, на які учасники гри дають відповіді (письмово або усно). За кожне виконане завдання команди отримують певні бали. Наприкінці гри підбивають підсумки й оголошують переможців,

• Котик, пес, коза і цап.

Скільки разом буде лап? (8 лап мають пес і кіт, а у кози і цапа — ноги)

• На землю дощ такий рясний спустився!

На дереві горобчик примостився.

А вам усім питання ось таке:

Було те дерево, хто скаже нам, яке? (Мокре)

• Завдання на швидкість

Хто слово вгадає?

Показую букви,

Що слово це має.

Показати картку з написаними буквами: К А Л Ш О (школа).

Провести звуко-буквений аналіз слів-відгадок.

• Що, скажіть -но, малюки,

Їдять узимку їжаки? (Нічого, вони взимку сплять.)

• Що з павуком буває,

Як муху він з'їдає? (Відчуває, що не голодний.)

• Намалювати попрошу

На дошці те, що я скажу

Часу буде небагато,

Треба швидко малювати!

Від кожної команди виходить по одному художникові. Тема малюнка – «Ведмідь лізе на дерево». Час для виконання малюнка – 30 секунд.

За цей час можна зобразити ведмедя, лише виявивши кмітливість: ведмідь розташовується за стовбуром.

Виставляється оцінка за кмітливість.

Гра «Поетичний калейдоскоп»

Ведучий

Всі поети пишуть вірші,
А хіба від них ми гірші?
Згодні віршики складати?
Нумо риму добирати!
Чимчикують їжачки.
В них на спинках... (колючки).

• Рано-вранці залюбки Йдуть до школи... (малюки).

Котик молока напився
Й лапкою ретельно... (вмився).

У старого кума Лиса
Вся потилиця вже... (лиса).

Гра розважальна, але водночас й інтелектуальна: навчає добирати слова, схожі за звучанням, відповідно до змісту вірша.

Гра-змагання «Піраміда»

Гра навчає аналізувати слова за складами Учні змагаються між собою — хто найшвидше збудує піраміду:

І поверх — слова з одного складу;

II поверх — слова з двох складів;

III поверх — слова з трьох складів.

Кожний учень отримує піраміду з предметними картинками. Переможець — той, хто найшвидше заповнить поверхи картинками.

Під час гри в учнів розвиваються навички звуко-буквеного аналізу і синтезу, установлюються правильні взаємозв'язки між звуками і буквами, відпрацьовується складова система слів.

Гра «Будівельник»

Це гра-змагання між трьома командами. Кожна команда отримує завдання:

1. Скласти слово-«будинок» із перших складів-«цеглин» цих слів:

СО-ВА, РО-ГИ, КА-БАН (Сорока)

2. Скласти слово-«будинок» з других складів-«цеглин» цих слів:

ГНІЗ-ДО, БО-РО-ДА, ЗА-ГА-ТА. (Дорога)

3. Скласти слово-«будинок» з третіх складів - «цеглин» цих слів:

МО-ЛО-КО, БЕ-РЕ-ЗА. (Коза)

Гра «Доміно»

Виставити на дошку картинки зі складами, решту роздати учням. Учні добирають склади до слів, після цього всі слова читають хором, рахують кількість складів у слові, визначають наголос. Виявляють найкоротше та найдовше за складами слова.

ДЯТЕЛ

СИНИЦЯ

ГОРОБЕЦЬ

Гра «Загубилися дитинчата»

Кожний учень отримує слова з переплутаними складами (серія картинок «Дитинчата диких тварин»). Діти змагаються у складанні слів.

МЕ-ВЕД-ЖА (Ведмежа)

ЧЕ-ЗАЙ-НЯ (Зайченя)

НЯ-СЕ-ЛИ (Лисеня)

ВОВ-НЯ-ЧЕ (Вовченя)

Визначають послідовність і кількість складів у слові.

Гра «Завершіть слово»

Гра «Завершіть слово» проводиться з опорою на предметні картинки. За названим першим складом слід знайти картинку, додаючи другий склад.

ТРАК... (ТОР) КІШ...(КА)

ПІ...(ВЕНЬ) КА...(ВУН)

КВІТ...(КА) У..(ЧЕНЬ)

Гра «Живе слово»

Групі учнів дати картинку (серія картинок «Професії»). Вони самостійно розподіляють між собою склади, називають склади по черзі. Решта учнів називають все слово.

ПЕРУКАР ЛЬОТЧИК

ПРОДАВЕЦЬ ШОФЕР

УЧИТЕЛЬ АРТИСТ

Гра «Загадки»

Відгадати загадки, порахувати голосні. Слова-відгадки зобразити схемою, називаючи склад, уписати голосні, назвати слово за складами.

• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбабка — у, а, а)

• Запалали в чистім полі,
Наче шапочки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний... (мак — а).

• Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться.
— Гу-гу-гу! кричить, співа.
Відгадали? Це — ... (сова — о, а).

Гра «Загадкові кросворди»

Тема. «Комахи»

1.Жучок крапчастий, червоненький,
Корисний дуже, хочь маленький.
На полі бажаний він гість:
Шкідливу попелицю їсть. (Сонечко)

2.Ця комаха — трудівниця,
Їй без діла не сидиться.
Все над квітами літає,
Цілий день медок збирає. (Бджола)

3.В кожну квітку заглядає
Волохатий цей товстун.
Все гуде, медок шукає.
Він справжнісінький ласун! (Джміль)

4.От трудяги, так трудяги!
Всі працюють, ділові!
Дуже дружні ці комахи —
Санітари лісові. (Мурашки)

5. Навесні цей жук руденький
Любить зелень молоденьку.
А залізе в землю як —
Ненажерливий черв'як! (Хрущ)

6.Комаха ця — мала, дрібна.
Рослини всі псує вона.
Як мак, обліплює стебло,
Велике дуже робить зло! (Попелиця)

Клуб знавців

Звукоскладову модель
Кожне слово має.
А цій моделі з чотирьох
Яке відповідає?

1-й варіант
а) Лимон;                     
в) горіх;
б) колір;                       г) палій.

2-й варіант
а) Кравець;                  
в) красень;
б) промінь;                  г) присядь.

Гра «Відгадай чарівне слово»

Ведучий пропонує кожній групі гравців відгадати задумане ним слово, яке він описує віршованою загадкою і зазначає кількість букв. Група має право назвати 5 букв. Якщо вони є у слові, то ведучий вписує їх у клітинки. Після цього гравці повинні назвати слово і розподілити на склади. Хід переходить до іншої групи. Наприкінці гри оголошується переможець.

Хто це слово відгадає?
Що це за предмет такий?
Ось підказка: він літає,
Невеличкий і легкий.

а) (Бджола, джміль, комаха)

б) (Метелик, сонечко (жучок))

в) (Комар, жучок)

г) (Муха, хрущ)

Гра «Буквений дощик»

Пішов дощик і накрапав букви.

Закреслити букви, що повторюються (Ж — 3).

ЖЛАЖЖСЖКАЖЖЖВЖО

ЗПЗРОЗЗЗСЗИЗЗМОЗ

(Ласкаво просимо!)

Гра «Завершити речення»

У цій вправі використовуються слова-пароніми. Учні уточнюють, який приголосний звук присутній у слові — глухий чи дзвінкий.

КОЗА-КОСА

На лузі паслась...

У Катрусі довга...

КУЛЯ-ҐУЛЯ

На лобі скочила...

У повітря злетіла...

ЖАЛЬ-ШАЛЬ

Бабуся накинула на плечі...

Пташок узимку дуже...

ВІКТОРИНА

Учні змагаються у найшвидшій відповіді на поставлені вчителем запитання. Переможець — той, хто надасть більше правильних відповідей.

• Чим прикрашають ялинку? (Іграшками)
• 3 чого роблять тісто? (З борошна)
• Колюча тварина. (їжак)
• Хто боїться, кішки? (Миша)
• Що знаходиться всередині яйця? (Жовток)
• Дитинча ведмедя. (Ведмежа)
• Хто полює на комарів? (Жаба)

Гра «Скажи навпаки»

Перша команда пропонує другій команді дібрати протилежні слова. Якщо друга команда зупиниться або помилиться у відповіді, то вона програла. Тоді команди міняються ролями.

МОЛОДИЙ - СТАРИЙ;

БІЛИЙ - ЧОРНИЙ

ЗЛИЙ - ДОБРИЙ.

Наприкінці гри визначається переможець.

«Криголами»

«Криголами» — спеціальні психологічно обґрунтовані вправи. Вони згуртовують учнів, сприяють формуванню товариськості.

Написати ім'я друга, мами, рідної людини.

С — сміливий             3 —загадкова
А — активний            О — особлива
Ш — швидкий           Я — яскрава
К — красивий
О — обережний

                                                       Ігри на розвиток зв'язного мовлення

Мета: розвивати зв'язне мовлення під час читання і письма, лексико-граматичне мовлення, фонематичний слух, увагу, логічне мислення; розширювати і збагачувати активний і пасивний словниковий запас учнів; виховувати самостійність, доброзичливість.

Відповідь. Сім разів одмір, один раз відріж.
Шифрограма-колограма Ключ: читати через одну букву за рухом годинника, починаючи з виділеної.

Гра «Доповни речення»

Тема. Пробудження природи
Іде весна ланами                                                 За весною літо йде.
Де не ступить, з-під землі                                  Перелогами, лісами.
Розквітають в луках квіти                                  Зеленіють в лісі квіти.
Все зелене молоде                                               Лізуть проліски малі

Учні відтворюють деформовані речення, додаючи до першої частини речення з першого стовпчика другу частину речення з другого стовпчика.

Гра-загадка «Заховалися голосні»

Відгадати загадку, уставляючи голосні.

Р•ЗТ•Н•ВСН•Ж•К,

З • Л • Н • • Г • Й • К,

Д • НЬ ПР • Б • В • •

К • Л • Ц • Б • В • • ? (Навесні)

Що таке весна?
Після чого настає весна?
Що настає після весни?

Гра «Додайте нове слово»

Учні поступово додають до кожного речення по одному слову. Утворюються нові речення, що збагачуються лексико-граматичним значенням.

Білка стрибає.

Білка стрибає по гілках.

Білка стрибає по зелених гілках.

Білка стрибає по зелених гілках сосни.

Білка стрибає по зелених гілках високої сосни.

Гра «Інтерв'ю»

Учитель
Кмітливців сьогодні
У залі багато!
Засідання «Клубу знавців»
Розпочато!

Сьогодні в нас тема,
Як завжди, цікава.
Прошу ознайомитись,
Будьте ласкаві!

На дошці записано тему «Дружна родина».

Змагаються дві групи. У кожній групі — свій капітан.

Учні розглядають малюнок «Дружна родина». За допомогою мікрофону ставляться питання від всіх членів сім'ї. Наприкінці гри визначається переможець.

Запитання про тата

Ким працює тато? (Тато працює водієм.)
Що він перевозить? (Тато возить продукти.)
Чим він займається після роботи? (Після роботи тато дивиться телевізор.)
Запитання про матусю

Ким працює мама? (Мама працює продавцем.)
Що вона продає? (Мама продає капусту картоплю, помідори.)
Чим мама займається після роботи? (Мама готує смачні страви.)
Запитання про дитину

Як його ім'я? (Хлопця звуть Данилко.)
Скільки Данилкові років? (Данилкові дев'ять років.)
У якому класі навчається Данило? (Данило навчається у третьому класі.)
Які фрукти полюбляє Данило? (Данило полюбляє мандарини, смородину, виноград.)
«Квазіречення»

Речення написані безперервним рядком — квазіречення. Учні повинні роз'єднати «склеєне» речення за лексико- граматичним значенням.

БУЛАЗИМАМОРОЗЩІПАВЩІЧКИ

ВИПАЛО/БАГАТО/СНІГУ//ДІТИ/ЛІПИЛИ/СНІГОВИКА

Гра «З'єднай слова в речення»

МОЛОКО

МУРЧИК ЧОРНИЙ

ХЛЕБЧЕ

КІСТКИ

ВОВЧОК РУДИЙ

ГРИЗЕ

Завдання по рядах: скласти речення про Вовчика, про Мурчика («ланцюжковий» переказ). Поставити слова в реченні за порядком.

Гра «Слова в реченні розсипалися»

АЛАТСАН АНСЕВ

ОВАРКСЯ ЬТИТІВС ОКЧЕНОС

ЬТЮАТІЛИРП ІШРЕП ИХАТП

Настала весна:

Яскраво світить сонечко.

Прилітають перші птахи.

Учні читають деформовані речення, відновлюючи їх. Хто найшвидше виконає завдання, той — переможець.

Гра «Склади речення зі слів»

Учні отримують індивідуальні картки зі словами, з яких потрібно скласти речення. Школярі змагаються у швид­кому та якісному виконанні завдання, узгоджуючи сло­ва в реченні.

справжня, зима, Настала
ковдрою, вкрилась, сніговою, Земля
• озеро, міст, Через, крижаний, перекинувся • лижах, ходять, на, Діти

ліплять, величезних, Малята, сніговиків.

Гра «Слова заплуталися»

Учні отримують речення зі словами з інших речень. Вони повинні розставити переплутані слова в кожному реченні згідно з їхнім лексичним значенням.

У річці живе редис.

Рак пурхає над квітами.

Тетяна вириває соковитий виноград.

Сергійко із задоволенням їсть метелика.

Гра «Відгадай, хто це?»

Учням пропонуються загадки та предметні малюнки. Вони читають і відгадують загадки, добираючи відповідні малюнки.

• Не осел він і не бик,
Є на носі в нього ріг.
В краях теплих жити звик.
Зветься звір цей... (носоріг).

• Пливе не кролем і не брасом,
Співає й тенорам, і басом.
Багато має ще заслуг!
Людині він — надійний друг! (Пес)

• Дуже товсті ноги маю,
Ледве їх переставляю.
Сам високий я на зріст,
Замість рота в мене хвіст. (Слон)

• Пухнаста, м'якенька — муркоче,
Молока хоче. (Кішка)

Після відгадування загадок учні складають звукову модель кожного слова-відгадки, позначаючи наголос у словах.

Гра «Рятівники»

Учитель
Телеграма термінова!
Нам її прислали сови:
«В лісі на пеньку сова,
Вас чекає, ледь жива!»

Коли щось не так у вас,
Викликайте перший клас!
Наш загін «Рятівники»
Вас врятує залюбки.
Допоможемо сові
Рахувати склади? (Так)

Учні розділяють слова (кішка, слон, собака, носоріг) на склади. Визначають найкоротше (найдовше) слово серед запропонованих.

Насамперед потрібно відгадати тварин за їх якостями, відповідаючи на запитання який? яка ?

Пухнастий, злий, добрий, відданий. (Пес)
Величезний, сірий, товстоногий. (Слон)
Великий, сірий, однорогий. (Носоріг)
Пухнаста, ласкава, м'якенька. (Кішка)

Гра «Кмітливчики»

Діти, у «Кмітливчика»
Хочете пограти?
Переплутані слова,
Треба підібрати!

Пропонуються речення з переплутаними словами. Завдання: розставити слова за їх лексичним значенням.

Слон буцає рогом.
Пес має довгий хобот.
Кішка гавкає і додому не пускає.
Носоріг муркоче, молока хоче.

Гра «Клуб знавців»

Змагаються команди «Змійки» та «Слоненята».

Кмітливців сьогодні
У залі багато!
Засідання «Клубу знавців»
Розпочато!

Сьогодні в нас тема,
Як, завжди, цікава.
Прошу ознайомтесь,
Будьте ласкаві.

На дошці записана тема «Звірі України»,

Змагаються дві команди. На дошці — малюнки (фотографії) звірів.

Капітани почергово підходять до дошки і беруть картку із запитаннями з конверта біля кожного з малюнків.

Запитання від їжака

•Чим ми харчуємось узимку? (Їжаки взимку сплять, використовують жирові запаси.)

• Коли їжак полює — вдень чи вночі? (Уночі)

•Що полюбляє їсти їжак? (Комах, жаб, плазунів, дріб­них гризунів)

Запитання від крота

•Чи має кротик очі? (Очі його розміром як макова зернина і сховані під шкірою, тому він не сприймає світла.)

•Чим харчується кріт? (Комахами, личинками)

• Де живуть кроти? (У норах із великою кількістю підземних ходів)

•Що роблять кроти взимку? (Не сплять, риють землю і поїдають комаху ґрунті.)

Отримавши запитання, капітан обговорює його з членами команди (10 секунд), відповідає хтось із гравців. Якщо відповідь неправильна, команда-суперник має можливість отримати додаткові фішки.

Прислів'я .

• За двома зайцями поженешся — жодного не впіймаєш.

•У зайця стільки стежок, як у клубку — ниток.

Читаємо, обговорюємо, визначаємо слова з буквами 3-С.

Ролі в малих групах

Спікер головуючий

зачитує завдання групі;
організовує порядок виконання;
пропонує учасникам групи висловлюватись по черзі;
заохочує групу до роботи;
підбиває підсумки роботи;
визначає доповідача.
веде записи результатів роботи групи;
записи веде коротко і розбірливо;
як член групи повинен бути готовий висловити думки групи при підбитті підсумків чи допомогти доповідачу.
стежить за часом;
заохочує групу до роботи.
чітко висловлює думку групи;
доповідає про результати роботи групи.

 

Товстюк Валентина Василівна, вихователь групи продовженого дня Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (29.10.2015) | Автор: Товстюк Валентина Василівна
Переглядів: 732 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!