Інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва

Яхненко Людмила Іванівна, вчитель образотворчого мистецтва Смілянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Смілянської міської ради

У статті висвітлюється завдання вчителя щодо виховання творчої особистості учня та використання інтерактивних вправ з підтримкою інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) на уроках образотворчого мистецтва у 5 класі.


Інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва

Образотворче мистецтво супроводжує людину упродовж усього життя, забарвлює його веселковими тонами, додає наснаги, фантазії... Уміймо бачити і дарувати красу! Учімося створювати її! І тоді світ неодмінно стане привабливішим, привітнішим та досконалішим...
Працюючи перший рік по новій програмі Державного стандарту з учнями 5 класу я намагаюсь забезпечити особистісний розвиток учнів та збагатити їх емоційно-естетичним досвідом щодо сприймання навколишнього світу, розвитку їх художньо-практичної діяльності, а саме:
 формувати культуру людських почуттів – любові, доброти, милосердя через сприймання творів мистецтва;
 розвивати асоціативно-образне та просторове мислення, творчу уяву, зорову пам'ять, художній смак і творчі здібності;
 формувати уявлення про сутність, види та жанри образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови, відповідної термінології та художньо-практичні компетентності, готовність використовувати отриманий досвід у самостійній творчій діяльності;
виховувати духовні та моральні ціннісні орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, інтереси, смаки, потреби в творчості; національно-патріотичну свідомість та активну життєву позицію [1, с. 10].
Вважаю, що моє завдання, як вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, тому що воно закладене там природою, управляти процесами творчого пошуку учнів, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості дитини, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання. У процесі вивчення образотворчого мистецтва учні повинні засвоїти відомості про найвидатніші твори художників, художньо-виражальні засоби образотворчого мистецтва. Вивчити основні принципи образотворчого мистецтва, особливості видів образотворчого мистецтва (живопис, графіка, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура), особливості жанрів (пейзаж, натюрморт, портрет). Учні повинні навчитися малювати з натури і з пам’яті окремі предмети, натюрморти, тварин і птахів, фігуру людини з передачею пропорцій, конструктивної будови, перспективи, кольору, тональних відношень.
На уроках у п’ятикласників формується вміння стилізації природних форм, їх декоративного перероблення з дальшим використанням у візерунках, декоративних композиціях, а також навички використання у роботах симетрії, ритму, кольору. Учні знайомляться із постійною взаємодією різних видів мистецтва: музики ,театру, хореографії та літератури [2, с. 15].
Працюючи над вивченням, закріпленням та повторенням програмового матеріалу у своїй роботі використовую ІКТ, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання, зробити уроки цікавими, демонструючи різні техніки мистецтва та кращі зразки майстрів.
На уроках застосовую різноманітні методи, прийоми та вправи, наприклад: «Що в чарівному мішечку?», «Незакінчене речення», «Квітка - семицвітка»,«Знайди пару», «Склади пазл», «Кошик знань», «Неправильний малюнок» «Мистецький пінг-понг», «Мікрофон» та інші.
Учням подобається на уроках розв'язувати кросворди, ребуси, брати участь у турнірах, вікторинах, КВК. До таких уроків учні готують індивідуально-випереджальні завдання, використовуючи комп’ютер. Атмосферу захопленості уроком, предметом та мистецтвом у цілому намагаюся створювати шляхом використанням різноманітних типів нестандартних уроків (з використанням комп'ютерів): урок-сюрприз, урок-казка, урок-конкурс, урок-мандрівка.
Розгляньмо інтерактивні вправи для формування художніх компетентностей на уроках образотворчого мистецтва з використанням ІКТ та роздаткового матеріалу.
Вправа «Вибери правильну дію»
Художник
Поет
Танцівник
Гончар
(Малює, читає,ліпить,танцює)
Вправа «Сенкан»
Підібрати сенкан до слова пейзаж:
Природа
Незвичайна, дика
Чарує, надихає, закохує.
Незвичайна картина милує око.
Вправа «Продовж речення»
Натюрморт – це….
Портрет – це …
Я люблю образотворче мистецтво за …
Вправа «Штриховка»
Намалюй 6 кружечків, вибери варіанти штриховки та замалюй.
Вправа «Знайди відповіднсть»
За допомогою стрілочки знайди відповідність між термінами та їх значенням:
Портрет гірський
Натюрморт історичний
Пейзаж шкільний
Вправа «Тести»
1. Повторюваність, чергування впорядкованих
композиційних елементів – це:
А) симетрія;
Б) силует;
В) ритм.
2. Для витинанки, виготовленої з блакитного паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору:
А) синій;
Б) пурпуровий;
В) жовтий.
3. Для витинанки, виготовленої з жовтого паперу, доберіть тло найконтрастнішого кольору
А) фіолетовий
Б) червоний
В) блакитний [3, с.56]
Вправа «Квітка - семицвітка».
(Завдання: від різнокольорової квітки треба відірвати пелюстку і розказати все про колір.)
Вправа «Четвертий зайвий» ( записано 4 слова, що означають поняття. 3 поняття мають спільну ознаку і можуть бути об’єднані більш об’ємним поняттям. Одне слово – зайве)
Альбом, олівець, фарби, ваза.-приладдя (зайве - ваза)
Проліски, бруньки, струмки, вовк – пора року – ВЕСНА, (зайве - вовк).
Вправа «Словесний малюнок»
(Завдання: вибери речення і усно опиши те ,що ти уявив)
1.Весна - це тепло, блакитне небо, яскраве сонечко.
2. Весна - це перші квіти, зелена травичка, зелені листочки на кущах і деревах.
3. Весна - це теплий дощик, веселі пісні пташок. Це перший грім і пер¬ша громовиця.
4. Весна - це мамине свято, це день народження Тараса Шевченка, це Великдень.
Вправа «Так - ні»
Розгляньмо застосування вправи «Так — ні» на уроці з теми: «Силует» Вчитель ховає зразок і пропонує учням відгадати, про що йтиме мова на уроці, ставлячи запитання, які вимагають від учителя тільки відповідей «так» чи «ні».
Учні можуть ставити такі запитання:
1. Це твір живопису (графіки, скульптури,...)?
2. Це малюнок?
3. Використали декілька фарб?
4. Це рельєф?
Якщо знайдено учнями відповіді, вчитель показує класу зразок і оголошує тему уроку.
Вправа «Кольори осені»
Завдання: учень отримує 3 листочки, 2 з яких розфарбовані, наприклад жовтий та червоний, на не зафарбованому листочку треба створити новий відтінок.
Вправа «Я роблю це так»
Дитина виступає в ролі вчителя. даючи консультації своїм однокласникам, наприклад, як правильно розмістити аркуш паперу і розташувати свою композицію.
Вправа «Чарівний пензлик»
Завдання : отримати новий відтінок кольору.
Спочатку учитель вводить дітей в ігрову ситуацію:
- Ми всі художники -чарівники, творимо на папері чудеса. Зараз я вам покажу, як це робиться. У мене два листки паперу. Це – звичайний папір, а цей – змочений чарівною водою. У вас на партах у склянках стоїть чарівна вода. Я беру папір, змочений чарівною водою папір повинен знаходитися в стадії висихання, пензликом малюю три пелюстки малиновою фарбою, кольори будуть розпливчастими), потім – три пелюстки фіолетовою фарбою. Бачите, як кольори впливають один на другий. Ось і вийшли чарівні квіти.
- Тепер давайте зробимо папір чарівним. Візьміть пензлик і опустіть у воду та змочіть ним папір. Покладемо пензлик, держіть руки над папером, закрийте очі і повільно рухайте і промовляйте: «Раз, два, три, папір чарівний. Дивись!». Так треба сказати 2-3 рази.
Учні повторюють чарівні слова, а папір тим часом підсихає.
- Тепер ми можемо створювати чарівні квіти. Візьмемо тоненький пензлик, вмочимо у жовту фарбу, промалюємо три пелюстки жовтою фарбою, потім – три пелюстки червоною фарбою, потім малюємо зелень.
Вправа «Уяви та домалюй»
Роздаються аркуші, на кожному з яких намальовано коло діаметром 4 сантиметри. Діти на уроці працюють простими і кольоровими олівцями. Вчитель сповіщає дітям, що до них на урок завітала гостя, це – Фея. Вона пропонує цікаву гру.
Фея. - Діти, зараз я покажу вам свій малюнок. Це коло. Спробуйте відгадати, що я хотіла намалювати за допомогою цього кола, і відтворіть це на своїх листках. Тільки не можна збільшувати і зменшувати це коло.
Діти домальовують коло. Не всі відразу здогадуються, як потрібно зображати предмет, використовуючи готову форму кола, бувають і помилки. І тоді Фея вказує на помилки, допомагає ідеями.
Вправа «Я – тобі, ти - мені»
Діти пригадують правила роботи з акварельними фарбами та по черзі розповідають один одному:
1) акварель потрібно розвести і, перш ніж малювати, перевірити колір на папері;
2) кольори не повинні перекривати один одного, інакше буде бруд;
3) якщо малювати аквареллю, де поряд є ще фарба, яка не просохла, фарба розтечеться;
4) малювати аквареллю можна і по вологому папері, тоді фарба розпливається, і виходить, що ми дивимося на малюнок через вологе скло;
5) потрібно знати правила змішування кольорів: червоний і синій кольори дають при злитті фіолетовий, червоний і жовтий – оранжевий, синій і жовтий – зелений.
Вчитель, який хвилюється за результат своєї роботи, завжди буде прагнути створити творчу позитивно активну емоційну атмосферу, як справжній чарівник-казкар, повинен обгорнути дітей своєю природною щирістю, доброзичливістю, особливим артистизмом, витонченим розумінням прекрасного і глибокою повагою до вихованців та результатів їхньої творчості.

Використана література:
1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Інтернет-ресурс. http//www.mon.gov.ua/index.php/ua/diyalnist/osvita/doshkilna-ta-zagalna-serednya
2.Навчальна програма «Мистецтво» (авт. Л.Масол, О.Коваленко, Г.Соцька, Г.Кузьменко, Ж.Марчук, О.Константинова, Л.Паньків, І. Гринчук, Н.Новікова, Н.Овіннікова), Інтернет-ресурс. Режим доступу http//www.mon.gov.ua).
3.Посібник для вчителя. Уроки образотворчого мистецтва. 5 клас. Федун С.І., Чорний О.В., ст.56.



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (24.05.2014) | Автор: Яхненко Людмила Іванівна
Переглядів: 1919 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!