Перший урок"Я люблю Україну, найкращу, єдину!" - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Перший урок"Я люблю Україну, найкращу, єдину!"

Тема. Я люблю Україну, найкращу, єдину!

Юрченко Марина Миколаївна, вчитель початкових класів Веселинівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

Мета: формувати в учнів уявлення про країну; розширити й поглибити поняття «Я — громадя¬нин України»; розвивати мовлення дітей, їхній світогляд; виробляти громадські якості: патріо¬тизм, людяність, національну гордість; виховувати любов і повагу до Батьківщини — України.
Обладнання: загадки, прислів’я, запитання для вікторини, грамзаписи пісень про Україну, квіти для віночка.
Клас: 4
Тип уроку: урок – експедиція

Хід уроку

І. Організаційний момент.
Усміхніться всім навколо
Небу, сонцю, добрим людям,
І тоді обов'язково
Наш урок цікавим буде!

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, земле прекрасна!
Доброго ранку, дерева багряні!
Доброго ранку, квіти духмяні!
Доброго ранку, птахи голосливі!
Доброго ранку, люди щасливі!

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Очікування.

- Де ж , на вашу думку, сонечко світить ясніше, дерева найкращі, квіти найдухмяніші, птахи найспівочіші, люди щасливі? (На рідній землі, в рідному краї.)
Учень .Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краї.
Є багато пташок голосних,
Любі, милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідному краї.
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна –
Дорога нам усім Україна!
- Ви здогадались, про що ми з вами поведемо сьогодні розмову?
- Вірно, про найдорожче серцю кожної людини – Батьківщину. Її героїчне минуле і сучасне, її солов’їну мову та чарівну природу, народні звичаї та традиції.
- Цікаво дізнатись про ваші очікування від уроку. (Відповіді дітей.)
- Щоб ваші сподівання здійснились, пропоную дослідити Україну.
- Для цього вирушимо у експедицію .
(Тлумачення слова експедиція.)

ІV. Експедиція «Я люблю Україну, найкращу , єдину!»
- Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо інтелектуальну подорож справжніх патріотів : «Я люблю Україну, найкращу , єдину!»
- Як ви гадаєте, хто такий патріот?
- Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
- До подорожі запрошуємо групи мандрівників «Калинка» та « Барвінок».
- Всі учасники сьогодні доведуть, що є справжніми патріотами держави , покажуть знання, ерудицію та дізнаються багато нового про рідну землю.
- Досягти мети допоможе вірно обраний маршрут. (На карті України позначено маршрут .)
- Визначити найкращих, найкмітливіших ми попросимо членів компетентного журі.
(Представлення журі.)
- Настрій бадьорий? Отже, сміливо рушаймо . Впевнена, на вас чекає чимало приємних несподіванок.
1. Об’єкт «Або пан ...(або пропав)»( прислів’я)
- Наш народ має свою власну історію, багаті традиції. Усе це сприяло розвитку усної народної творчості. Всі ви знаєте безліч українських народних пісень, казок. Однак у повсякденному житті частіше за все можна почути народні прислів’я, саме вони будуть першим об’єктом дослідження на маршруті . Необхідно доповнити прислів’я.
- Керівники груп по черзі обирають завдання. Учасники слухають завдання і дають відповідь. Кожна правильна відповідь приносить групі 1 бал.
1. Праця людину годує, а лінь…(марнує)
2. На сонці тепло, а біля матері…(добре)
3. У дитини заболить пальчик, а у мами - …(серце)
4.Слово не горобець…(вилетить не спіймаєш)
5. Взявся за гуж ( не кажи що не дуж)
6. Вовків боятися …(в ліс не ходити )
7.Слово не горобець, … (вилетить не спіймаєш).
8.Ранні пташки росу п'ють, а пізні … (сльози ллють).
9.Праця годує, … (а лінь марнує).
10.Хочеш їсти калачі, … (не сиди на печі).
- Шановні дослідники! Ви відмінно справилися з першим завданням.
- Прислів’я – візитна картка України.
- Назвіть одним словом результат першого дослідження. (Мудрість.)
- Цінну знахідку беремо з собою.
(Слово «Мудрість» записують до записника експедитора (асоціативний кущ) «Україна»)
2. Об’єкт «У рідному краї й серце співає» (пісня)
- Українська пісня… Хто не був зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще є така чарівна пісня?
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне,
а то навіє радість і любов.
- Як ви вже зрозуміли , наступний об’єкт дослідження - українська пісня. Необхідно впізнати пісню за фонограмою.
Фонограми пісень
1 «Грицю, Грицю, до роботи»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Подоляночка»
8. «Калина»
- Прослухайте фрагменти пісень , визначте мову виконання. (Звучать фрагменти пісень різних регіонів України з присутнім діалектизмом.)
- Дійсно. Всі пісні виконані українською мовою, хоча помітні деякі відмінності у вимові та всі ми - єдина країна.
- Якими словами доповнимо записник експедитора? (Пісня, єдина).
- Молодці!
3. Об’єкт - мова.
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
- Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – історична пам'ять, мова – це ще й музика.
- Наступні кроки за маршрутом перевірять знання мови та допоможуть виявити творчі здібності учасників.
І частина мовного дослідження
«Заміни букву, щоб вийшло нове слово»
1. Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — ве¬ликий дощ впаде. (Слива, злива)
2. З п уперта тварина, а з р на троні людина. (Цап, цар)
3. З т пливе, а з д росте. (Пліт, плід)
4. З т все тихо-тихо; з м для їжі лихо, погризе, потро¬щить все, що й у нору занесе. (Тиша, миша)
ІІ частина « Склади вірш»
- Групи отримують вірші, в яких переплутані рядки. Впродовж 2 хвилин необхідно відновити текст та продекламувати вірш.
(Зразки віршів.
1.Наш Київ розіслався
На горах над Дніпром,
Садами заквітчався,
Мов дівчина вінком.

2.Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну,
Її лани, зелений гай,
В саду — рясну калину.)
- Вітаю, групи виконали завдання. Чудові вірші .
(Доповнюють записник експедитора словом «Мова».)
- Дійсно, кожному куточку України є чим пишатися. Краса української природи приваблює чимало людей, які бажають відпочити .
- До речі, ми зупинилися біля позначки – «Привал» . То ж запрошуємо всіх відпочити під звуки рідної природи.
Фізхвилинка
(Танцювальні вправи.)
4 . Об’єкт «Відгадай»(їжа)
Варим кашу, родино,
Щоб нам жито родило,
І житечко, і овес,
Щоб зійшовся рід увесь!
- Що не кажіть, любимо ми, українці, поїсти. І не лише кашу. На нашому столі і борщ, і пампушки, і печеня, квашені яблука і куліш.
- Щоб дослідити даний об’єкт , групи виконають наступне завдання: відгадати загадки про їжу. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

1. Білий, маленький,
Бокастий та товстенький,
Чимсь смачним напхався.
В окропі купався,
У дірку впав,
Там і пропав. (вареник)
2. Сидить на ложці, звісивши по ножці. (локшина)
3. Не печене, не варене, а на столі – сніданок. (молоко)
4. Мене не їдять, але й без мене не їдять. (сіль)
5. Маленькі плоди, як сережки, повисли. Червоні – солодкі, зелені – кислі.(вишні)
6. Круглий, як куля. Зелений, як трава. Червоний, як кров. Солодкий, як мед.(кавун)
7. Як дитиною буваю, пелюшок тоді не маю. Постарію, мов бабуся, в сто пелюшок одягнуся.(капуста)
8. Неприваблива, шишкувата,
А як прийде на стіл вона,
Скажуть весело всі хлоп’ята:
“Ну й розсипчата, ну й смачна!”(картопля)
(Доповнюють записник експедитора словом «Їжа»(можливі інші варіанти)).
- Вправно відгадали загадки. Ви – справжні знавці національної кухні.
- А от які ви знавці видатних українців, покаже наступний крок дослідження.
5.Об’єкт «Видатні українці»
- Оголошую нове завдання - «Видатні українці». Маю дві картки для керівників груп , вони повинні впродовж 2 хвилин підказати своїй команді , не називаючи прізвищ , видатних українців від найдавніших часів до сьогодення.
«Калинка»
1. Тарас Григорович Шевченко
2. Леся Українка
3. Василь Вірастюк
«Барвінок»
1. Андрій Шевченко
2. Яна Клочкова
3. Ліна Костенко

- Яких ще видатних українців ви знаєте? Чим вони прославили Україну?
(Доповнюють записник експедитора - «Видатні українці»)
6. Об’єкт «Знання»
«Далі, далі, далі»
- Кожна група повинна дати якомога більше відповідей на питання за 2 хвилини.
Питання для групи «Калинка»
1. На честь кого названо Київ?
2. Як називається головна вулиця Києва?
3. Як називається найбільша річка України?
4. Скільки регіонів в Україні?
5. Що означає слово «козак»?
6. Назвіть моря України.
7. Яку назву мала козацька держава, створена за дніпровськими порогами?
8. Назвіть найкращих співочих птахів України.
9. Який птах не висиджує своїх пташенят?
10. Зимові свята в Україні.
11. Батько вашого діда.
12. Неділя за тиждень до Великодня.
13. Яку рослину висаджують за українським повірям біля хати, коли народжується дівчинка?
14. Автор байки «Коник-стрибунець».
15. Що являє собою герб України?
16. Гори України.
Питання для групи «Барвінок»
1. Сестра Кия.
2. Море, в яке впадає Дніпро.
3. Українська держава за княжих часів.
4. Військовий човен козаків.
5. Найменша пташка України.
6. В якому регіоні ми живемо?
7. Які пташки літають перед непогодою низько над водою?
8. Звір, який впадає в сплячку.
9. Хто така тітка?
10. Ким ви доводитеся своїм дідусям?
11. Які пісні діти виконували навесні?
12. Яку рослину висаджували, коли народжувався син?
13. Який святий приносить подарунки тільки чемним діткам?
14. Автор вірша «Вишеньки-черешеньки».
15. Які кольори державного прапора України?
16. Область, в якій ми проживаємо.
(Доповнюють записник експедитора .)
Запитання до глядачів
1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великоднє свято. (писанка)
2. Дерево, яке оспівано у народних піснях, у віршах. Воно освячується в церкві перед Пасхою, як засіб від злих сил. (верба)
3. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди. (калина)
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат. (тополя)
5. Чим прикрашають голову українські дівчата. (вінок)
6. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу. (рушник)
7. Об’єкт «Віночок»
- Українці – народ працелюбний. Вони завзято малюють, складають вірші, співають, орють землю, куховарять. Ви теж сьогодні попрацюєте. Вам потрібно сплести віночок. (Команди починають плести віночок, передаючи його по колу , доки лунає музика.)
- Що символізують квіти у віночку?
- Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ.
Мак вважається не тільки квіткою мрій, але й символом родючості, краси та молодості;
ромашка — символом кохання, ніжності та вірності;
соняшник — відданості й вірності;
волошки у віночку — символ людяності;
ружа, мальва і півонію — символи віри, надії, любові;
м’ята — оберег дитини та її здоров’я;
материнка — символ материнської любові;
лілея — дівочі чари, чистота, цнота,
див’ясил — корінь дев’яти сил, який зміцнює та повертає здоров’я;
безсмертник — символ здоров’я, загоює виразки, і рани;
цвіт вишні та яблуні — материнська відданість та любов;
калина — краса та дівоча врода.
(Доповнюють записник експедитора .)
V. Підсумок уроку.
- Ми повернулись до першої точки відліку на маршруті. Переглянемо наш записник. (Вголос читають з дошки.)
- Який висновок допоможе він зробити?
Вправа «Мікрофон» (відповіді дітей)
(Рідну землю треба любити та робити все для її розквіту, найголовніше – гарно вчитися та збагачуватись знаннями.)
- Інтелектуальна мандрівка справжніх патріотів закінчилась.
- Які очікування здійснились?
- Цікаво, чи здійснились сподівання нашого журі? Надамо їм слово.
Оголошення результатів подорожі, нагородження команд.
Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна,
Ти як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша –
Наша отча сторона.
Наші учасники сьогодні довели, що знання – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами єдиної України.
(Діти і гості стають у коло Дружби
та виконують пісню «Я люблю Україну»).



Джерело: http://vesvid.org.ua/1920-pershiy-urok-2014-2015-nr-u-pochatkovy-shkol.html
Категорія: Уроки | Додав: Natali (18.08.2014) | Автор: Юрченко Марина Миколаївна
Переглядів: 1992 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!