«Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

«Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя

Тема: «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя.
Навчальна мета: допомогти учням краще усвідомити зміст казки, навчати давати оцінку прочитаному, аналізувати події, вчинки героїв; закріпити вміння розрізняти літературну казку поміж різножанрових творів;
Розвиваюча мета: розвивати навички образного мислення, спостереження над текстом, уміння характеризувати образи героїв у розвитку, вміння давати оцінку людським вчинкам;
Виховна мета: виховувати любов до читання, зацікавленість казками світової літератури, зокрема творами О. Уайльда; повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник, портрет О.Уайльда, ілюстрації до казки Хлопчик-зірка.

                                                                         Хід уроку

1. Організаційний момент.
2. Ознайомлення з темою і метою уроку.

Діти! Сьогодні ми продовжимо працювати над казкою О.Уайльда «Хлопчик -Зірка», будемо спостерігати за долею та вчинками головного героя, його внутрішніми перетвореннями. Як правило, у казках зображується боротьба між добром та злом. В казці О.Уайльда ми зустрічаємо конфлікт між зовнішньою та внутрішньою красою, між красивим та потворним.
3. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Експресс-опитування.
- Що таке народна казка?
- Що таке літературна казка?
- Назвіть відмінності між народною та літературною казкою.

Експрес-опитування по змісту казки «Хлопчик-Зірка».
− Пригадайте міф про Нарциса. Які риси Нарциса має Хлопчик-зірка?
−Чому Хлопчик-зірка керував іншими дітьми?
− Які зміни відбулися у зовнішності героя казки?
− Чому його зовнішність змінилася?
− Що вас найбільше вразило у вчинках Хлопчика-зірки?
− Чому хлопчик мусив вирушити у дорогу?
− Що згодом змінилося в стосунках хлопчика з людьми, тваринами? Чому він зрозумів свою провину?
− У чому полягали випробування Хлопчика-зірки?
− Як Хлопчик-зірка попав у рабство? Ким виявився його господар, що він вимагав від свого раба?
− Як Хлопчик-зірка знайшов своїх батьків і заслужив їхнє прощення?
− З яких вчинків хлопчика стає зрозумілим, що він справді виправляється і долає свої ганебні вади?

4. Формування нових знань, умінь, навичок.
Слово вчителя.
Автор порівнює зовнішність хлопчика з квітами, нарцис символізує самозакоханість, троянда це красива, але колюча квітка, фіалка – ніжна, але вередлива квітка. Зачитайте уривки казки, де розкривається характер, внутрішній світ головного героя.
- Коли прийшов лісоруб і побачив ставлення хлопчика до матері, він почав дорікати: «У тебе й справді кам'яне серце і не маєш ти милосердя». Автор вживає епітет «кам'яне серце». Що це означає? Невже буває кам'яне серце? Чи зустрічали ви людину з кам’яним серцем?

Вправа «Асоціативний ланцюжок».
Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”? Доберемо слова-асоціації до цих образів.
Клас ділиться на дві групи, одна група підбирає асоціації до слова квітка, друга група-до слова кам'яне серце.

                                                                           
Квітка

 Кам’яне серце           краса               ненависть             радість             зло            зневага
                          щастя        жорстокість          милосердя         черствість     добро
ніжність                  гордість               спокій                   егоїзм           любов         грубість
 
Слово вчителя.
Отже, автор казки протиставляє прекрасну зовнішність головного героя його потворному внутрішньому світу. Письменник, ніби, хоче нам сказати, що краса зовнішня не існує без краси внутрішньої, а злість, нечутливість, безсердечність позбавляють усякої цінності будь-які, навіть найпривабливіші зовнішні риси.
У казці «Хлопчик-зірка» Оскар Уайльд засуджує жорстокість, егоїзм і бездушність. Як і в інших казках письменник велику увагу приділяє зміні внутрішнього світу свого героя, його душевному переродженню. Тільки милосердя повертає красу Хлопчику-зірці, який зміг побороти у собі бездушність.

Словникова робота.
Еволюція − процес зміни, розвитку кого,або чого-небудь.
Давайте розглянемо основні події, які вплинули на еволюцію образу Хлопчика-зірки.

Визначення ключових моментів казки. Вчитель записує їх на дошці, діти переписують в зошит.
1. Життя хлопчика в родині Лісоруба.
2. Поява жебрачки, відмова Хлопчика-зірки від матері.
3. Пошук матері.
4. Хлопчик просить вибачення у матері.

Діти переказують ключові моменти казки, розповідають про життя, поведінку, вчинки головного героя, прослідковують зміни в його зовнішності і характері.

Життя хлопчика в родині Лісоруба - жителі села дивуються його красі, він гарний, як квітка. Проте, Хлопчик-зірка гордує сільськими дітьми, знущається над тваринами і знедоленими. Він виріс злим та жорстоким.

Поява жебрачки, відмова Хлопчика-зірки від матері – хлопчик відмовляється від матері, вона йому огидна.Головний герой втрачає свою вроду і розуміє, що він вчинив найстрашніший гріх.

Пошук матері – люди ставляться до нього так як він ставився до знедолених, тварини згадують його жорстокість; хлопчик стає рабом Чаклуна, який принижує його. Під впливом поневірянь внутрішній світ Хлопчика-зірки змінюється, в його душі
з’являється милосердя, співчуття, добро.

Хлопчик просить вибачення у матері – поневіряння закінчуються, повертається колишня врода. Він стає справедливим та милосердним.

Прослухавши переказ казки, ми можемо прослідкувати за змінами, які сталися в характері хлопчика-зірки. Діти підбирають характеристики головного героя до і після перетворення, вчитель записує їх на дошці, діти записують в зошит.

Запис в зошит.
Головний герой до перетворення Головний герой після перетворення
-пихатий -милосердний
-егоїстичний -терплячий
-злий -добрий
-жорстокий -самовідданий
-самозакоханий -безкорисливий
-грубий -щирий
-невдячний -мужній
-справедливий
Слово вчителя.
Діти, що спільне мають хлопчик-зірка та Снігова королева з казки «Снігова Королева».
Спільне: мають прекрасну, «неземну» красу; їхня зовнішність зачаровує навколишніх людей; схильні до самозамилування, жорстокі, егоїстичні, обидва помирають у фіналі.
Відмінне: поведінка і характер Снігової королеви не змінюються, вона залишається злою, підступною людиною, хоче заморозити Герду; Хлопчик-зірка пройшов через всі випробування, його характер і ставлення до людей змінюються. Він стає справедливим, терплячим та милосердним.
В обох казках ми зустрічаємо конфлікт між зовнішньою та внутрішньою красою людини. Виявляється, гарна зовнішність не дає нікому право поводитись грубо, жорстоко з старшими, однолітками знущатись над тваринами.
На мою думку, ота потвора в яку перетворився Хлопчик-зірка (жаба-змія) була відображенням його душі. Під чарівною зовнішністю головного героя, в його душі завжди жила страшна потвора. Жителі села не помічали злу душу Хлопчика, тому що їх зачаровувала його краса. Проте, з часом навіть врода хлопчика не змогла замаскувати його внутрішню потворність. Найстрашніший його вчинок-знущання над власною мамою відкрило для всіх його страшну душу. Лише спокутувавши свою провину, пройшовши всі випробування, омивши ноги матері слізьми, пройшовши духовне переродження Хлопчик знову отримує свою вроду. За народними переказами з жабою та змією пов’язували все лихе, бридке. Особливо поганою ознакою було, коли жаба наближалась до дверей житла. Огиду і острах викликали і малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, які, покинуті матерями, силами природи були перетворені на жабенят. Основна думка казки будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування.

Бесіда.
Як душевні якості хлопчика протиставляються його надзвичайній вроді?
Які з героїв казки теж не подобаються вам? Чому?
Хто з героїв подобається вам? Чому?
Яке чарівне число зустрічається в казці?
Що казкове, а що реальне в казці?
Якою є головна думка казки?
На вашу думку що важливіше зовнішня чи внутрішня краса? Чому?
Як ви розумієте вислів "краса душі людської?"

6. Підсумки уроку
Завдяки казці я зрозумів, що …
Мене найбільше вразило …
Мене засмутило …

7. Домашнє завдання.
Написати твір-роздум «Чого навчила мене казка?» 

Розробила: Лисак О.О.вчитель світової літератури та російської мови ЗОШ №11 м. Умань 

Категорія: Уроки | Додав: lisak (27.03.2015) | Автор: Оксана Олексіївна Лисак E
Переглядів: 3780 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!