Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Корисні копалини рідного краю
Тема. Корисні копалини рідного краю
Мета: ознайомити з корисними копалинами рідного краю, сформувати елементарні поняття гірські породи, корисні копалини (паливні, рудні, нерудні), розвинути в учнів вміння визначати і розрізняти властивості корисних копалин, сформувати уміння розрізняти тверді, рідкі й газоподібні гірські породи, окремі горючі, рудні й нерудні корисні копалини; формувати вміння підводити окремий предмет під поняття; виховувати естетичне сприймання об’єктів природи (Краси гірських порід), прагнення до збереження корисних копалин та усвідомлену потребу робити це, гордість за природні багатства своєї країни.
Обладнання: фізична карта України, роздатковий матеріал, зразки корисних копалин, картки з умовними позначеннями корисних копалин.

Хід уроку 

1. Організація класу.
- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.
- Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Ми щиро раді вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці.

Девіз роботи на уроці:
З природознавства кілька уроків -
у світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого ми вже знаємо.
А рідний край такий багатий,
що мусим ми його пізнати.
І ті річки, поля та гори,
всі неосяжнії простори.
Вчимо ми все це залюбки.│ всі
Бо тут живемо я і ти │

2. Хвилинка фенологічних спостережень
Повідомлення гідрометеоцентру
- Так як кожен урок "Я і природа” ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
1-ша учениця: -За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день
в " Гімназії № 15 " , а зокрема в 4 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості "емоцій" та високих балів. Нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
Але це, звичайно, жартівливий прогноз.
2-га учениця
-А насправді сьогодні на території Дніпропетровської області спостерігається така погода (температура, вітер, опади).
Температура повітря -
Вітер -
Опади -
Закінчилась зима, почався перший місяць весни.
22березня — релігійне свято "Сорок святих."
Якщо в цей день тепло, то стільки днів утримається гожа днина, а холодно-бути-сорока-морозам.
У цей день рахували лисих чоловіків у селі: скільки нарахують, стільки ще-буде-морозів.

3.Перевірка домашнього завдання.
-На сьогоднішній урок вашим домашнім завданням було скласти усну розповідь про область, в якій проживаєте, дослідити маленьку батьківщину кожного з нас.
Ми проживаємо в Дніпропетровській області.
Дніпропетро́вська о́бласть — область в Україні. Розташована в південно-центральній частині країни. Утворена 27 лютого1932 року. Площа області становить 31,9 тис. км². Центр області — місто Дніпропетровськ.
Протяжність області з півночі на південь — 130 км, із заходу на схід — 300 км. Межує на півночі з Полтавською іХарківською, на сході з Донецькою, на півдні із Запорізькою і Херсонською, на заході з Миколаївською і Кіровоградською областями.
В області протікають 217 річок. Головна водна артерія — Дніпро — перетинає область з північного заходу на південний схід. Його притоки — Оріль, Базавлук, Мокра Сура, Інгулець .
У межах області знаходяться частини Дніпродзержинського, Дніпровського і Каховського водосховищ Побудовано 100 невеликих водосховищ і 1400 ставків.

4. Повідомлення теми, завдань уроку
- Тему сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова
РИСКОНІ ЛИПАНИКО ГОНОРІД ЮКРА
- Молодці, ви правильно розшифрували тему нашого уроку. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з корисними копалинами нашого краю.
Учитель. Ми продовжуємо вивчати природу своєї незалежної держави України, свого краю, в якому ми живемо. Багата вона чи бідна, красива, чи екологічно занедбана, але кожен повинен її знати, любити і шанувати. Саме на наших уроках ми доводимо важливість і необхідність вивчення природи України.

5. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «Мозковий штурм»
- Я буду атакувати вас питаннями, а ви мене відповідями. Приготувалися?
Доповніть моє речення. Корисні копалини – це …
(Корисні копалини – це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві. Кам’яне вугілля, торф, нафта, залізна руда, , природний газ, граніт, вапняк, пісок, глина, торф – це корисні копалини. Вони залягають у землі на-різній-глибині.)

- На які три групи вони поділяються?
                                                                 Корисні копалини
                    Горючі                                           Рудні                                            Нерудні
                   (паливні)                                                                                    Хімічна          будівельна
                                                                                                                       сировина          сировина

кам'яне вугілля                                      залізна руда                                 кам'яна сіль      вапняк
буре вугілля                                         марганцева руда                           калійна сіль       вапняк
торф                                                       мідна руда                                    фосфорит            глина
нафта                                                  поліметалева руда                            сірка                    пісок
природний газ                                     олов'яна руда

Які корисні копалини називаються горючими?
- Наведіть приклади.
- Які корисні копалини називаються рудними?
- До рудних корисних копалин відносять …
- Які корисні копалини називаються нерудними?
- До нерудних корисних копалин відносять..

6. Вивчення нового матеріалу.
Перш ніж відправитись у мандрівку підземного царства скарбів, послухайте легенду:
«Якось стали ділити боги між собою скарби Всесвіту. Океан і весь підводний світ дістався богові Нептунові з тризубцем, а підземне царство хитрому буркотливому Плутону. Заволодівши підземеллям Плутон посадив біля його входу лютого трьохголового собаку Цербера. Пес вартував Плутонові володіння. Він мав наказ нікого не випускати на поверхню землі. В підземелля міг увійти кожний, а вийти не вдавалось нікому».
Проте йшов час, бурхливими темпами розвивалась наука і техніка. Вчені, дослідники винайшли прилади, за допомогою яких можна шукати скарби Плутона, і ми з вами на уроці будемо намагатись теж трохи відкрити завісу Плутонових таємниць.
Слова вчителя
- Родовища корисних копалин на географічній карті позначаються умовними знаками, кожна корисна копалина має свій умовний знак, ви вже неодноразово працювали з фізичною картою України і мали змогу побачити це.
- Зараз пограємо гру "Впізнай корисну копалину” за описом, умовним позначенням. (Читається загадка , показується умовне позначення, учні наносять на контурні карти України місцезнаходження корисної копалини, на слайдах показано зображення корисної копалини .) (На столі виставляються зразки корисних копалин)
1. Грію взимку я будови, з мене паливо чудове, я потрібний для тепла, з мене зроблені, до речі, і такі корисні речі, як пластмаси, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. Чи впізнали ви мене? Я… (вугілля кам’яне).
(Видобувають Донецькому, Придніпровському та Львівсько-Волинському басейні )
Провідне місце серед паливних ресурсів України займає кам'яне вугілля, яке зосереджене: Донецькому кам'яновугільному басейні – 98%; у Львівсько-Волинському – 2%
Які умови призвели до того, що на Україні сформувались басейни кам'яного вугілля ?
Учень.У кам'яновугільний період палеозойської ери моря неодноразово заливали сучасну територію Донбасу, значну частину правобережжя і лівобережжя Дніпра, частину Львівської і Волинської областей. Клімат у нас був тропічний. Температура повітря не падала нижче +18. сірі густі хмари постійно затягували небо. Повітря було вологе і задушливе. На вологих болотистих грунтах росли дрімучі ліси.
Плаунові рослини тоді були справжні дерева у висоту до 30 м. і в обхваті 2 м. На них не було гілок, тільки густа крона з тонкого і довгого хвостатого листя Велика кількість вологи сприяла бурхливому розвитку і росту рослин. у болотистому грунті дерева міцно тримались корінням. Вітри, бурі, що супроводжувались зливовими дощами, валили ліси. Дерева падали у воду. Поверх них виростали інші. Знову падали. І так тривало мільйони років. Суша змінилась морем. Шари мертвої рослинності затягло піском, покрило мулом. Без доступу повітря, під великим тиском дерева скам'яніли, перетворились на вугілля, яке тепер добувають.
Учитель. Коли розпочали водобувати вугілля на сході України?
Учень. Перші родовища були відкриті в 1721 р. експедицією під керівництвом Г. Капустіна. Першу шахту закладено в 1795 р. Цей басейн залишається основним і сьогодні. Завдяки видобуванню вугілля в цьому басейні України входить до першої десятки країн світу.
2. Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини, ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство. Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився, бо я ще й добриво чудове. А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь. Чи впізнали, як я звусь? (торф).
(Торф в Рівненській та Волинській областях.)
3. Масляниста рідина, з різким запахом вона, темно-бурий колір має, під землею залягає. Чорним золотом її звуть всі люди на землі з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло, фарбу, гуму і пластмаси (нафта)
(Поклади нафти знайдено в Прикарпатському та Причорноморському районі-та-на-Лівобережжі.)
4. До складу гуми і пластмас, бензину входить він, ніяк не видимий для нас, з далеких свердловин, по трубах, із глибин землі. Приходить в дім до нас – безбарвне паливо, легкий, наш друг - … (природний газ).
(Природний газ видобувають на території Лівобережжя, в Прикарпатському та Причорноморському-районі.)
5.У шахтах, кар’єрах її добувають. З неї у печах чавун виплавляють. З нього ллють сталь, роблять речі сталеві, ну а основа речей металевих – буро-червона, важка і тверда – це залізняк, чи … (залізна руда).
(Залізну руду видобувають В Криворізькому, Кременчуцькому та Керченському-родовищах.)
6.Камінь, я гірська порода, я також дитя природи, я зернистий і твердий, я матеріал міцний. Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити, я годжуся на бруківку, для спорудження домівки, я не мармур, не магніт, а такий собі … (граніт).
(Граніт поширений в Житомирській області )
7. Я родом з дна морського, природи я дитина.
Від мармуру до крейди - це все моя родина
Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки
Потрібні в будівництві, усі ми - …(вапняки)
( По всій території України )
8.Це відомо для дитини: глечики виготовляють з … (глини).
( По всій території України )
9.Хочеш побудувати дитячий садок, використовуй в розчині … (пісок).
( По всій території України )
10. Коли зламаєш руку ти,
спасе завжди він від біди.
І хоч у тебе настрій скис.
В лікарні вдягнуть швидко … (гіпс).
( По всій території України )
- Молодці.
- Подивіться, будь-ласка, на фізичну карту України, яка ж багата наша Україна на корисні копалини.
- Більше дізнатися про корисні копалини Дніпропетровщини нам допоможе наукова конференція, яку ми зараз проведемо. Учні нашого класу побувають у ролі досвідчених фахівців. Отже, до нас на конференцію прибули науковець, промисловець, геолог, економіст, еколог, представник міністерства охорони праці.
Я до слова запрошую шановного науковця. У вас на партах є розшифровка учасників конференції. Знайдіть і прочитайте, хто ж такий науковець та інші.

Учасники конференції.

Науковець – людина, яка глибоко обізнана з теоретичною і практичною сторонами даного питання.
Промисловець – людина, яка займається переробкою та виготовленням продукції з корисних копалин.
Геолог – людина, яка займається пошуком родовищ корисних копалин.
Економіст – людина, яка займається раціональним використанням корисних копалин.
Еколог – людина, яка займається охороною навколишнього середовища.
Представник Міністерства охорони праці – людина, яка займається створенням безпечних умов праці при добуванні корисних копалин.
Я прошу шановних "фахівців” зайняти свої робочі місця. Розпочинаємо роботу конференції.

Науковець.
Я .....науковець. Розповім про корисні копалини Дніпропетровщини. В області виявлено близько 300 родовищ та значні запаси паливно-енергетичної сировини. До найбільш поширених корисних копалин Дніпропетровської області відносяться такі як залізна руда, марганцеві руди, каолін, нікелеві руди, боксити, кам' яне та буре вугілля, нафта .
На Дніпропетровщині добувається 39 видів мінеральної сировини, серед яких найбільше значення мають залізна руда (Криворізький басейн), марганець (Нікопольський басейн), кам'яне вугілля (Західний Донбас), а також родовища рідкісних і кольорових металів, будівельних матеріалів . 

Геолог.
Я … - геолог. Я хочу повідомити, що зараз ведуться геологорозвідувальні роботи для виявлення нових родовищ корисних копалин.
У результаті геологорозвідувальних робіт виявлено золоторудні родовища в Солонянському та Нікопольському районах, П'ятихатське родовище вогнетривких глин.
В грудні місяці 2011 року дали дозвіл на використання земельних ділянок біля села Мар' янське в Апостоловському районі для видобування вапняка, а також в П' ятихатському районі для видобування граніту. 

Промисловець.
Я … - промисловець.
Дорогою мчать автомобілі, у небі летять літаки, по морю пливуть кораблі. А скільки металевих предметів навколо нас. Чи знаєте ви звідки береться метал? Його виплавляють із залізних руд, які залягають у землі.
На території нашої області є багато корисних копалин, але з них найбільш поширені залізні руди( Криворізький басейн ) та марганцеві руди ( Нікопольський басейн )
Велика частина залізної руди використовується для виплавки чавуну і сталі на Криворожському заводі.
Другим за важливістю серед чорних металів є марганець - незамінний у чорній металургії компонент при виплавці феросплавів, чавуну і сталі.
На нашому Нікопольському феросплавному заводі і використовують
цю марганцеву руду.

Представник міністерства охорони праці.
Я … - представник міністерства охорони праці. Всім відомо, що корисні копалини залягають у землі на різній глибині. Тому їх добувають по-різному. Відкритим способом, в кар’єрах, добувають ті корисні копалини, які знаходяться близько до поверхні землі: залізна руда, марганцева руда, глина, пісок, граніт, вапняк, торф.
Для добування з глибини будують шахти, бурять свердловини. У шахтах добувають кам’яне вугілля, залізну руду, кам’яну сіль в свердловинах- природний газ і нафту.

Економіст.
Я … - економіст. Я хочу зосередити вашу увагу на тому, що корисні копалини з часом можуть бути повністю використані людиною, адже запаси їх практично не поповнюються, оскільки швидкість утворення корисних копалин вимірюється мільйонами років, вчені доводять, що запаси корисних копалин нашої області можуть через декілька десятків років вичерпатися. Тому слід раціонально і економно використовувати природні ресурси, бережно ставитися до виробів, виготовлених з них.

Еколог.
Я … - еколог. Люди дуже часто наносять шкоду навколишньому середовищу, особливо при добуванні корисних копалин. І це не означає, що вони роблять це цілеспрямовано, адже всі люблять навколишнє середовище, в якому живуть. Ними керують якісь стимули. Здебільшого це грошовий фактор. Наприклад, попит на руду забезпечує дохід людей, які її добувають. Затрати на відкрити спосіб добування нижчі, ніж на підземний, який менше впливає на навколишнє середовище.
- Я дякую нашим шановним "фахівцям” за підготовку і участь в конференції.

7. Фізкультхвилинка.
- А зараз давайте на хвилинку заплющимо очі і уявимо, що опинилися в чудовому куточку природи. Ми бачимо красиве, незаймане місце, яке вражає красою, чистотою. (Включається магнітофонний запис співу птахів). Милуємося співом птахів, посміхаємося їм у відповідь, бачимо гарні дерева, рослини, багато квітів. Насолоджуємося їхнім запахом, вдихаємо чисте повітря, бачимо, як перескакує білочка з гілки на гілку, як метелики,бджілки перелітають з квітки на квітку, вслухаємося у шум річки, яка є чудова наша природа.

8. Вивчення властивостей корисних копалин за допомогою дослідів.
- Діти, а зараз ви побуваєте ще в одній цікавій ролі. Ви будете юними дослідниками. За планом-схемою аналізу корисної копалини. Вам потрібно буде дослідити властивості тієї корисної копалини, яку я запропоную
Картки-схеми у вас на партах.

Вивчаємо властивості корисних копалин
1. Розглянь корисну копалину.
2. В якому стані вона знаходиться в природі: в твердому чи рідкому?
3. Якого вона кольору?
4. Чи має запах? Понюхай.
5. Тверда чи крихка?
6. Вкинь в склянку з водою і розмішай. Розчиняється чи не
розчиняється у воді?
7. Спосіб добування.
8. Застосування
 

Корисна копалина

    Стан

    Колір

      Властивості

Граніт

    твердий

червоний

чорний

сірий

без  запаху, міцний,

нерозчинний у воді,

важчий за воду

Торф

     твердий

бурий

без запаху, крихкий,

легший за воду, вбирає  воду, нерозчинний, го-

рить, виділяє тепло, ут-

ворює багато диму, піс-

ля згорання залишає ба-

гато попелу


Буре вугілля твердий бурий без запаху,крихке,важче за воду, нерозчинне у
воді, горить, виділяє тепло
Вапняк твердий білий без запаху, кришиться, при взаємодії з кислотою
виділяє газ

9. Закріплення вивченого матеріалу
Гра " Бліц - турнір "
- Місце, де залягає багато корисної копалини.( родовищем )
- Копалина, яку використовують при виготовленні скла. (пісок).
- За допомогою якої копалини удобрюють грунт? (торф)
- З якої копалини виготовляють крейду? (вапняк)
- Речовина без кольору із специфічним запахом. (газ)
- Яку копалину використовували бабусі. Щоб натопити грубку? (вугілля)
- З яких копалини плавлять метали? (руди)
- Місце відкритого видобування корисних копалин, які залягають не глибоко. ( кар' єри )
- Людина, яка займається пошуком корисних копалин ( геолог )
- Корисна копалина, з якої виготовляється керамічний посуд.
( глина )

10. Підсумок уроку.
Ми з вами ознайомились з основними корисними копалинами і знаємо, що в житті людини вони відіграють велике значення. З кожним роком людство збільшує їх використання. Лише за останні 30 років було видобуто більше мінеральних ресурсів, ніж за всю попередню історію людства.
Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, безкраї родючі поля, рослинний і тваринний світ, гори і води – то народне надбання, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.
На Землі, у домі вселюдському –
протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
- Діти, чи сподобалась вам нетрадиційна форма нашого уроку?
- Який вид роботи сподобався найбільше?
- Які почуття виникли після уроку?

11. Домашнє завдання.
1. Творча робота
Ти знаєш, що корисні копалини з часом вичерпуються. Запропонуй шляхи збереження корисних копалин.
2. Прочитати інформацію на ст. 148-150, дати відповіді на питання.

Кейда  Наталя  Яківна
вчитель  початкових  класів
Нікопольська  КЗНЗ  " Гімназія  № 15 "
Категорія: Уроки | Додав: (25.06.2013) | Автор: Кейда Наталя Яківна
Переглядів: 28252 | Рейтинг: 3.5/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!