Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Корисні копалини рідного краю
Урок 25
Тема. Корисні копалини рідного краю

Мета: ознайомити учнів із корисними копалинами області, в якій вони проживають; визначити їх властивості; розкрити їх значення в на­родному господарстві; виховувати почуття гордості за рідний край та дбайливе ставлення до природних багатств.
Обладнання: зразки корисних копалин своєї області, карта «Корисні копалини Хмельниччини».
ХІД УРОКУ
I. Організація класу до уроку
II. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування.
Що називається погодою?
Які показники містить в собі поняття погода?
Як виникає вітер?
Як визначити напрям вітру?
Які вітри можуть приносити в Україну вологу, а які — посуху? Чому?
Чи може залежати погода окремої місцевості від форм її поверх­ні? Доведіть свою думку.
III. Актуалізація знань учнів та повідомлення теми уроку
Як називається область, в якій ми живемо?
Які промислові підприємства (фабрики, заводи) є у вашому сели­щі (місті)?Звідки вони беруть сировину для виробництва?
Ось цією сировиною і є природні багатства, що люди видобувають із надр (глибин) Землі, або з її поверхні. Їх називають корисними копа­линами. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із корисними ко­палинами нашої області.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами практичної діяльності і розповіді про властиво­сті, використання і родовища корисних копалин свого краю.
Ми з вами знаємо, що корисні копалини — це ті породи та мінера­ли, що людина використовує для своїх потреб. Природа не обділила наш край цими багатствами. Серед корисних копалин Хмельницької облас­ті найбільше значення мають ті, що використовують як природні, буді­вельні матеріали та сировину для їх виробництва. По всій області на по­верхні під шаром ґрунту залягають пухкі породи — пісок і глина. У доли­нах річок Хомори, Случа, Південного Бугу можна зустріти глиби граніту. У Товтрах є поклади мергелю, з якого виготовляють цемент на Кам'янець-Подільському цементному заводі. Вздовж річки Збруя залягає гіпс.
Чи ви знаєте щось про використання гіпсу?
Так, його застосовують у медицині і будівництві. На півночі області добувають кварцові піски, каолін, коричневі глини — сапоніти. Усе це — сировина для будівельної промисловості. У південних районах, в гли­боких ярах, можна зустріти фосфорити. З них виготовляють мінераль­ні добрива. Здавна там, де було болото, копали торф і використовували його як паливо і добрива.
2. Розгляд зразків корисних копалин і проведення дослідів.
Знайдіть серед зразків на партах вапняк. Як ви його розпізнали?
Як утворюється вапняк?
Де і для чого його використовують? (Вапняк — важливий будівель­ний матеріал, з якого роблять щебінь для будівництва доріг, будують будин­ки, виготовляють вапно.)
Наступна корисна копалина всім вам добре відома. Без неї у школі неможливо обійтися.
А впізнати її вам допоможе загадка.
Маленьке, біленьке, По чорному полю скаче І слід залишає. (Крейда)
Розгляньте шматочки крейди. Який у неї колір, міцність? (Крейда — крихка речовина, має білий колір. Завдяки тому, що вона
крихка, ми й пишемо нею на дошці.)
Капнемо на крейду кислоти. Що ви побачили? Зробіть висновок. (Крейдареагує з кислотою. Отже, вона належить до вапняків.)
А ось із цими корисними копалинами ви не раз зустрічалися. Без них не може обійтися жодне будівництво. Це пісок і глина.
Давайте візьмемо дві склянки, вставимо в них лійки. У кожну лійку положимо фільтр. В одну насиплемо пісок, а в іншу — подрібнену глину. Наллємо у кожну лійку однакову кількість води. Що ви побачили? (Пі­сок краще пропускає воду, ніж суха глина.)
А тепер надайте мокрій глині і піску форми. Що краще ліпиться?
А зараз давайте підпалимо пісок, глину, крейду. Що ви помітили?
Такі корисні копалини називаються негорючими. На відміну від цього, давайте підпалимо шматочок торфу. Чи горить він? Він належить до горючих корисних копалин, які є паливом.
3. Робота з картою корисних копалин Хмельниччини.
Розгляньте на карті умовні знаки, якими позначають корисні ко­палини. Визначте, які корисні копалини є у вашій місцевості.
4. Бесіда з елементами розповіді про економне та раціональне вико­ристання корисних копалин.
Чи безмежними є запаси корисних копалин?
Корисні копалини — це багатство Землі. У нашій країні добувають понад 80 різних видів корисних копалин. Але запаси їх у надрах Зем­лі не є безмежними. З часом вони можуть вичерпатися. А тому витра­чати їх необхідно економно. Бережливе ставлення до корисних копа­лин — це бережливе ставлення до речей, що з них виготовлені, збудо­вані, змайстровані.
Озирніться довкола і назвіть речі, що виготовлені із корисних ко­палин.
(Стіни класу побудовані із піску, гіпсу, крейди. Двері, вікна пофарбовані фарбою, що виготовлена із нафти. Батареї опалення, труби, металеві деталі парти виготовлені із чавуну, який, у свою чергу, виготовлений із руди.)
Фізкультхвилинка
V. Осмислення учнями знань
1. Робота з підручником (С. 148—149). Опрацювання статті «Корисні копалини рідного краю».
2. Відповіді на запитання.
Як позначають родовища корисних копалин на карті?
Які корисні копалини називають горючими? Негорючими?
За допомогою яких дослідів ви визначали властивості корисних копалин?
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Які корисні копалини добувають у вашій області?
Де їх викорис­товують?
Як потрібно використовувати корисні копалини?
Чому їх необхідно витрачати економно?
VII. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати статті підручника (С. 148—149).
Категорія: Уроки | Додав: (05.09.2013) | Автор: ДОПОМОГА
Переглядів: 2968 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!