Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

МАНДРІВКА КОЗАЦЬКИМИ ШЛЯХАМИ
Розробка уроку із історії України у 5 класі 
за темою 
"МАНДРІВКА КОЗАЦЬКИМИ ШЛЯХАМИ” 

Розробила 
Супрун Валентина Леонідівна, 
вчитель історії та правознавства 
Жашківської загальноосвітньої 
школи І-ІІІ ступенів №3 
ім.І.М.Ляшенка 
Жашківської районної ради 
Черкаської області 

Тема. Мандрівка козацькими шляхами.
Мета: узагальнити знання учнів до теми "Козацька Україна”; формувати історичне мислення учнів; виховувати повагу до козацького життя, викликати захоплення минулим України.
Тип уроку: нестандартний урок, урок- мандрівка.

Хід уроку

І.Словa "відкритого уроку” (учень).
Добридень, діточки мої!
Щось сидите ви тихо...
Чи може скоїлось у вас
Якесь жахливе лихо?
Я бачу, ви сьогодні
Сумні і невеселі.
Той завітав на вогник я
До вашої оселі.
І приніс вам безліч
Радісних звісток
Я, Його Величність-
Відкритий Урок.
Ми з вами живемо на Україні!
У неї очі, як волошки сині!
У неї очі- то моря, озера, ріки!
І буть їм повноводними- од віку і до віку!
Хотів би з вами я заприятелювати!
Хотів би з вами по козаччині помандрувати!
Хотів би всіх докладно розпитати,
Що можете цікавого про неї розказати.

ІІ.Слово вчителя.
Як ви уже здогадалися у нас сьогодні буде незвичайний урок, а урок-
мандрівка.Ми з вами будемо мандрувати козацькими шляхами.Наше завдання на цьому уроці полягає у тому, щоб пригадати, як зароджувалося козацтво, яким був його побут, які зв`язки були у козаків із своїми сусідами.А в кінці уроку ми повинні підвести підсумки і сказати в чому ж сила козацького духу, що він живе і по нині.

ІІІ.Виходять козаки.
Добрий день Вам, добрі люди,
І дорослі і малі.
Мандрували ми усюди,
А тепер до вас прийшли.
Ви нас діти упізнали?
Так, ми справді козаки.
Я – суддя, а це – пан сотник.
Ще ми писаря взяли.

Що говорить вам "козак”?
Це крилате й горде слово
Чом завжди буває так,
Що світлішає від нього?
Козаки – це вільні люди,
Козаки – це вправні люди,
Козаки борці за волю,
За народну кращу долю.
Ми почули – у вашій школі
Буде нині гарна гра.
Перевірити пора,
Як ви звичаї цінуєте,
Свою мову як шануєте,
Рідну пісню як ви знаєте.

ІV. А тепер давайте пригадаємо, кого називали козаками, та які ви знаєте приказки та прислів`я про козаків.(Учні відповідають).

V.Історична розминка "Світлофор”.
- Кого називали козаками?
- Яким був найвищий орган влади на Січі?
- Як називалося козацьке військо?
- Якої віри були козаки?
- Яка зброя була у козаків?
- Хто був одним із організаторів морських походів?
- Хто такі бусурмани?
- Хто входив до козацької старшини?
- Назвати 2 переможні битви козаків під проводом Богдана Хмельницького.
- Як називалася держава Богдана Хмельницького?
- Як називалися відзнаки Запорізького війська?

VI.Козацькі клейноди.
Один учасник розповідає про якийсь один клейнод, потім інші.

VII.Історична мозаїка.
Учитель пише на дошці набір слів, з яких потрібно скласти речення.
1.Петро, організаторів, Конашевич-Сагайдачний, з, один, походів, козацьких.
2.Початок, Богдан Хмельницький, оголосив, квітень, полякам, 1648р., війну.
3.Держави, полки, і, Війська Запорізького, сотні, поділене, територія, полки.

VIII.Інсценізація козацьких виборів.
- Хто буде нашим отаманом?
- Кого будемо обирати?
- Василя!
- Миколу!
- Нехай Михайло буде кошовим, він сильний, мов тур!
- Сильний тілом та слабкий головою!
- Петра! Петра! Він розумний, хоробрий, справедливий!
- Гаразд. Хай буде Петро батьком нашим!

Учні- козаки підходять до учня- кошового, пхають його в спину за козацьким звичаєм, ведуть під руки.
- Та йди вже, йди, поганий сину.Ми потребуємо тебе!
- Ти повинен стати нашим козаком і батьком!
Учні- козаки тричі підносять булаву кошовому, той відмовляється прийняти і тільки за третім разом бере булаву, вклоняється козакам за старим звичаєм і каже: "Спасибі вам, шановне товариство, за надану мені довіру.Обіцяю буду вам справжнім батьком, а ворогам нашим – лютим ворогом”.

ІХ.Фізкультхвилинка.Учні виконують пісню "Ой на горі та й женці жнуть”.

Х.Гра "Знайди свою пару”.
Кожному учневі дається картка із датою або подією і потрібно знайти свою пару, зачитати свою подію.

ХІ.Учні аналізують картину "Навіки з російським народом”.

ХІІ.Відгадати про кого мова.
Учитель зачитує процес прощання з Петром Конашевичом-Сагайдачним і Богданом Хмельницьким.

ХІІІ.Робота з текстом.
Хто перший знайде в тексті параграфа:
- Речення, де описано ставлення козака до шаблі.
- Речення, де описано, що робили турецько-татарські загони із своїми невільниками.

XIV.Гра "Мікрофон”.
Ставиться запитання перед учнями: "В чому ж сила козацького духу, що він живе і понині”.

XV.Домашнє завдання.
Написати невеличке оповідання на тему "Одного разу мені приснився сон, що я побував на Січі”.
Категорія: Уроки | Додав: (03.02.2014) | Автор: Супрун Валентина Леонідівна
Переглядів: 1134 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!