Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Методичні аспекти проведення екскурсій

Методичні аспекти проведення екскурсій

— Чому ми формою роботи обрали екскурсію? Тому що саме екскурсія виявляє всі аспекти роботи вчителя з класом:
• теоретичні знання учнів;
• рівень спостереження;
• рівень практичної роботи молодших школярів;
• дає змогу зрозуміти, як навчання пов'язане з життям.
Екскурсії сприяють:
• розвитку пізнавальних здібностей учнів, уваги, спостережливості, мислення, моторики, творчої уяви;
• вихованню таких якостей особистості, як уважність, спостережливість, кмітливість, інтерес та любов до природи, уміння бачити і розуміти прекрасне;
• виробленню навичок самостійної роботи тощо.

За навчальним матеріалом екскурсії розрізняють: літературні, математичні, історичні, краєзнавчі, природничі тощо; за місцем проведення: у природу, на виробництво, у музей, у зоопарк, екологічною стежкою, до пам’ятника тощо.

Програмою для початкових класів передбачено проведення екскурсії на природу вже з 1-го класу, згодом — екскурсії в музеї, на виставки, а пізніше — на виробництво. Саме на таких екскурсіях ми:
• конкретизуємо навчання;
• поглиблюємо та закріплюємо знання, отримані на уроках;
• розширюємо та вдосконалюємо пізнавальні здібності учнів;
• реалізовуємо виховні завдання навчання.

Слово «екскурсія» походить від латинського слова «екскурро», що означає «вибігаю», і тим самим вказує, що навчальне заняття має відбуватися поза класом, поза школою:
• на природі;
• на виробництві;
• у музеї;
• на виставці;
• у культурно-освітньому центрі тощо.

У чому переваги екскурсії над іншими формами роботи?
Під час екскурсії вчитель має змогу вдало поєднати фронтальну роботу з груповою та індивідуальною.

Щоб досягти поставленої мети, слід виконувати всі етапи екскурсії:
I. Підготовка вчителя до екскурсії.
II. Підготовка учнів до екскурсії.
III. Проведення екскурсії.
IV. Підбиття підсумків екскурсії.

 

І етап. Як ми готуємось до проведення екскурсії?
Ми розуміємо, що вихід за межі класу — це надзвичайна подія в житті учнів. Тому:
• плануємо кожен крок екскурсії;
• завчасно ознайомлюємося з місцем проведення екскурсії;
• опрацьовуєм додаткову наукову літературу, пов'язану з темою та місцем екскурсії;
• визначаємо для себе цілі екскурсії;
• продумуємо навчальні ігри, практичні завдання й активний відпочинок учнів.
II етап. Як готуємо учнів до екскурсії?
Ми знайомимо учнів:
• із метою екскурсії;
• із завданнями екскурсії;
• визначаємо маршрут;
• обговорюємо дату проведення екскурсії;
• проводимо інструкцію щодо техніки безпеки. Ми звертаємо увагу на обладнання та матеріали, потрібні для екскурсії (блокноти, олівці, папки, кошики, коробки тощо). Учні мають розуміти, що екскурсія — це не прогулянка, а навчальне заняття.
Для ефективнішого проведення екскурсії, для розвитку пошукових здібностей учнів поділимо на групи й пропонуємо їм різноманітні пізнавальні завдання.
1-ша група учнів. Історики.
Вивчити маршрут від місця виходу до місця призначення, ознайомитися з місцями, повз які проходитимемо, зібрати цікаву інформацію про них.
2-га група учнів. Дослідники.
Через шкільну бібліотеку та залучаючи до роботи рідних, даємо завдання зібрати інформацію про цікаві місця, що трапляються по дорозі .
3-тя група учнів. Спостерігачі.
Свої спостереження записують в блокноти, фотографують й роблять висновок.
4-та група учнів. Екологи
Даємо завдання вивчити в цій місцевості зміст плакатів та щитів про природу, бережне ставлення до неї. Якщо такої інформації мало, придумати свої заклики та звернення до людей.
5-та група учнів. Пошуковці.
Цій групі учнів дається завдання пошукового характеру: визначити рівень засміченості, забрудненості даної місцевості. Скласти план виходу з такої ситуації.

III етап. Проведення екскурсії.
На цьому етапі проведення екскурсії ми забезпечуємо високу дисципліну учнів, організованість, взаємодопомогу, а також слідкуємо за тим, як учні працюють.

IV етап. Підбиття підсумків екскурсії.
Підсумки екскурсії бажано проводити на наступному уроці в класі. Діти обмінюються враженнями від екскурсії, висловлюють свої емоції та відчуття. Далі — звіт про виконану роботу (усний та практичний), який поступово переходить в організацію виставки за матеріалами екскурсії. Можна оформити альбом, газету чи фотовиставку.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (08.06.2016)
Переглядів: 895 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!