Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Ми і природа
Урок 34
Тема. Ми і природа

Мета: узагальнити й розширити знання учнів про природу; розви­вати спостережливість за природними явищами; виховувати інтерес до пізнання навколишньої дійсності, любові до природи та бережного став­лення до неї.
Обладнання: картки з тваринами і місцем їх проживання.
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель
Добрий день вам, любі діти! Рада вас вітати! Щастя та добра вам Сьогодні побажати.
Діти, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю викликає спілкування з природою. Вона завжди чарувала й чарує, хвилювала й хвилює людину.
Діти, а ви любите подорожувати?
Тоді вирушаємо в подорож лісом. Послухаємо щедрий голос при­роди.
II. Систематизація й узагальнення знань, вмінь, навичок
1. Гра «Обери правильну дорогу».
Завдання. Уточнити знання дітей про взаємозв'язок людини з при­родою.
Ігрова ідея. Дитина повинна визначити, якою стежкою вона пройде, і пояснити свій вибір. Хід гри
Слід вибрати дорогу. На першій розташований завод — тут забрудне­не повітря. На другій рухається багато транспорту. Третя дорога — алея з густонасадженими деревами.
Висновок: найкраще йти третьою дорогою, оскільки тут дихатимеш чистим повітрям і можеш послухати спів птахів.
2. Пори року.
Ось ми на лісовій галявині.
А яка зараз пора року? А які ще пори року ви знаєте? Гра «Пори року»
Завдання. Діти повинні зрозуміти, які зміни відбуваються з рослина­ми у різні пори року.
Я вас запрошую пограти. Всіх вас перетворюю на насіння. (Діти згортаються в клубочок, згинають голову і накривають руками.)
Як тільки проглянуло тепле весняне сонечко, насіння починає повільно рости. (Піднімаються) У нього з'являються листочки. (Руки тягнуть вгору) Росте стебельце (тіло витягується), з'являються гілочки з пуп'янками. (Руки в сторони, пальці стиснуті.) Настає радісний день, і пуп'янки лопаються. (Різкорозтуляються кулачки) Пагін перетворюєть­ся на чудову сильну квітку. Настає літо, квітки гарнішають, милуються собою, посміхаються квітам-сусідам, кивають їм, легенько торкаються своїми пелюстками.
Але ось подув вітер, наступила осінь. Квітка гойдається в різні боки, бореться з негодою (колихання рук, голови, тіла), квітка нахиляється до землі, лягає на неї. Їй сумно.
Та ось пішов зимовий сніжок. Квітка знову перетворилася на насін­ня. Сніг прикрив насіння, йому тепло і затишно.
Незабаром знову настане весна, і воно оживе!
3. Гра «Допоможіть кожному потрапити додому».
Завдання. Клас ділиться на дві команди, які отримують картки із зо-
браженням тварин та їх житлом. За сигналом потрібно стати по парах.
Ведмідь — барліг риба — річка
бджола — вулик шпак — шпаківня
жаба — вода птах — гніздо
білка — дупло миша — нора
Ліс — це своєрідна зелена нива і водночас сонячна лабораторія, де відбувається велике таїнство. Саме тут мільйони, мільярди різних листоч­ків своїми ротиками п'ють цілющу енергію сонця. У лісі зароджується ор­ганічна речовина, яка потрібна для життя всьому живому,— людині, твари­нам, птахам. Ліс прикрашає землю, дає нам цілюще повітря. У лісі росте ба­гато різних дерев.
Які з них ви знаєте?
Яку користь ми маємо від них?
Крім дерев, у лісі ростуть і різноманітні квіти. Життя квітів розпо­чинається з перших вісників весни — пролісків. (Потім розквітне ряст, жовтий козелець, фіалки.)
Які квіти ви ще знаєте?
Де вони ростуть?
4. «Червона книга».
Завдати болю природі — не хитра справа.
На жаль, погане ставлення до природи призводить до того, що деякі види рослин і тварин перебувають під загрозою зникнення і потребують охорони.
Розв'яжіть завдання кросворда і прочитайте, як називається книга, де записані всі види рослин і тварин, що зникають. 


Колір, що означає небезпеку. (Червоний)
Узимку голі мерзнуть в полі,
А весною, диваки, одягають кожушки. (Дерева)
Навесні веселить, Влітку холодить, Восени годує,
А взимку гріє. (Природа)
Головний ворог лісу. (Вогонь)
Де лежала червона коза, там трава не росте. (Вогнище)
Дихають, ростуть, а ходити не можуть. (Рослини)
По білому полю Чорні вівці гуляють,
Всіх розуму навчають. (Книга) Ключ. Червона книга.
Гра «Треба — не можна»
Завдання. Закріпити правила поведінки у природному середовищі.
Ігрова ідея. Дитина має дати правильну відповідь, як слід і як не тре­ба поводитись у природі, і в цьому випадку вона отримує фант. Виграє той, хто збере найбільше фантів. Потрібно пригадати, як слід поводитись і чого не можна робити. Вчитель називає дію, а діти відповідають, «мож­на» чи «не можна» так чинити.
Згодом пропонується ускладнений варіант гри. На слова вчителя «можна» або «не можна» діти називають відповідні вчинки.
Можна:
саджати квіти, рослини;
охороняти рідкісні рослини;
берегти молоді рослини;
огороджувати мурашники;
спостерігати за жабами;
підгодовувати птахів;
прибирати місце відпочинку;милуватися красою природи. Не можна:
ламати гілок дерев;
обдирати кору дерев;
рвати багато квітів;
збивати гриби ногами;
руйнувати павутиння;
ловити метеликів;
ловити жаб. (С. 138 «Про шкоду природі»)
III. Підсумок уроку
Діти, ми з вами можемо не тільки берегти природу, а й примножу­вати її. Що для цього слід зробити, на вашу думку? (Відповіді дітей)
Дорогі друзі, час повертатись. Бачу, що ви ростете справжніми знав­цями й охоронцями рідної природи. Більше читайте — книги збагатять вас новими знаннями. Адже для того, щоб охороняти все живе навкру­ги, треба перш за все бути добре обізнаними з довкіллям.
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 1914 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!