Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»

Зінченко Наталія Володимирівна, вчитель початкових класів Макарівського НВК «Загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів – природничо- математичний ліцей»


Тема: Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю українського письменника Михайла Стельмаха, з уривком із повісті «Гуси-лебеді летять»; вчити аналізувати прочитане, удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння висловлювати власну думку; виховувати чуйне й бережне ставлення до птахів, любов до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник «Літературне читання» (О.Я. Савченко, 2013 р.), плакати, презентація.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку
Вчитель демонструє слайди із мальовничими краєвидами.
День прокинувся ще зранку:
«Доброго ранку вам, світанку!»

Весняний ранок, світлий час,
Гарний настрій біля нас. (Слайди 1,2)

ІІ. Мовленнєва розминка
1. Вправи на римування. Доповнення чистомовки

На-на-на – а вже настала …(весна)

Ні-ні-ні-раді ми …(весні)
Не-не-не – листя на деревах …(зелене)

В’ї-в’ї-в’ї – прилетіли …(солов’ї)
Ає-ає-ає- весняна пісня …(лунає). (Слайд 3)

2. Робота над скоромовкою
Читати, дотримуючись вказаного темпу. Повільно, нормально, швидко, голосно, тихо. (Слайд 4)

3. Гра «Біг по краплинках».

На краплинках написані склади, діти читають

ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Конкурс на краще виразне читання вірша Тамари Коломієць «Березень».

2. Гра «Закінч речення». Продовжіть думку.
Ознаками приходу весни є…(пригріває сонечко, розтають сніги, з’являються бруньки на деревах, молоденька травичка, березовий сік, прилітають із вирію пташки).

ІV. Мотивація навчальної діяльності
1. Одними із перших птахів, які повертаються до рідного краю із далеких країн є…

Відгадування загадки
Білосніжні, гарні птиці

Дім будують на водиці,

Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей! (Лебеді) (Слайд 5)

2. Гра «Розфарбуйте слово»
 Лебідь –…(білий, чорний, сірий птах, червоний дзьоб, довга шия, короткі міцні лапи, …) (Слайд 6)

3. Декламування вірша учнем.

Якими словами вірша можете доповнити опис пташки?
Ця птаха тендітна та сильна, Пливе вона в річці повільно. Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці.
4. Розповідь вчителя
Назва цього птаха означає «білий». У багатьох народів лебідь – Божественний птах. Символізує відродження, красу, вірне кохання, вродливу дівчину, щасливе дитинство, любов до рідної землі.
Цікаві такі факти про лебедів:
– Лебеді відрізняються від гусей своїми довгими шиями.
– Лебеді можуть бути білими, сірими, чорними.
– Розмах крил лебедя досягає 2 метри. (Слайд 7)
– Лебеді пересуваються незграбно через короткі лапи. (Слайд 8)
– Гніздо будує – самка, самець займається охороною гнізда. Пташенят виховують обоє птахів. (Слайд 9)
Стародавній слов’янський фольклор знає прекрасні образи дів– лебедів. Поширеними мотивами було перетворення лебідки – королівни у дівчину– красуню і навпаки. Давньоруський переказ знає могутню Білу Лебідь, що володіла живою водою, молодильними яблуками. Українська легенда про заснування Києва, окрім Кия, Щека та Хорива, називає ще й сестру їхню Либідь.(Слайд 10)

V. Повідомлення теми уроку
Сьогодні на уроці ми читатимемо уривок із повісті «Гуси – лебеді летять». А от хто автор цього оповідання – дізнаємося, коли пограємо в гру «Дешифрувальник».
Гра «Дешифрувальник» (розшифрувати запис на дошці)
По колу записані літери; читати через дві букви, щоб отримати бажане слово.
5 4 3 2 1
С х б о а р л м ш й ь я а л ю х е і и т у М

Автор твору Михайло Стельмах.

VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Знайомство з біографічною довідкою. (Слайд)
Михайло Панасович Стельмах народився 24 травня 1912 року у селі Дяківці Літинського району на Вінниччині в родині незаможного хлібороба. Перша збірка поезій «Добрий ранок» вийшла у 1941 році. Перебуваючи у лавах Радянської Армії, Михайло зустрів війну. У 1941 році отримав важке поранення у голову і спину. Після тривалого лікування – знову на фронт. Списаний медкомісією зі служби в артилерійській частині, працює спеціальним кореспондентом газети «За честь Батківщини». Залікувавши друге важке поранення, він повертається до лав захисників Вітчизни і закінчує війну на німецькій території.
2. Самостійне читання біографії учнями у підручнику. (с.163)
Перевірка розуміння прочитаного
– У якій сім’ї народився Михайло Стельмах?
– Що він перейняв від батька?
– Як учився майбутній письменник?
– Що подарував Михайло Панасович для дітей?
Фізкультхвилинка

Гуси – лебеді летіли

І на землю тихо сіли.
Поклювали, походили,

Знялися й полетіли.
А внизу трава низенька – низенька,
Дерева високі – високі.
Вітер дерева колише – гойдає,

То вправо, то вліво їх нагинає,

То вперед, то назад їх прогинає.

А гуси летять – відлітають,
А діти тихенько за парти сідають.

VІІ. Опрацювання оповідання Михайла Стельмаха «Гуси–лебеді летять»(с.163– 164) (Слайд 12)
1. Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання оповідання учнями. Кожен ряд учнів отримує завдання.
- Визначте дійових осіб оповідання.
- Чи сподобались вам стосунки між дідусем та онуком?
- Визначте, від імені кого ведеться розповідь.
2. Словникова робота
1) Тлумачення слів:
Одгетькує – відсторонює. Брама – великі ворота. Діброва – листяний ліс, у якому переважає дуб .
2) Вправа «Веселі піраміди». Читання з прискоренням і збільшенням кута зору
– Швидко й правильно читайте слова згори вниз, з кожним разом прискорюйте темп читання. Намагайтеся дивитися на крапку.
   ле • бідь

   мі • сяць
   ді • дусь

про • мінь
 

вес • на                        ле бе ді
кри • га                        бе ре ги
річ • ка                        ху до ба
клю • чі                       да ле чінь

3) Читання слів «буксиром » за вчителем.
Розмерзнеться, відімкне, одгетькує, розчиняється, страхаюсь, майструвати, наближається.
Що спільного між цими словами? (Це дієслова). Серед поданих слів знайдіть синонім до слова лякаюсь. (Страхаюсь)
3. Повторне читання оповідання вчителем і учнями
4. Бесіда за прочитаним

 У яку пору року відбувається подія?
 Які ознаки приходу весни описуються в тексті?
5. Читання в особах
6. Аналіз твору

1) Бесіда
 Чому дід сказав, що лебеді принесли весну і життя?
2) Вибіркове читання
 Діти, дайте відповідь на запитання словами тексту: А) Що оживає з приходом весни?
Б) Як сонце відмикає землю?
3) Простеження настрою героїв
 Які почуття слід передавати, читаючи слова дідуся?
 Як реагував онук на відповіді дідуся?
 Чому хлопчик пригадав подію, яка сталася із мамою?
 З яким настроєм хлопчик хотів би зустрітися із лебедями?
7. Засоби художньої виразності твору
1) Знаходження слів, які вживаються в переносному значенні. (Прокинеться грім, підкидає вгору брови, сонце ключами відімкне землю, розчиняється діброва).
8. Гра «Фантазери»
– Давайте пофантазуємо, якою могла бути зустріч хлопчика із лебедями, які принесли нам весну.
9. Робота над прислів’ями.
– Яке прислів’я відповідає змісту нашого оповідання?
Де рідний край, там і рай.
За морем тепліше, та вдома світліше. (Слайд 13)
10. Визначення теми і головної думки твору
 Про що розповідається в оповіданні?
 Яка головна думка твору?
11. Гра «Диктори». Робота над виразним читанням вірш «Ім’я нашої Батьківщини», автор Володимир Самійленко
Наша славна Україна,

Наше щастя і наш рай!

Чи на світі є країна
Ще миліша за наш край?

І в щасливі, й злі години

Ми для неї живемо,
На Вкраїні й для Вкраїни

Будем жити й помремо…
- Чого вчить нас цей вірш?

VІІI. Підсумок уроку
1. Гра «Відкритий мікрофон»

 Яке оповідання ми читали на уроці?
 Хто автор?
 Про кого розповідається в оповіданні?
 Чого вчить нас автор?

IХ. Домашнє завдання
1. Намалювати малюнки до оповідання.
2. Виразно читати і переказувати оповідання.

Категорія: Уроки | Додав: (01.08.2017) | Автор: Зінченко Наталія Володимирівна
Переглядів: 217 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!