Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Можливості уроків читання для виховання в молодших школярів загальнолюдських цінностей

Беркут Віра Леонідівна
вчитель початкових класів
Золотоніської ЗОШ I-III ступенів №3
Золотоніської міської ради
Черкаської області


                      МОЖЛИВОСТІ УРОКІВ ЧИТАННЯ ДЛЯ ВИХОВАННЯ В МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ                                                                    ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ

Сила слова безмежна. Вдалого слова часто було достатньо, щоб зупинити військо, яке відступає, попередити поразку, врятувати країну. І взагалі – «Спочатку було Слово – найважливіший інструмент. Воно повинно увійти в душі дітей, стати їх надбанням. Педагогові уміти володіти словом – справжнє мистецтво, тому що через слово, яке несе в собі духовне призначення, народжуються в людини риси, які є моральними цінностями вихованої людини: людяність, стриманість, благочестивість, працьовитість, сердечність, добродушність, благородність, доброта, любов до ближніх, співчуття, взаємодопомога, повага до оточуючих тебе людей, довіру, розуміння позиції іншого, прагнення до саморозвитку.
Тому педагоги повинні, якщо не володіти мистецтвом слова, то хоча б за допомогою слова та вдало підібраними художніми творами сіяти в душах дітей, а потім і вирощувати загальнолюдські цінності.
Життя довело, що будь-які порушення в культурі поведінки та моральних норм погано відображаються на фізичному та психічному стані нації.
В умовах становлення сучасної школи шлях до демократичної, цивілізованої держави обумовлений не стільки економічними та політичними пріоритетами, скільки формуванням соціально-комунікативної активності, загальним рівнем розвитку кожної особистості. І завдання кожного вчителя допомогти маленькому школяреві навчитися жити в цьому великому і такому неосяжному світі. Метою діяльності педагога молодших класів у даній царині є створення системи комфортно-стимулюючих умов до всебічного розвитку особистості молодшого школяра.
В реальному житті нашого суспільства наступив той період, коли необхідно усвідомити: якщо не буде вирішена проблема розвитку і становлення моральної особистості молодших школярів, то ні про яке покращення в нашому реальному житті не може бути й мови.
«Молодший шкільний вік – це вік формування почуттів і моральної поведінки. Утвердити в кожній дитині доброту, сердечність, чуйність до всього живого й красивого, – писав В.Сухомлинський, – елементарна азбучна істина шкільного виховання, з цієї істини починається школа. Справжнє виховання полягає у тому, щоб моральний ідеал добра, правди, честі, духовної краси жив у кожному дитячому серці, утверджувався в активній діяльності як невід'ємна частина власного єства, власної думки, почуттів, намірів». [82, С.192].
Початкова школа покликана сформувати й розвинути у молодших школярів такі ціннісні орієнтири, як:
 духовні цінності;
 естетичні почуття;
 родинні цінності;
 виховання почуттів;
 гуманістичні почуття;
 співчуття до ближнього;
 любов до батьків;
 бережливе ставлення до довкілля, природи;
 виховання в дитини щастя від улюбленої праці;
 формування культури почуттів у дітей;
 бажання робити добро;
 читання (формування морально-етичних цінностей через художні твори).
Тож провідною формою організації навчальної діяльності в школі був і є урок. Але як би не змінювалася тема, мета, завдання, зміст, незмінними залишаються наші турботи про створення найсприятливіших умов для навчання, розвитку й виховання кожної дитини.
Соціальна значимість книги в житті будь-якої людини і суспільства величезна. Книга - ланка, що пов'язує нас із минулим і майбутнім.
Книга – це шлях до пізнання речей і явищ. Книга - ключ до відкриття світу і людей – добра і зла, сили і слабкості, байдужості і непримиренності. Відкриваючи цей навколишній світ, вбираючи досвід поколінь, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає, оцінює і виховує самого себе. І немає в процесі розвитку настільки доступної і могутньої спрямовуючої сили як книга.
Читання приносить велику користь, має низку незаперечних достоїнств. У доступній для дітей формі знайомить з навколишнім світом, минулим та теперішнім; розвиває кругозір, уяву й фантазію; залучає до високих моральних цінностей, вікової мудрості людства. Твори дають юному читачеві «прожити» проблемну ситуацію й одержати ситуацію про те, як вчинити відповідно до вимог добра, справедливості, поваги до оточуючих, тобто формують модель моральної поведінки.
Дітям початкової ланки ще важко розрізняти особливості вчинків інших, тому вчителі повинні постійно спрямовувати їхню увагу на усвідомлення позитивного і негативного. Найбільше впливає на них все те, що пов`язане з життям таких хлопчиків і дівчаток, як вони самі. Тому особливе місце для здійснення вище поставлених завдань у вихованні школярів відводиться урокам читання.
Діти довіряють творам, сприймають усе написане, як свої власні думки, власні почуття. Емоційне ставлення до прочитаного пояснюється відповідністю змісту твору особистим переконанням дітей, ціннісним орієнтаціям, смакам. Дитина часто ототожнює себе з дійовою особою твору, переносить на себе його переживання, турботи, манери, зовнішність. Згадуючи своє дитинство, ми теж сперечалися, кому бути тим чи іншим героєм. Всі хотіли бути красивими, сміливими, мужніми, чесними, справедливими. Ми зростали на прикладах героїв книжок, ми вірили і високо цінили подвиги улюбленого персонажу.
Вдало підібрані твори для дітей та сердечне, доступне й ясне слово вчителя на уроках читання, розкриває школяреві смисл вчинків і значення адресованих йому вимог.
Твори художньої літератури розкривають перед дитиною систему моральних понять через стосунки героїв з іншими людьми.
Завдяки художньому слову учні вчаться розуміти внутрішній світ літературного героя, його почуття, вчинки, ставлення до інших людей і природи.
Серед творів, які мають особливий вплив на дітей, можна виділити оповідання, легенди, вірші, прислів`я. казки.
Казки – один з найбільш популярних серед дітей жанрів народної творчості. У них – міцна соціальна основа, життєствердний оптимізм. Герої казок з високими моральними якостями завжди ведуть боротьбу з темними силами, що символізують соціальне зло й несправедливість.
Казка знаходить вірний шлях до серця школяра, впливає на розвиток світогляду, ставлення дитини до навчання, товаришів, рідних, учить бути правдивим, чесним, відвертим, зневажати неправду, боротися з грубістю, лінню, байдужістю, одне слово, розкриває кращі душевні якості.
Основою морального виховання учнів початкових класів є формування в них любові до рідного краю, до українського народу, готовності служити йому.
У своїй роботі, крім програмових творів, я часто знайомлю дітей з творами письменників-земляків. У нас тісна співпраця з колективами дитячих садочків, з яких прибули діти до мого класу. В дитячому садочку «Струмочок» працює дитяча письменниця Наталія Бонь.
Вона добре знає дитячу душу. Її твори відзначаються оригінальністю, в основі яких лежить гра. У віршах неповторні поетичні картини для дітей і про них. Інакшою Наталя Бонь, напевне, і не може бути, адже народилася серед мальовничої природи села Дмитрівка Золотоніського району Черкаської області. Цікаве, незабутнє, сповнене пригод дитинство відобразилося у віршах та оповіданнях Діти її давно знають, ми читаємо її твори, розігруємо сценки, вживаємось у ролі, потім приходимо у дитячий садок і з гордістю показуємо, чого ми навчилися.
Як можна бути байдужими до казки «Про Марусю та бабусю Ягусю»
Не давним-давно, а нині, у своїй старій хатині,
(куряча нога у хати), де ялини волохаті,
де нема доріжок, звісно, посеред густого лісу,
там живе стара бабуся, з дивним іменем Ягуся.
кіт Мурко, чорніший ночі, та сова Великі Очі,
проживали разом з нею всі єдиною сім’єю.
Бабі кіт робив масаж, а сова, мов вірний паж,
Слугувала вправно й хутко у бабусиних чаклунствах.
Кіт ще прибирав у хаті та встигав мишей ганяти.
Хоч була й стара хатинка, та були в ній всі новинки:
Газ, електрика.. що треба? Супер - вілла просто неба! [2, с.212]
Кажуть, поезія ніби може бути і не бути. Неправда! Поезія не зникає. Поезія вічна. Вона скрізь і всюди. Ось треба тільки вміти побачити її, відчути, пережити. І тоді щедротна вишенька збереже вам сонечка у достиглих своїх намистинках. А розчервоніла суничка пограється з вами в піжмурки серед буйноцвітного різнотрав’я. Та й навіть невидющий загадковий кріт поведе вас у таємниці свого підземного царства.
Від зорі і до зорі
Кріт працює у норі.
Заважать йому не слід –
Запасний він риє хід.
Зачаровує простотою в читанні, але глибоким повчальним змістом остання збірка віршів «Морозиво в кишені».[2, с.6]
- Мамо, кинь думки химерні,
- Ось морозиво! В кишені!
А вірш «Моя погода» вчить цінити дружбу.
День похмурий, в серці туга,
Я образив свого друга.
Все тепер мені не в лад.
Ех вернути б час назад…
Про любов до природи, до менших друзів наших, можна прочитати в оповіданні «Хитрунчик», збірка «Нові історії про хлопчиків та дівчаток». До речі , в цю збірку увійшли твори сучасних письменників наших земляків. [2, с.17]
Дуже подобається дітям творчість Ніни Григорівни Жук. Сама вона з Богодухівки Чорнобаївського району на Черкащині. Пише вона і вірші для наймолодших. Найсвіжішим її здобутком у царині дитячої літератури – казка про богатиря Івана Піддубного, що вийшла у світ окремою книжкою і вже встигла набути слави і знайшла свого читача. «Казка про непереможного Богатиря Івана Піддубного, який прославив Україну на весь світ» вчить бути мужнім, відповідальним, йти до поставленої мети і щиро любити свою Батьківщину. А чи не цього ми вчимо своїх вихованців. «Багато часу з тих пір пройшло. Але, хто б не намагався відтоді волю в українського народу вкрасти, нікому це не вдавалося.
Щороку з’їжджаються люди під осінь до Красенівки вклонитися щедрій місцевій землі, яка виростила героя над героями.
Діти нашого класу теж побували на цій землі.
А «Казку про дівчину Злату та її Золоте місто» учні вивчили майже напам’ять. Тому, що це казка про нашу рідну Золотоношу. [3, с.3]
Тому можливості уроків читання для виховання в молодших школярів загальнолюдських цінностей дуже велика і важлива.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАУРА
1.Сухомлинський В.А. Вибрані творив, п’яти томах /В.А.Сухомлинський.-1979-т.2-с.277
2.Криничка.Антологія творів письменників Черкащини, том 1. Наталія Бонь. «Нові історії про хлопчиків і дівчаток» с.17.
3.Криничка.Антологія творів письменників Черкащини, том 2. Ніна Жук с.251.
«Казка про дівчину Злату та її Золоте місто»



Джерело: http://oipopp.ed-sp.net/
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (21.05.2015) | Автор: Беркут Віра Леонідівна
Переглядів: 1269 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!