Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Написання тексту-розповіді за даним початком

Урок розвитку зв’язного мовлення в 4 класі.

 

Тема: Написання тексту – розповіді  за даним початком.

Мета: учитися складати текст – розповідь  за даним початком, поглибити знання про синичку  вчитися спостерігати за птахами, формувати вміння піклуватися про птахів, виховувати любов до природи.

Обладнання: таблиця з зимуючими птахами, фотографія  синички, аплікація.

 

Хід уроку.

I. Організація класу.

- Всі почули ви дзвінок на улюблений урок? Кожен з вас підготувався, на перерві постарався? Зараз сядуть всі дівчатка,  а за ними і хлоп’ятка. Ласкавинки посилаймо. Працювати починаємо.

Девіз уроку «Час дарма не марнувати, будемо дружно працювати».

 

II. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: послухайте вірш і скажіть чи підходить він до таблиці (на таблиці зображені зимуючі птахи).

***Розстелила зима білу скатертину***

Зраділи дорослі і діти зраділи.

А птахи нам звичні зимі не так раді.

Зібрались усі на пташину нараду.

Тут і снігур й жовтогруда синиця,

Й горобчикам нашим. щось не сидиться.

Прилетіла сорока-білобока.

Поважно походжає ворона, взявши руки в боки.

Що ж нам робити?

***Як цю зиму пережити?***

 

Вчитель запитує:

1.               Чому птахи зібралися на нараду?

2.               Хто назве птахів, як можна назвати їх одним словом?(Зимуючі птахи)

3.               Що слід робити людям, щоб птахи пережили зиму?

 

III. Актуалізація опорних знань.

     - А зараз учениця загадає загадку,  а ви повинні відгадати?

- Чи є ця пташка на таблиці?

 

***Що за птичка невеличка? ***

Має білі щічки, сірі лапки, чорну шапку,

Фартушок жовтенький, голосок тоненький,

Та ця птичка невеличка називається…(СИНИЧКА).

- З’являється   фотографія синички.

 

Виступає група дітей  «Пізнайки»

Перший учень

Синичка – маленька пташка. Вона трохи менша від горобця. У неї чорна голівка, білі щічки, груди жовтенькі, а спинка зеленувата. Живее синичка у лісах, садах, парках.

 

Другий учень

Маючи високу температуру аж (45С0) синички, не лікуються. Чому? Це у людей при температурі 42С0 зсідається білок і вони гинуть,  а для синичок, як і для всіх птахів, висока температура тіла є нормальною. І потрібна вона для польоту. Адже, щоб літати, птахам потрібно мати багато сил (енергії). І висока температура допомагає їм їжу швидше перетворювати на енергію.

До того ж синички дуже рухливі.

 

Третій учень

Є близько десяти видів цих пташок, але найчастіше зустрічається синиця велика. Насправді ж вона зовсім невелика, Але серед своїх синичок родичів найбільша. Ця пташка не відлітає зимувати в теплі краї а залишається у нас протягом усього року. У наших краях, крім синички великої, поселилась синиця блакитна, чубата, і синиця чорна.(показ фотографій)

 

Четвертий учень

Стрибаючи с гілки на гілку,  синичка нишпорить по всіх щілинах, шукаючи комах та їх личинки. У літку родина синичок споживає за день 150 довгих (3-4см) гусениць а за рік знищує декілька десятків комах. На добу синичка їсть 5-6 разів і з’їдає скільки комах скільки важить сама. Своїм малятам батьки – синички носять їжу аж до 350-390 разів на день. Усі синички люблять зависати на дереві вниз головою і розкльовувати їжу притискаючи її лапкою до гілки. Особливо цікаво спостерігати як акробатка їсть підвішене сало.

 

П’ятий учень

Ледь розвеснится, а вже чути чіткий звук, сінь-сінь-сінь. Це старається самець синиці великої. Настав час знайомитися і будувати гніздо. Але цим займається тільки самичка. Вона може влаштовувати його будь-де, у щілині стіни, у поштовій скриньці, у старій консервній старій бляшанці а інколи у шпаківні, чи дятловому дуплі.

 

Шостий учень

У своє житло синичка наносить сухого моху, трави и листки. А серединку, де лежатимуть маленькі білі з рожевими цяточками яєчка. Пташка вимощує ніжним пуховим пір’ячком і шерстю тварин. Невдовзі у гнізді з’являється 8-10 пташенят. Молоді синички залишають рідну домівку через 15-20 днів після народження і зразу пробують літати.

 

Виступає група «Народознавців»

Про синичок складено багато прислів’їв

1.               Де багато синичок - там не має комашок.

2.               Синичка маленька,а скільки користі приносить.

3.               Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.

4.               Синиця шкоду робить, а журавель відповідає.

5.               Синиця пищіть – зиму віщить.

6.               Пусти синицю, хоч на пшеницю.

 

Група «Мовників»

 

Перший учень

А про тих. хто багато пообіцяв і нічого не виконав кажуть: «Синиця слави наробила, а моря не запалила».

Сл. А.Грицай пісенька «Синичко, сестричко,

Умий своє личко

Дощиком, росою, ніжною красою.»

 

Другий учень

Л.Костенко «Синички на снігу»

П.Панча «Синички»

П.Приходько «Жадібна синичка» і інші.

Л.Костенко «Синички на снігу»

***Синиці голодом намлілись –***

Така зима, така зима!

О це б у вирі полетіти -

Так батьківщина там нема.

 

Третій учень

Т.Демченко  «Хитрий Гриць»

***Бачиш он, Грицю ***

Горобця й синицю?

Бачу.

Котра з них синиця?-

Питають у Гриця.

Легенька задача.

Синиця он ця.

Що біля горобця.

 

Вчитель: Ви слухали розповіді про синичку. Які ж словосполучення, вислови ви записали в словникову скарбничку. (Діти зачитують записане)

 

IV. Фізична хвилинка.

Раз! Два! Час вставати!

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо.

П’ять, шість! Засміялись!

Кілька раз понахилялись.

І синички прямо в клас завітали до нас.

Будемо бігати, стрибати,

Лиш синичок не чіпати.

 

Вчитель: З яких частин складається текст.

 

На дошці записаний зачин тексту, прочитайте його.

 

Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити.

 

А зараз я буду загадувати загадки. Відгадавши їх, ви зрозумієте хто ж допоміг синичку одягнути.           

 

Загадки:

1. Його не сіють а воно кожного дня сходить? (СОНЕЧКО)

- Сонечко яке подарувало забарвлення синичці? (ЖОВТИЙ колір)

2. Летить орлиця по синьому небу,

Крила розкрила, сонце закрила? (ХМАРИНКА).

Який колір подарувала хмаринка? (Білий).

3.Літом одягається, а на зиму одежі цурається?(ДЕРЕВА).

Килим зелений землю вкриває. Що це за килим, хто відгадає?(ТРАВИ).

Який колір подарували дерева і трави?(ЗЕЛЕНИЙ)

4.Темно стало на дворі,

Сяє місяць угорі,

Спати треба, певна річ

Бо прийшла на землю….(НІЧ)

Який колір подарувала нічка?(ЧОРНИЙ)

5. Блакитний намет весь світ накрив? (НЕБО) – синій

 

-                    При відгадуванні загадок, створювалась аплікація де був кожен із цих предметів.

-                    Перед обличчям дітей постає таблиця.

 

 Сонечко                    Жовтий

 Нічка                         Чорний

 Небо                           Синій

 Хмаринка                       Білий

 Трави і дерева                      Зелений

 

Опорна лексика.

Манишка – нагрудник, пришитий до чоловічої сорочки, або жіночого плаття.

Чемна – ввічлива.

Діти за поданою аплікацією і поданими словами усно складають текст. Слухаємо складені тексти 2-3 учнів.

Наприклад:

 

*** Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх, всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити.

Сонечко дало жовтої тканини на манишку. Трави і дерева дали на спинку по клаптику зеленої тканини. Небо подарувало на крильцята темно-синій колір. Біла хмарка, яка пливла по небу, зафарбувала щічки білим кольором. Нічка пошила чорну шапочку на голівку.

Ось так всі дружно одягнули пташечку, яка тільки вилупилася.  ***

 

-                    Діти записують складені розповіді.

-                    А для слабших диференціація.

 

 

Вставити в текст слова і закінчити опис.

 

На яблуневу гілку сіла … синичка і за цвірінькала. Вона мала пір’ячко … кольору із … відтінком, … голівку з … щічками і … , як намистинки очі.

 

Слова для довідок: весела, синього, зеленуватим, маленьку, білими, блискучі.

V. Презентація робіт.

VI. Підсумок уроку.

-                    Чим сподобався урок?

-                    Що цікаве ви дізналися на уроці?

-                    Що вдавалося легко а що важко?

 

VII. Домашнє завдання: Скласти текст – міркування про синицю.

 

 

Юрій Людмила Володимирівна, учитель початкових класів, Маньківська школа № 1 Черкаської обл.

За матеріалами: Освіта.ua

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (20.02.2011) | Автор: Юрій Людмила Володимирівна
Переглядів: 11662 | Рейтинг: 4.0/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!