Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Урок розвитку зв’язного мовлення в 4 класі. Тема: Написання тексту – розповіді за даним початком. Мета: учитися складати текст – розповідь за даним початком, поглибити знання про синичку вчитися спостерігати за птахами, формувати вміння піклуватися про птахів, виховувати любов до природи. Обладнання: таблиця з зимуючими птахами, фотографія синички, аплікація. Хід уроку. I. Організація класу. - Всі почули ви дзвінок на улюблений урок? Кожен з вас підготувався, на перерві постарався? Зараз сядуть всі дівчатка, а за ними і хлоп’ятка. Ласкавинки посилаймо. Працювати починаємо. Девіз уроку «Час дарма не марнувати, будемо дружно працювати». II. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель: послухайте вірш і скажіть чи підходить він до таблиці (на таблиці зображені зимуючі птахи). ***Розстелила зима білу скатертину*** Зраділи дорослі і діти зраділи. А птахи нам звичні зимі не так раді. Зібрались усі на пташину нараду. Тут і снігур й жовтогруда синиця, Й горобчикам нашим. щось не сидиться. Прилетіла сорока-білобока. Поважно походжає ворона, взявши руки в боки. Що ж нам робити? ***Як цю зиму пережити?*** Вчитель запитує: 1. Чому птахи зібралися на нараду? 2. Хто назве птахів, як можна назвати їх одним словом?(Зимуючі птахи) 3. Що слід робити людям, щоб птахи пережили зиму? III. Актуалізація опорних знань. - А зараз учениця загадає загадку, а ви повинні відгадати? - Чи є ця пташка на таблиці? ***Що за птичка невеличка? *** Має білі щічки, сірі лапки, чорну шапку, Фартушок жовтенький, голосок тоненький, Та ця птичка невеличка називається…(СИНИЧКА). - З’являється фотографія синички. Виступає група дітей «Пізнайки» Перший учень Синичка – маленька пташка. Вона трохи менша від горобця. У неї чорна голівка, білі щічки, груди жовтенькі, а спинка зеленувата. Живее синичка у лісах, садах, парках. Другий учень Маючи високу температуру аж (45С0) синички, не лікуються. Чому? Це у людей при температурі 42С0 зсідається білок і вони гинуть, а для синичок, як і для всіх птахів, висока температура тіла є нормальною. І потрібна вона для польоту. Адже, щоб літати, птахам потрібно мати багато сил (енергії). І висока температура допомагає їм їжу швидше перетворювати на енергію. До того ж синички дуже рухливі. Третій учень Є близько десяти видів цих пташок, але найчастіше зустрічається синиця велика. Насправді ж вона зовсім невелика, Але серед своїх синичок родичів найбільша. Ця пташка не відлітає зимувати в теплі краї а залишається у нас протягом усього року. У наших краях, крім синички великої, поселилась синиця блакитна, чубата, і синиця чорна.(показ фотографій) Четвертий учень Стрибаючи с гілки на гілку, синичка нишпорить по всіх щілинах, шукаючи комах та їх личинки. У літку родина синичок споживає за день 150 довгих (3-4см) гусениць а за рік знищує декілька десятків комах. На добу синичка їсть 5-6 разів і з’їдає скільки комах скільки важить сама. Своїм малятам батьки – синички носять їжу аж до 350-390 разів на день. Усі синички люблять зависати на дереві вниз головою і розкльовувати їжу притискаючи її лапкою до гілки. Особливо цікаво спостерігати як акробатка їсть підвішене сало. П’ятий учень Ледь розвеснится, а вже чути чіткий звук, сінь-сінь-сінь. Це старається самець синиці великої. Настав час знайомитися і будувати гніздо. Але цим займається тільки самичка. Вона може влаштовувати його будь-де, у щілині стіни, у поштовій скриньці, у старій консервній старій бляшанці а інколи у шпаківні, чи дятловому дуплі. Шостий учень У своє житло синичка наносить сухого моху, трави и листки. А серединку, де лежатимуть маленькі білі з рожевими цяточками яєчка. Пташка вимощує ніжним пуховим пір’ячком і шерстю тварин. Невдовзі у гнізді з’являється 8-10 пташенят. Молоді синички залишають рідну домівку через 15-20 днів після народження і зразу пробують літати. Виступає група «Народознавців» Про синичок складено багато прислів’їв 1. Де багато синичок - там не має комашок. 2. Синичка маленька,а скільки користі приносить. 3. Краще синиця в руках, ніж журавель у небі. 4. Синиця шкоду робить, а журавель відповідає. 5. Синиця пищіть – зиму віщить. 6. Пусти синицю, хоч на пшеницю. Група «Мовників» Перший учень А про тих. хто багато пообіцяв і нічого не виконав кажуть: «Синиця слави наробила, а моря не запалила». Сл. А.Грицай пісенька «Синичко, сестричко, Умий своє личко Дощиком, росою, ніжною красою.» Другий учень Л.Костенко «Синички на снігу» П.Панча «Синички» П.Приходько «Жадібна синичка» і інші. Л.Костенко «Синички на снігу» ***Синиці голодом намлілись –*** Така зима, така зима! О це б у вирі полетіти - Так батьківщина там нема. Третій учень Т.Демченко «Хитрий Гриць» ***Бачиш он, Грицю *** Горобця й синицю? Бачу. Котра з них синиця?- Питають у Гриця. Легенька задача. Синиця он ця. Що біля горобця. Вчитель: Ви слухали розповіді про синичку. Які ж словосполучення, вислови ви записали в словникову скарбничку. (Діти зачитують записане) IV. Фізична хвилинка. Раз! Два! Час вставати! Будемо відпочивати. Три, чотири! Присідаймо. П’ять, шість! Засміялись! Кілька раз понахилялись. І синички прямо в клас завітали до нас. Будемо бігати, стрибати, Лиш синичок не чіпати. Вчитель: З яких частин складається текст. На дошці записаний зачин тексту, прочитайте його. Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити. А зараз я буду загадувати загадки. Відгадавши їх, ви зрозумієте хто ж допоміг синичку одягнути. Загадки: 1. Його не сіють а воно кожного дня сходить? (СОНЕЧКО) - Сонечко яке подарувало забарвлення синичці? (ЖОВТИЙ колір) 2. Летить орлиця по синьому небу, Крила розкрила, сонце закрила? (ХМАРИНКА). Який колір подарувала хмаринка? (Білий). 3.Літом одягається, а на зиму одежі цурається?(ДЕРЕВА). Килим зелений землю вкриває. Що це за килим, хто відгадає?(ТРАВИ). Який колір подарували дерева і трави?(ЗЕЛЕНИЙ) 4.Темно стало на дворі, Сяє місяць угорі, Спати треба, певна річ Бо прийшла на землю….(НІЧ) Який колір подарувала нічка?(ЧОРНИЙ) 5. Блакитний намет весь світ накрив? (НЕБО) – синій - При відгадуванні загадок, створювалась аплікація де був кожен із цих предметів. - Перед обличчям дітей постає таблиця. Опорна лексика. Манишка – нагрудник, пришитий до чоловічої сорочки, або жіночого плаття. Чемна – ввічлива. Діти за поданою аплікацією і поданими словами усно складають текст. Слухаємо складені тексти 2-3 учнів. Наприклад: *** Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх, всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити. Сонечко дало жовтої тканини на манишку. Трави і дерева дали на спинку по клаптику зеленої тканини. Небо подарувало на крильцята темно-синій колір. Біла хмарка, яка пливла по небу, зафарбувала щічки білим кольором. Нічка пошила чорну шапочку на голівку. Ось так всі дружно одягнули пташечку, яка тільки вилупилася. *** - Діти записують складені розповіді. - А для слабших диференціація. Вставити в текст слова і закінчити опис. На яблуневу гілку сіла … синичка і за цвірінькала. Вона мала пір’ячко … кольору із … відтінком, … голівку з … щічками і … , як намистинки очі. Слова для довідок: весела, синього, зеленуватим, маленьку, білими, блискучі. V. Презентація робіт. VI. Підсумок уроку. - Чим сподобався урок? - Що цікаве ви дізналися на уроці? - Що вдавалося легко а що важко? VII. Домашнє завдання: Скласти текст – міркування про синицю. Юрій Людмила Володимирівна, учитель початкових класів, Маньківська школа № 1 Черкаської обл. За матеріалами: Освіта.ua | |
Переглядів: 11662 | Рейтинг: 4.0/3 |
Всього коментарів: 0 | |