Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Осінь. Рослини восени. М.Вінграновський «Сама собою річка ця тече…»
ТЕМА. Читання: М.Вінграновський «Сама собою річка ця тече…»
С.Жупанин «Буду я природі вірним другом»
Я і Україна: Осінь. Рослини восени. Охорона здоров’я восени.

МЕТА. Навчати учнів бачити, відчувати створені словами образи природи, використовувати засоби виразності під час читання текстів: міміку, інтонацію;
розширити поняття учнів про характерні ознаки осені в неживій і живій природі, вчити спостерігати за змінами в живій природі;
розвивати усне мовлення, спостережливість, пам’ять, удосконалювати навички виразного читання;
виховувати почуття любові до краси рідної природи, дбайливе ставлення до рослин, до свого здоров’я.

I. Організація класу
Психоформула
Розпочинаємо урок, часу не гаючи
І радість ми пізнаємо, лиш труднощі долаючи.
- А запорукою успіху є усмішка. Тож передайте свою усмішку один одному, мені, поверніться до наших гостей, подаруйте їм. Адже усмішка ще:
- прикрашає обличчя;
- підвищує настрій;
- сприяє добрим стосункам з оточуючими;
- допомагає знайти нових друзів;
- і навіть деколи, допомагає здійснювати бажання.
От ви скажіть, чим ви любите займатися у вільний час? (Малювати, грати на комп’ютері, відпочивати в лісі, біля річки)

II Повідомлення теми уроку.
Наші улюблені заняття ми сьогодні об’єднаємо в одне ціле. А найголовніше здійснемо віртуальну подорож-екскурсію осінніми стежинами рідного краю.
Сьогодні у нас в гостях є ще одна особа, але вона невидима, і саме вона допоможе здійснитися нашим планам. Ця невидима гостя – художниця, і малює вона без фарб, без пензликів.
Чи здогадалися ви – хто це? Якщо ні – послухайте загадку:
Невидимка ходить гаєм,
Всі дерева роздягає.
Так, це осінь. І в дарунок принесла вона нам картину свою.(На екрані осінній пейзаж повністю закритий осінніми кленовими листками)
Та картина незвичайна, побачити її ми зможемо, назвавши слова-ключі.

III. Підсумок фенологічних спостережень
1.Який місяць в календарі?
2.Тепло чи холодно?
3.Як змінилося розміщення хмар на небі?
4.Чому осінь називають золотою?
5.Які дерева не змінили кольору листочків?
6.Які зміни у птахів?
7.Коли сонце сходить дуже яскраво, а хмари навколо почервоніли, чого слід чекати?
(Якщо відповідь правильна, листочок на екрані опускається, відкриваючи частину пейзажу)
- Молодці, ви дали вірні відповіді на запитання і ми маємо змогу побачити наш подарунок. Але чи не здається вам, що тут чогось не вистачає?
- Так, дійсно, тут все чорно-біле, немає кольорів. А давайте ми його розфарбуємо, і допоможуть нам у цьому осінні кленові листочки, комп’ютер і наша праця.
У нас є 7 листочків, 7 завдань. Виконавши почергово певне завдання, ми зможемо розфарбувати відповідну частинку пейзажу.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Мовна розминка

Щоб робота добре вдалася, зробимо розминку. Це перше завдання, то беремо листочок з № 1
а) Робота в парах
- На партах у вас є картки із буквосполученнями приголосних і голосних. Кожен самостійно спочатку утворює склади. А потім, з сусідом по парті, по черзі, напівголосно називаєте новий утворений склад. Починає той, хто сидить зліва.
б) Гра «Утвори слова»
- А тепер ще пограємо гру. З поданих складів вам потрібно утворити слова, використавши всі склади. У кого слово складеться – піднімає руку. (До-не-чка, хма-ри-на-ми, ма-лень-ка, го-ро-ді, до-ло-ні.)
- Молодці, розминку закінчено. Ми виконали завдання №1, тому можемо зафарбувати частинку 1.
- Сподобалось? Продовжуємо далі.
2. М.Вінграновський «Сама собою річка ця тече…»
а) Вступна бесіда.
Беремо листочок з №2. Що тут ми повинні виконати, нам підкаже наш комп’ютер.
(На екрані фотографія річки Збруч. Осінь.)
- Що ви тут бачите? (Вода, дерева, небо, будинки)
- Яка пора року? (Осінь)
- Чому ви так вирішили? (Жовте листя)
Фотографія 2.
- А ця фотографія, чи не підказує вам рідну місцевість?
- Як називається ця річка? Які ще ріки ви знаєте?
Ми любимо свою річку, любимо милуватися нею, відпочивати біля річки, а український поет Микола Вінграновський так сильно любив милуватися своєю річкою, що написав про неї вірш. Ось послухайте, але коли будете слухати, підготуйте відповідь: «Де саме протікає ця річка?»
б) читання вірша вчителем;
в) відповіді дітей;
г) читання вірша учнями самостійно;
д) аналіз змісту:
- Куди біжить річка?
- Чи любить автор річку?
- З чим він порівнює свою любов?
е) читання вірша «ланцюжком»;
є) виразне читання 3-го стовпчика:
- Підготуйтеся і прочитайте з інтонацією, як саме любить хлопчик свою річку.
- Молодці! І з другим завданням ви також справилися. Тож зафарбовуємо частинку 2.
3. Робота над текстом «Осінь» («Я і Україна»)
- Чи подобається вам виконувати цей осінній малюнок?
- А щоб ще більше дізнатися про осінь, то давайте прочитаємо матеріал підручника «Я і Україна» ст. 40. Це завдання з №3
Зараз я вам пропоную попрацювати в групах. Ваше завдання: самостійно опрацювати текст, обговорити в групі, а пізніше один учень з групи, за вашим вибором, відповідатиме на поставлене вам запитання.
I група - Чому сонце мало прогріває землю?
II група – Що буває зранку восени?
III група – Як потрібно одягатися восени?
Регламент часу - 2хв вам на опрацювання, 1хв для обговорення.
- Гарно попрацювали ви в групах, виконуючи завдання №3, а тепер зафарбуємо частинку 3.
4. Робота за малюнком.
- Гарний виходить пейзаж.
А листочок з № 4 вказує, що в нас в підручнику є також малюнок про осінь. Уважно розгляньте його.
- Який колір переважає?
- Яка пора року?
- Що роблять діти? Підніміть руку, хто також допомагав батькам?
- В що одягнені діти?
- Яка пташка біля дітей? Чому вона нікуди не поспішає?
- Чи будете ви допомагати птахам взимку?
Молодці! І це завдання вам під силу. Тож зафарбовуємо частинку 4.
5. Хвилинка відпочинку.
- Діти, а на малюнку, далеко виднівся ліс. Чи бували ви в осінньому лісі?
Я пропоную на 1хв туди зазирнути.
Фотографія осіннього лісу.
- А чи хотіли би ви зараз там побувати?
Тоді розслабтесь, заплющіть очі, і уявіть себе в лісовій гущавині, куди ледь пробивається сонячне проміння. (Спів пташок)
- А відгадайте, на що похожа ця музика? (Осінній дощик)
- Як гарно співали птахи, а зараз де вони?
На нашому малюнку є ще два місця птахам, давайте поспішимо їх домалювати. Домальовуємо частинку 5.
6. Гра «Продовж речення»
- Птахи відлетіли у вирій, а у рослин свої зміни. І це наше завдання з №6. - Час пограти гру «Продовж речення», а допоможуть нам у цьому власні спостереження.
Читаємо і промовляємо закінчення речення.
Восени рослини змінюють зелене забарвлення на …(жовте)
Після перших морозів листя…(опадає)
Тільки красуні … та …стоять у зеленому вбранні.(ялинки, сосни)
Більшість трав …(посохли)
Зеленіють суниці і копитняк – вони морозу не …(бояться)
- Листочок п’ятий нам вказує, що пора розфарбувати частинку 6.
7. Вірш С.Жупанина «Буду я природі вірним другом»
- Ідучи в парк, чи в ліс на екскурсію згадуйте, що все, що нас оточує, все чим ми насолоджуємося, треба залишити неушкодженим, чистим, воно і дальше повинно радувати всіх, а не тільки одного. Чи згідні ви зі мною? Чи ви вірні друзі природи?
Тоді послухайте вірш С Жупанина «Буду я природі вірним другом».
Робота над віршем:
- виразне читання учителем;
- словникова робота :
- У нашій словниковій скарбничці заховалися незрозумілі слова. (Луг, не столочу, посію зерна доброти)
- читання вірша самостійно;
- вибіркове читання;
- творче завдання:
- Діти, от якби автор попросив вас допомогти йому дібрати заголовок до вірша, як ви би назвали цей вірш?
Ось і остання, 7 частинка нашого пейзажу зафарбовується кольором.

V. Підсумок уроку.
- Ось і готовий наш пейзаж.
Діти, коли я брала в руки листочки, то замітила там ще якісь літери, давайте переглянемо їх. (Складаємо слово «Молодці»)
І справді молодці, адже ви отримали похвалу від самої Осені.
А я сьогодні хочу поставити оцінку…

VI. Домашнє завдання.
- Ви гарно сьогодні читали, багато розповідали, але щоб ще більше знати і ще краще вміти читати я пропоную вам дома навчитися виразно читати вірші, опрацювати матеріал підручника «Я і Україна» про осінь рослини восени. А кому подобається складати вірші, може придумати продовження вірша «Буду я природі вірним другом», а хто любить малювати – намалюйте осінній пейзаж.
 
Кухцяк Анжела Анатоліївна, вчитель початкових класів Гусятинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. Чемеровецького р-ну Хмельницької обл.
Категорія: Уроки | Додав: anzhela7208 (17.11.2010) | Автор: Кухцяк Анжеле Анатоліївна E
Переглядів: 4654 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!