Ознайомлення з алфавітом. Повторення алфавітних назв букв. Алфавіт - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Ознайомлення з алфавітом. Повторення алфавітних назв букв. Алфавіт

Міліївська ЗОШ І-ІП ст. ім. Д. Загула

Навчання грамоти
(Урок-подорож)
1 клас

Вчитель : Фока О. С.

Тема уроку. Ознайомлення з алфавітом. Повторення алфавітних назв букв. Алфавіт
Мета. На основі узагальнення знань учнів про вивчені звуки та букви ознайомити їх з алфавітом, як певним порядком розміщення букв у писемності українського народу. Показати значення та важливість кожної з літер у мелодійності та багатстві рідної мови. Розширювати і збагачувати їх словниковий запас. Виробляти уміння виразності та навички техніки читання. Розвивати творче мислення дітей: вчити аналізувати і порівнювати, узагальнювати і систематизувати, створювати уявні художні образи. Виховувати бажання навчатися, прагнути пізнавати довкілля та бережливе ставлення до нього.
Обладнання. Малюнок Букварика, текстові таблиці-опори для індивідуальної та колективної роботи, карта міста "Алфавіт", каса букв, таблиця "Український алфавіт".
Тип уроку: урок-подорож.

Структурування етапів уроку, видів, форм та методів діяльності суб'єктів навчального процесу

1. Організація класу до уроку.
1.1. Створення психологічного комфорту, налаштування учнів на
співпрацю — засобом віршованих строф.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку. Введення казкового героя.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Повторення вивченого - творча робота за малюнком казкового героя: читання слів, звуко-буквений аналіз.
2.2. Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку — акровірш: самостійне напівголосне читання, індивідуальне читання, розгадування акровірша.
2.3. Повідомлення теми уроку та ознайомлення з подальшим видом діяльності - карта місто "Алфавіт ".
3. Вивчення нового матеріалу. Розкриття основних завдань уроку.
3.1. Творче читання - римування - співпраця „учитель-учень".
3.2. Знайомство з жителями міста "Алфавіт": відгадування загадки; словотворча робота в парах з індивідуальною касою букв; добір слів за визначеними буквами; читання вірша учнями; відгадування загадки.
3.3. Науково-пізнавальна інформація про "Алфавіт" та словниково-тлумачна робота. Хвилинка "Знайки " - таблиця опора.
3.4. Вивчення алфавіту: читання алфавіту вчителем; хорове читання учнями; робота в групах читання ланцюжком;
3.5. Творче читання для розширення кута зору. Робота за прочитаним прислів 'ям.
4. Узагальнення та закріплення вивченого - Розвиток зв 'язного мовлення - "Ти екскурсовод " (Мікрофон).
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда.
5.2. Прощання "Букварика"

 

Хід уроку

І.Організація класу до уроку
1.1.Створення психологічного комфорту, налаштування на співпрацю -засобом віршованих строф.

Вчитель Знов дзвінок нам дав сигнал -Працювати час настав.
Та сьогодні не одні,
У нас є гості чарівні.
До гостей всіх поверніться,
їм гарненько поклоніться.
І тихенько всі сідайте.
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти-просто молодці.
1.2. Перевірка готовності класу та учнів до роботи, мотивація доцільності наявного шкільного обладнання на уроці - засобом бесіди.
Вчитель Діти, на уроці навчання грамоти, за звичай, у нас що було на парті?
Діти (На парті був буквар)
Вчитель А ще?
Діти (каса букв)

Вчитель Ще що було?

Діти (букварний зошит)
Вчитель А от сьогодні наш Букварик відпочиває та за нами спостерігає. (Вказую на малюнок Букваря).
Вчитель Як ви думаєте, чому?
Діти (Він багато працював. Буквар навчав нас читати)
Вчитель А ще заповнив нам всю касу букв, (показую на касу букв).
Ми букви всі вивчили і Буквар нам сьогодні гість. Але він прийшов із цікавими завданнями.
Погляньте уважно на Букварика. Він незвичайний.

2.Актуалізація опорних знань учнів.
2.1.Повторення вивченого - творча робота: читання, звукобуквенний аналіз.

Творча робота ( за малюнком Букварика)
Вчитель Букварик просить, щоб ви сказали, які букви допомогли йому себе намалювати?
Діти (Я, О, Л)
Вчитель Скажіть, за допомогою яких букв він написав своє ім'я?
Діти (б, у, к, в, а, р, и, к)
Вчитель Назвіть, скільки букв позначають у цьому слові голосні звуки?
Діти ( 3 букви, що позначають голосні звуки)
Вчитель Які? Назвіть їх.
Діти (Букви у, а, и)
Вчитель Назвіть, скільки букв позначають у цьому слові приголосні звуки?
Діти (Букви б, к, в, р, к )
Вчитель А яких звуків більше: голосних чи приголосних?
Діти (Приголосних більше, їх 5)
Вчитель А чим особлива літера, якою представив себе букварик?
Діти (Літера Я може позначати два звуки, якщо стоїть на початку слова чи складу; один звук, якщо - після приголосного).
Вчитель Букварик задоволений, він пропонує нам виконувати наступне завдання.
2.2.Створення проблемної ситуації до визначення теми уроку
АКРОВІРШ - колективне читання та розгадування ( на дошці, на таблиці)
А - з неї діти починають
Буквар читати з рінніх літ.
Екзамен перший свій складають,
Тож треба знать її як слід.
Коли вже вивчена вона,
Авжеж, прислужиться сповна.
Вчитель Подивіться на дошку, прочитайте, рядки вірша впівголос.
Діти (читають)
Вчитель А тепер Люда прочитає вірш вголос.
Діти (Люда читає)
Вчитель Чи побачили ви щось особливе, незвичайне в написанні кожного рядка?
Діти (Так, кожен рядок починається із виділеної букви).
Вчитель Прочитайте перші літери зверху вниз. Дізнайтеся, яке слово приховав у вірші Букварик ?
Діти ( Це слово - Абетка)
Вчитель Як по-іншому можна сказати? Абетка...
Діти (Алфавіт, азбука)
2.3.Повідомлення теми уроку та ознайомлення із формами подальшої діяльності
Вчитель Ось Букварик нас запрошує сьогодні у місто, де він проживає, у місто Алфавіт. Тут живуть його найкращі друзі-букви.
(Вивішую карту "Місто Алфавіт")
З.Вивчення нового матеріалу. Розкриття теми уроку.
3.1 .Творче читання - римування Вірш "Веселе місто Алфавіт"
Вчитель А тепер допоможіть мені створити вірш про алфавіт. Я читаю, а ви за допомогою слів та малюнка підберіть необхідне
Читаю . Веселе місто ...
Діти (Читають з дошки слово) Алфавіт!
Вчитель Йому сьогодні наш...
Діти Привіт.
Вчитель До нього ми долаєм путь. У ньому ... живуть
Діти (Букви, літери)
Вчитель Показую на літери в будиночках.
Молодці, діти, справилися із завданням.

Відгадуваня загадки
Вчитель Щоб потрапити у це місто, треба відгадати загадку, (читаю)
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати,
А коли мене не знаєш,
Ти нічого не читаєш
Діти Буква.
3.2.3найомство з жителями міста Алфавіт
Вчитель (звертаюся до карти "Місто Алфавіт".)' Подивіться на місто, яка буква відчиняє ворота міста?
Діти Буква А Вчитель Чому?
Діти Тому що ми першою вивчаєм цю букву в Букварику.
Букви 1 будинку
Вчитель Які букви поселилися тут в 1 будиночку?
Діти (називають Б, В, Г, Ґ, Д, Е, Є)
Вчитель Яка особлива літера живе в цьому будиночку?
Діти (Буква є, вона цікава тим, що може позначати 1 або 2 звуки).
Вчитель А зараз жителі будинка пропонують словотворче завдання. Це гра "Утвори нові слова".
Для виконання цього завдання, відкрийте каси букв. Прочитайте запропоноване вам слово.
Діти читають БАРВІНОК.
Вчитель Що таке барвінок?
Діти Барвінок - це рослина.
Вчитель Показую малюнок
Що ви знаєте про барвінок? Чи росте вона у нас на Буковині? Діти Барвінок - це квітка. Вона росте у нашій місцевості. Цю рослину використовують в народних обрядах, плетуть вінки молодим, прикрашають калачі.
Вчитель А як ми повинні ставитися до природи, до рослин? Діти Берегти їх, не рвати без потреби.
Вчитель Тепер уважно подивіться на букви і складіть із цих букв нові слова. Працюємо по-двоє, у парах.

Діти (бар, раб, вінок, банка, рак, ріка, кіно, кора, нора, вікно, рів, він, ранок, віра, коні)
Мама

Ще в колисці немовля

Слово "мама" вимовля.

Найдорожче в світі слово

Так звучить у рідній мові.
Мати, матінка, матуся,

Мама, мамочка, мамуся! -

Рідна ненечка моя ! (В.Гринько)
Вчитель А зараз хто хоче прочитати цілий вірш вголос? Діти (читають 2 учнів)
Вчитель Які ще слова вжиті у вірші для визначення найдорожчої людини? Діти (Мати, матінка, матуся, мамочка, мамуся, ненечка)
Букви 4 будинка
Вчитель А ось і останній будинок, де живуть, мешкають букви Алфавіту. Прочитайте ці букви.
Діти Читають Ф, X, Ц, Ч, Ш, Щ, Ь, Ю
Вчитель Які незвичайні букви тут є?
Діти Незвичайна Ю, може позначати 1 або 2 звуки.
Ь - ця буква не позначає звука, вона пом'якшує попередній приголосний звук.
Вчитель Букварик знає, що діти дуже люблять гратись. А в які ігри, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте і відгадаєте запропоновані ним загадки. Перегорніть книжечки.
Вірші-загадки (надруковані на листках, на партах).
Гру цю люблять всі на світі:
І дорослі, і їх діти.
М'яч, удар. І крики: "Гол"!
Пречудова гра ...
Діти читають впівголоса
- 1 учень читає вголос уже з відгадкою (Футбол).
Вчитель А тепер прочитайте 2 вірш-загадку
Діти читають пошепки
- 1 читає вголос із словом - відгадкою.
Взимку теж не байдикуєм,
На льоду себе гартуєм.
І весь світ кричить: "Окей!"
Бо ми граєм у ... (хокей)
Вчитель Букварик радий, що ви кмітливі. Ось ми завершуємо нашу подорож. А при виході із міста Алфавіт нас проводжає яка буква?
Діти Буква Я
Вчитель Чому?
Діти Ця буква остання в нашому місті.
З.З.Науково-пізнавальна інформація та словниково-тлумачна робота.
Вчитель Це місто із незвичайними жителями вчені назвали Алфавіт.
Хвилинка Знайка
Вчитель Абетка, азбука, алфавіт... знайомі слова, правда? Означають вони те саме: це літери, розташовані в певному порядку. А навіщо тоді аж три назви? Назви не однакові.
Абетка - це а-бетка. А що таке а, бе? Це перші дві літери, саме так ми їх вимовляємо: а, бе, ве, ге...
У стародавній Греції (Греція це така країна) дві перші літери мали назву альфа і бета. Пізніше ці дві літери злилися в одне слово - алфавіт. У давніх слов'ян, що були предками українців, колись дві перші літери називалися аз і буки. Звідси - азбука. Тому й кажуть, що навчання починають "з азів". Ми в 1 класі тільки почали із Буквариком разом мандрувати в це місто Алфавіт. А продовжемо цю роботу в наступних класах. Тому вивчити алфавіт треба всім напам'ять. Він необхідний кожній людині протягом всього життя.
3.3.1. Вивчення алфавіту: читання алфавіту вчителем: хорове читання учнями, читання в групі.
Вчитель (Вивішую таблицю "Алфавіт" Послухайте, як треба читати алфавіт
(Називаю кожну букву, показуючи її на таблиці.
А тепер прочитаємо разом, хором. Діти Читають хором.
Вчитель А завдання, яке пропнує нам Букварик, знайдіть на наступній сторінці вашої книжечки.
Вірш "Алфавітова сім'я" (на партах)

А, Б, В - коник у траві живе. Г,
Ґ, Д, Е - мама дівчинку веде.
Є, Ж, 3 - чорний жук в траві повзе.
И, І, ї, Й - треба спатоньки малій.
К, Л, М - мишенятко під кущем.
Н, О, П - песик носиком сопе.
Р, С, Т - гарна квіточка росте.
У, Ф, X - я сміюся -ха-ха-ха!
Ц, Ч, Ш - кіт в дорогу вируша.
Щ - вчора я впіймав ляща.
Мусить бути саме так –
Усім каже м'який знак.
Ю, Я - ось і алфавітова сім'я.
Вчитель Цей вірш ми будемо читати таким чином:
1-й учень читає назви букв,
2-й за партою читає написане через тире,
3-й учень читає букви в другому рядку,
4-й закінчує читати другий рядок і так аж до кінця всі по черзі.
Діти (читають у групі «ланцюжком»)
Вчитель За допомогою Алфавітової сім'ї, сім'ї букв ми будуємо слова, речення нашої української мови, яку називають мелодійною, солов'їною.
А зараз ми виконаємо нестандартне завдання Букварика. Треба прочитати прислів'я

Діти Читають: Один за всіх і всі за одного.
Вчитель Чому саме таке прислів'я, запропонував Букварик? Як воно стосується алфавіту?
Діти Тільки разом можуть утворити слова, будувати мову.
Вчитель Так само і люди тільки разом, спільно, піклуючись один за одного, можуть чогось досягти.
4.Узагальнення за закріплення вивченого.

4.1.Розвиток зв'язного мовлення.
Вчитель Мандруючи, ми дізналися багато цікавого, дізналися те, чого ми не знали. А ось наші гості теж здійснили невеличку подорож у наше село. А тепер їм цікаво дізнатися про село більше. Давайте допоможемо гостям.
Проведемо гру "Ти- екскурсовод".
Гра "Екскурсовод" (мікрофон). Цю гру проведемо у формі діалога
- Як називається село?
(Моє село назвивається Мілієво).
- Яке найкраще місце? (Найкраще місце - центр села).
- Що тут є?
- (Тут є школа, дитячий садок, будинок культури, церква, магазини).
- - Які люди живуть у селі Мілієво?
- (У селі живуть хороші і працьовиті люди).
- - Чи добре жити у селі? (Мені добре жити у селі).
- - Чи любиш ти своє село? (Я люблю своє Мілієво).
- (Якщо буде час, то можна 1 учневі розповісти про своє село).


- 5.Підсумок уроку.

5.1.Слово вчителя. Підсумкова бесіда.
- Вчитель Ось так за допомогою букв ми утворили слова, склали речення,
- розповідь про своє село.
- А хто допомогав нам у цьому?
- Діти Допомогав Букварик, алфавіт.
- Вчитель Які слова ви запам'ятали на уроці?
- Діти Алфавіт, азбука, абетка.
- Вчитель: Буква до букви –
І виникло слово.
Слово до слова
Звучить рідна мова.
Прощаючись із вами, Букварик хоче сказати вам слова, які ми прочитаємо зараз. (Слова у файлі заховані під малюнком Букварика).
Коли хочеш ти читати,
Алфавіт потрібно знати.
Дуже він потрібен всім
І дорослим, і малим.
- Вчитель: Ви сьогодні працювали,
Букви добре всі вивчали.
Вам скажу я на кінець:
Кожен з вас є МОЛОДЕЦЬ!

Категорія: Уроки | Додав: tetiana9596 (01.03.2016) | Автор: Фока Олена Степанівна E
Переглядів: 576 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!