Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Всеволод Нестайко «Незнайомець з тринадцятої квартири»

Тема. ПЧ Всеволод Нестайко «Незнайомець з тринадцятої квартири»
Мета: познайомитись з другою частиною трилогії « Тореодори з Васюківки » - «Незнайомець з тринадцятої квартири», розкрити особливості твору, його пригодницький характер, поглибити знання про види комічного; формувати естетичні смаки, погляди, всебічно розвинену особистість; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його, розвивати уяву та мислення, мовну культуру, формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, патріотичне виховання
Тип уроку: узагальнення знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет автора, книги з творами Всеволода Нестайка, картки, мультимедійні засоби
Епіграф: Пригоди вчать згоди
                                               Усна народна творчість

 

Хід уроку
 

I. Організаційний момент
Сьогодні в нас незвичайний урок:
У світ фантазії зробимо ще один крок,
А з творчістю ми вже стрічались не раз;
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань, наполегливий час.
Цікаві завдання чекають на вас.

Дитинство… Щаслива пора для кожної людини. У цей час ми пізнаємо багато цікавого, переживаємо хвилюючі миті пізнання, захоплення, радощів та невдач. Дитинство несе нам багато нових знайомств. Саме в цей період ми прагнемо до подорожей, до пригод, до чогось нового. Дитинство… Воно манить нас і тоді, коли ми вже стаємо дорослими. Воно нам сниться. Саме в цьому ми залишаємося щирими, відвертими, щасливими. І добре, коли доросла людина хоч подумки може повернутися в дитинство.
Тільки такі люди можуть по-справжньому зрозуміти дітей, їх життя, їх бажання.
Таким є знаний у світі чудовий дитячий письменник Всеволод Зіновійович Нестайко, з творчістю якого ми знайомилися протягом кількох уроків.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Діти, ви любите пригоди? А романтичні?
Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, підне¬сеність.
- Пригадаймо, що ж таке повість, а саме пригодницька і чим вона відрізняється від оповідання?
- Оскільки, сьогодні в нас урок позакласного читання за повістю Всеволода Нестайка «Незнайомець з тринадцятої квартири або Злодії шукають потерпілого» - це друга частина трилогії «Тореодори з Васюківки», то ми згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння й навички зв’язного мовлення, коментування подій та вчинків героїв, учитимемося аргументувати свою думку, поглибимо знання про види комічного.
- Тож вирушаймо в романтичну мандрівку! Я бажаю вам отримати задоволення від пригод. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови й обов’язково використає отримані знання й уміння в житті.
III. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
а) Характеристика героїв

Ви мали за пам’яткою на с.236 охарактеризувати Яву або Павлушу (на вибір)
б) Ти – творча особистість
Написати листа Яві і Павлуші, у якому повідомити про якусь таємницю й попросити її розплутати.
в) Літературний проект
Комікс – книжка – картинка, у яких авторського тексту небагато, а подія зображена малюнком. Обрати один-два розділи (епізоди) з твору та створити на їх основі книжку – картинку,супроводжуючи найвлучнішими уривками з повісті.
- Відкрийте робочі зошити, запишіть число, тему уроку й приготуйтесь до літературного диктанту-гри «Упізнай героя » (Діти записують героїв у зошит)
Літературний диктант-гра «Упізнай героя»
1. «От якби обідати морозивом! І снідати морозивом і вечеряти!» (Павлуша)
2. «Він мій найкращий друзяка і напарник. Він весь час вигадував різні штуки – викаблуки для нашої слави» (Ява Рень)
3. « Давав мені потиличника і казав, що ним стільки людей великих виховано» (Дід Варава)
4. «Ну як? Го-го , бачу - видужаєш, козаче! » ( Батько Яви)
- Скажіть, будь ласка, як ви розумієте епіграф до уроку
IV. Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу
1. Обмін враженнями про прочитане із зачитуванням найцікавіших епізодів (частини третьої)
2. «Пригадай твір - назви епізод» (презентація)
3. Методика «Діаграма Вена» («Спільне та відмінне»)
4. Визначення засобів творення комічного

Комічним називають явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією й наслідками, між метою й засобами досягнення її. Комічне буває різним за емоційним забарвленням: від доброзичливого гумору до нищівного сміху.
Досягається комічне різними способами (приклади із твору «Тореодори з Васюківки»)
1.Надання предмету зображення невласних йому рис: «таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда», «свої чамайдани».
2.Неграмотна дитяча мова (неправильне вживання звуків): Яришині «загаза чогтова», «так тобі й тгеба», «щоб ти гозбив свою погану могду».
3.Вживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів: «причепився як реп’ях до собачого хвоста », «міняв професії, як циган коні», «шукай вітра в полі», «як Пилип із конопель».
4. Несподівані порівняння: «очі – наче тракторні фари», «землю гребе ногами, як екскаватор», «ми заклякли, мов курчата перед шулікою», «широкий, як Дніпро, Хрещатик», «легше в нас під воза вгнатися, ніж тут під машину».
5. Надання незвичайних для тварин кличок : корова Контрибуція, бугай Петька, цап Жора.
6. Використання зниженої лексики, лайливих слів: «вуха пообриваю і свиням викину», «анциболотники, шминдрики, авантюрист шмаркатий», «хай би його муха вбрикнула».
7. Применшення (літота) чи перебільшення (гіпербола) : «життя в наших тілах лишилося процентів п’ять, не більше», «трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидати в торбу і нести на базар по дві копійки за пучок», «батьки зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження по тому місці, про яке при дівчатах не говорять».
8.Використання наукової чи професійної лексики в буденній ситуації : слова «кінозірка» після вдалого приземлення – «політ пройшов нормально», «почуваю себе добре», «невагомість і перевантаження перенесла задовільно»
- Комічне в художньому творі поглиблює наші знання про світ, допомагає боротися з недоліками в характері окремих людей і в суспільстві.

5. Самостійна робота в групах
1-ша група. Завдання : записати 3-5 «моральних уроків», настанов, які дає нам автор у цьому творі устами та діями героїв.
(Не треба думати про найгірше, передбачати його; слід добре ставитися до молодших; ніколи не впадати у відчай; дотримуватися слова…)
2-га група. Завдання: зясувати, якою є роль лайливих, просторічних слів у творі.
(Вони наближають читача до реального життя, до дитячої, підліткової мови, роблять розповідь щирою, емоційною, викликають довіру до того, що відбувається)
3-тя група. Завдання: визначити головну думку твору.
(Треба цінувати життя в усіх його проявах, прагнути до дружби, добра, справедливості, бути допитливим, кмітливим і веселим)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
1. Проблемні питання

- Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?
- У чому, на вашу думку, секрет популярності твору?
2. Гра «Розшифруй висловлення»
В даному рядку зашифроване одне з висловлювань В.Нестайка. Прочитайте його і поясніть, чому письменник так думає.
Вд дтчї лтртр злжть нзлжнсть крїн
(Голосні для довідки : і, и, я, о, і, е, а, у, и, а, е, и, е, а, е, і, У, а, и.)
Відповідь: «Від дитячої літератури залежить незалежність України»
VI. Домашнє завдання
1) Написати твір на тему: «Життя – це мрія. Здійсни її»
2) Підготувати повідомлення про творчість і життєвий шлях Ярослава Стельмаха
VII. Підсумок уроку
1. «Закінчи речення»

Повість «Тореодори з Васюківки» допомогли зрозуміти мені, що…

Категорія: Уроки | Додав: Юлія5884 (15.03.2015) | Автор: Мельник Юлія Валентинівна E
Переглядів: 2509 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!