Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Повітря навколо нас. Властивості повітря

Урок

Тема: Повітря навколо нас. Властивості повітря

Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря, про значення в природі властивостей повітря, використовувати елементи музикотерапевтичної педагогіки „Пісне знайка” „формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки, міркувати за аналогією, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.

Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації, ПК

                                         Хід уроку

І Організаційний момент

Дзвінок пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Стали , дітки . всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Працювати почали

Цікаві дії на уроці

Пропоную я для вас.

ІІ Актуалізація опорних знань

І. Хвилинка спостережень.

Наш черговий синоптик дасть нам уявлення про сьогоднішній день

- Яке сьогодні небо?

- Чи були зранку опади?

- Чи є сьогодні вітер?

- Що можна сказати про сьогоднішню погоду?

- Порівняємо її з погодою попередніх днів тижня. Що ви помітили?

2. Повторення вивченого на минулому уроці

Загадки

Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться — кожен скривиться. (сонце)

Він і гріє, і пече,

І, як зайчик грається.

Схочеш взять його – втече

І мерщій сховається. (сонячний промінчик)

Сонце – це світло, Сонце – тепло,

Сонце – усього життя джерело („ Пісне Знайка”)

     Сонце посилає нам на землю сонячні промінчики. Ми спробуємо зобразити наше сонечко з гарними промінчиками, які є відповідями на такі запитання:

Можна провести у вигляді індивідуального чи фронтального опитування

 - Індивідуальне опитування (використовуємо комп'ютерні тести або запитання у вигляді роздаткового матеріалу):

ТЕСТУВАННЯ

1. Сонце дає Землі:

а)тепло;

б)світло;

в)світло і тепло.

2. Для чого сонячна енергія потрібна живим організмам?

а)для росту;

б)руху;

в)розвитку;

г)для росту, розвитку, руху.

3. Чи правильне твердження: „Сонячні промені однаково  нагрівають поверхню Землі?”:

а)так

б)ні

4. За допомогою світла в листках рослин утворюється?

а)вода;

б)поживні речовини;

в)сіль

5.Сонце гріє найдужче:

а) вранці;

б)ввечері;

в)опівдні

6. Що стає з тілами неживої природи, коли вони вбирають сонячне тепло?

а) охолоджуються?

б) нагріваються

- Фронтальне опитування

- Що дає сонце  Землі?

- Як падають на землю промінчики?

- Які сонячні промені найбільше нагрівають земну поверхню?

- Як можна виміряти висоту сонця на небосхилі?

- Як називається прибор для вимірювання висоти сонця на небосхилі?

- Коли найменша довжина тіні від гномона протягом доби? Протягом року?

- Коли буває найдовша тінь протягом доби? Протягом року?

- Для чого потрібна енергія рослинам, тваринам, людям?

-Молодці, ми повторили відомості про сонячні промені, значення світла і тепла в природі.

Енергія Сонця жене вітер, води,

Дарує нам щедрі багатства природи („ Пісне Знайка”)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності Оголошення теми і мети уроку

Дізнатися, про що буде іти мова на нашому уроці ми зможемо, розшифрувавши слово

Вправа „Де шифрувальники”

20, 19,8,12,23,21,33 – повітря

Загадка

Куди ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш (повітря)

Математична граматика

Пора – ра + вітер – ер + ря = повітря

Методика „Мозкова атака”

- Згадайте все, що відомо з цієї теми (записати, прикріпити до сонечка всі думки)

-        Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке повітря, його властивості.

Анаграма

ОПІВЯР

ПОВІТРЯ

 ІY Вивчення нового матеріалу

1.    Розповідь з елементами практичної роботи про властивості повітря.

Ми вже з вами знаємо ,що на земній поверхні є 4 океани –це Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно – Льодовитий. Але існує ще і

5 океан- назва якого – Атмосфера.

Довідкове бюро – робота з словником

Пові́тря(рос. воздух, англ. air, нім. Luft f) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі.

Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” -пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.

Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя.

Звучить музичний супровід „ПіснеЗзнайка”

Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:

Газові ковдри вкривають всі вісім планет.

Ковдри оці захисні атмосферами звати,

Є і в Землі атмосфера  своя шарувата,

Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!

І обертається разом з Землею вона.

Ще атмосферу повітряним звуть океаном,

Матінку Землю вона захищає старанно.

 Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми „купаємося” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються” в ньому. Повітря є повсюди:  на вулиці, у кімнаті, в землі,  у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.

Зараз ми знаходимося в шкільному приміщенні – класі.: сидимо, відповідаємо, слухаємо.

- А де ж тут повітря? - запитаєте ви. - Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо. Як ви гадаєте, чому?

2. Знайомство з властивостями повітря. Практична робота

- Знайомитися з властивостями повітря ми будемо, працюючи в групах

Групова робота

- Як же дізнатися, що повітря дійсно існує? Що повітря не пусте місце?

 Проведемо такі досліди.  

Дослід 1

Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви  відчули?

-  Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря.

Рух повітря – вітер

Візьміть клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками.

Що сталося? (клаптики злетіли з долоньки)

-Чому? Та тому що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря , в свою чергу, папірці, і вони злетіли.

Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо.     У повсякденному житті нам не доводиться думать про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше підтверджує існування повітря.

Висновок : повітря прозоре, рухається

Дослід 2

Якщо ми візьмемо медичний шприц без голки, закриємо отвір рукою і спробуємо натиснути на поршень. Він не зможе рухатися, йому буде заважати повітря, яке вміщене у нього.

Дослід3

Візьмемо грудочку землі(глини, солі, цукру)  і зануримо її у склянку з водою.

- Що ви побачили? (звідти виходять бульбашки)

- Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.

Дослід 4

Повітря може займати місце, його можна стиснути. Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.

- Що ви бачите? (вони плавають)

Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть. Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.

 У мене в руках повітряна кулька. Я розв'яжу ниточку. Що ви почули? Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно  всередині усіх порожнистих предметів на Землі, також і в органах людського тіла.

Висновок : повітря заповнює всі порожнини

3. Хвилинка ерудита

-        Чи багато важить повітря?

Щоб усе  з”ясувати виконайте такий дослід.

Зважте спочатку 2 порожні кульки – їх вага однакова. А коли одну з них надути, то вона враз переважить іншу – порожню кульку. Бо вона важча!

Учені підрахували, що вага всієї атмосфери, яка тисне на Землю, складає 5,3 млрд тонн. Це майже вага мільярда великих слонів.

А на кожний 1 см кв.нашого тіла ( 1 см кв. – це як поверхня копійки) тиск повітря складає 1 кг 33 г

Розв”яжіть задачу.У невеликій кімнаті об”ємом 20 м куб. Повітря важить близько 30 кг.

Скільки буде важити повітря нашого шкільного класу, якщо його об”єм 60 м куб?

  Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Людина пристосувалася до тиску на дні повітряного океану і відчуває зниження або підвищення атмосферного тиску. На висоті більш як 4 км вона відчуває "гірську хворобу": їй важко дихати, інколи лопаються кровоносні судини, починається кровотеча, запаморочення, втрата свідомості.

ДИНАМІЧНА ПАУЗА

 
Продовження уроку тут:
 
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (01.05.2010)
Переглядів: 9100 | Рейтинг: 3.5/8
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!