Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Права дитини в сім’ї та суспільстві
Тема. Права дитини в сім’ї та суспільстві
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «право», «обов’язок», «декларація», «конвенція». Продовжити формувати уявлення дітей про права дитини. Акцентувати увагу на правах дитини, які порушуються в родини, школі. Викликати в учнів бажання знати свої права. Виховувати людську гідність і повагу до людей, прагнення оберігати своє здоров’я
Обладнання. Конституція України, Загальна декларація прав людини, Конвенція про права дитини, Тематичні словники школяра (К.С.Прищепа, В.Г.Лук’яненко), підручник «Основи здоров'я . 3 клас, (Н.М.Бібік)
Словник. Організація Об’єднаних Націй, декларація, конвенція, право, обов’язок
Міжпредметні зв’язки. Читання, довкілля, фізична культура

Хід уроку 

ДЕВІЗ: «Ти - не один!»

І. Організація класу. Психоформула
- Доброго ранку! –
Мовлю за звичаєм.
- Доброго ранку! –
Кожному зичу я.
- Доброго дня вам! –
Людям бажаю.
І посміхаються
У відповідь люди:
- Добрі слова ж бо
Для кожного любі.
- До якого уроку ви приготувалися? (Основи здоров’я)
- Як будемо працювати на цьому уроці? (Активно, старанно, наполегливо)

ІІ. Актуалізація опорних знань
- Чи знаєте ви, які права має дитина?
- У яких документах записані ці права?
- Чи порушувалися ваші права
- Куди ви можете звернутися, якщо ваші права порушуються?
- Прослухавши ці запитання ви, напевно, можете сформулювати тему уроку – про що ми будемо сьогодні розмовляти. (діти висловлюють свої версії)
- Так, дійсно, ми поговоримо про ваші права, а саме про право на здоров'я, та ваші обов'язки.
- Як ви думаєте, з якою метою, для чого ми будемо обговорювати цю тему? ( відповіді дітей)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

VI. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда

- Сьогодні ми з вами поговоримо про Декларацію прав дитини. Почнемо із з’ясування значення слова «право». (Дивись Тлумачний словник)
Право – система встановлених державою обов’язкових норм поведінки.
- Декларація прав дитини – дуже важливий документ, в якому визначені права дітей. В ній зазначено, що «дитина через її фізичну і розумову незрілість має потребу в спеціальній охороні і турботі». Цей закон повинні виконувати люди всієї нашої Землі. Можливо, ви вперше чуєте слово «Декларація» і воно вам незрозуміле. Послухайте вірш «Декларація» з якого ви зрозумієте значення цього слова.
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви – рівні
від народження в правах,
І людина – змалку вільна
Наче в небі синім птах…
Знайте ж: змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі!
Їх не сміє ображать!
Треба діткам всього світу
І по правилах хороших,
Не сваритись, а дружить,
По закону треба жить!
- Зараз ми з вами проведемо усний правовий диктант. В цьому диктанті вам зустрінеться така назва «Організація Об’єднаних Націй» (ООН – створена після другої світової війни. У ній працюють представники майже всіх країн світу. Мета організації – сприяти розв’язанню конфліктів між народами мирним шляхом.)
- Я прочитаю текст, а ви гарненько слухайте і шукайте відповіді на такі питання, які записані на окремих картках

Запитання до усного правового диктанту
1. Коли ООН проголосила Загальну декларацію прав людини ?
2. Чому виникла потреба прийняти Декларацію прав дитини ?
3. Скільки принципів було в цьому документі?
4. Який документ прийняла ООН у 1989 році?

ДИКТАНТ
     ООН ще в грудні 1948 року схвалила й проголосила Загальну декларацію прав людини. Та з’ясувалося, що в дітей повинні бути свої права.
     Тому через 11 років з’явилася Декларація прав дитини, у якій було всього 10 принципів. Вони не втратили свого значення, але життя вимагало ширшого спектру питань захисту дітей.
     1989 року ООН без голосування, за загальною згодою прийняла документ надзвичайної ваги – Конвенцію про права дитини, в яку було внесено 54 статті. Автор закону – Адам Лопатка.


2. Робота в групах. Відповіді на запитання (учні об’єднуються в групи й відповідають на запитання диктанту, які записані на окремих картках)

V. Продовження вивчення нового матеріалу

1. Бесіда
- Загальна декларація прав людини, Декларація прав дитини, Конвенція про права дитини – ці документи дуже важливі. Ті 10 принципів з Декларації прав дитини, які були прийняті в 1959 році актуальні і зараз.
- Розгляньте плакат «Світова книга прав дитини», На ньому доступно подані ваші права. Прочитаймо їх: 

Усі діти мають право на медичну допомогу

Усі діти мають право на освіту

Діти можуть зустрічатися з ким хочуть

Усі діти мають право на любов і турботу

ПРАВА

Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена

Діти можуть висловлювати свої власні думки

Усі діти рівні

Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля

 
- Наша держава прийняла головний закон – Конституцію України, в якому обговорені ваші права. Давайте прочитаємо їх. (діти читають ст.. 49 Конституції України)
- З правами ви ознайомилися, а тепер давайте розглянемо деякі ситуаціїі скажемо, які права були порушені.
2. Інсценізація
Зайченя. Раз, два, три, чотири, п’ять,
Вийшов зайчик погулять!
В мене є смачна цукерка,
Є скакалка і люстерко!
Лисиця. Йди сюди, малюк вухатий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Та й на що тобі люстерко?
Це мені воно згодиться,
Я ж красунечка Лисиця!
(Лисичка забирає речі, красується, Зайчик плаче, входить ведмідь)
Ведмідь.
Декларації, Лисице,
Ти, звичайно, не читала.
Є такий закон на світі,
Це серйозна дуже справа.
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож віддай все зайченяті,
Бо такий закон для всіх!
- Яке право порушила лисиця?
Собака. Добрий день, кумасю Кішко,
Йди, посидимо хоч трішки.
Кішка. Ой, нема коли сидіти,
Он гуляють в мене діти!
Кошенята. Кидай м’яч! Мерщій лови!
- Ось, дивися, раз, два, три! (кидає м’яч)
Ой, мені не повезло,
Я розбив чуже вікно! (злякано присідає)
Собака. Зараз, кошеня погане,
Ремінцем я враз дістану!
Кішка. Не чіпай його, не смій,
Кошеня – синочок мій!
На дитя не слід кричати
І жорстоко так карати,
То вгамуйся в цю ж хвилину.
Не порушуй прав дитини!
- Які права Декларації порушені?
- Діти, вам потрібна особлива турбота, бо ви зростаєте, формуєтесь, пізнаєте себе і навколишній світ. Вам потрібна турбота дорослих, а не насильство. Ніхто не має права змусити іншу людину змінити її погляди, переконання.
- Найголовніше право дитини – право на здоров'я. бо, якщо не буде міцного здоров'я, то дитина не зможе навчатися, відпочивати, спілкуватися з іншими людьми.
3. Фізхвилинка
4. Опрацювання оповідання С.Гавриша «Країна мрії»

- До нас на урок завітали братик і сестричка з іншої країни. Це Жан і Мері. Послухайте, яка історія відбулася з ними.
(Читання оповідання вчителем або підготовленими учнями)

Степан Гавриш
Маленькі історії про великі істини
Права та свободи дитини
Країна мрії

Жан був найстаршою дитиною в сім’ї. Якийсь час він ходив до школи, де навчився читати і писати. Але сім’я жила дуже бідно, і, щоб допомогти батькам, хлопчик пішов працювати на великий завод, хоча й було йому лише одинадцять років.
На заводі, де працював Жан, будували найбільший на той час корабель. Увесь день хлопчик старанно виконував свої обов’язки в цеху, а вечорами дуже любив читати книжки. Найбільше йому подобались оповіді про далеку країну Америку.
Кожного разу зі свого заробітку Жан відкладав трохи грошей. Він мріяв купити собі квиток до Америки, щоб у тій далекій землі стати багатим і незалежним.
Між тим найбільший в історії людства корабель потроху ріс. І ось настав день, коли його спустили на воду. Це був корабель-мрія – тріумф інженерної думки, витворений мозолястими руками трударів.
Жан прибіг додому, дістав зі схованки гроші, додав до них частину останнього заробітку і переконався, що йому якраз вистачає на дешевий квиток.
Збуджений і рішучий, він тільки-но заходився збирати свої речі, як раптом із кухні почув плач матері. Жан зайшов на кухню і побачив засмучених батька і матір.
- Що трапилося? – запитав Жан, відчуваючи, як десь усередині йому все стикається і холоне.
- Мері тяжко захворіла. Лікар призначив їй ліки. Він сказав, якщо ми не зможемо їх дістати, то твоя сестричка помре. Але у нас немає грошей, і позичити ні в кого не вдалося. – Батько поклав руку синові на голову.
Мері була найменшою і найулюбленішою сестричкою Жана. Кожного вечора, коли хлопець, знесилений і зморений, повертався з роботи додому, Мері підбігала до нього, обіймала маленькими рученятами й захоплено дивилася на брата. Вона ще погано говорила, але ї блакитні очі світилися любов’ю до Жана. І от тепер вона помирає.
- Ні, вона не помре, на помре! – вигукнув Жан.
Він схопив рецепт і стрімголов побіг до аптеки. Жан рішуче простягнув рецепт старому аптекареві. Той уважно подивився на папірець і сумно сказав хлопцеві:
- О, це дуже дорогі ліки. У тебе немає таких грошей.
- Є! – Жан висипав перед ним усі свої заощадження.
- Ось, тримай, - і аптекар дав хлопчикові маленьку пляшечку з темного скла.
Батька вдома не було: він пішов на завод у другу зміну. Зажурена мати на кухні прала чужі простирадла, й гіркі сльози капали в корито з брудною водою.
Жан зайшов у кімнату. Мері лежала на ліжечку й важко дихала. Щоки її палали від жару, а очі, затуманені хворобою, нікого не впізнавали. Ледь стримуючи ридання, хлопчик прочитав рецепт і дав сестричці першу порцію ліків. До кімнати увійшла мати. Побачивши на стільчику маленьку пляшечку, жінка схвильовано запитала:
- Ти купив ліки? Де ти взяв на них гроші?
- Це був мій квиток до Америки – країни моєї мрії.
5.Обговорення почутого. Відповіді на запитання:
1. Яку освіту мав Жан?
2. Чи подобалось йому навчатися?
3. Чому не вчився далі?
4. Як хлопець допомагав батькам?
5. Якого права був позбавлений Жан?
6. Як Мері ставилася до брата?
7. Яка біда сталася з Мері?
8. Якого права не забезпечила їй держава?
9. Чи змогли б ви відмовитися від власної мрії заради щастя рідних людей?
Вам, любі діти, пощастило, бо ви живете у вільній країні – Україні, де виконуються права дітей.
6. Робота з підручником
1.Читання статті «Твої права» (ст.41-42)
2. Розгляд малюнків. Обговорення прав, проілюстрованих на них (ст..41-42)
- Поясніть вислів, який є девізом сьогоднішнього уроку: «Ти – не один»

VI. Робота в групах.
Обговорення проблемних ситуацій (кожна група одержує завдання на картках»
І група
Як ви зустрінете в своєму класі дитину-інваліда?
а) Не покажете своєю поведінкою, що вона відрізняється від інших?
б) Не будете з нею спілкуватися взагалі.
в) Спілкуватимуся, але не завжди, тому що вона не така як ви.
ІІ група
Як ви вчините, якщо ваш однокласник боїться лікувати зуби, робити щеплення?
а) Не зверну увагу.
б) Буду глузувати і дражнитися.
в) Заспокою його, поясню, що це необхідно для здоров'я.
ІІІ група
Якщо ви захворіли, то маєте право:
а) Не відвідувати школу під час хвороби.
б) На безкоштовне медичне обслуговування.
в) Вимагати від батьків виконання усіх своїх бажань

VIІ. Продовження вивчення нового матеріалу
- Дотримання прав дитини невіддільне від виконання кожним своїх обов’язків. Дізнатися значення слова «обов’язок» допоможе вам Тлумачний словник.
(З’ясування значення слова «обов’язок» )
- Ви зобов’язані старанно вчитися, виконувати посильну для вас фізичну роботу, оберігати довкілля, поважати права інших людей. В школі ваш обов’язок – дотримуватися порядку в навчанні і на перервах, вдома – піклуватися про членів вашої родини, допомагати старшим, піклуватися про менших. Щоб виконання обов’язків і здійснення прав стало приємним, всі люди повинні піклуватися про своє здоров'я та про здоров'я всіх оточуючих. Бо посягання на чиєсь здоров'я тягне за собою порушення прав людини.
- Попрацюємо з картками. Поставте «+» проти тих обов’язків, які ви маєте. 

Старанно навчаюсь

 

Ввічливий і привітний з усіма в будь-якій ситуації

 

Бережу свої і шкільні речі

 

Піклуюся про своє здоров'я та про здоров'я оточуючих

 

Поважаю погляди та гідність інших людей

 

Виконую посильну роботу в школі і вдома

 


VIІІ. Практична робота. Ігри
1. Комплекс вправ для зміцнення здоров'я (для очей, рук і плечей, для тулуба,для ніг)
2. Гра «Так чи ні»

- До шкільної медсестри треба звертатися коли:
- болить живіт; - розбив коліно;
- болить голова; - поганий настрій;
- захотів їсти; - болить вухо;
- відірвав ґудзик; - порізав палець.
3. Гра «Хто нас лікує»
(- Утворіть пари)
           Педіатр                                            зуби
           Терапевт                                          загальні захворювання дітей
           Хірург                                              нерви
           Окуліст                                            робить операції
           Невропатолог                                  захворювання дітей
           Стоматолог                                     очі

IХ. Підсумки уроку
- Які права мають діти?
- В яких документах це зазначено?
- До кого ми можемо звернутися за медичною допомогою?
- Для чого потрібно робити ранкову гімнастику?
- Поясніть значення прислів’я: «Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров'я загубив – все загубив»
- Що корисного ви дізналися на уроці? Чи знадобляться вам набуті знання в подальшому житті.
Категорія: Уроки | Додав: (17.08.2012) | Автор: Чернишова Наталія Григорівна
Переглядів: 9293 | Рейтинг: 3.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!