Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Логіка [ Додати статтю ]

Складні судження. Судження зі словом "і" (та), їх істинність та хибність
Тема: Складні судження. Судження зі словом «і» (та), їх істинність та
хибність.
Мета: розкрити зміст понять «складне судження», «хибне та істинне
судження», вчити будувати складні судження із простих за допомогою
слова «і» (та); розвивати вміння визначати правильність чи хибність
складних суджень за їх частинами, формувати комунікативну
компетентність, виховувати почуття відповідальності, вміння
злагоджено працювати в групі.
Обладнання:
демонстраційний матеріал – мультимедійна презентація уроку, модель
потягу, схема подорожі, опорні схеми суджень;
роздатковий матеріал – картки із завданнями для роботи в групах:
«Склади судження», «Казкові задачі», знаки для нагородження
«Розумник», «Розумниця», планшети;
мультимедійна система, екран, магнітофон, мікрофон, аудіозапис
пісень «Голубий вагон», «Шкільна пісня».
Тип уроку:
нестандартний урок: урок – подорож.

                                              Хід уроку:

І. Організація класу (Слайд №1- зображення посмішки)
1.Вправа-енергізатор «Посмішка по колу».
- Діти, візьміться за руки, подумайте про щось приємне і передайте
рукостисканням свою позитивну енергію по колу, посміхаючись один
одному. Покладіть долоньки до грудей, «візьміть» вогник доброти і
тепла свого сердечка та передайте з посмішкою однокласникам та
нашим гостям.
- Отож, з гарним настроєм до роботи!
2. Об’єднання в групи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1.Вступне слово вчителя :(Слайди 2,3,4,5- зображення казкової країни
Логіки)
- За високими горами,
За глибокими річками,
За безкраїми лісами
Є країна Логіка…
Мудрі люди там живуть,
Їх Розумниками звуть.
- Чи хотіли б ви побувати у цій країні?
- Ми сьогодні відправимось у подорож до країни Логіки, щоб навчитись
мислити логічно, обчислювати швидко, працювати дружно в групах.
Девізом нашої подорожі будуть слова: (Слайд 6 - девіз)
«Лише тим, хто доводить, міркує, шукає,
Логіка двері свої відчиняє!»
2.Бліц-турнір.
- Для того, щоб потрапити у країну Логіку, нам необхідно одержати
дозвіл прикордонників цієї країни – виконати завдання бліц-турніру.
До речі, якщо під час подорожі ви будете активними, уважними,
виконаєте вірно всі завдання, то одержите почесне звання «Розумник»
чи «Розумниця» від мешканців країни Логіка.
Завдання бліц-турніру:
А) Логічні задачі:
* Кожне з 4 коліс автомобіля подолало 10 км. Скільки кілометрів
проїхав автомобіль?
* Хлопчика звати Денис. У його рідної сестри лише один брат. Як
його звати?
* В отарі 100 овець. Усі, крім 7, втекли. Скільки овець залишилося?
* Що важче: 1 кг пуху чи 1кг заліза?
* Чи може йти дощ 2 дні підряд?
* У яку діжку не можна налити води, навіть якщо вона без дірок?
* Якого каміння немає у морі?
Б) Гра «Кмітливе око» (Слайд 7)
- Розгляньте слова, розставте букви за висотою і розшифруйте слова:
О Ш Л А К
З Д Ч А А А
Г Л А К І О
М О Р У З

В) Гра «Зваж звірів» (Слайд 8)
- Назвіть звірів у порядку зростання їх маси тіла:
ЗАЄЦЬ
СЛОН
МИША
ТИГР
- Молодці! Із завданням справились – дозвіл прикордонників
отримали.

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Бесіда з учнями про судження:
- Пригадайте, як під час попередніх зустрічей з Логікою ми називали ваші
висловлювання , думки?(Відповіді дітей) (Слайд 9 - слово «Судження»)
- Прочитаймо, що таке «судження» ? (Слайд 10 – визначення судження )
Судження – це думка, висловлена розповідним реченням, у якій
щось стверджується чи заперечується про предмети дійсності, їх
ознаки, дії, взаємозв’язки.
2. Бесіда з учнями про істинність та хибність простого судження:
- Щоб визначити вид транспорту для нашої подорожі, послухайте
судження і скажіть, де - правда, а де - неправда? Правдиве судження і
підкаже вид транспорту.

• На легковому автомобілі можна здійснити кругосвітню подорож.
• Електропоїзду не потрібен паровоз.
• Підводний човен має дві пари коліс для пересування.

- Як називаються ті судження, де неправда? (Хибні)
- Як називаються правдиві судження? (Істинні)
- Яке у нас було істинне твердження? (Про потяг)
- Отож, відправляємось у подорож на потязі! (Прикріплюється на дошку
силуетний малюнок поїзда )
- Взяли валізи – і в путь! (Лунає вступна частина пісні «Голубий вагон»)
3. Робота в групах:
- Щоб не сумувати в дорозі, кожна група у своєму купе попрацює
самостійно з роздатковими картками.
Завдання: скласти і записати одне істинне та одне хибне судження,
І група – зі словом «сніг»,
ІІ група – зі словом «заєць»,
ІІІ група – зі словом «підсніжник»,
ІV група – зі словом «ялинка».
4. Перевірка виконання завдань.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя:
- Наш потяг прибуває на станцію Простих і Складних суджень.(На
схему подорожі прикріплюється назва станції)
Що таке прості судження ви вже знаєте. А у цьому населеному пункті ми
познайомимось зі складними судженнями. Для цього давайте порівняємо
судження з поїздом. Якщо у поїзда є один вагон – одна частинка – він як
просте судження, яке складається з одного розповідного речення. (На
вагон прикріплюється табличка «Просте судження»).
- Крім нас, є ще бажаючі подорожувати країною Логікою. Щоб всі
пасажири вмістилися, на станції до нашого потягу причепили ще один
вагон.(Прикріплюється на дошку другий вагон).
- Другий вагон – ніби ще одне просте судження. А якщо об’єднати два чи
більше простих судження, то утвориться одне складне судження.
Об’єднувати прості судження можна за допомогою слів «і», «та».
Наприклад, «У нашому класі учні дружні» + «У нашому класі учні весе-
лі» = «У нашому класі учні дружні і веселі»;
«Взимку весело кататися на санчатах» + «Взимку весело кататися на ли-
жах» = «Взимку весело кататися на санчатах та лижах».
2. Первинне закріплення. Фронтальна робота.
- Складіть складні судження про покупки в магазині.(Відповіді дітей)
- З чого ми складали складні судження?
3. Робота над визначенням складного судження (Слайд 11 - визначення)
Складне судження – це судження, яке складається з двох чи більше
простих суджень.
4. Робота в групах. Самостійна робота.
Командири груп одержують конверти.
Завдання: утворити із частин розрізаних речень 2 складних судження,
викласти їх на планшетах.
І група – «Годинник рахує години і хвилини»,
«Першокласник Миколка склав у портфель Буквар та
зошити».
ІІ група – «До бабусі на гостини з’їхались діти і онуки»,
«Ялинка виблискує яскравими кульками та гірляндами».
ІІІ група – «Під сніговою ковдрою дрімають дерева та кущі»,
«Для здоров’я дітей корисні фрукти і овочі».
ІV група – «Рослини і тварини належать до живої природи»,
«Справжній друг завжди підтримає та допоможе».
5. Презентація складених суджень.

V. Фізкультхвилинка.
- Попереду зупинка «Веселинка» (На схему подорожі прикріплюється
назва зупинки).
На ній ми відпочинемо, потанцюємо.(Танцюють, співають пісню
«Шкільна пісня»).

VІ. Продовження вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя:
- Ми наближаємось до містечка, де живуть Істина і Хибність.( На
схему подорожі прикріплюється назва містечка).
Істина і Хибність – це дві сестри. (Слайд 12 – зображення сестер)
Зустрівшись, вони полюбляють розмовляти одна з одною. Знайомтеся –
дівчина в зеленому – це Істина. Дівчина в червоному – це Хибність.
Судження сестри Істини називаються істинними. Судження сестри
Хибності є хибними.
2. Моделювання опорних схем:
- Уявіть собі, що говорить сестра Істина. Ось вона сказала одне просте
судження (на дошку прикріплюється зелений трикутник). Потім – ще
одне просте судження (на дошку прикріплюється ще один зелений
трикутник). Об’єднала свої прості судження словом «і»(«та»). В
результаті – буде складне істинне судження (на дошку
прикріплюється великий зелений трикутник, утворюється схема)
і
+ =

Наприклад, «Влітку дівчатка ходили по гриби і ягідки».

- Уявіть собі, що говорить сестра Хибність. Ось вона сказала одне просте
судження (на дошку прикріплюється червоний трикутник). Потім – ще
одне просте судження (на дошку прикріплюється ще один червоний
трикутник). Об’єднала свої прості судження словом «і»(«та»). В
результаті – буде складне хибне судження (на дошку прикріплюється
великий червоний трикутник, утворюється схема)
і
+ =

Наприклад, «Влітку дівчатка каталися на санчатах і ковзанах».

- Уявіть собі, що сестри сперечаються, і ми чуємо то істинні, то хибні
судження (на дошку прикріплюється спочатку зелений трикутник, потім- червоний). У таких суперечках завжди перемагає сестра Хибність, навіть коли суджень Істинності більше. Об’єднуються прості судження словом «і»(«та»). В результаті – буде складне хибне судження (на дошку
прикріплюється великий червоний трикутник, утворюється схема)
і
+ =

Наприклад, «Влітку дівчатка збирали ягідки і підсніжники».
Це хибне складне судження, оскільки є хоча б одне хибне просте
судження.
3. Робота над визначенням істинного та хибного складного судження
(Слайд 13 - визначення)
Складне судження, в якому частини поєднані за допомогою слів «і», «та»
істинне лише тоді, коли всі його частини – істинні прості судження.
Якщо хоча б одна з частин є хибним простим судженням, то таке
складне судження – хибне.
4. Первинне закріплення.
Робота в зошитах з друкованою основою (авт.Митник О.Я., с.20 )
Завдання : прочитати судження, зафарбувати кружечок біля істинного –
зеленим кольором, біля хибного – червоним.
5. Перевірка виконання завдань:
- Скільки істинних суджень ви знайшли?
- Скільки суджень позначили червоним кольором? Зачитайте їх.

VІІ.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота в групах.
- Продовжуємо подорож. Попереду – селище Задачне, де мешкають герої
відомих вам казок. (На схему подорожі прикріплюється назва станції)
Завдання 1: розв’язати казкову задачу: (Слайд 14 – малюнок персонажів)
І група – «Три принци принесли Попелюшці по 2 персні.Чи вистачить у
неї пальців на одній руці, щоб їх одягнути? »
ІІ група – «Крокодил Гена і Чебурашка пішли по гриби. Гена знайшов 5
грибів, а Чебурашка – втричі більше. Скільки хороших грибів
вони разом знайшли, якщо половина з них – червиві?»
ІІІ група – «Родина триголових зміїв купила оптом на базарі 19
капелюхів. Для скількох триголових родичів вистачить
капелюхів, якщо одягати їх будуть на кожну голову?».
ІV група – «Лікар Айболить давав всім хворим звірятам по одній
вітамінці на сніданок, обід і вечерю. Скільки вітамінок йому
потрібно на день, якщо є 8 хворих. А хворий Бегемотик
відмовився від вітамінів?».
2. Перевірка виконаних завдань.
3. Робота в групах.
- Прощаємось із казковими героями і під’їжджаємо до містечка
Мальовничого. (На схему подорожі прикріплюється назва містечка)
В ньому мешкають художники, які пропонують вам розглянути свої
роботи.
Завдання 2: розглянути малюнок, обговорити в групах і скласти за
малюнком 2 складних судження – істинне і хибне зі словами «і», «та».
4. Презентація суджень групами. Перевірка.
5. Фронтальне опитування:
- Отже, з чого утворюються складні судження?
- Коли складне судження є істинним?
- Коли воно є хибним?
VІІІ. Підсумок уроку.
1. Нагородження дітей почесним знаком «Розумник», «Розумниця»:
- Ось і завершилась наша подорож містечками країни Логіки. Мешканці
цієї країни приємно вражені, що в нашому класі теж є розумні і
кмітливі діти. На згадку про подорож вони вручають вам почесні знаки
«Розумник», «Розумниця».(Слайд 15 – зображення знаків)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Наш поїзд прибуває до рідного міста. На пероні нас зустрічають кореспонденти шкільної газети, щоб взяти інтерв’ю: (Вчитель з мікрофоном підходить до дітей)
- Які враження від подорожі?
- Що найбільше запам’яталося?
- Що нового дізналися?
- Що було цікавим?
- Які труднощі виникли під час подорожі?
- Чи хотіли б ще раз побувати у країні Логіки?

- До нових подорожей! (Слайд 16)

Розроблено вчителем початкових класів СЗОШ №21 м. Хмельницького 
Помарайко Тетяною Анатоліївною


Джерело: http://docme.ru/yyp
Категорія: Логіка | Додав: [ADM]Irina (15.11.2012) | Автор: Помарайко Тетяна Анатоліївна
Переглядів: 5675 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!