Каталог статей
Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова | [ Додати статтю ] |
Спільнокореневі слова. Корінь слова
Тема. Спільнокореневі слова. Корінь слова. Мета. Закріпити знання дітей про корінь слова та спільнокореневі ( споріднені ) слова . Виробляти уміння розпізнавати спільнокореневі слова і визначати корінь. Розвивати в дітей увагу до лексичного значення слів. Виховувати повагу до історії та традиції українського народу. Обладнання: картки; карта України; фото куманця, плесканця, свищика; мультимедійна установка. Хід уроку І. Організація класу до уроку.
Пролунав уже дзвінок! Починається урок! Будем добре працювати: І читати і писати, Щоб могли батьки радіти, Що в них гарні, мудрі діти. ІІ.Перевірка домашнього завдання 1.Зачитайте слова з коренем дощ- 2.Назвіть головні члени речення у виділеному реченні. ІІІ.Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань. Сьогодні до нас завітали незвичайні гості: герої улюбленого вами мультфільму про завзятих козаків. Вони подорожують по Україні, а саме зараз їх подорож проходить через наше місто Хмельницький. Приїхали вони з грамотою від головного отамана по річці на своїх чайках. Перш, ніж прочитати грамоту, давайте дізнаємось про значення деяких слів. 1.Словникова робота. «Грамота – офіційний письмовий акт, що встановлює якусь угоду,або засвідчує якісь правові відносини. Отаман – виборний ватажок військового загону у козаків. Чайки – козацькі човни.» 2.Виконання завдань. Козаки поставили перед нами ряд завдань, які ми повинні виконати, щоб наші гості переконалися в тому, що недарма заїхали до нас. А тепер ми дізнаємось, які завдання і побажання записані в грамоті. І завдання . Вибрати синоніми. Хата, тин, господар, огорожа, халупа, будинок, хазяїн,газда,дім, пліт, хижина. ІІ завдання. Визначити у словах закінчення. З чого складається слово? (із закінчення і основи). Як називається незмінна частина слова? Грамота, чайки, отаман, вода. ІІІ завдання. Найголовніший у слові я. Коли ж мене немає, То й трава не виростає.(Корінь) Дуже гордий норов маю – Перед коренем сідаю.(Префікс) У поданих словах визначити корінь і префікс. Промовляти, промова, змова, підмовляти. ІV завдання. Каліграфічна хвилинка. Прописати перші дві букви слова – назви наших гостей. V завдання. Утворити із складів слова і записати. ко кміт ко ли зак вий цький за (Козак, козацький, кмітливий) Що можна сказати про ці слова? VІ завдання. Із записаних слів скласти речення. Роду-, нема, козацькому, переводу. Козацькому роду – нема переводу. ІV. Опрацювання нового матеріалу. 1.Повідомлення теми і мети. «Мозковий штурм» Батьки, батько, батьківський. Як ми називаємо ці слова? 1.Споріднені. 2.Спільнокореневі. 3.Слова – родичі. 4.Слова які мають однакове значення. Чи можемо назвати слова: Батьківщина, Україна, країна, рідний край спорідненими? Чому? 2.Самостійна робота. Вправа 169 Випишіть спільнокореневі слова. Позначне у них корінь. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 1.Аутотренінг. «Шануй материнську мову, бо це прекрасний скарб, що відрізняє наш народ від інших народів. Шануй звичаї, традиції своїх батьків, бо це твоя окраса. Завжди і всюди говори своєю мовою.Українцю! Ніякими нечесними діями не посором свого прекрасного імені. За це тобі буде визнання і честь, а народові користь» 2.Заряджаємось енергією. 3. Колективна робота. Прочитайте вірш( вправи 170) .Знайдіть спільнокореневі слова. Доберіть інші слова з тим самим коренем. Білка, білочка, білченя. Біла, забіліла, білизна, білити. Спробуйте дібрати інші форми. Білка( білки, білці, білку,з білками). Біла(білої, білій, білу, білою) 4. Попрацюймо разом. Вправа 171. - Що означає кожне із слів? - Дубок – бо ще малий, молоденький; - Дуб – великий, старий; - Дубовий – виріс на дубі; - Дубняк – там ростуть молоді дуби; - Дубова колода – частина дуба. - Як можна назвати ці слова? - Чому? Запишіть слова, позначте в них корінь. 5. Читання казки-забавлянки учнями. Козаки до нас у гості завітали не з пустими руками, а привезли подарунки з Опішні. Ось воно на карті. Наступне завдання козаків пов’язане з їхнім відвідуванням міста Опішні що на Полтавщині. А там жили і проживають славетні гончарі. А ви знаєте як з’явилися гончарі? Прочитайте казку яку привезли козаки, а тоді будемо діставати їх гостинці. плуг ярмо глек сокира вогонь хлібороб воїн гончар Давно-предавно скинули боги з неба на землю золоті . Побачили то троє братів - Ліпочин, Орачин і Доброчин. Спершу кинувся до небесних дарів найстарший брат, Ліпочин. Та золоті спалахнули. Відступив Ліпочин, спробував Орачин, але і його не пустив . І тоді підійшов до золотих найменший брат – Доброчин. І раптом погас, і Доброчин взяв небесні дари й поділив між братами. Орачину дав плуг і ярмо, Ліпочину - , а собі залишив . Ось так і стали люди на нашій землі хто ким. Одні стали орати землю і зробилися , інші взяли до рук бойові - стали а ті, кому дістався стали , щоб жила краса на землі. Козакам дуже сподобались вироби гончарів. Вони привезли з собою куманець, плесканець, свищик. У кожному з цих виробів міститься завдання. 6.Словникова робота. Зачитують діти із словника. Куманець – керамічна фігурна посудина для спиртних напоїв, що використовується здебільшого як прикраса. Плесканець – гончарний виріб, який зроблений з глини, своєю формою нагадує образи звірів, птахів. Свищик – маленька глиняна фігурна тварина, птах, людина, тощо. В середині порожня та має декілька отворів, при дмуханні видає свист. 7. «Спільний проект». З кожної групи виберіть: І група «Куманець»-спільнокореневі. Гості, гострий, гостинний, гостювати. Позначити корінь. ІІ група «Плесканець» - родичів. Син, синок,синій, синівський. Позначити корінь. ІІІ група «Свищик» . Записати слова і визначити закінчення, основу, корінь(колективно) Поле, плуг, дари, земля. 8. Читання казки вчителем. Допоможіть козакам розібратися, чому образились гуси? Родичі Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята. А назустріч повзла гусениця. -Ви хто такі?- запитала гусениця. -Я гусак, це гуска, а це наші гусенята,-ввічливо відповів гусак. – А ти хто? А я ваша тітка, - похвалилася гусениця. Гуси ображено загелготали. Чому? V. Підсумок уроку. Молодці діти! Ви добре впорались з усіма завданнями. Але є ще останнє. Козаки хочуть знати без чого не може існувати слово?( без кореня) А без чого не може існувати людина? Що їй допомагає створювати корисне і красиве?(без праці) Давайте прозвітуємо нашим гостям-козакам про виконання їх завдань.Які ж завдання ми виконували? Що нового дізналися? А тепер, козаки хочуть висловити вам музичне побажання. (Грамзапис української пісні «І в нас, і в вас..») VІ. Домашнє завдання. Вправа 172 Виконати завдання до вправи. до уроку додається презентація : www.docme.ru/doc/117967/Спільнокореневі_слова_Корінь_слова Джерело: http://www.docme.ru/doc/117967/Спільнокореневі_слова_Корінь_слова | |
Переглядів: 16700 | Рейтинг: 3.4/7 |
Всього коментарів: 0 | |