Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Тема. Природа-джерело багатства нашої мови Мета: розширити та поглибити знання учнів про природу, як джерело багатства нашої мови; красу та силу рідного слова; формувати в учнів уявлення про значимість володіння правильним літературним мовленням; розвивати уміння виразно читати вірші, виховувати любов до рідного слова, бажання вивчати українську мову Обладнання: виставка малюнків „ Мій рідний край” ,виставка дитячих книг про природу ,портрети поетів ,карта України, квітка соняшника ,альбом „ Київ”, конверти із завданнями, дитячі іграшки. Хід уроку 1.Організація класу Пролунав дзвінок – Починаємо урок, Працюватимем старанно, Щоб почуть наприкінці, Що у нашім другім класі Діти - просто молодці. 2.Повідомлення теми та мети уроку Щасливі ми з вами , що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі. Тут жили наші прадіди ,діди , тут живуть наші батьки-тут корінь українського роду ,що сягає сивої давнини. І де б ми з вами не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі. -Діти, подивіться на карту України і скажіть, чи ви любите подорожувати? ( Так) -А які куточки рідної землі ви відвідали? ( Діти відповідають, що разом з батьками були у Карпатах, Києві, Ялті, Донецьку) -А що вам найбільше запам'яталося? ( Діти відповідають , що найбільше сподобалась краса рідної землі ) Сьогодні ми з вами також будемо туристами. Приготувалися. Вирушаємо в дорогу. Наша держава , рідна земля - це..............(всі разом УКРАЇНА) І перша наша зупинка „ РІДНИЙ КРАЙ” (вчитель підходить до виставки малюнків „ Мій рідний край” показує малюнки і продовжує розповідь.) Україна - це квітучий край з рутою, м'ятою ,барвінком, калиною. Україна - це вікова боротьба нашого народу за незалежність, волю і щастя. Україна - це милозвучна рідна мова, вишитий рушник, задушевна пісня, запальний танок. Столиця України - Київ, це дуже гарне місто. Особливо навесні, коли цвітуть каштани.( Демонструється альбом „ Київ ”і на карті України прикріплюється квітка соняшника) Київ стоїть на Дніпрі.(Показує на карті) . Це могутня повноводна ріка. Вона крутить турбіни багатьох електростанцій. Україна – дуже багата своїми родючими землями. Білий, смачний і пахучий хліб печуть із пшениці, що росте на безмежних ланах, переливаючись золотом. -А які вірші ви знаєте про природу нашої Батьківщини? Діти читають вірші про природу. Послухай, як струмок дзвенить. Як гомонить ліщина, - З тобою всюди кожну мить Говорить Батьківщина. Послухай, як трава росте, Напоєна дощами, І як веде розмову степ З тобою колосками. Послухай , як вода шумить – Дніпро до моря лине – З тобою всюди кожну мить Говорить Батьківщина ( Петро Осадчук ). „ Буваю, часом сліпну від краси, Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, - Оці степи, це небо, ці ліси, - Усе так гарно, чисто, незрадливо, Усе, як є – дорога , явори, Усе моє, все зветься Україна. Така краса, висока і нетлінна, Що хоч спинись із Богом говори... ( Ліна Костенко). Он повзе мурашка, Он хлюпоче річка. Не зривай ромашку, Не топчи травичку. В зелені діброва, В китицях ліщина. Глянь яка чудова наша Україна. Журавлі над лугом Линуть рівним клином. Будь природі другом , Україні – сином (Анатолій Камінчук ). Друга наша зупинка „ ПОЕТИЧНА” Для кожного народу дорога його мова. І кожна людина знає, що вмирає мова, то вмирає народ. І той хто зневажливо ставиться до мови, не викликає поваги і до самого себе. Спілкування з природою дає найбільшу насолоду і радість, викликає найпалкішу любов до мови, до рідного краю, до життя. Природа є джерелом натхнення для поетів, письменників, художників , композиторів. Красиве в навколишній природі є скрізь – необхідно тільки вміти побачити та відчути цю красу. Діти читають напам'ять вірші про українську мову, природу. Соняшники Вербові сережки Уже важка, як олово Біля яру , біля стежки Роса за перелазами. Одягла верба сережки. А в соняшників голови Головою помахала, Косинками пов'язані. Потихеньку питала: Косинками барвистими - Де ота біленька хатка, І маминою хусткою - Що гарнесенькі дівчатка? Щоб горобці – пройдисвіти Хай би вибігли до стежки- Насіння не полускали. Подарую їм сережки. Це соняшники граються Л. Костенко. У піжмурки, як діти : На вітрі колихаються , Наосліп ловлять літо. А. Качан. Наша мова Твоя рідна мова Край в якому зростає людина, Тепла , як сонячна днина Це, любий друже, - твоя Батьківщина Добра ,неначе весна, Знай, що нічого ріднішого немає Мова віків України, Мови, в якому вона розмовляє, Казка її чарівна. Мови співочої , нашої мови. Все в ній багате від слова до слова. Мова – усміхнена квітка Друже мій любий , коли підростеш, Радість весела дзвінка В ній чарівний, справжній скарб Гарна, як небо улітку віднайдеш. Ніжна , як пісня струмка. Час проміння ,і яскраво засяє. Мова ,якою народ розмовляє. Мова- джерельна криниця Хай же буяє ,мов квітка ранкова, Райдужно – сонячний цвіт Мовонько чиста, твоя рідна мова ! Це українська зірниця, (В.Зорік ) Що зачаровує світ. Фізхвилинка ( під мелодію дитячої пісеньки „ Зацвіли ромашки”) Третя наша зупинка „КОЛИСКОВА” Для кожного з нас любов до мови починається з колиски, з маминої пісні. Коли ви були маленькими, ваші мами співали вам ніжну ,лагідну пісеньку. Колискова – це душа народу, яка ходить навшпиньках. Почути її кроки можуть тільки ті, хто вміє слухати. Українська колискова ввібрала в себе всю красу і пахощі рідної природи: волошкові степи і солов'їні гаї. А зараз проведемо конкурс на краще виконання колискової пісні. ( Діти виходять до ігрового столу, беруть улюблену іграшку і виконують колискову ) Четверта зупинка „ ІГРОВА” Нашу мову неможливо уявити без народних ігор, загадок ,прислів'їв ,скоро- мовок, народних прикмет –цих золотих зерняток народної мудрості. Вони маленькі ,але дорогоцінні скарби для нашого народу. Ви вже багато їх знаєте. Я пропоную розділитися на дві команди і позмагатися на знання цих видів усної народної творчості. (Клас ділиться на дві команди і проводиться змагання за завданнями. Завдання написані на конвертах : загадки, прислів'я, скоромовки, народні прикмети ,народні ігри. Кожна команда обирає собі назву і капітана. Назви команд записуються на плакаті. По черзі капітани команд виходять до столу і обирають конверт із назвою. Команда яка перемогла у даному виді отримує фішку-листочок, який прикріплюється на плакаті. У кінці змагання підраховується кількість фішок І оголошується переможець. П'ята зупинка „ ВЕСЕЛІ НОТКИ” З давніх-давен люди розповідали про своє життя, про чарівний світ природи в піснях. Адже пісня –це душа народу. Тому пісня наша і ніжна, й трепетна, і сильна. Чи любиш ти співати? Чи люблять співати твої мама й тато, бабуся і дідусь? (відповіді дітей) Так люблять ,хоч, може, у клопотах не завжди знаходять на це час. А наші прабабусі й прадідусі такого часу й не шукали . Вони жили і співали. Співали ж колись усі- від малого до старого. І пісень кожен знав не по дві-три ,а десятки , а то й сотні .Щоб пісня жила, її треба співати. Виконання українських народних пісень учнями класу під музичний супровід. YI Підсумок уроку От і підходить наша подорож до кінця. - Чи сподобалась вам подорож ? - Що нового ви дізналися на уроці ? Яременко О . В., Чкаловська загальноосвітня школа- родина I-III ступенів с.Чкалово Нікопольський р-н., Дніпропетровська обл. | |
Переглядів: 3011 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |