Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Природа - джерело багатства нашої мови

Тема.   Природа-джерело багатства нашої мови

Мета: розширити та поглибити знання учнів про природу, як джерело

          багатства нашої мови; красу та силу рідного слова; формувати в учнів

          уявлення про значимість володіння правильним літературним

          мовленням; розвивати  уміння виразно читати вірші, виховувати любов

          до рідного слова, бажання вивчати українську мову

Обладнання: виставка малюнків „ Мій рідний край” ,виставка  дитячих книг про природу ,портрети  поетів ,карта України, квітка соняшника ,альбом „ Київ”, конверти із завданнями, дитячі іграшки.

 

                                               Хід    уроку

1.Організація класу

                                     Пролунав дзвінок –

                                     Починаємо урок,

                                     Працюватимем старанно,

                                     Щоб  почуть  наприкінці,

                                     Що у нашім другім класі

                                      Діти - просто молодці.

 

2.Повідомлення теми та мети уроку

   Щасливі ми з вами , що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі. Тут жили наші прадіди ,діди , тут живуть наші батьки-тут корінь українського роду ,що сягає сивої давнини. І де б ми з вами не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі.

   -Діти, подивіться на карту України і скажіть, чи ви любите подорожувати?

( Так)

-А які куточки рідної землі ви відвідали?

( Діти відповідають, що разом з батьками були у Карпатах, Києві, Ялті, Донецьку)

-А що вам найбільше запам'яталося?

( Діти відповідають , що найбільше сподобалась краса рідної землі )

Сьогодні ми з вами також будемо туристами. Приготувалися. Вирушаємо в дорогу.

Наша держава , рідна земля - це..............(всі разом УКРАЇНА)

І перша наша зупинка  „ РІДНИЙ  КРАЙ”

(вчитель підходить до виставки малюнків „ Мій рідний край” показує малюнки і продовжує розповідь.)

Україна - це квітучий край з рутою, м'ятою ,барвінком, калиною.

Україна - це вікова боротьба нашого народу за незалежність, волю і щастя.

Україна - це милозвучна рідна мова, вишитий рушник,  задушевна пісня, запальний танок.

Столиця України - Київ, це дуже гарне місто. Особливо навесні, коли цвітуть каштани.( Демонструється альбом „ Київ ”і на карті України прикріплюється квітка соняшника)

Київ стоїть на Дніпрі.(Показує на карті) . Це могутня повноводна ріка. Вона крутить турбіни багатьох електростанцій.

Україна – дуже багата  своїми родючими землями. Білий, смачний і пахучий хліб печуть із пшениці, що росте на безмежних ланах, переливаючись золотом.

-А які вірші ви знаєте  про природу  нашої  Батьківщини?

Діти читають  вірші про природу.

Послухай, як струмок дзвенить.

Як гомонить ліщина, -

З тобою всюди кожну мить

Говорить Батьківщина.

Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.

Послухай , як  вода шумить –

Дніпро до моря лине –

З тобою всюди кожну мить

Говорить Батьківщина   ( Петро Осадчук ).

 

„ Буваю, часом сліпну від краси,

   Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

   Оці степи, це небо, ці ліси, -

   Усе так гарно, чисто, незрадливо,

   Усе, як є – дорога , явори,

   Усе моє, все зветься Україна.

   Така краса, висока і нетлінна,

   Що хоч спинись із Богом говори... ( Ліна Костенко).

 

Он повзе мурашка,

Он хлюпоче річка.

Не зривай ромашку,

Не топчи травичку.

В зелені діброва,

В китицях ліщина.

Глянь яка чудова наша Україна.

Журавлі над лугом

Линуть рівним клином.

Будь природі другом ,

Україні – сином  (Анатолій Камінчук ).

 

Друга наша зупинка „ ПОЕТИЧНА”

Для кожного народу дорога його мова. І кожна людина знає, що вмирає мова,

то вмирає народ. І той  хто  зневажливо ставиться до мови, не викликає поваги і до самого себе. Спілкування з природою дає найбільшу насолоду і радість, викликає найпалкішу любов до мови, до рідного краю, до життя.

Природа є джерелом натхнення для поетів, письменників, художників , композиторів. Красиве в навколишній  природі є скрізь – необхідно тільки вміти побачити  та відчути  цю красу.

Діти читають напам'ять вірші про українську мову, природу.

     Соняшники                                    Вербові сережки

Уже важка, як олово                      Біля яру , біля стежки

Роса за перелазами.                        Одягла верба сережки.

А в соняшників голови                   Головою помахала,

Косинками пов'язані.                      Потихеньку питала:

Косинками барвистими                  - Де ота біленька хатка,

І маминою хусткою -                      Що гарнесенькі дівчатка?

Щоб горобці – пройдисвіти            Хай би вибігли до стежки-

Насіння не полускали.                     Подарую їм сережки.

Це соняшники  граються                                           Л.  Костенко.

У піжмурки, як діти :

На вітрі колихаються ,

Наосліп ловлять літо.

   А. Качан.

 

       Наша мова                          Твоя рідна мова                 

                                                     Край в якому зростає людина,                        Тепла , як сонячна днина          Це, любий друже, - твоя Батьківщина 

Добра ,неначе весна,                 Знай, що нічого ріднішого немає

Мова віків України,                  Мови, в якому вона розмовляє,

Казка її чарівна.                        Мови співочої , нашої мови.

                                                    Все в ній багате від слова до слова.

Мова – усміхнена квітка          Друже мій любий , коли підростеш,

Радість весела дзвінка               В ній чарівний, справжній скарб

Гарна, як небо улітку                                                      віднайдеш.

Ніжна , як пісня струмка.          Час проміння ,і яскраво засяє.

                                                      Мова ,якою народ розмовляє.

Мова- джерельна криниця         Хай же буяє ,мов квітка ранкова,

Райдужно – сонячний цвіт         Мовонько  чиста, твоя рідна мова !

Це українська зірниця,                                               (В.Зорік )

Що зачаровує світ.

 

Фізхвилинка ( під мелодію дитячої пісеньки  „ Зацвіли ромашки”)

 

Третя наша зупинка „КОЛИСКОВА”

 

Для кожного з нас любов до мови починається з колиски, з маминої пісні. Коли ви були маленькими, ваші мами співали вам ніжну ,лагідну пісеньку.

Колискова – це душа народу, яка ходить навшпиньках. Почути її кроки можуть тільки ті, хто вміє слухати. Українська колискова ввібрала в себе всю красу і пахощі рідної природи: волошкові степи і солов'їні гаї.

А зараз проведемо конкурс на краще виконання колискової пісні.

 

( Діти виходять до ігрового столу,  беруть улюблену іграшку і виконують колискову )

 

Четверта зупинка „ ІГРОВА”

 

Нашу мову неможливо уявити без народних ігор, загадок ,прислів'їв ,скоро-

мовок, народних прикмет –цих золотих зерняток народної мудрості. Вони маленькі ,але дорогоцінні скарби для нашого народу. Ви вже багато їх знаєте.

Я пропоную розділитися на дві команди і позмагатися на знання цих видів усної народної творчості.

(Клас ділиться на дві команди і проводиться змагання за завданнями.

Завдання написані на конвертах : загадки, прислів'я, скоромовки, народні прикмети ,народні ігри. Кожна команда обирає собі назву і капітана.

Назви команд записуються на плакаті.

По черзі капітани команд виходять до столу і обирають конверт із назвою.

Команда яка перемогла у даному виді отримує фішку-листочок, який прикріплюється на плакаті. У кінці змагання підраховується кількість фішок

І оголошується переможець.

 

П'ята зупинка „ ВЕСЕЛІ НОТКИ”

 

З давніх-давен люди розповідали про своє життя, про чарівний світ природи в піснях. Адже пісня –це душа народу. Тому пісня наша і ніжна, й трепетна, і сильна.

Чи любиш ти співати? Чи люблять співати твої мама й тато, бабуся і дідусь?

(відповіді дітей)

Так люблять ,хоч, може, у клопотах  не завжди знаходять на це час. А наші прабабусі й прадідусі такого часу й не шукали . Вони жили і співали. Співали ж колись усі- від малого до старого. І пісень кожен знав не по дві-три ,а десятки , а то й сотні .Щоб пісня жила, її треба співати.

 

Виконання українських народних пісень учнями класу під музичний супровід.

 

YI Підсумок уроку

От і підходить наша подорож до кінця.

-         Чи сподобалась вам подорож ?

-         Що нового ви дізналися на уроці ?

 

Яременко О . В., Чкаловська загальноосвітня школа- родина I-III ступенів

с.Чкалово Нікопольський р-н.,  Дніпропетровська обл.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (06.07.2010)
Переглядів: 3011 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!