Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Природа у поезії Павла Тичини.
Тема. Природа у поезії Павла Тичини.
Матеріал уроку: «Павло Тичина» (про нього), П.Тичина «Гаї шумлять», «Хор лісових дзвіночків».
Мета. Ознайомити школярів із життєвим та творчим шляхом Павла Тичини, удосконалювати навички правильного і виразного читання, розвивати образне мислення, зв'язне мовлення; виховувати естетичні почуття, любов до природи.
Методично-дидактичне забезпечення. Портрет П.Тичини, виставка книг, картки для контролю техніки читання, Пошукові таблиці з читання, картини природи.
Хід уроку.
І. Етап орієнтації.
1. Організація класу.(діти стоять у колі)
- Діти, подивіться скільки гостей прийшло до нас на урок. Давайте привітаємо їх.
Доброго ранку, доброго дня,-
вітаєте ви і вітаю вас я.
Хай плещуть долоньки,
хай тупають ніжки,
працюють голівки і сяють усмішки.
Доброго ранку, доброго дня
Вітаєте ви і вітаю вас я.
- До якого уроку ви приготувалися?
- Над яким розділом працюємо?
- Що зазвичай ми робимо на уроках читання?
2. Робота за таблицями Шульте. Гра «Друкар»
- Надрукуйте ім'я та прізвище автора, з творчістю якого будемо знайомитися на уроці. (Павло Тичина)
3. Контроль техніки читання.
- Прочитайте уривок вірша за 30 секунд.
Осінь така мила,
осінь
славна.
Осінь матусі їсти несе:
борщик у горщику.
Кашка у жменці,
скибка у пазусі,
грушки в хвартушку.
Осінь така мила,
Осінь славна.
ІІ. Етап покладання меті.
1. Ознайомлення учнів з темою і планом уроку.
- От і сьогодні на уроці, тема якого «Природа у поезії Павла Тичини», ми:
1. Ознайомимось з життям та творчістю Павла Тичини.
2. Опрацюємо його поезії «Гаї шумлять» і « Хор Лісових Дзвіночків».
3. Будемо вчитися виразного читання.
4. Працювати в парах, групах.
ІІІ. Етап проектування.
- Але перед початком роботи, я хочу розкрити вам один секрет. Працюючи злагоджено, уважно, використовуючи свої знання та вміння, спробуємо створити вітальну листівку до найдобрішого, найсвітлішого свята весни. Я впевнена, що ви здогадалися до якого...
- Запрошую вас до роботи.
Очікування учнів.
- Ви отримали картки. Запишіть на них свої очікування від уроку.
IV. Етап організації виконання плану діяльності.
1. Ознайомлення учнів з життям П.Тичини.
а) Виступ групи «дослідників».
Павло Григорович Тичина народився в селі Піски на Чернігівщині в родині сільського дяка і вчителя «школи грамоти». Його дитинство пройшло у злиднях і нестатках. У сім'ї Тичин росло дев'ятеро дітей, тому Павлусеві з дитинства прийшлося заробляти на кусок хліба.
Батько Павла Григоровича мав талант педагога. Маленький хлопчик міг годинами сидіти на печі і слухати цікаві розповіді. Саме там він і навчився читати. Багато казок і пісень знала мати - добра, мила жінка, яку дуже любив Павлусь. Вечорам, коли збиралася родина, батько грав на гармонії, а всі співали.
Початкову освіту поет отримав у сільській школі. Він мав неабиякі музичні та вокальні здібності, а любов до музики і художнього слова йому прищепила перша вчителька Серафима Миколаївна Морачевська.
Мав Павло хист і до малювання. Починав малювати вуглиною, пізніше олійними фарбами. Початковий період творчості Тичини припадає на роки навчання в Чернігові. Його твори для дітей виходили у багатьох збірниках і окремими книжками. Це такі твори: „А я у гай ходила...", „Хор Лісових Дзвіночків", казки „Івасик-Телесик", „Дударик".
Прекрасний знавець рідного слова Павло Тичина постійно вивчав мови інших народів. Він знав 15 мов: російську, болгарську, французьку, турецьку та інші. Помер 16 вересня 1967року в Києві. Похований на Байковому кладовищі.
б) Самостійне читання статті «Павло Тичина» (мовчки)
- Ви уважно прослухали розповіді «дослідників». А тепер, прочитавши статтю, зробіть позначки, яка інформація є новою.
в) Робота в парах.
- А тепер хвилинку попрацюйте в парах, придумайте запитання до тексту.
г) Гра «Мікрофон»
(діти самостійно обирають того, хто буде відповідати на їх питання)
д) Самооцінка учнів.
- У кожного з вас є таблиці самооцінки. Намалюйте квіточку на тому числі, яке відповідає, на вашу думку, рівню знань.
2. Підготовча робота до сприймання поезії П.Тичини «Гаї шумлять».
а) Розгляд ілюстрацій.
б) Бесіда.
- Що зображено на картині?
- Яка пора року? Доведіть свою думку.
3. П.Тичина «Гаї шумлять».
а) Слухання вірша «Гаї шумлять» (читає вчитель)
- Яка з ілюстрацій найбільше відповідає змісту вірша?
- Про що розповідається у вірші?
- Від чийого імені ведеться розповідь?
б) Словникова робота.(на картках слова)
Горить, золото, співаючи, нивами, дивуюся, переливами, кохаючи, поколото, тремтить, милуюся, зворушений.
читання слів «луною»;
(я - голосно, усі - тихіше)
читання слів, що римуються.
(складіть слова, які римуються парами)
в) Повторне читання вірша учнями. (мовчки)
г) Вибіркове читання.
- Підтвердить рядками вірша, що героєм є сам автор.
- Які картини природи змальовано у вірші?
- Які почуття переживає автор?
- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні.
- Знайдіть і продовжить порівняння:
• «купаючи мене, мов...»
• «неба край - як...»
• «горить-тремтить ріка, як...»
д) Робота в групах.
Складання схеми виразного читання.
• І група - перша строфа.
• ІІ група - друга строфа.
• ІІІ група - третя строфа.
• ІV група - четверта строфа.
Перевірка виконаної роботи. (за записами, зробленими на дошці)
е) Робота над виразним читанням, відповідно до складених схем.
є) Читання вірша вголос. Гра «Хлопчики - дівчатка»
є) Самооцінка учнів.
- Оцініть свою роботу. Намалюйте квіточку.
4. Підготовка учнів до сприймання вірша «Хор Лісових Дзвіночків».
- Готуючись до уроку ви працювали у центрах діяльності. Яке завдання у вас було?
а) Центр мистецький.
- Працюючи у мистецькому центрі, ми дізналися, що Дзвіночки - це квіти, які починають цвісти влітку. Вони мають форму дзвіночків, синього кольору, невеликі за розміром. В наш час виведено до сотні різновидів цієї квітки. Дзвіночки або Дзвоники зустрічаються на луках, у лісах, у полі, у дібровах і, навіть, у квітнику. Ми вирішили зобразити її, щоб вам було зрозуміло яка це чудова квітка.
б) Центр читання.
- Ми провели пошукову роботу. Тепер знаємо і хочемо, щоб ви теж знали, що про Дзвіночки, ці прекрасні квіти, писали багато поетів. Послухайте.
Дзиґи-дзвіночки
Водять таночки.
В полі дзвін, в лісі дзвін,
Дзінь-дзілінь, дзінь-дзілінь.
М.Голець.
Хтось співає дінь-дзінь-дзінь,
Пісня лине в голубінь.
Це Дзвіночки звеселяють,
Бджілок-трудівниць скликають.
Н.Файдер.
Між травичкою стовпочки,
На стовпочках, глянь, дзвіночки.
Калатають синьо-цвітні:
- Літо, літо, літо, літо.
О.Лятуринська.
Ми дзвіночками звемося,
Хоч ніхто не чув ніколи,
Щоб хоч раз ми подзвонили
Тими дзвониками в полі
Бо ми квіти ніжно-сині,
В полі нас гойдає вітер,
І беруть медок з нас бджоли
І мохнатий джміль сердитий.
М.Познанська.
Дивні квіти розцвіли в діброві,
Люди їх назвали дзвоники чудові,
Вітер колихає голівоньки сині,
А вони співають пісеньку дитині.
М.Романів.
- Дякуємо вам. А ще в перекладі з мови квітів, коли дарують Дзвіночки виказують почуття вдячності.
5. П.Тичина «Хор Лісових Дзвіночків».
а) Читання вірша підготовленим учнем.
- Послухайте як написав про ці квіти Павло Тичина у своїй поезії «Хор Лісових Дзвіночків»
- Який настрій створює вірш?
б) Читання вірша учнями. Гра «Причеп»
- Які слова дзвенять?
- З якою метою використано повтори?
- Що Дзвіночки славили у своїй пісні?
- До чого закликають хмарки?
в) Самостійна підготовка учнів до виразного читання вголос.
(читання учнями мовчки)
г) Конкурс на кращого читця.
- Прочитайте вірш так, щоб ми почули спів квіточок.
д) Самооцінка учнів.
- Зверніться до карток оцінювання.
V. Етап контрольно-оцінювальний.
1. Гра «Так-ні». (знак +, якщо згодні з твердженням, знак -, якщо не згодні)
Ми ознайомились з творчістю Павла Семеновича Тичини.
Поет народився у селі Пісках на Черкащині.
У своїх віршах Павло Григорович описував своє тяжке дитинство.
У поезії «Гаї шумлять...» передано захоплення, любов, ніжність автора до природи.
«Хор Лісових Дзвіночків». Читаючи його, ми відчуваємо як співає лісова галявина.
(- + - + +)
Перевірте свої записи. Позначте бал.
Чого вчить вас поезія Тичини?
2. Самооцінювання роботи.
- Подивіться на свої картки оцінювання. Намалюйте останню квіточку. Ви їх здасте, я перегляну, теж оціню вашу роботу і повідомлю вам.
3. Домашнє завдання.
с.46-48 навчитися виразно читати вірші, намалювати ілюстрацію до вірша, який найбільше сподобався.
4. Підсумок уроку.
- Я запрошую вас зі своїми квіточками. Якщо очікування справдилися, то прикріпіть їх на нашу листівку.
- Чи все заплановане ми виконали?
(діти за допомогою вчителя складають вітальну листівку)
Категорія: Уроки | Додав: OlgaREX (26.11.2009) | Автор: Ольга E
Переглядів: 2939 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!