Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Про доброту і милосердя

Тема: Про доброту і милосердя

Мета: зясувати зміст понять «добрий», «милосердний», «співчутливий»; учити аналізувати ситуації  морального вибору; розвивати вміння критично мислити;

виховувати бажання творити добро

Обладнання: підручник «Я і Україна» (Бібік Н.М., Коваль Н.С., 2 клас); іграшковий мікрофон; опорні слова;

Завдання для роботи в групах; малюнки (Незнайка, квітки добра та ін.); твори В.Сухомлинського, віршовані рядки Жиленко Д.І.

                 

1.Організація класу.

Станьте рівно, посміхніться,

До гостей ви поверніться.

З добрим днем всіх привітайте

І за парти посідайте.

 - Сьогодні  ми проведемо особливий урок, урок-телепередачу. А зараз я передаю мікрофон телеведучим нашої програми: (прізвища учнів).

(Вручаю мікрофон телеведучим)

-        Ознайомте, будь ласка, учасників телепрограми і глядачів з анонсом нашої програми.

2. Ознайомлення з планом уроку.

Телеведучий : Увага! Увага!

                         В ефірі телеканал 2-Б класу

                         Хорольської гімназії.

Телеведуча: У студії працюють диктори (прізвища та імена Учнів).

Учень: Девіз нашої програми:

            Діяти – активно!

            Думати – оперативно!

           Сперечатись – доказово!

            Для всіх обовязково.

Учениця: Сьогодні в програмі «Все про добро та милосердя ви почуєте і побачите…

Учень : Добрим бути просто чи непросто?

              Не залежить доброта від зросту.

              Навчимо Незнайка серед людей жити,

              Добро й милосердя творити.

Учень. Твори Сухомлинського нас вчать,

             Як добрими й милосердними в світі нам стать.

             І ми часу не гаємо – твори визначного

                                      педагога прочитаємо.

             Як людей полюбиш-пошануєш,

             Силу для добра в душі відчуєш.

Учениця. І планета блакитна засяє ясніше,

                 Якщо разом станемо добріше.

                 І якщо досягнемо ми цієї мети,

                 Розростеться у класі кущ доброти.

Учень.    З давніх- давен в народі так ведеться,

                Що доброта й милосердя Божою справою

                                                                  Зветься.

                Прислівя ми пригадаємо,

                Ситуації життєві розіграємо.

                Бо доброта з віками не старіє,

                Доброта від холоду зігріє.

Телеведучий. Квітка чарівна в програмі засяє:

                        Добрими справами всіх зігріває.

                        Хай вона, як сонце, світить.

                        Хай радіють і дорослі, й діти.

Телеведуча.  А зараз передаємо мікрофон

                      Головному продюсеру програми

                       «Все про добро і милосердя»

                       ( ПІБ учителя).

Учитель: Дякую! Шановні гості та учасники програми, я вітаю вас у нашій студії. Ви всі ознайомилися з анонсом нашої передачі, яку мені хотілося б почати словами вірша.

 

Сказав мудрець:

-        Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від лісового звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

 

-        Що відрізняє людину від лісового звіра?

(В добро і вищу правду віра)

- З чого починається людина?

(Людина починається з добра)

Як нам не вистачає добра! Але хто ж в цьому винен?

Хіба це не деякі з нас наповнюють світ злом: вимовляють брутальні слова, ображають друзів, радіють, коли хтось неправильно розвязав задачу…Вчитися добру – завдання нелегке. Тому робити це треба з дитинства, так само, як вчитися ходити, читати, кататися на ковзанах.

 

3. Повідомлення теми уроку.

 

Щоб говорити про добро і милосердя, треба точно розуміти, що означають ці слова.

 

4.Робота із словниками.

Відкрийте словники і прочитайте, що означають слова

«добрий», «милосердний».

Добрий – який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей.

Милосердний – який виявляє добре, співчутливе ставлення до когось.

( На інтерактивній дошці зявляються слова «доброта», «милосердя», словникові статті до поданих термінів,

малюнки сонця, веселки, чорної хмари, зламаного деревця, зірки, смерчу та ін.)

 

-Доберіть антоніми до слова «добро» (зло), «милосердя» (жорстокість, байдужість)

 

-Поміркуйте, які з поданих ілюстрацій перегукуються із названими словами.

 

5. Сприймання й осмислення нового матеріалу.

   1.Розповідь учителя.

Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, скривдженого. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Коли зробити добро людині, їй буде приємно, але і нам також. У народі говорять: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони до тебе ставилися».

  2. Колективне вирішення ситуацій.

- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Спробуємо вирішити деякі з них.

А) Попереду вас іде дідусь. У одній руці у нього важка сумка, у другій – паличка. Старенький зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите.

Що ви зробите?

Б) На подвірї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і вязала шапочку. Хлопчик побіг за мячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Що ви зробите?

В) Надворі сонячний літній день .Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. Вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?

Г) По дорозі зі школи додому ви побачили бездомне кошеня. Воно було налякане і розгублене. Ви хотіли пройти мимо, але кошенятко підбігло до вас, довірливо притиснулося і замуркотіло. Вам хочеться забрати звірятко додому, але батьки не дозволяють утримувати домашніх тварин. Як ви вчините?

Ґ) У холодний зимовий день Наталка й Оленка  йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель несла в голій руці.

 - Рука в мене змерзла страшенно!- поскаржилася Оленка подружці.

Наталка відповіла:

-        А в мене ні.

Так вони йшли до самого дому.

 

-        що можна сказати про поведінку Наталки? (байдужа)

-        - Як би ви діяли на місці Наталки?

 

Д) На багатолюдному перехресті стоїть бабуся, вона в нерішучості – не знає, як перейти вулицю.

Як ви поведетеся?

Е) У дворі граються двоє малюків, збоку стоїть дівчинка, вона теж хоче гратися, але боїться підійти.

Що ви зробите?

 

Учитель:

Я задоволена, діти, що, вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в реальному житті ви не поступитесь своїми принципами.

 

3.На нашому телеканалі рубрика «Відомі імена».

Оповідання Сухомлинського опрацюємо.

У світ ровесників ми помандруємо.

Щоб від зла та байдужості боронитись,

Добру й милосердю ми будемо вчитись.

 

-        Послухайте оповідання В.Сухомлинського «А серце тобі нічого не сказало?»

 

Андрійко прийшов зі школи й побачив заплакану матір. Він поклав книжки на стіл. Чекає обіду.

-        А тата відвезли до лікарні, - каже мати.

Занедужав батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний і спокійний.

Мати великими очима дивилася на Андрійка.

-        А нам завтра до лісу йти. Завтра ж неділя. Учителька казала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.

-        То й куди ж ти підеш завтра?

-        До лісу…Як казала вчителька.

-        А серце тобі нічого не сказало? – спитала мати й заплакала.

 

-        Чи можна сказати про Андрійка, що він добрий, милосердний? Поясніть свою думку.

 

-        Як повинен був зробити Андрійко, щоб не образити вчительку і виявити синівську доброту? (Малюємо дерево рішень)

 

-        Що йому мало наказати серце?

 

-        Отже, доброта і милосердя – це уміння співчувати.

 

-        Починаємо будувати кущ доброти й милосердя.

 (На інтерактивній дошці у процесі роботи зявляються нові гілочки).

 

   Доброта                          Співчуття                        Милосердя

 

4.-Увага! Гість у студії. До нас звернувся Незнайко з проханням навчити його добру, милосердю.

Незнайко хоче добрим стати,

Щоб багато щирих друзів мати,

А ще хоче мудрі життєві правила знати,

Добро й милосердя всім дарувати,

Тож часу не гаєм

І Незнайку помагаєм.

- Отже, допоможем Незнайку?

Малюнки уважно розглядаємо,

Добру й милосердю Незнайка навчаємо.

1.        Незнайку, завжди допомагай мамі по господарству. Візьми на себе частину її турбот.

2.        Допоможи бабусі донести сумку. Завжди турбуйся про стареньких і немічних.

3.        Поступайся у транспорті місцем старшим та жінкам з дітьми. Будь уважним та ввічливим.

4.        Будь щедрим товаришем. Не їж ласощі, заховавшись в темному куточку, а пригости товаришів. Тебе поважатимуть та любитимуть.

5.        Не ображай товаришів. Завжди ділися своїми іграшками. І тоді з тобою охоче ділитимуться.

6.        Допомагай дівчаткам зняти чи одягнути пальто. Ніколи не кривдь дівчат. Будь справжнім джентльменом.

7.        Ніколи не забувай привітати рідних зі святом, а щоб не забути святкові дати, склади сімейний календар.

8.        Ніколи не смійся з чужого лиха. Завжди прийди на допомогу людині, яка потребує цього.

9.        Люби тварин. Допомагай і бережи їх. Ми відповідаємо за тих, кого приручили.

10.    Не закривай у клітку пташок, які звикли жити на волі. Будь природі другом.

 

-        Незнайко вдячний вам, бо отримав цінні поради. І якщо він ними скористається, то люди його поважатимуть і матиме він багато друзів.

 

     5. Фізкультхвилинка

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Руки вгору, руки в боки –

І зроби чотири скоки.

Дружно всі присядемо

І за парти сядемо.

 

6.Робота з підручником (ст.80)

Вже ми трохи відпочили,

Всі підручники відкрили.

Будем далі ми трудитись,

Добру й милосердю учитись.

 

- Сьогодні ми прочитаємо оповідання Олеся Донченка «Справжні товариші»

А) Читання вчителем 1 частини.

- Чому Павлик не прийшов до школи?

var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont'); if (container) { var parent = container.parentElement; if (parent) { const wrapper = document.createElement('div'); wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper'); parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling); } }

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (15.11.2010)
Переглядів: 10018 | Рейтинг: 4.1/33
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!