Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Про Україну і українців

Про Україну і українців

 

Добірка матеріалів, яку можна використати на уроках читання і української мови, природознавства, образотворчого мистецтва, а також під час проведення виховних годин.

 

    

24 серпня 1991 року Україна стала незалежною державою, а цей день став не тільки святом усіх українців, але й змінив усталений хід історії.  У 2011 році ми будемо відзначати 20-річний ювілей цієї визначної події.

Я дитина українська,

Вкраїнського роду.

Українці – то є назва

Славного народу.

                                                                               (Ю. Шкрумеляк).

       Хочемо запропонувати увазі вчителів добірку матеріалів про Україну і українців, який можна використати на уроках читання і української мови, природознавства, образотворчого мистецтва, а також під час проведення виховних годин.

      А розпочнемо нашу розмову з теми: „Весна, весна! Радійте, дітки…”.

     У нашого народу весна асоціюється з образом гарної молодої дівчини, голову якої прикрашає вінок із квітів. Народний образ весни – це образ краси, надії і сили. Дівчина-весна – бажаний і довгожданий гість, оскільки з її приходом пробуджується від довгого зимового сну природа й увесь світ,  а від цього стає радісно і тепло на душі.

      Але  чому в стародавніх народних казках з зимою бореться не весна, а літо – гарна молода дівчина? Це пов’язано з тим,  наші предки, стародавні слов’яни, ділили рік на дві частини: зиму і літо або на зимове і літнє сонцестояння.  

     З розвитком сусідських стосунків, слов’яни запозичили від німців тричастинний поділ, оскільки  у предків теперішніх німців рік ділився на три частини: зиму, весну і літо. І тільки пізніше рік почав у нас ділитися на чотири частини: зиму, весну, літо й осінь.

      Слово „весна” зустрічається вже в першій слов’янській біблії, де описується земля після всесвітнього потопу.

       Колись було багато спроб визначити межі весни (її початок і кінець) для тієї чи іншої місцевості. Початок і тривання весни, як відомо, залежить від географічного положення країни, що визначає її кліматичні умови. Залежно від кліматичних умов і періоду  року змінюється стан рослинного й тваринного світу – фенологічні ознаки. Існує фенологія наукова і народна. Наукова фенологія у своїх спостереженнях здебільшого спирається на рослини, народна – на тваринний світ. Так,  за народною фенологією першою  ознакою приходу весни вважався  посвист байбака. Удосталь виспавшись за довгу зиму, звірок, відчувши тепло, вилазив з нірки, ставав на задні лапки і, нашорошивши вушка та піднявши вгору писок, голосисто оповіщав про свою з’яву під весняним сонцем. Люди спеціально ходили в степ, щоб не проґавити голос живого провісника тепла. „Просвистів байбак – ховай у затінок сіряк!”, –  казали в народі.

      Другою прикметою приходу весни був приліт вівсянок – найперших перелітних птахів.

     Календарна весна збігалася з Явдохами, що припадає на 14 березня (1 березня за старим стилем).

   З Кононового дня (святий Конон – покровитель коней) – 18 березня за новим стилем  – починався весняний сонцеворот, день уже переважував ніч. З цієї нагоди влаштовували цікаві дитячі забави – заклички птахів. Напередодні матері та бабусі випікали з тіста для діток фігурки різноманітних птахів – жайворонків та голубків. Уранці ними прикрашали двір і сад, а коли добре пригрівало сонце, юрбами виходили за село, несучи в долонях печиво і декламуючи:

Пташок викликаю з теплого краю.

Летіть, соловейки, на нашу земельку,

Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки!

   Якщо хтось уперше бачив ластівку, то брав грудочку землі й жбурляв їй услід, приказуючи: „На тобі, ластівко, на гніздо, а людям на добро!”

  Але біологічний прихід весни вважався на Олексу – 30 березня. Цей день так і називали – Теплий Олексій, на якого „щука-риба хвостом лід розбиває”, і навіть у лісових озерцях починає скресати крига. Особливо шанували Теплого Олексу пасічники, оскільки у цей день потрібно було виставити вулики на пасіки, щоб комахи зробили перший обліт.

  Якщо у березні весна – це гостя, то у квітні – повноправна господиня, що зодягає землю у зелень і прикрашає першими квітками. Недарма казали в народі: „З’явилися біля оселі півники – весна присіла на призьбі”.

      7 квітня – Благовіщення. Це велике свято, таке велике, що не можна працювати. Навіть пташки у цей день не в’ють своїх гнізд.

      Ранком, коли в церкві правилася служба, люди випускали пташок з неволі. Жителі міст навіть спеціально купували пташок, щоб у цей день було що випускати на волю. Випускали пташок, „щоб співали на волі, прославляли Бога та просили щастя-удачі тому, хто їх випустив”.

    Прийшовши з церкви, господарі випускали на волю, на сонце всіх тварин, навіть пса й кота, „щоб чули весну і самі про себе дбали”.

      Переважно на квітень припадає одне з найбільших християнських свят – Великдень, або Паска (паска – обрядове печиво, яке спеціально випікалося до цього дня).

       У багатьох європейських народів місяць травень називається май. На думку дослідників, назва „май” походить від латинського „мійюс”, тобто від імені давньоримської богині весни Майї.

      На початку місяця, а саме 6 травня наші предки відзначали день святого Юрія, вважаючи його зберігачем домашніх тварин. У цей день відбувався масовий вигін худоби на пасовиська з різноманітними обрядами.

      А ще місяць травень славився веснянками та гаївками – весняними обрядовими піснями, що супроводжувалися хороводами. Цей звичай належить до глибокої старовини – початків культурного розвитку людства  і тому важко сказати, коли і в якій країні він виник.

 

Прочитайте разом з дітьми  

      Березень – третій місяць календарного року, перший місяць весни.   До 16 століття рік в Україні починався березнем.  Назва „березень” закріпилась за місяцем у середині 19 століття. Походить від назви промислу – березол (заготівля березового попелу, що використовувався для виготовлення скла). До цього часу місяць називався март. У народі його звали: капельник, протальник, запалі сніги, з гір потоки, соковик, полютий, красовик.

·        У березні день з ніччю зустрічаються.

     Квітень - четвертий місяць календарного року, другий місяць весни. Квітень носить свою назву з 16 століття. Його назва зумовлена тим, що в цей час земля починає квітувати: зацвітають рослини, з’являються перші квіти. В ужитку були й інші народні назви: краснець, лукавець, дзюрчальник, водолій та апріль, що латинською мовою означає  „сонячний”.

·        Хто у квітні не сіє, той у вересні не віє.

     Травень - п’ятий місяць календарного року, третій місяць весни. Травнем останній місяць весни став у ХХ столітті. Назвали його так за активний ріст трав у цей період. До цього він звався май – від імені давньоримської богині весни Майї. У народі його ще називали: пісенник, місяць-громовик, травник.

·        Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – буде хліба врожай.

 

ВЕСНА

(В. Бондаренко)

 

У березні, у березні
Верба цвіте на березі.
Осика від граків рясна
Бо це весна, весна, весна!
І сонця тепле колесо
Зігріло ніжний пролісок,
І дзюркотять потічки
До
голубої річки.

 

 

ПЕРВОЦВІТ

 

     В Україні його знають здавна і вважають охоронцем життя. Його веселі, похилені набік сонячно-жовті суцвіття на невисокому стеблі називають ключиками, які відмикають браму теплого літа, символізують буяння  трав і дерев.

    Чому ж наші предки так шанували цю скромну рослину?

      По-перше, висушені листки і квітки первоцвіту має протиспазматичну,  болетамувальну, заспокійливу дію, лікує  простудні захворювання.

      По-друге, листя первоцвіту має великий вміст вітаміну С і тому рекомендується як чудова салатна рослина.

 

ВЕРБОВІ КОТИКИ

(Євген Шморгун)

 

      Якось враз потепліло, потепліло, а річка набрякла і скинула кригу. Ринула вода берегами, городи затоплює, клекоче, плюскотить, у піняві вся.

     Люди з крутогору дивляться – не надивляться: просторінь така, що дух перехоплює. Тільки де-де по заплаві синіють вершечки вільх.

     Кроків за кілька від сухої коси визирає з води вербовий кущик. Невеличкий такий, а на ньому – котики. Пухнастенькі, жовтаво-зеленаві. Ніби табунець гусеняток примостився спочити на тонких галузках. І такі вони лагідні та безпомічні! Здається, де вже їм, беззахисним, утриматись на хисткому сідалі серед піняви  і клекотіння!

      Коли це знайшовся сміливець: роззувся, підкачав холоші, цьоп-цьоп по воді – обламав вербичку. Жодного котика не лишив.

     І чомусь раптом здалося, що довкола стало порожньо-порожньо...

       

-         А вам що здалося? Чому?

 

 

ДОБРЕ ДІЛО

 (Євген Шморгун)

 

   

       Була весна. Ліс прибрався, мов на оглядини. Мерехтіло в очах від розмаю квітів, приємно паморочилася голова від запахущого молодого листя, від пташиного пересвисту.

       Як переходили видолинок, Інну щось шарпнуло за ногу. Глянули – а нога в сільці.

       Було сильце із тонкого дроту. Років п’ять чи більше тому якийсь браконьєр поставив його на заячій стежині, примотавши кінцем до дубка. Хтозна, чи потрапило коли в нього необачне звірятко, а от дубкові вийшла від того велика шкода: дріт глибоко врізався у стовбурець і не давав деревцю рости.

  Ми трохи поморочилися і розмотали той дріт.

  От і вся пригода. Здавалось би, давно пора їй забутися. А Інна часом і сьогодні згадує:

-         Пригадуєш, татку, як дубка визволили?

А все тому, що ми тоді не просто провели в лісі хороший весняний день, а зробили хоч маленьке, але добре діло.

 

- Поділіться своїм настроєм, своїми думками щодо цієї історії.

- Можливо  й у вас були подібні добрі справи. Розкажіть про них.

 

ЗАЦВІЛИ СОСНИ

(Євген Шморгун)

 

     Небо гуготіло, ревло, клекотало, біснувалося, сліпуче розверзало свої нетрі. А з тих нетрів падала водяна лавина, розплющувалась об асфальт, і вже на місці дороги неслася ціла річка, вся в піняві і ряботинні. Та ось потроху почало вщухати. Віддалилась громовиця, домисько перейшов у дощ, дощ – у дощик, а там на пів-обрію здивовано вигнула брову райдуга. І тут раптом усі помітили на калюжах, на газонах, на асфальті жовту поволоку. Де вона взялася?  Одні казали – сірка, інші – що десь у полі вихор підхопив купу міндобрива і розвіяв над містом.

     А виявилося, що то гроза принесла з лісу сосновий пилок, щоб нагадати заклопотаним людям, що вже травень і зацвіли сосни.

             - Які картини уявили, читаючи оповідання?

 

 

Використана література:

Воропай О. Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991.

Скуратівський В. Обереги пам’яті. – К., 2003.

Шморгун Є. І. Ключ-трава. Наук.-худож. кн.: Для серед. шк. віку. – К.: Веселка, 1990.

http://myworld.cv.ua/litl.htm#2

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (30.06.2010)
Переглядів: 2004 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!