Птахи – наші пернаті друзі - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Птахи – наші пернаті друзі

Тема: Птахи – наші пернаті друзі. Складання діалогу.
Мета: Ознайомити учнів із характерними ознаками діалогу, найпростішими формулами мовленнєвого етикету; формувати в дітей уміння розрізняти діалог і монологічну форму мовлення,ставити запитання й давати на них відповіді,будувати діалог, складати речення на задану тему; збагачувати й закріплювати словниковий запас школярів, розвивати інтерес до слова; виховувати прагнення красиво висловлюватись, пробуджувати бажання допомагати птахам.
Обладнання: зошит з розвитку мовлення 2 клас, музичний запис, малюнки, ілюстрації, фотографії птахів, запис голосів, спів птахів, таблиця зі словами вітання і прощання, картки для індивідуальної роботи, сигнальні різнокольорові пір’ячка .

Хід уроку
 

1. Організація класу.
- 1, 2, 3, 4, 5 – прошу всіх рівненько стать!
Продзвенів уже дзвінок - починається урок!
1.1. Слухання вірша. Створення позитивного настрою.
Сьогодні у нас незвичайний урок
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Давайте ж ми будемо всі працювати ,
Любити птахів і з ними розмовляти.
(Позитивне спрямування, налаштування дітей на працю).
2. Мотивація навчальної діяльності
2.1. Вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?
(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)
- А ви на уроці якими маєте бути?
(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.
2.2.Планування роботи на урок. Розподіл часу на основні етапи уроку.
А працювати ми будемо за такою схемою.
№ п/п                                              Етапи уроку                                       Хв.
1. Організація класу до уроку.                                                                   3
2. Актуалізація опорних знань учнів.                                                       8
3. Робота над темою уроку. Складання діалогів.                                   10
4. Фізкультхвилинка                                                                                  3
5. Продовження роботи над темою уроку                                              12
6. Підсумок уроку                                                                                      4

(Застосовую інтерактивні методи: «Мікрофон»,«Передбачення» формування у дітей відчуття часу).
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1. Слухання запису голосів птахів

- До нас на урок завітали гості. Як ви гадаєте, хто це? (Це птахи)
- Діти,прослухавши запис голосів , скажіть мені, про кого буде йти мова на сьогоднішньому уроці.
( Передбачення , про кого буде йти мова на уроці).
3.2. Огляд виставки малюнків, ілюстрацій, фотографій птахів
1. Бесіда

- Погляньте, будь ласка, на нашу виставку. Чим приваблюють нас птахи?
(Своїм яскравим оперенням, майстерністю будувати гнізда в різних місцях, дружелюбністю, знищують шкідників ...)
(Застосовується евристична бесіда про життя птахів ,спираюся на життєвий досвід дітей).
3.3 Технологія «Мозковий штурм»
- Прочитайте у зошиті тему уроку (с.5) та поясніть її значення.
ПТАХИ –НАШІ ПЕРНАТІ ДРУЗІ.
- Чому птахів називають пернатими друзями?
- Від якого слова утворилося слово пернатий?
4.Передбачення, уточнення та усвідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми розширимо знання про наших пернатих друзів. Вияснимо, що ми знаємо про перелітних птахів і які зміни відбуваються в їхньому житті. Також ви навчитеся складати діалог на тему « Скажи мені, пташко!»
5.Робота над складанням діалогу
5.1.Ознайомлення з ознаками діалогу
- Розгляньте малюнок с.5, завдання 1.Подумайте, які запитання можна до нього поставити. (Відповіді дітей)
(Під час цієї роботи контролюю правильність розташування слів у питальних реченнях і дотримання відповідної інтонації, а також стежу, щоб зміст запитань відповідав сюжету малюнка).
5.2. Робота в парах «Чомусики» і «Всезнайки».
- Зараз ми будемо працювати в парах, кожен із вас, разом із сусідом по парті поставить свої запитання за малюнком один одному і дасть на них відповіді. (2 – 3 пари інсценізують перед класом свої запитання)

Між вами відбулася розмова: один запитував, інший відповідав.
Така розмова називається діалогом

ЗАПАМ'ЯТАЙ!

ДІАЛОГ – ЦЕ РОЗМОВА МІЖ ДВОМА ЧИ КІЛЬКОМА ОСОБАМИ.

5.3.Розрізнювання діалогічного й монологічного текстів
(завдання 3).
- А зараз за допомогою двох текстів ви визначите і порівняєте, який із них побудований у формі діалогу,а який ні. Поясніть , чому ви так вважаєте. (Діти самостійно читають тексти).
1).Діти запитали у лелек, куди вони літали.
Птахи їм відповідали, що літали далеко за море.

2).- Лелеки, лелеки, куди ви літали?
- Далеко за море, - лелеки сказали. (Відповіді дітей)
- Який же висновок ми можемо зробити?
Висновок: у першому тексті розповідь іде від імені автора, а в другому – відбувається розмова між людьми і птахами. Тому другий текст є діалогом.
(Створення проблемної ситуації)
5.4.Складання речень із використанням допоміжного матеріалу
(завдання 4).
Гра «Згадай іменник - дієслово».
Робота над створенням словосполучень
- Давайте закриємо на хвилинку оченята і уявимо себе птахами, згадаємо як вони розмовляють між собою. Називаємо птахів і їх розмову: (Відповіді дітей)
Соловейки тьохкають
Голуби воркують
Журавлі курличуть
Гуси гелготять
Горобці цвірінькають
Сороки стрекочуть
Ворони каркають і т.д.
- Зараз нам потрібно усно скласти речення з усіма поданими словосполученнями, а запишемо в зошит тільки одне речення на вибір.
Фізкультхвилинка
Релаксація під спів птахів
Слова промовляє вчитель, а діти із заплющеними очима повторють їх.
Я – учень (учениця).
Я ходжу до школи.
Мене вчать вчитися.
Я все розумію, я все хочу знати.
5.5. Складання діалогу за поданими запитаннями
(завдання 5 -8)
Гра «Журналіст».
- Діти , ми спробуємо побути журналістами. Хто такі журналісти? (Відповіді дітей)
Візьмемо інтерв’ю у представника кожної команди, дізнаємось яка пора року настала? Які зміни відбуваються в житті птахів? Прочитаємо запитання і дамо на них відповіді.
- Здрастуй!
- Чи не знаєш ти, куди восени відлітають птахи?
- Чому вони летять у вирій ?
- Чи всі птахи відлітають?
- Дякую тобі за гарні відповіді. До побачення.
(Один ученик задає запитання , інші відповідають).
(Колективна робота класу)
1. «Мозковий штурм»
- Як називається розмова між тобою і журналістом? Чому ти так думаєш?
2.Аналіз мовленнєвих ситуацій.
- Скажіть мені будь ласка, коли ми відповідали на запитання нашого журналіста,чи був він ввічливим у розмові з нами? Доведіть свою думку. Що таке ввічливість? Яка людина є ввічливою? (Відповіді дітей)
Висновок: Він був ввічливим ,бо вживав ввічливі слова. Ввічливими люди не народжуються, а стають, опанувавши знання і правила хорошого тону. Ввічливість - це шанобливість, доброзичливість, прагнення не робити неприємності іншим, готовність своєчасно прийти на допомогу.
3. Активізація словника
- Пригадайте, які ще слова ввічливості вам відомі. (Відповіді дітей)
( Увагу приділяю засвоєнню учнями формул мовленнєвого етикету – ввічливих слів).
5.6.Ознайомлення зі словами вітання і прощання
( завдання 9)
(Вивішується таблиця зі словами вітання і прощання)

- Прочитайте слова на таблиці і скажіть мені, які з них найчастіше вживають діти, коли саме. (Відповіді дітей (Опора на життєвий досвід дітей).
ЗАПАМ'ЯТАЙ!
ДІАЛОГ розпочинай зі слів вітання.
У кінці розмови прощайся.

5.7.Складання діалогу на тему « Скажи мені, пташко!»
( завдання 10, 11)
1.Робота з малюнком. Самостійна робота учнів

- Діти розгляньте малюнок. Які птахи на них зображені? (Відповіді дітей)
Виберіть пташку, з якою б кожен із вас хотів би порозмовляти. Подумайте, про що ви у неї запитали б. ( Діти самостійно працюють над цим завданням.)
(Продовжую формувати у дітей відчуття часу).
2. Робота в парі.
- Працюємо в парах, разом із сусідом по парті побудуйте діалог « Скажи мені, пташко!».Діалог не потребує повних речень .Для нього характерні неповні питальні й окличні речення, розмовна лексика. Один із вас буде виконувати роль пташки.( Діалог кожна пара учнів складає самостійно).

3.Диференційована робота
Слабшим учням дається картка із запитаннями
4. Слухання 2-3 діалогів, внесення порад, коректив
(Формування вмінь користуватися ввічливими формами,формування вмінь дітей орієнтувати своє висловлювання на співрозмовника, уважно слухати інших, будувати реплік у- відповідь залежно від того, що сказав співрозмовник)
5.8.Робота з « Тематичним словничком»
(завдання 12)
- Прочитайте слова першого стовпчика.
- Підкресліть назви тих птахів, яких вам не доводилося бачити.
- Перечитайте слова в другому та третьому стовпчиках. Що вони означають? (Відповіді дітей)
5.9.Читання й відгадування загадки
(завдання 13)
Відгадайте, діти, хто
має носик долото?
Ним комах з кори виймає,
про здоров’я лісу дбає. (дятел)
- Які слова із загадки допомогли вам здогадатися, що це дятел?
бесіда про бережливе ставлення до природи, збереження і допомога різним видам птахів .
(Використовується евристична бесіда про бережливе ставлення до природи, птахів, збагачення мовного словника учнів ).
6. Підсумок уроку
6.1.Технологія «Мозковий штурм»

- Яка розмова називається діалогом?
- З чого складається діалог? (Із запитань і відповідей).
- За допомогою чого в спілкуванні можна проявити свою ввічливість?
- Які слова ввічливості ви знаєте?
6.2. Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
- Чого навчив вас цей урок?
Складати діалог Працювати в парах

Цей урок мене
вчив
Бути спостережливим Любити природу
- Сьогодні на уроці ми багато розмірковували, активно думали,складали чудові діалоги. А птахи весь час за нами слідкували і ось що вони принесли в своїх дзьобиках. ( Вчитель перевертає картку).
Прочитайте, яке слово в нас на картці.
МОЛОДЦІ !
Птахи вдячні вам не тільки за те, що ви дуже добре працювали на уроці , але і за те, що ви любите птиць та піклуєтесь про них.
6.3. Самооцінка
Діти вибирають різнокольорові пір’ячка (червона – високий рівень, синя – достатній рівень, зелена – середній рівень).
(Формування здібностей у дітей до самоаналізу.)
ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!

Косова Тетяна Анатоліївна, вчитель 1 категорії Вознесенської загальноосвітньої
школи- інтернату І –ІІ ступенів Миколаївської обласної ради

Категорія: Уроки | Додав: (01.04.2014) | Автор: Косова Тетяна Анатоліївна E
Переглядів: 4959 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!