Російська народна казка «Василина Прекрасна». - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Російська народна казка «Василина Прекрасна».

Тема уроку. Російська народна казка «Василина Прекрасна».
Навчальна мета:
познайомити учнів з особливостями російської народної казки, подати відомості про діяльність вченого-фольклориста О.М. Афанасьєва; вчити учнів робити висновки за змістом прочитаного;
Розвиваюча мета:
розвивати навички виразного читання, переказування твору, вміння висловлювати свою думку про вчинки та характер головних героїв;
Виховна мета:
виховувати інтерес до вивчення національних особливостей народної казки.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: текст казки, ілюстрації, роздаткові картки з кросвордом та прислів’ями.

                                                                            Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань.

Експресс-опитуваня
Що таке народна казка?
Які типи казок вам відомі?
Що таке сюжет?
Як побудовано сюжет чарівної казки? Назвіть його основні елементи.
До якого типу казок належить «Василина Прекрасна»? Доведіть свою думку.
Чи знайомі ви з іншими російськими народними казками?
Наведіть приклади чарівних предметів та фантастичних істот.
Які казкові сюжети називають мандрівними?

3. Ознайомлення з темою і метою уроку.
4. Робота над темою урока.
Слово вчителя.

Ласкаво прошу в дивовижний і захопливий світ російської народної казки. Тут тварини розмовляють, люди розуміють мову птахів і тварин, сили природи стають учасниками подій. Читаючи казки, ми радіємо і хвилюємося, сміємось і сумуємо, пишаємось героями, що вирушають у далекі краї, долають численні перешкоди, допомагають слабким і борються зі злом.
Світ давньоруських казок - особлива реальність, де знайшли своє відображення побут, звичаї та вірування наших предків. Чарівні герої жили не тільки в казках, вони були для наших предків реальні і символізували собою важливі історичні і моральні поняття.
Російські народні казки збирав і упорядковував талановитий російський вчений-фольклорист Олександр Михайлович Афанасьєв (1826 – 1871). Народився він в місті Богучарі Воронезької губернії в сім'ї урядовця. Освіту здобув у Московському університеті. Його збірка «Народні російські казки» була надрукована у 1855 році, вона включає близько 600 текстів. До складу збірки входить казка «Василина Прекрасна».
У російських народних казках героя або героїню зовнішні обставини примушують продемонструвати особистий хист і позитивні риси характеру, а саме: щирість, хоробрість, щедрість, працелюбність. Добро у російських фольклорних казках завжди перемагає, а зло покаране, тобто головний герой (героїня) здобуває почесті і славу, а становище його супротивників погіршується. Російській чарівній казці властивий особливий темп розгортання подій – спокійний, упевнений, незупинний. Окремі слова або вирази казки повторюються – так зростає їх смислове навантаження, виникає ритмічність мови.

Бесіда за змістом казки.
- Як розпочинається казка? Яке нещастя спіткало Василину?
- Що залишила мама маленькій Василині?
Батько дівчини одружився вдруге на жінці, яка мала дві рідні доньки.
- Як жилося Василині у мачухи?
- Знайдіть і зачитайте уривок, де показується працьовитість головної героїні.
- Як Василині Прекрасній допомагала лялечка?
- Чому лялечка завжди підтримувала дівчину?
- Як відносяться до роботи сестри Василини?
- Чому героїня казки змушена була піти вночі в ліс?
- Зачитайте опис двору Баби Яги.
- Як жилося дівчині в Баби Яги?
- Назвіть помічників Баби Яги.
-Розкажіть, як Василина Прекрасна тікала від Баби Яги.
- Чому помічники Баби Яги пропустили дівчину? Зачитайте їх відповіді Баба Язі.
- Чому вогонь від черепа спалив мачуху та її доньок?
- Чим Василина Прекрасна займалась після повернення додому?
- Чому царевич одружився на Василині Прекрасній?
- Які герої казки уособлюють зло?

Робота з текстом.
Знайдіть і зачитайте уривки, де Василина показала свою - чесність
-майстерність.
-покірність.
-доброту.
Знайдіть і зачитайте приклад триразового повтору.
Зачитайте приклади порівнянь.

Складання асоціативного куща до образу Василини Прекрасної. (додаток 1)

                                                                     Василина Прекрасна.

Гра «Впізнай героя за реплікою»
«-Василино, обід звари, в хаті прибери, принеси дров, подої корову, та зроби хутчіше та дивися веселіше». – Мачуха
«-Я не піду, я вишиваю, мені й від голки світло. І я не піду, я панчохи плету, мені від спиць світло». – Сестри Василини.
«- Добре, я тобі допоможу. Довго піч топитиму, Бабі Язі колискові пісні співатиму, щоб міцніше спала. А ти тікай». – Дівчина-чорнявка.
«- Не розлучуся з тобою, будеш моєю дружиною». –Царевич.
«-Я тобі десять років служу, ти мені й кісточки не дала, а вона мені хлібця дала, я її і пропустив». -Собака
«-Слухай, бережи цю лялечку і нікому її не показуй. Як трапиться з тобою біда, дай їй поїсти і спитай у неї поради. Вона твоєму лиху зарадить». - Матір Василини.
«-Візьми мішок, там горох з маком перемішаний, все по зернятку перебери, на дві купи розклади. Як не зробиш, я тебе з’їм». – Баба Яга.
«-Ти не плач, не журись, краще спати лягай. Ранок од вечора мудріший». – Лялечка.
«-Ні, дитинко, таке полотно, крім царевича, й носити нікому. Понесу-но я його до палацу».- Бабуся.
«- Я в тебе десять років росту, ти мої гілочки й мотузкою не підв’язала, а вона мене стрічкою обвила». – Берізка.

Розгадування кросворду.

В О Г О Н Ь
М А Ч У Х А
С О Б А К А
В Е Р Ш Н И К
5 Л Я Л Е Ч К А
Ц А Р Е В И Ч
С О Н Ц Е
А Ф А Н А С Ь Е В

Запитання.
1. За чим ходила Василина Прекрасна до Баби Яги?
2. Хто відправив дівчину за вогнем вночі?
3. Кому героїня кинула шматок хліба, коли втікала від Баби Яги?
4. Кого дівчина зустріла в лісі 3 рази?
5. Хто постійно допомагав Василині Прекрасній?
6. Кому Василина Прекрасна вишила сорочку?
7. Що в казці символізує червоний вершник?
8. Хто знайшов і обробив казку «Василина Прекрасна»?

Слово вчителя.
Центральне слово кросворду – ім’я головної героїні казки. На ваших картках надруковані прислів’я, оберіть з них ті, якими можна охарактеризувати Василину. Поясніть, чому ви обрали саме ці прислів’я.

Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.
Друга у скруті пізнають.
Він раз на рік правду каже, та й то кається.
Бджола мала, а й та працює.
Злий завжди мислить зло.
Не одежа красить людину, а добрі діла.
Аби день переднювати, а ніч переночувати.
Береться, наче не своїми руками.
Роби іншим добро - будеш сам без біди.
З поганої трави не буде доброго сіна.
Так просили, так просили та не пускали, а я таки вдерся.
Дівчина — як у лузі калина.
Все добре, що добре закінчується.
Дорогу здолає той, хто йде.
Язиком гори ворочає.
На вигляд — святий, а насправді — вовк лихий.
Дорогу здолає той, хто йде.

5. Підведення підсумків уроку.
Василина Прекрасна – дівчинка, яка рано залишилась без матері, над якою знущалася зла мачуха та зведені сестри, яку не захищав батько. Вона змушена вночі іти в темний ліс незрозуміло за чим і незрозуміло куди. Ця дуже небезпечна мандрівка могла закінчитись загибеллю Василини.
Проте вона гідно пройшла всі випробування, отримала своє щастя завдяки таким рисам характеру, як доброта, працьовитість, вихованість, цілеспрямованість та людяність.
Є такий крилатий вислів «Сказка — ложь, да в ней намек, добрым молодцам урок», я хочу, щоб ви взяли у Василини уроки терпіння, працьовитості, наполегливості, доброти та позитивного відношення до життя.

6. Домашнє завдання.
Повторити відмінності між літературними і фольклорними казками;
заповнити таблицю «Помічники і вороги Василини Прекрасної».

Розробила: Лисак О.О., вчитель світової літератури та російської мови ЗОШ №11 м. Умань

Категорія: Уроки | Додав: lisak (28.03.2015) | Автор: Лисак Оксана Олексіївна E
Переглядів: 740 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!