Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Розвиток моторики у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (Продовження)
Продовження
3. Розвиток ручної моторики

Необхідність розвитку моторики рук у РВД, особливо у дизартриків, обумовлена тісною взаємодією ручної і мовної моторики. Вдосконалення ручної моторики сприяє активізації моторних мовних зон головного мозку і внаслідок цього-розвиток мовної функції. Розвиток ручної моторики в учнів першого класу допоміжної школи має велике значення не тільки для активізації мовної моторики ,але і для підготовки РВД до оволодіння письмом.

На попередньому етапі корекції порушень звуковимови рекомендуються різні види вправ, спрямованих на розвиток спритності, точності, координації, синхронності рухів пальців рук.

Також проводяться вправи загального характеру, включені в різкі види діяльності:

1 .Конструювання із кубиків будиночків, башточок і т.д., спочатку за зразком, потім по пам'яті і довільно.

2.Розбирання і збирання розбірних іграшок (мотрійок, пірамідок, чашечок, кубиків).

3.Складання предметних розрізних картинок. Спочатку даються картинки, розрізані на 2 частини, потім на 3 і на 4.Спочатку складають за зразком, далі-по пам'яті.

4.Складування із паличок, сірників геометричних фігур, зображень, букв.

5.Обведення контурів предметних зображень.

6.Розмальовування контурних зображень предметів кольоровими олівцями.

7.Вирізування кольорових смужок, фігурок по контурам.

8.Намотування ниток на катушку, клубок.

9.Розстібання гудзиків, зашнуровування.

10.Робота з пластиліном(скочування кульок, жгутиків, розплющування кульок, жгутиків у пляцики, самостійна творчість дітей.)

11 .Робота з мозаїкою.

12.Багаторазове зжимання пальців в кулак і розжимання.

13.Багаторазове почергове виконання рухів руки: кулак-долоня-ребро.

14.Почергова зміна положення рук: ліва рука-кулак, права-долоня; потім навпаки права рука-кулак, ліва-долоня.

З дітьми проводяться пальчикові ігри без мовного супроводу.

Пальчики

Діти піднімають ліву руку долонею до себе. Правою рукою загинають пальці

Цей пальчик хоче спати. (Загинають мізинчик).

А цей лежить у ліжку. (Загинають безіменний пальчик).

А цей вже трішечки поспав. (Загинають середній пальчик).

А цей вже заснув. (Загинають вказівний пальчик).

А цей вже міцно-міцно спить. (Загинають великий пальчик).

Тихіше тихіше, не шуміть!

Сонечко червоне зійде,

Ранок ясний прийде, будуть пташки щебетати,

Будуть пальчики вставати! (Розпрямляються пальчики рук).

Далі гра повторюється з рухами пальців правої руки.

 

Хто приїхав(болгарська гра)

Діти складують пальці обох рук.

Хто приїхав? (Швидко хлопають кінчиками великих пальчиків).

Ми ,ми, ми! (Кінчики великих пальців притиснуті один до одного, а кінчики

інших пальчиків одночасно швидко хлопають).

Мамо, мамо, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так лак у гак! (Хлопають кінчиками вказівних пальців).

Тату, тату, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

так, так, так! (Хлопають кінчиками середніх пальців).

Братику, братику, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так дак дак! (Хлопають кінчиками безіменних пальців).

Ой, сестричко, це ти? (Хлопають кінчиками великих пальців).

Так, так, так! (Хлопають кінчиками мізинчиків). *

Всі ми разом, так, так, так! (Xлопають всіма пальчиками).

 

Сидить білочка

Діти піднімають ліву (а потім праву) руку долонею до себе.

Сидить білка на візку

Продає вона горішки:

Лисичці-сестричці, (Загинають великий палець правої руки).

Горобчику, синичці, (Загинають вказівний, середній палець).

Мишці-норушці, (Загинають безіменний палець).

Зайчику-побігайчику, (Загинають мізинчик).

Для розвитку ручної моторики використовуються і ігри на розгинання пальців рук.(Додаток1).

 

Висновок

Однак фізичні вправи позитивно впливають на розвиток особистості лише тоді, коли правильно виконуються. Тож ясно, що формування у школярів спроможності опановувати рухові дії і виробляти в них уміння правильно виконувати їх у всіх видах діяльності є важливим завданням фізвиховання учнів допоміжної школи.

Враховуючи невисокі можливості вихованців, потрібно спеціально навчати їх самостійної організації рухливих ігор. Після того, як вони в основному засвоїли правила, їм пропонують підготуватися до гри, вибраної ними під керівництвом чергового учня, потім самостійно гратися під наглядом учителя, а згодом організацію і керівництво грою він передає самим дітям. Учням, які значно відстають від інших в розвитку інтелекту чи моторики, слід давати індивідуальні завдання.

Широке використання слова для керівництва руховими діями дітей підвищує їхню розумову активність. Поряд з оволодінням рухами вони засвоюють елементи рухів та положень тіла, що входять до певної вправи. У початкових класах при виконанні загально-розвивальних і коригувальних вправ переважно вербальним методом учні добре запам'ятовують назви: положень рук.

Здійснення на заняттях фізкультурою педагогічного впливу на учнів, спрямованого на підвищення їхньої спроможності оволодівати руховими вміннями й навичками, відіграє важливу роль у загальній системі корекцій-но-виховної роботи допоміжної школи, забезпечуючи єдність корекції вад фізичного і психічного розвитку її учнів.

 

Додаток 1.

Для розвитку ручної моторики використовуються і ігри на розгинання пальців рук.

Коза і козенята

Висунути вказівий палець і мізинчик лівої руки; ті ж рухи виконуються пальцями правої руки; ті ж рухи виконуються пальцями обох рук.

Окуляри

Утворити два кільця великим і вказівним пальцем обох рука потім з'єднати їх.

Двоє розмовляють

Обидві руки зігнуті в кулачок, великі пальці піднімаються в гору, то наближаються/то віддаляються.

Стіл

Ліва рука зігнута в кулачок, а права лежить на ній горизонтально.

Пташка п'є водичку

Пальці лівої руки зігнуті в кулачок, вказівннй палець лівої руки опускається в отвір.

Дах

Кінчики пальців правої і лівої руки з'єднуються, долоні в нахиленому положенні.

Гніздечко

Долоні з'єднуються біля мізинчиків, пальці обох рук злегка зігнуті.

Квітка

Долоні знаходяться у вертикальному положенні, нижня частина долоней притискується одна до одної, пальці розкриті і злегка округлені.

Равлик

Права рука лежить на столі долонею донизу, вказівний і середній палень витягуються вперед, інші пальці згинаються.

Човник

Долоні притиснуті одна до одної, зверху злегка розкриваються.

Сонячне проміння

Руки схрещуються перед грудами, пальці розставлені.

Ялинка

Долоні притискуються тильною стороною одна до одної, пальці схрещуються,

Гра на роялі

Діти послідовно дотикаються кінчиками пальців стола:

одним пальцем :.1,2,3,4,5;5,4,3,2,1.

Двома пальцями: 1 -5,1 -4,1 -3,1-2,1-3,1 -4,1 -5.

В процесі розвитку ручної моторики звертається увага як на кінетичну організацію рухів, так і на кінетичну основу рухового акту. Кожна з наведених вправ може бути використана як з однією метою ,так і з іншою метою. Для розвитку кінетичних відчуттів дітям пропонується виконати вправу із закритими очима. Рекомендуються завдання на відтворення положень пальців, першочергово показані логопедом. Дичина закриває очі, логопед ставить її пальці в певне положення. Потім дитина відтворює це положення іншою рукою чи тією ж рукою після певної паузи.

З метою розвитку ручної моторики використовуються також вправи, які супроводжуються віршами ,відомі народні "пальчикові" ігри.

Пальчики у лісі

Діти тримають перед собою ліву ,а потім праву руку долонею до себе.

Один, два, три, чотири, п'ять,

Вийшли зайчики гулять.

Цей пальчик грибок знайшов. (Загинають мізинчик).

Цей пальчик чистити став. (Загинають безіменний пальчик).

Цей різав. (Загинають середній пальчик).

Цей їв. (Загинають вказівний пальчик).

А цей лише дививсь (Загинають великий пальчик і лоскочуть долоньку).

Драбинка (індійська гра)

До кінчика великого пальця лівої руки прикладається кінчик вказівного пальця лівої руки. Потім кінчик вказівного пальця лівої руки з'єднується з кінчиком великого пальця правої руки. Далі всі рухи повторюються. Рухи починаються на рівні грудей, а потім руки піднімаються все вище і вище. Гру можна проводити також великими і середніми пальцями, великими і вказівними пальцями.

Пальчики "вітаються"

Кінчик великого пальця лівої руки "вітається", по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців цієї ж руки; та ж вправа виконується пальцями правої руки;

та ж вправа виконується одночасно пальцями правої і лівої руки; пальці лівої руки почергово "вітаються" з пальцями правої руки(великий з великим, вказівний з вказівним і т. д.)

Оса

Підняти праву руку, зжату в кулак, а потім випрямити вказівний палець і

вертіти ним;

та ж вправа проводиться вказівним пальцем лівої руки;

одночасні рухи вказівних пальців обох рук(оси).

Діти біжать

Вказівний і середній палець правої рук "бігають" на столі;

та ж вправа проводиться пальцями лівої руки;

та ж вправа проводиться одночасно пальцями обох рук(діти бігають навперейми).

 

Список використаної літератури

1. Антакова Л. В.Стимуляция развития речи у ребёнка.

2. Заплатна С.М. Корекційна і психолого-педагогічна проблема у дітей. К. 1994.-56с.

3. Демина И.И. Исследование состояния развития моторики детей с физическими недостатками.-К.1995- 235с

4. Савина Л. П. Пальчиковая гимнастика для развития письма дошкольников.-М. 1999 - 45с.

5. Рузина М.С. Страна пальчиковіх игор.- С.-Петербург,1997.- 17с.

6. Использование физкультминуток для развития пальцевой моторики. Ж-л "Дошкольное воспитание" 1993-№3

7. Цвентарный В.В. Играем пальчиками и развиваем речь.-С.-Петербург, 1997-87с.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (01.07.2010)
Переглядів: 2584 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!