Урок розвитку комунікативних знань, умінь та навичок. Твір – роздум драматичних бачень різних ситуацій у світі людей, тварин, рослин за твор - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Урок розвитку комунікативних знань, умінь та навичок. Твір – роздум драматичних бачень різних ситуацій у світі людей, тварин, рослин за твор

Розробила:

Войтенко Г.М.
вчитель української
мови та літератури
ЗОШ №11 м. Умань


Тема: Урок розвитку комунікативних знань, умінь та навичок.
Твір – роздум драматичних бачень різних ситуацій у світі людей, тварин, рослин за творами Є. Гуцала
Мета: Пояснити учням особливості побудови роздуму, формувати вміння визначати складові елементи роздуму – тезу, доказ і висновок; пояснити, що таке роздум. Навчити учнів орієнтуватися у визначенні драми, розмежувати дане поняття між людським та тваринним світом; на основі поданої інформації про вчинки людини складати аргументовану оцінку; розвивати логічне мислення учнів, формувати вміння чітко визначати тезу й добирати для її доведення переконливі аргументи; сприяти вихованню культури мовлення, збагачувати словниковий запас учнів.
ТИП уроку: РЗМ
Обладнання: підручник з української літератури за 7-й клас, вернісаж малюнків до 2-х оповідань; на дошці тези до текстів; приблизний план до творів; твори-приклади; конспект.

                                                                   ХІД УРОКУ

I Організація класу.
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
III. Активізація опорних знань.


1. ВСТУПНА БЕСІДА

- Зовсім недавно ми вивчали та обговорювали оповідання Євгена Гуцала (називають їх) «Сім я дикої качки» та «Хто ти?».
Давайте згадаємо героїв: (називають героїв) Юрко та Тося, Галя-старша, Ілько, Галя-менша, Одарка Шмаглій.
Що, на вашу думку, називається драмою? (дають визначення, припущення).
Два твори, які мають драматичну сюжетну лінію, трагедію у своєму житті, конфліктні ситуації та безліч цікавої та навчальної інформації.
- А як ви все зрозуміли і які зробили висновки, за цими оповіданнями? Про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

2. РОБОТА В ЗОШИТІ (Т.Л.)

Записуємо визначення термінів «теза», «роздум», «стягнення», «етика», «мораль», «драма», «трагедія».

IV. Складання усних висловлювань.

- Спрбуємо застосувати теоретичні елементи на практиці.
1. Дібрати до кожної із поданих тез доказ, побудувати роздум-доведення, користуючись підручником.
А) Зверніть увагу на дошку, де розміщено таблицю до твору «Сім’ я дикої качки».
Б) А тепер прошу подивитися на таблицю до твору «Хто ти?»

ОБРАЗИ ЮРКА І ТОСІ, РОЗКРИТІ ЧЕРЕЗ ЇХНІ ВЧИНКИ

ЮРКО
веселий,
хвалько,
полюбляє вигадувати неправдиві історії,
робить непродумані вчинки,
самовпевнений,
не вміє визнавати себе винним,
впертий,
любить перебільшувати,
фантазер,
совісний.
ТОСЯ
спокійна,
врівноважена дівчинка,
цікавиться новим,
вміє «почути» природу,
милосердна,
добра,
вміє оцінити інших,
совісна.

Приклади можливої правильної відповіді:

ОБРАЗИ ЮРКА І ТОСІ, РОЗКРИТІ ЧЕРЕЗ ЇХНІ ВЧИНКИ
ЮРКО
«Як добре, як щасливо було Юркові!»
«Він демонстративно відвернувся, не бажаючи вступати з нею ні в які розмови»
«Хоч хлопець уже й перестав гніватись, але все ще не одзивався до Тосі»
«- Колись ми з батьком піймали
Сома, - збрехав Юрко…- півтора пуда заважив.»
«Хлоп’яча уява й далі вела…»
«- А-а, - махнув той рукою й одвернувся, скривившись.»
«…і переживаючи болісний сором, був певен, що, мабуть, не підійшла б…»

ТОСЯ

«Тося назбирала зеленцю й хотіла пригостити Юрка…»
«- Випусти, - сказала Тося,- бо вони повмирають без води. «Коли вона була з Юрком, то здавалося, що для неї падає чарівливе світло його знань.» «Стало гірко Тосі, гірко.»
«… і в недоброму передчутті стислося її серце.»
«Дуби співчутливо поглядали на неї, ніби хотіли допомогти»
«Тося всміхалася хлопцям, рада допомозі, тепер вона вже не сумнівалася, що пощастить.»

ОБРАЗ ГАЛІ-СТАРШОЇ

Відчайдушна, благородна, доброї душі,милосердна, висока, вогнянисто-руда, вродливе обличчя, очі глибокі й блакитні, крижаний вираз на обличчі…, холод й не зворушливість в очах, недовірлива, погляд жорсткуватий і непривітний.

Приклади можливої правильної відповіді:

ОБРАЗ ГАЛІ-СТАРШОЇ
«На дівчину звертали увагу всі…»
«Та дівчина не квапилась зі своїми таємницями ділитись.»
«Дівчина, гноблена… опустила голову до грудей…»
«Зір заслався пеленою сліз…»
«Чому не змогла на вокзалі дочекатись ранкового поїзда, аби податись геть…-від матері, яка не була їй ніколи матір’ю, бо відцуралась від неї ще в колисці, а побачивши вперше, не впізнала: «Хто ти?».»
«Чому не подалася геть від цих дітей…»

2. На основі малюнків до творів, обговорених тез пропонуємо теми для твору-роздуму:
- Що найголовніше в житті: хто ти? Чи який ти?
- Морально-етичні питання в оповіданні «Сім’я дикої качки».
- Чи говорять вчинки про людину?
- Природа і людина – їх дружба та ворожість.
- Вплив драматичних подій життя на характер людини.
- Як впливають трагічні життєві обставини на відносини між людьми?

 

V. Робота над твором-роздумом.
1. Складання плану до обраної теми.
2. Словник до роботи (на дошці).

При написанні твору-роздуму користуємось такими мовними зворотами:
Я хочу з’ясувати..; Як ви гадаєте..; Я б хотів (хотіла) вам нагадати..; Зробимо висновки..; Хотілося б наголосити (сказати)..; Отже..; Я думаю..; Мені здається..; Цей вчинок я вважаю…
3. Зачитування зразка.

Чи говорять вчинки про людину?

На мою думку, про кожну людину потрібно говорити тільки хороше і добре. Але не всі люди заслуговують на позитивне ставлення до них.
Мені здається, що Галя-старша, совісна і милосердна, вона, знаючи як важко в дитячому будинку, без мами, без підтримки – залишається зі своїми братом і сестрою. Хоч у її душі кипіла злість,образа, та доброта, порядність, людяність – перемогли.
ЇЇ маму ми судити не маємо права, бо не знаємо причин її вчинку. Хоч, те, що вона залишила своє дитя, вже не має прощення, але хай цей вчинок залишиться на її совісті.
Отже, вчинки говорять про людину. Одразу видно, чого вона варта, чи можемо довіряти, надіятися і опиратися на неї.
Вчинок – це дзеркало душі дитини.

Природа і людина – їх дружба та ворожість.

Зовсім недавно я прочитала цікаве оповідання Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», і там чітко зазначено, що дружба з природою може існувати. Але завдяки таким, як Юрко, ми можемо отримати від природи недовіру та ворожість.
Ми живемо і існуємо завдяки природі: дихаємо, купаємось у морі, їмо овочі та фрукти, птахи винищують шкідливих комах і гризунів…
Природу «відчуває» Тося, вона добра і розумна, знає, що можна, що не можна і як поводити себе з нею.
Вчинок Юрка, я вважаю, не сумісним для дружби з природою, але він зрозумів свій поганий вчинок і виправився.
Так ось, природу треба любити і цінувати, щоб вона з нами «дружбу водила», потрібно бути такими як Тося. А такими як Юрко – не можна, бо природа покарає нас і стане нашим ворогом.

VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.

Категорія: Уроки | Додав: gvm1977 (25.03.2015) | Автор: Войтенко Галина Миколаївна E
Переглядів: 419 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!