Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Складання художнього опису лелеки
Тема. Складання художнього опису лелеки
Розробка інтегрованого уроку розвитку зв'язного мовлення, читання та природознавства. 3 клас
Мета. Вчити будувати художній опис птаха за планом. Удосконалювати вміння учнів логічно поєднувати речення в тексті, словесно зображувати зовнішній вигляд пташки. Розвивати зв'язне усне та писемне мовлення школярів. Збагатити знання дітей цікавими відомостями про лелеку. Виховувати почуття любові та бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Записи на дошці, предметні малюнки лелеки білого та лелеки чорного

                                                                     Хід уроку
1. Фонетича хвилинка.
Ходять лелеки по лузі,
Ходять лелеки у тузі: Завтра у. вирій далекий
Будуть летіти лелеки.
(М.Познанська)
— Про якого представника пташиного царства цей вірш?
— Який звук чуємо на початку назви цього птаха?
— Якою буквою на письмі позначається цей звук? («ель»). 

2. Хвилинка каліграфії.
— Напишемо каліграфічно цю літеру. .
Лл Ля Ля ЛЛЛ ллл Ле ле ля лі ли лу ла

3. Оголошення теми та завдання уроку.
— Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож у пташине царство і ближче познайомимося з одним з йогопредставників. А хто цей представник? Допоможе нам відповісти на це питання загадка.
Які ноги, такий ніс,
По болоту ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Жабам рахунок знає. (Лелека)
— Ви і дізнаєтесь багато цікавого про лелеку, напишемо опис цього птаха.
— Діти, в різних регіонах України цього птаха називають по-різному.
— Пригадаємо і запишемо ці назви: лелека, бусел, чорногуз, бузько, боцюн, гайстр.
— До якої частини мови належать записані слова? (Іменники).
— Які вони за значенням? (Однакові).
— Отже, вони синоніми.
— Записати речення під диктовку.
Лелека — символ миру, щастя, добра. Цей чудовий птах оспіваний у легендах, казках, піснях.
— Визначимо граматичну основу першого речення.

4. Розповіді юних орнітологів.
1-й учень. Цей великий красивий птах із сніжно-білим і чорним оперенням здавна живе біля житла людини. Довірливість, вірність тим самим місцям гніздування викликали у людей любов до лелек. З радістю зустрічають люди лелек навесні, коли ті повертаються до старих гнізд.
2-й учень. Лелека білий прилітає на місце гніздування досить рано — починаючи з середини березня і до кінця квітня. Лелеки живуть парами. Великі, майже плоскі гнізда, мостять на дахах будівель, на старих деревах, іноді на електричних стовпах. У цих гніздах птахи живуть багато років.
3-й учень. Лелек часто можна бачити в гнізді, де вони сидять або стоять на довгих тонких ногах (а то й на одній), іноді видаючи тріскучі звуки, які виникають від ударів однієї частини дзьоба об другу. Дорослі лелеки голосу не мають.
4-й учень. Політ лелек плавний, величний. Вони прилітають на луки й поля, де, повагом походжаючи, шукають здобич. Живляться лелеки не тільки жабами, як дехто вважає. їхньою їжею є миші-полівки, ховрахи, багато різних комах, особливо водяних, саранових. Цим лелеки приносять велику користь рибному та сільському господарству. Підраховано, що протягом дня лелеки приносять їжу місячним пташенятам 9 разів.
5-й учень. З відкладених навесні 2—7 (найчастіше 4) білих яєць, які птахи насиджують по черзі, через місяць вилуплюються голі, безпорадні пташенята. На відміну від дорослих птахів вони мають голос — пищать. Пташенята швидко ростуть, коли починають літати, то з батьками шукають їжу на луках і полях, разом з ними повертаються до гнізда чи іншого місця ночівлі. Так вони живуть до кінця літа.
6-й учень. Перед відльотом у теплі краї на зиму лелеки збираються у зграї. У вересні-жовтні вони залишають місця гніздувань і відлітають на південь, в Африку, облітаючи Середземне море зі сходу. Живе лелека близько 20 років.

5. Фізкультхвилиика.
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, дітки, кілька раз
За роботу, все гаразд.

6. Літературна хвилинка.
— Розпочинаємо літературну хвилинку. А.Малишко присвятив лелеці свою поезію «Бусел».

Бусел
Він прилітає з далекого краю,
Не спочиваючи, лине, лине,
Здається, на світі миліше немає,
Чим наше подвір'я, стара яворина

Стоїть вона здавна, листом багата,
Бува зашумить, а, бува, не шелесне.
І от він шукає її хату,
І те, що прожито, як сон чудесний.

Спочине звечора в темному лузі,
Де в синій заводі чайка кигиче,
А потім купається собі в галуззі,
Гніздо лаштує, буслиху кличе.

Давно спарувались, як птицям гоже,
Пір'я назносять, кладуть між віток,
І хлопці вже чули (чи брешуть, може),
Як розмовляли вони про діток.

Таким його знаю. Люблю недаром
За крила міцні чи за бистре око.
(Вбиває гадюку одним ударом,
А потім в небі кружляє високо).

Чи, може, за те, що у час негожий
Летить у гніздо, забуваючи втому.
Не смійтесь, я теж на бусла схожий
Такою ж любов'ю до отчого дому.
(А.Малишко, 1940)

— За що полюбив автор бусла?
— Чим поет схожий на цього птаха?
— А Сухомлинський назвав лелеку сонячним птахом.
Лелеки прилетіли, на крилах ключик від сонця принесли. Де живе лелека — там щастя живе. Бо лелека сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки піднімаються з гнізда й злітають високо в небо. Там радісно клекочуть — вітають сонце.
А ввечері стоять над гніздом і дивляться на захід. То вони думають, скільки ще днів сонце ходитиме так високо й коли почне опускатися.
(За В. О. Сухомлинським)
— Така увага до цього птаха свідчить, що люблять його в Україні та шанують.

7. Опис лелеки за поданим планом.
План
Лелека білий поширений по всій...
Оперення: сніжно-біле, чорне.
Ноги: довгі, тонкі, червоні.
Шия: гнучка. ; -
Очі: круглі, чорні, мов смородини.
Дзьоб: міцний, червоний, гострий.
Скільки років живе птах?
Чим живляться лелеки?
Якими реченнями можна закінчити цей опис?

8. Самостійна робота дітей. Запис опису.

9. Підсумок уроку.
— Закінчуючи нашу розмову про лелек, хочу сказати, що лелека — загадковий птах. Восени можна побачити, як ці птахи забивали своїх найслабших родичів. Але як вони дізнаються, хто хворий, а хто здоровий? Це поки що таємниця для вчених. Може, комусь з вас — майбутньому орнітологу — вдасться її розгадати. Таких красенів-птахів, як лелека, треба охороняти, приваблювати до своїх осель, бо та оселя, на якій живе лелека, каже народ- щаслива.
Завдання. Записати пісні, в яких згадується лелека.


Джерело: http://letitbit.net/download/91542.9f7c70c52a1c525c8a5c731e8dc9/Складання_художнього_опису_лелеки.doc.html
Категорія: Уроки | Додав: boiko (14.11.2011) | Автор: Бутко Олена Миколаївна E
Переглядів: 25188 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!