Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Слова, протилежні за значенням (антоніми).
МЕТА. Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.

ОБЛАДНАННЯ. Таблиця, посібник з розвитку мовлення „Планета міркувань”, роздатковий матеріал, кадри DVD з зображенням гір, замку Цариці, троянди-антоніми.

ХІД УРОКУ

1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ, СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ.
- Наближається до кінця наша подорож до Країни Лексикології.
Вже зовсім поряд місто Лексикоград, де живе прекрасна цариця Лексикологія. Але перед нами встали високі гори. Яких помічників ми візьмемо з собою на урок?
-Я вам бажаю показати свою кмітливість, розум, проявити активність, не втратити гарний настрій.

2. МОЗКОВИЙ ШТУРМ
Проводиться за посібником „Планета міркувань” за с. 27.
- Дібрати синоніми до слів.
Дорога - ..., алфавіт - ..., майдан - ..., бажати - ..., куняти - ..., думати - ..., збагнути - ..., оборонець - ..., борошно - ... .
( Путь, шлях, азбука, абетка, площа, хотіти, дрімати, міркувати, зрозуміти, захисник, мука.)
3. УСНИЙ ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТ, ХВИЛИНА КАЛІГРАФІЇ. (ПОДОЛАННЯ ВЕРШИН ВИСОКИХ ГІР. Фрагмент DVD).
Учні працюють за картками.
- Відгадайте загадку. Підкресліть синоніми до слова завірюха.

Хто дід?
З’їжджалися дочки у гості до діда:
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на межі Хуртеча й Завія.
Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала
Найменша – улюблена донечка Віхола.

-Прочитайте вголос всі синоніми. Хто ж це такий дід? (Мороз).
- То що таке синоніми?
- Навіщо в українській мові є стільки синонімів до слова
«завірюха» ? (Щоб уникнути повторень, щоб мова була яскрава, точна і багата).
- Які склади однакові у словах Завірюха, Віхола?
- На хвилині каліграфії ми повторимо написання букви «ве» із верхнім з’єднанням.
(Учень говорить вірш про написання, учитель пише на дошці.)
Рука вгору плавно йде,
Униз рівненько опускається,
Красиво хвостик закругляється
І знову вгору трішки піднімається.
(Л. Павленко)
- Запишіть три букви в. Порівняйте зі зразком на дошці. Напишіть ще дві букви.
-З якими буквами поєднується буква в верхнім з’єднанням?
-Записати буквосполучення: вн, вв, ви, ва, во.
-Запис слів вниз– вгору.
-Запишіть речення.
Гірська річка біжить вниз.
- Розібрати речення за членами речення, визначити частини мови.
- Виписати пари слів.
Вниз– вгору.Чи будуть ці слова синонімами?

3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
А) Повідомлення теми, завдань уроку.
ЗАВДАННЯ:
-дізнатися, як називаються слова, протилежні за значенням;
- для чого вони потрібні в мовленні.
УМІТИ:
- знаходити в тексті ці слова;
- самостійно добирати та складати речення з ними.
-Отож, ми опинилися перед замком Країни слів, протилежних за значенням.
-Як називається ця країна? Відгадайте її назву.
ми то ан ні

- Запишіть у зошити тему уроку.
Антоніми

б) Лінгвістична казка. (Фрагменти DVD).
- А ось яка пригода трапилась з дівчинкою Лесею у лісі біля цього замку Антонімів.

Одного разу дівчинка Леся пішла з батьками до лісу збирати гриби. Весело було в лісі. Грибів було багато. Пташки перегукувались своїм веселим щебетанням.
Раптом Леся почула різні слова. Здивувалась дівчинка і зупинилась.
І тільки, коли підняла голову догори, побачила: на соснах вчепилися міцними кігтиками великі папуги незвичайної краси. Їм дівчинка так сподобалась, що вони почали ще швидше вистукувати своїми могутніми дзьобами. Один стукне – вилітає якесь слово. Другий грюкне – звучить інше слово.
Почула цей грюкіт цариця Країни Антонімів і в ту ж мить прилетіла на вертольоті. Їй сподобалась уважна дівчинка, і вона вирішила подарувати їй слова-антоніми, щоб вона їх принесла до класу. Цариця попрохала Лесу, щоб ми не забули, як звати мешканців її країни, тому вона нам всім записали їхні імена.
-Ці імена знаходяться у вас на бейджиках. Вони нам будуть потрібні трохи пізніше.
(На бейджиках: радість, сміх, літо, мир, весна, добрий, високий, глибока, добро, сонце, земля, достаток, щастя, молоде, працювати, широко).

4. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ МАТЕРІАЛУ.
А) Вправа 146 на с. 65 – колективна робота: вибірковий диктант.
-Починаємо знайомитись з мешканцями Країни Антонімів. А допоможе нам в цьому вправа 146.
(Діти виписують парами антоніми вправи.)
Коментовано: мир-війна, будує-руйнує, вчений-неук.
Ставлять запитання до виписаних слів.
На дошці: незнайко-знайко, сидить-біжить, більше-менше.

Самостійно: нових-старих.
-Як називаються слова, які ми виписали?
-Яке значення вони мають?
-Хто може вивести сам правило? Що ж таке антоніми?
Антоніми – це слова, протилежні за значенням.
-Якими частинами мови можуть бути антоніми? (Різними).
-На які запитання відповідають антоніми у своїй парі?
(На однакові).
Слова, які входять в антонімічну пару, завжди відповідають на одне й те саме запитання.
Б) Робота в парах за посібником „Планета міркувань” на с. 25.
- До кожного іменника добери протилежне за значенням слово. Скористайся довідкою.
Добро – Смуток –
Гамір – Скупість –
Південь – Життя –
Любов – Сила –
Схід – Холод –
Грубість – Молодість –
Довідка: щедрість, старість, ласка, тиша, ненависть, північ, слабкість, радість, смерть, захід, тепло, зло.

5. ФІЗПАУЗА. (Музичний супровід).
-У чарівному саду Країни Антонімів нас запрошує на фізпаузу Бджола.

6. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
А) Вправа 147 – вибіркове письмо.
-Цариця Країни хоче нас познайомити з цікавою рослиною. Але спочатку ми прочитаємо від неї коротенького листа.

Шановні діти!
Хочу вам повідомити про значення слова "барометр”. Його ви зустрінете у вправі.
БАРОМЕТР – це пристрій, за допомогою якого виміряють атмосферний тиск.
Самостійне читання вправи 147.
-Про яку рослину повідомила цариця?
-Що нового ви дізналися?
-Як можна за допомогою цієї рослини передбачати погоду?
-До чого ми повинні звернутися, щоб отримати повну інформацію про неї? (Правильно, енциклопедія або підручник з природознавства).
-Знайдіть пари антонімів. На які питання вони відповідають?
- До якої частини мови вони належать?
Згорнулися-піднялися, донизу-догори, ясний-похмурий.
-А зараз складіть речення за схемою з цими парами антонімів.
Усна робота: …, а ….
-Для чого потрібні антоніми у мовленні?
Вони допомагають зіставити явища у навколишньому середовищі.
Б) Вправа 149 –коментована усна робота.

В) Творча робота над редагуванням тексту: робота в парах, перевірка роботи.

-Прочитайте, як змальовано весну.
Легкі білі хмаринки пливли по небу. Лагідний вітерець злегка гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.
- Які почуття він у вас викликав?
- Подумайте, як треба замінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені. Доберіть заголовок.
- За допомогою чого ми змалювали пізню осінь?
У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням.

7. САМОСТІЙНА РІЗНОРІВНЕВА ПИСЬМОВА РОБОТА.
-Цариця Антонімів принесла нам ще одне випробовування. Сподіваюсь, що ми з ним впораємось.
(Робота з індивідуальними картками).

1 рівень.
- З’єднай стрілочками вирази або слова, які мають однакове значення. Посібник „Планета міркувань” на с. 28
Доводити до пуття Не з полохливих
Знайти спільну мову Про людське око
Для годиться Доводити до ладу
Не страшкові діти На світанні
Ще й на зорю не займалося Домовитись

2 рівень.
-Підберіть антоніми, запишіть пари.

Голосний-… (тихий), дорогий-… (дешевий), сміливий- … (боязкий), швидко-… (повільно), високо-… (низько), бігати-… (стояти), кричати-… (мовчати), мерзнути-… (зігріватись), місто-… (село), зима-… (літо), запитання-… (відповідь).

3 рівень.
-Доберіть словосполучення з протилежним значенням.

Вчора приїхав дивиться сумно
допоможу тепер відпочиває вночі
летить високо читає тихо
розмовляє весело сьогодні від’їхав
працює вдень відпочину потім
співає голосно сідає низько

-У мовленні є не тільки слова-антоніми, але й словосполучення-антоніми.

8. ПІДСУМОК УРОКУ
-Добіг до кінця наш урок і нам треба повертатися з чарівної Країни додому. На згадку про цей урок ми посадимо в саду "Антонімічну клумбу”.
(На дошці троянди з антонімами. Кожний учень відшукує пару своєму слову на бейджику і бере троянду-антонім, читає цю пару. Утворюється на дошці клумба, де кожний учень посадив свою троянду-антонім).
На трояндах написані слова: смуток, сльози, зима, війна, осінь, злий, низький, мілка, зло, місяць, небо, злидні, горе, старе, лінуватись, вузько).
 -Яку тему ми вивчали?
-Що таке антоніми?
-До яких частин мови вони належать?
-На які запитання відповідають антоніми однієї пари?
-А у вас на згадку хай залишаться:
Радість і сміх, щастя й достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.

9. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: с. 67 вправа 150 – письмово (3 рівень), вправа 148 –1-2 рівні.
 
БІЛЯЧЕНКО ОЛЬГА ВАСИЛІВНА, вчитель-методист,
Скандинавська гімназія, м. Київ

Категорія: Уроки | Додав: вчитель (10.12.2010) | Автор: Біляченко Ольга Василівна
Переглядів: 44001 | Рейтинг: 3.5/16
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!