МЕТА. Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.
ОБЛАДНАННЯ. Таблиця, посібник з розвитку мовлення „Планета міркувань”, роздатковий матеріал, кадри DVD з зображенням гір, замку Цариці, троянди-антоніми.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ, СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ. - Наближається до кінця наша подорож до Країни Лексикології. Вже зовсім поряд місто Лексикоград, де живе прекрасна цариця Лексикологія. Але перед нами встали високі гори. Яких помічників ми візьмемо з собою на урок? -Я вам бажаю показати свою кмітливість, розум, проявити активність, не втратити гарний настрій.
2. МОЗКОВИЙ ШТУРМ Проводиться за посібником „Планета міркувань” за с. 27. - Дібрати синоніми до слів. Дорога - ..., алфавіт - ..., майдан - ..., бажати - ..., куняти - ..., думати - ..., збагнути - ..., оборонець - ..., борошно - ... . ( Путь, шлях, азбука, абетка, площа, хотіти, дрімати, міркувати, зрозуміти, захисник, мука.) 3. УСНИЙ ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТ, ХВИЛИНА КАЛІГРАФІЇ. (ПОДОЛАННЯ ВЕРШИН ВИСОКИХ ГІР. Фрагмент DVD). Учні працюють за картками. - Відгадайте загадку. Підкресліть синоніми до слова завірюха.
Хто дід? З’їжджалися дочки у гості до діда: Ось там Завірюха санчатами їде, За нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде. А тільки-но вітер у полі завіє, Як стануть на межі Хуртеча й Завія. Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала Найменша – улюблена донечка Віхола.
-Прочитайте вголос всі синоніми. Хто ж це такий дід? (Мороз). - То що таке синоніми? - Навіщо в українській мові є стільки синонімів до слова «завірюха» ? (Щоб уникнути повторень, щоб мова була яскрава, точна і багата). - Які склади однакові у словах Завірюха, Віхола? - На хвилині каліграфії ми повторимо написання букви «ве» із верхнім з’єднанням. (Учень говорить вірш про написання, учитель пише на дошці.) Рука вгору плавно йде, Униз рівненько опускається, Красиво хвостик закругляється І знову вгору трішки піднімається. (Л. Павленко) - Запишіть три букви в. Порівняйте зі зразком на дошці. Напишіть ще дві букви. -З якими буквами поєднується буква в верхнім з’єднанням? -Записати буквосполучення: вн, вв, ви, ва, во. -Запис слів вниз– вгору. -Запишіть речення. Гірська річка біжить вниз. - Розібрати речення за членами речення, визначити частини мови. - Виписати пари слів. Вниз– вгору.Чи будуть ці слова синонімами?
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. А) Повідомлення теми, завдань уроку. ЗАВДАННЯ: -дізнатися, як називаються слова, протилежні за значенням; - для чого вони потрібні в мовленні. УМІТИ: - знаходити в тексті ці слова; - самостійно добирати та складати речення з ними. -Отож, ми опинилися перед замком Країни слів, протилежних за значенням. -Як називається ця країна? Відгадайте її назву. ми то ан ні - Запишіть у зошити тему уроку. Антоніми
б) Лінгвістична казка. (Фрагменти DVD). - А ось яка пригода трапилась з дівчинкою Лесею у лісі біля цього замку Антонімів. Одного разу дівчинка Леся пішла з батьками до лісу збирати гриби. Весело було в лісі. Грибів було багато. Пташки перегукувались своїм веселим щебетанням. Раптом Леся почула різні слова. Здивувалась дівчинка і зупинилась. І тільки, коли підняла голову догори, побачила: на соснах вчепилися міцними кігтиками великі папуги незвичайної краси. Їм дівчинка так сподобалась, що вони почали ще швидше вистукувати своїми могутніми дзьобами. Один стукне – вилітає якесь слово. Другий грюкне – звучить інше слово. Почула цей грюкіт цариця Країни Антонімів і в ту ж мить прилетіла на вертольоті. Їй сподобалась уважна дівчинка, і вона вирішила подарувати їй слова-антоніми, щоб вона їх принесла до класу. Цариця попрохала Лесу, щоб ми не забули, як звати мешканців її країни, тому вона нам всім записали їхні імена. -Ці імена знаходяться у вас на бейджиках. Вони нам будуть потрібні трохи пізніше. (На бейджиках: радість, сміх, літо, мир, весна, добрий, високий, глибока, добро, сонце, земля, достаток, щастя, молоде, працювати, широко).
4. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ МАТЕРІАЛУ. А) Вправа 146 на с. 65 – колективна робота: вибірковий диктант. -Починаємо знайомитись з мешканцями Країни Антонімів. А допоможе нам в цьому вправа 146. (Діти виписують парами антоніми вправи.) Коментовано: мир-війна, будує-руйнує, вчений-неук. Ставлять запитання до виписаних слів. На дошці: незнайко-знайко, сидить-біжить, більше-менше. Самостійно: нових-старих. -Як називаються слова, які ми виписали? -Яке значення вони мають? -Хто може вивести сам правило? Що ж таке антоніми? Антоніми – це слова, протилежні за значенням. -Якими частинами мови можуть бути антоніми? (Різними). -На які запитання відповідають антоніми у своїй парі? (На однакові). Слова, які входять в антонімічну пару, завжди відповідають на одне й те саме запитання. Б) Робота в парах за посібником „Планета міркувань” на с. 25. - До кожного іменника добери протилежне за значенням слово. Скористайся довідкою. Добро – Смуток – Гамір – Скупість – Південь – Життя – Любов – Сила – Схід – Холод – Грубість – Молодість – Довідка: щедрість, старість, ласка, тиша, ненависть, північ, слабкість, радість, смерть, захід, тепло, зло.
5. ФІЗПАУЗА. (Музичний супровід). -У чарівному саду Країни Антонімів нас запрошує на фізпаузу Бджола.
6. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ. А) Вправа 147 – вибіркове письмо. -Цариця Країни хоче нас познайомити з цікавою рослиною. Але спочатку ми прочитаємо від неї коротенького листа. Шановні діти! Хочу вам повідомити про значення слова "барометр”. Його ви зустрінете у вправі. БАРОМЕТР – це пристрій, за допомогою якого виміряють атмосферний тиск. Самостійне читання вправи 147. -Про яку рослину повідомила цариця? -Що нового ви дізналися? -Як можна за допомогою цієї рослини передбачати погоду? -До чого ми повинні звернутися, щоб отримати повну інформацію про неї? (Правильно, енциклопедія або підручник з природознавства). -Знайдіть пари антонімів. На які питання вони відповідають? - До якої частини мови вони належать? Згорнулися-піднялися, донизу-догори, ясний-похмурий. -А зараз складіть речення за схемою з цими парами антонімів. Усна робота: …, а …. -Для чого потрібні антоніми у мовленні? Вони допомагають зіставити явища у навколишньому середовищі. Б) Вправа 149 –коментована усна робота.
В) Творча робота над редагуванням тексту: робота в парах, перевірка роботи. -Прочитайте, як змальовано весну. Легкі білі хмаринки пливли по небу. Лагідний вітерець злегка гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна. - Які почуття він у вас викликав? - Подумайте, як треба замінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені. Доберіть заголовок. - За допомогою чого ми змалювали пізню осінь? У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням.
7. САМОСТІЙНА РІЗНОРІВНЕВА ПИСЬМОВА РОБОТА. -Цариця Антонімів принесла нам ще одне випробовування. Сподіваюсь, що ми з ним впораємось. (Робота з індивідуальними картками). 1 рівень. - З’єднай стрілочками вирази або слова, які мають однакове значення. Посібник „Планета міркувань” на с. 28 Доводити до пуття Не з полохливих Знайти спільну мову Про людське око Для годиться Доводити до ладу Не страшкові діти На світанні Ще й на зорю не займалося Домовитись
2 рівень. -Підберіть антоніми, запишіть пари.
Голосний-… (тихий), дорогий-… (дешевий), сміливий- … (боязкий), швидко-… (повільно), високо-… (низько), бігати-… (стояти), кричати-… (мовчати), мерзнути-… (зігріватись), місто-… (село), зима-… (літо), запитання-… (відповідь).
3 рівень. -Доберіть словосполучення з протилежним значенням.
Вчора приїхав дивиться сумно допоможу тепер відпочиває вночі летить високо читає тихо розмовляє весело сьогодні від’їхав працює вдень відпочину потім співає голосно сідає низько
-У мовленні є не тільки слова-антоніми, але й словосполучення-антоніми.
8. ПІДСУМОК УРОКУ -Добіг до кінця наш урок і нам треба повертатися з чарівної Країни додому. На згадку про цей урок ми посадимо в саду "Антонімічну клумбу”. (На дошці троянди з антонімами. Кожний учень відшукує пару своєму слову на бейджику і бере троянду-антонім, читає цю пару. Утворюється на дошці клумба, де кожний учень посадив свою троянду-антонім). На трояндах написані слова: смуток, сльози, зима, війна, осінь, злий, низький, мілка, зло, місяць, небо, злидні, горе, старе, лінуватись, вузько). -Яку тему ми вивчали? -Що таке антоніми? -До яких частин мови вони належать? -На які запитання відповідають антоніми однієї пари? -А у вас на згадку хай залишаться: Радість і сміх, щастя й достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.
9. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: с. 67 вправа 150 – письмово (3 рівень), вправа 148 –1-2 рівні.
БІЛЯЧЕНКО ОЛЬГА ВАСИЛІВНА, вчитель-методист, Скандинавська гімназія, м. Київ
|