Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Сонце

Урок 14

Тема. Сонце

Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення соняч­ного світла і тепла для рослин, тварин, людини; вчити спостерігати за висотою сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сон­ця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуван­ню в учнів потреби до пізнання світу.

На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Украї­на. Природознавство».

ХІД уроку

1.   Вправа «Погода».

  • Який сьогодні день?
  • Які число і місяць?
  • Який стан неба?
  • Чи був вітер, коли ви йшли до школи? А опади?

2.   Відгадування загадок.

  • Вдень у небі гуляє,

А ввечері на землю сідає. (Сонце)

  • Постійного місця не має, День і ніч бродить,

Весь світ обходить. (Сонце)

  • Гарне, добре, на всіх дивиться,

А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

 

3.   Гра «Дари сонця».

На дошці намалювати велике сонечко. Діти повинні перерахувати, що сонечко дарує землі. Наприклад: тепло, світло, енергію, життя, кра­су, можливість зростання. Все перераховане дітьми підписати на про­мінцях сонця.

Учитель читає текст у підручнику (С. 48) для того, щоб допомогти уч­ням відповісти.

  • Що трапилося б, якби раптом зникло сонце?
  • А що трапилось би із живою природою?
  • В яку пору доби сонце гріє найбільше?
  • Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?
  • Чи видно сонце, коли небо затягнуте хмарами?
  • Чому хмарного дня прохолодніше?

Учні складають речення за малюнками вгорі (С. 48) і роблять висно­вок про те, що Сонце потрібне всьому живому.

Щоб спонукати учнів до спостережень, запропонуйте розглянути ма­люнки внизу (С. 48).

  • Яка пора доби зображена на кожному з малюнків?
  • Чому ви таки вважаєте?
  • Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?
  • Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спе-котно?

4.   Робота у зошиті з друкованою основою (С. 38, завдання 1).

1) Учні складають речення за малюнком і розповідають, чому всі люб­лять сонечко.

  • Як ми лагідно звертаємося до сонця?

2)   Вивчення закличок до сонечка, вміщених у підручнику (С. 49).

 

  • Про що просять сонечко?
  • Чому чекають сонця квіти і діти?

3)   Відгадування загадок.

  • Із чим порівнюють сонце? Чому?
  • А місяць?

Фізкультхвилинка

СОНЕЧКО

Прилетіло сонечко

(поставити руки на парту долонями від себе,

загинати по черзі пальчики)

На мою долонечку —

показати долоні, потягнути)

Крильця червоненькі,

(повторити перші рухи)

Цяточки чорненькі.

(Натиснути кожним пальчиком на парту.)

По всіх пальчиках ходило,

«походити» пальчиками по парті)

З мізинчика полетіло.

(Показати мізинчики і зробити рух вгору.)

 

5.   Гра «Сонце заходить — усе оживає. Сонце заходить — усе завми­рає».

Учитель читає у підручнику, про що можна дізнатися, спостерігаю­чи за сонцем, і додає: можна дізнатися, чому розтає бурулька, відліта­ють та прилітають птахи, прокидається від сплячки їжак, буває осінь, зима, весна, літо.

 

6.   Підсумок уроку.

  • Що таке Сонце?
  • Далеко чи близько воно від нас?
  • Що дає людині сонце?
  • Чи однаково світить і гріє сонце у різні частини доби?
  • У різні пори року?
  • Кому, крім людей, ще потрібно сонце?
  • Чи потрібне сонце рослинам?
  • Які загадки ви запам'ятали?
  • Які заклички вивчили?

На уроці можна також використати такі завдання. • Вірш Анатолія Костецького «Сонечкова мама», вміщений у додатках до підручника (С. 163?).

  • Що сказано про сонечко у вірші?
  • Де спить сонечко?
  • Хто радіє сонечку?
  • Як автор ставиться до сонечка?
  • Що про це свідчить?

•   Гра «Хрестики-нулики».

  • Вранці і ввечері сонце знаходиться низько над землею і дає мало тепла.
  • Сонце завжди гріє однаково.
  • Хмари затримують тепло сонячних променів.
  • Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.
  • У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.
  • Сонце потрібно всьому живому.
  • Напиши відповіді на запитання.
  1. Коли доба коротша — взимку чи улітку?________________________________
  2. Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?_________________________
  3. Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?____________________________
  4. Що дає Землі світло і тепло?__________________________________________
  5. Коли сонце дужче гріє — опівдні, вранці чи ввечері?______________________
  6. Поясни вислів: «Сонце світить, сонце сяє — вся природа воскресає».
  • Загадки.

1)  В небі я труджуся, Знає мене кожен. Я на всіх дивлюся,

На мене ж — не можна. (Сонце)

2)  Всі його люблять, Всі на нього чекають, А хто подивиться — Кожен скривиться. (Сонце)

3)  Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)

  • Правила засмагання на сонці. Правило 1. Не перегрівайся!

Правило 2. У перші дні засмагай на сонці не більше 10 хвилин. Правило 3. Найкраще засмагати до 11 години ранку й після 17 годи­ни дня.

Правило 4. Захищай голову від сонячних променів.

У читель (підсумовує). Життя на Землі без Сонця неможливе: як­що перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, бо вони не мо­жуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде живитись. Все живе замерзне від нестерпної холоднечі. Проте цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. Його поперечник у 109 разів більший від поперечника Землі, але на небі ми бачимо Сонце маленьким, оскільки відстань до нього від Землі — 150 млн км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн градусів. Вчені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.

Категорія: Уроки | Додав: Natali (09.10.2013)
Переглядів: 1717 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!