Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" | [ Додати статтю ] |
Сучасне громадянське виховання школярів Найдорожчий скарб у кожного народу – його діти, його молодь. І що свідоміше суспільство, то з більшою увагою ставиться воно до виховання дітей, до забезпечення їм найкращих умов життя. Софія Русова Ще у двадцятому столітті відомий український педагог В.О.Сухомлиньский ставив питання виховання громадянськості, яке є одним з проявів сформованості свободи особистості нашої молоді – від молодих школярів до студентів. Проблеми громадянського виховання дітей та молоді – одвічні проблеми, які знаходяться у центрі уваги педагогів, вихователів, учителів, громадянських та політичних діячів. Скільки існують держави, стільки суспільство висуває й на свій розсуд вирішує питання мети, змісту, шляхів, засобів та методів виховання своїх майбутніх громадян. Особливо гостро постає ця проблема в переломні часи, коли глобальні зміни в суспільстві зумовлюють зміну всього виховного процесу в цілому. Актуальність громадянського виховання в Україні зумовлюється водночас процесом відродження нації. Для України, яка є полі етнічною державою, громадянське виховання відіграє особливо важливу роль ще й тому, що воно покликано сприяти формуванню соборності України, яка є серцевиною української національної ідеї. У чому ж полягає суть громадянського виховання? На думку Ольги Сухомлинської, академіка АПН України, громадянське виховання – інтегрована якість особистості, що дозволяє їй відчувати себе соціально, морально, політично і юридично діє спроможною. У проекті концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності це ж саме поняття визначається так: громадянське виховання – процес формування громадянськості як інтегрованої якості особистості, що дає людині можливість відчувати себе морально, соціально, політично і юридично дієздатною та захищеною. Воно покликано виховувати особистість чутливою до свого оточення, залучати її до суспільного життя, в якому права людини є визначальним. З цими визначеннями ми повністю згодні. Тому саме, відчуваючи потребу включитися у вирішення цього питання, ми спробуємо розробити власну концепцію громадянського виховання. На нашу думку, мета громадянського виховання це підготовка підростаючого покоління до повноцінного життя у громадянському демократичному суспільстві, взаємопов’язаному світі; визнання й прийняття цінностей, що є головними та визначальними для даного суспільства. Ця мета досягається через систему завдань: - повне визнання і забезпечення прав людини в реальному житті без будь-яких дискримінацій; - взаємозв’язок між ідеями власної свободи людини та її громадянською відповідальністю; - формування національної самосвідомості, приналежності до землі пращурів, її культурних надбань; - утвердження поваги до таких загальнолюдських цінностей: свобода, рівність, справедливість; - формування соціальної активності і професійної компетентності особистості;готовність до участі в процесі державотворення; - залучення молоді до спільного життя та співпраці в громадському середовищі; - розвиток політичної та правової культури засобами громадянської освіти; - розвиток критичного мислення, яке дає змогу творчо і реально оцінювати події навколишньої дійсності; - формування толерантного ставлення до інших культур і традицій. Виховання громадянина України повинно бути спрямованим на розвиток патріотизму – любові до рідного народу, держави, толерантного ставлення до інших культур і народів, знання і дотримання правових знань. З усього вищезазначеного можна виділити основні напрямки: - збереження, розвиток української мови, досконале володіння нею; - розвиток національної самосвідомості учнів через залучення їх до розробок й реалізації соціальних проектів; - формування культурних міжетнічних відносин у процесі відвідування різних регіонів України та автономної республіки Крим; - розвиток планетарної свідомості на уроках природознавства, географії, етики, історії та літератури; - розвиток правової свідомості учнів, політичної культури у процесі прес-конференцій, наукових досліджень старшокласників на уроках історії та правознавства; - формування культури поведінки та моральних якостей особистості у процесі відвідування пам’яток культури, екскурсій по місцях бойової слави; - усвідомлення працьовитості як високої моральної цінності, її суспільного значення через проведення шкільних ярмарок, колективних справ, розробок економічних проектів (на уроках праці, економіки). Весь о світний процес у навчальних закладах має бути насиченим різними аспектами громадянського виховання. Ефективність громадянського виховання значною мірою залежить від вибору форм та методів його організації. Серед методів і форм пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини. Доречно вибрати такі методи: ситуаційно-рольові ігри „Я – майбутній президент”, „Я – директор школи”, соціограма, відкритий театр, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, „мозкові атаки”, метод аналізу соціальної ситуації, ігри – драматизації тощо. Крім цих методів, доцільно використовувати також традиційні: бесіди, диспути, лекції, семінари, різні форми роботи з книгою, періодичною пресою, самостійне рецензування тощо. Застосування наведених форм і методів громадянського виховання покликане формувати в особистості когнітивні, нормативні та поведінкові норми, що передбачають розвиток адекватної оцінки подій, самореалізації, поваги до інтересів і прав інших. З усього вище сказаного можна зробити висновок: громадянське виховання – багато аспектне поняття. Це фундаментальна духовно – моральна якість, світоглядна і психологічна характеристика особистості, що має культурологічні засади. Такі характеристики громадянськості свідчать про визначальну роль світогляду особистості, на основі якого формується система її ціннісних орієнтацій, поглядів, переконань, усвідомлюється місце в суспільстві, визначаються обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною. Громадянськість – це реальна можливість втілення в життя сукупності соціальних, політичних і громадянських прав особистості, її інтеграція в культурні й соціальні структури суспільства. Школа не може залишатися осторонь, а повинна прийняти активну участь у формуванні всіх якостей. Підготувала: Горностаєва Л.В., директор ЗОШ I-III ст. № 6 м. Ясинувата Донецької області | |
Переглядів: 8256 | Рейтинг: 5.0/2 |
Всього коментарів: 0 | |