Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Тварини навесні. Зустрічаємо птахів
Урок 30
Тема. Тварини навесні. Зустрічаємо птахів

Мета: з'ясування змін у житті комах, птахів, звірів; навчитись бачи­ти красу рідної природи, цінувати її і берегти; вміти фантазувати, розви­вати уяву в дітей; виховувати повагу до природи; розробка проектів (на вибір) «Колекціонуємо клички тварин», «Ластівка сільська».
Обладнання: предметні картинки із зображенням тварин, птахів.
хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Відгадайте загадку. Привітанням журавля Я пробуджую поля, Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї. І усякий мене зна. Відгадали? Я — ... (Весна).
II. Повідомлення теми і мети уроку
Яка зараз пора року?
Сьогодні ясно світить сонечко. А скажіть мені, будь ласка, які ж змі­ни відбулись у довкіллі з приходом весни?Як ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку?
Так, «Тварини навесні».
III. Пояснення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя.
Настала весна. Сонце піднімається все вище, дужче пригріває. Земля звільняється від снігу. Течуть по вибалках струмки. На річках по­чала скресати крига. Рівень води у водоймах піднімається (підвищуєть­ся). Повітря ще холодне.
Із кожним весняним днем стає тепліше. Рослини пробуджуються від зимового сну. Крізь торішнє листя пробиваються проліски, ряст, анемони. До появи листя зацвітають верба і ліщина. Це — кущі. А з дерев першою прокидається вільха, після вільхи зацвітає осика, потім — тополя. Інші дерева і кущі вкриваються ніжним зеленим листям, потім зацвітають.
2. Розгляд ілюстрації в підручнику (С. 122).
Із настанням весни, з появою рослин і комах у сади і ліси пере­селилися птахи, які зимували поруч з нами. З теплих країв повернулися шпаки, зозулі, ластівки, стрижі, солов'ї, лелеки...
У них багато турбот. Птахи будують гнізда, відкладають у них яйця і виводять пташенят. Налякані птахи можуть залишити своє гніздо, і тоді пташенята загинуть.
Не руйнуй пташиних гнізд! Руйнівники гнізд — вороги природи. Охо­роняй птахів! Пташкам потрібна допомога цілий рік.
3. Довідка пошуковців.

Я надаю слово нашим пошуковцям. Вони розкажуть, яких птахів український народ вважає своїми оберегами.
Люди вважають оберегом малесеньку пташку — солов'я. Прилі­тають вони навесні в травні, а відлітають у серпні. Соловей — це сим­вол радості. Іноді соловей, як і зозуля, віщує долю. Пісня солов'я — оз­нака щастя оселі, біля якої він співає. Лихом вважається розорення гніз­да солов'я.
Зозуля мешкає в лісах України. Раніше, коли люди чули спів зо­зулі, то питали: «Зозулю, зозулю, скільки років залишилось мені жити?» У відповідь вони чують «ку-ку». Скільки разів вона прокує, стільки років і буде жити людина. Зозуля — символ жіночий, материнський. Вбити зо­зулю вважається великим злочином. Зозуля — добрий вісник. Якщо кує зранку, роздає щасливу долю, а коли співає на могилі — то втішає.
Гніздо лелеки — окраса української оселі. У народі кажуть: «Лелека селиться біля добрих людей. Якщо на хаті звив гніздо лелека, то в родині має бути лад». Тому люди з особливою шаною ставляться до цих птахів. Ле-лечина вірність є символом любові до рідної землі. З лелекою пов'язують народження дитини в народі: «Лелека дитину приніс». Якщо хтось зруй­нує гніздо, накличе на себе лихо: «Зруйнуєш лелечине гніздо — згорить хата». Майже кожна людина мріє, щоб біля її хати оселився лелека.
Про цих птахів існує багато легенд.
У селі знайшли лелеку з поламаним крилом, виходили, випустили на волю. Одного разу зайнялася хата, там були два маленькі хлопчики. При­летів лелека. Закружив над хатою, заклекотав, кинувся у вікно, крізь яке йшов дим.
Врятував лелека хлопчиків, але дуже обпік собі ноги і дзьоб, що ста­ли, мов розжарені вуглики. З того часу у лелеки червоні ноги і дзьоб та чорні крила. Господарі віддячили лелеці і поставили на ясен колесо від воза, щоб він завжди був перед ними і виводив своїх малят.
4. Розповідь вчителя.
Із початком весни пробуджуються ведмеді, борсуки, їжаки. Змінюєть­ся колір хутра і в зайців, і в білок. Густе пухнасте зимове хутро навесні стає рідшим. У кінці зими і на початку весни у звірів народжуються малята.
Дорослі звірі оберігають їх, вчать добувати їжу.
5. Робота з підручником. Розгляд ілюстрацій із зображенням звірів.
6. Розробка проекту «Ластівка сільська».
У цьому проекті наш задум — якомога більше дізнатися про лас­тівку сільську. Щоб здійснити цей задум, треба подумати, які відомості про неї слід зібрати і хто це буде робити.
Ось про що потрібно дізнатися: на що подібний дзьоб, хвіст; колір пір'я: зверху (чорний), знизу (білий); колір горла і лоба (рудий); як вона літає; з чого будує гніздо, на що воно схоже; де його будує; чим вона жи­виться; чому відлітає до теплих країв; як ластівки відпочивають перед далеким перельотом; застереження тим, хто руйнує їхні гнізда; народні прикмети про ластівку; загадки.
Після того, як матеріал зібрано, домовтесь про його оформлення. Крім записів, можна використати листівки, власні малюнки, фотографії.
Для оформлення матеріалів візьміть окремий зошит або альбом для малювання.
7. Читання тексту в підручнику (С. 121 «Кроленята з Кролицею»). На основі цього тексту розробити проект «Колекціонуємо клички тварин».
IV. Підсумок уроку
Тепер повна тиша й увага! Слухайте тільки мій голос. Я буду гово­рити від вашого імені про те, що можна побачити і почути в лісі.
Який чудовий світ лісу оточує мене! Я вдихаю чудове, прозоре, лісо­ве повітря. Мені легко й радісно. Мої знайомі дерева вітають мене ше­лестінням свого листя. Я торкаюся шершавого стовбура сосни, ніжно гладжу гілочки молодої ялинки, оксамитовим здається здалеку стовбур білосніжної берези.
Мої відчуття доповнюються різними звуками. Ось дятел відстукує свою телеграму азбукою Морзе. Довгохвоста сорока рознесла своїм кри­ком чергову плітку, а зозуля все кує довгії літа.
Тріск зламаної гілки змушує підняти голову. Швидко промайнула, як блискавка, руда білочка і заховалася в дуплі. Мабуть, куниця гналася за нею. Повільно я продовжую прогулянку по лісу. Мені легко, я чудово розумію і запам'ятовую все, що говорить вчитель.
Переливається і згинається на сонці гадюка. Два чорних ока їжачка уважно спостерігають за нею.
Руді мурашки, санітари лісу, тягнуть гусеницю, яка в багато разів біль­ша, ніж мурашка.
Гордо піднявши голову, прикрашену рогами, лось попрямував у лі­сову гущавину.
Час летить швидко, і вже треба повертатися додому, а ліс не відпус­кає і все вабить та вабить мене.
Ліс, я полюбив тебе і знаю, чому тебе треба берегти і охороняти. Я ще раз вдихаю чисте прозоре повітря і дякую тобі за твою користь і красу.
V. Домашнє завдання
1) Опрацювати статтю підручника.
2) Закінчити розробку проектів, підготуватися до їх презентації (групо­ва робота, за допомогою дорослих).
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 1567 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!