Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

У боротьбі за рідний край. Анатолій Гай «Жайворони над полем».

Тема. У боротьбі за рідний край

Матеріал уроку. Анатолій Гай «Жайворони над полем».

Мета. Збагатити знання учнів про мужність народу в роки Великої Вітчизняної війни, участь у ній дітей; формувати навичку виразного та правильного читання, вчити переказувати твір із творчим завданням; виховувати повагу до захисників Вітчизни.

 

Хід уроку

 

І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

(Звучить музика Александрова «Священная война»)

-  Діти. Про яку священну війну співалось у пісні?

-  Що вам відомо про неї?

— Відтоді минуло понад шістдесят пять років. Але недільний червневий день 1941 року і досі у всіх подробицях пам'ятають люди старшого покоління. Про це пам'ятає історія. Саме у цей день на нашу мирну країну напала фашистська Німеччина. У страшній війні 1941-1945 років Україна втратила кожного шостого жителя — 27 мільйонів життів. Тільки на території України в руїни і згарища було перетворено 714 міст і 28 тисяч сіл. Скільки горя, скільки страждань за цими цифрами!

1418 днів та ночей йшли воїни вогняними дорогами війни: на фронті — солдати, а в тилу — партизани.

За Батьківщину у боях вмирали

однаково — дорослі і малі. (М. Познанська)

Кожен день — як рік, кожен рік — як століття. Всі витримали і перемогли. Перемогли тому, що вели війну вітчизняну і справедливу. Перемогли тому, що відстояли свою Батьківщину, право на щастя, на життя.

Які фільми про події Великої Вітчизняної війни ви бачили? («А зори здесь тихие», «Семнадцать мгновений весны», «В бой идут одни старики»)  Які пісні ви знаєте, присвячені Великій Вітчизняній війні? Які книги читали про героїв війни?

II. Повідомлення теми та мети уроку.

Поряд з дорослими відважно боролися й діти. У пам'яті фронтовиків
збереглися теплі спогади про вихованців полків, маленьких солдатів. Болем
і світлим смутком наповнені ці спогади.

Анатолій Гай не знав війни, названої Великою Вітчизняною. Але на ній залишилися його близькі й далекі родичі, його односельці – бійці чорних рот. Чудом уцілівши, пройшла через гітлерівські концтабори його мати. Зовсім підлітком на тій війні одержав свою першу державну нагороду батько письменника, а війна у свою чергу забрала у нього та в чотирьох менших братів і сестрички батька, відібрала здоровя, молодим поклала в домовину.

Письменнику ж довелося побачити іншу – афганську війну, де також воювали і гинули з обох боків майже діти. Тому, звертаючись до військової тематики, автор кожним рядком закликає: Люди, знищить війну!

Сьогодні ми прочитаємо один із таких творів Анатолія Гая.

III. Опрацювання оповідання А. Гая « Жайворони над полем».
1.
Словникова робота.

а) Гра "Встав букви".

— Замість крапок вставте букви так, щоб вони були закінченням або початком усіх слів.

                                                                          радившись
гвардійськ   
                                                    чали

солдатськ          (...) ий            по (...)               див

гаряч                                                                хідна

          сміхався

б) Читання колонок слів і пояснення значення окремих слів.

фронтовики

схвально

постояльці

назирці                солдатський

 неквапом            сержантські

сьорбали            партизанський

 

Читання колонок слів з різною швидкістю: І колонка повільно, II — швидше, III — скоромовкою. А потім — у зворотному порядку.

- Прочитайте слова 2 стовпчика, від яких слів вони утворилися?

- Знайдіть і прочитайте слова, які відповідають на питання Як?

в) Пояснення значення слів.

Назирці - 1. Слідом, услід за ким-, чим-небудь, не відстаючи. // Не спускаючи очей з когось, чогось. 2. Потай, непомітно для інших; крадькома.

Неквапом – доберіть синоніми (повільно, не поспішаючи).

Фронтовики - той, хто перебував чи був на фронті в діючій армії.

Постоялець - солдат або офіцер, що стоїть постоєм де-небудь, у когось.

2. Первинне ознайомлення із твором.

Учні вголос "ланцюжком" читають оповідання.

Коли відбувалися описані події? Хто головний герой оповідання?

Яка пора року описана в оповіданні?

3. Повторне читання оповідання (мовчки).

Читаючи, зверніть увагу, які почуття переживав хлопчик в описаних
подіях.

4. Відтворення і аналіз змісту твору.

Знайдіть і прочитайте діалог сивовусого солдата і Миколки.

Про що можуть розказати шрами?

Як Ви розумієте вислів « по шрамах географію вивчати можна»?

Знайдіть і прочитайте розповідь про поранення.

Поясніть значення вислову «курям на сміх».

Якими мінами були «начинені» поля і переліски?

Як діти під час війни допомагали фронту? Знайдіть підтвердження у тексті.

Яка мрія була у Миколки?

Знайдіть і прочитайте про мрію молодого мінера. Чому він про таке мріяв?

Знайдіть і прочитайте в тексті опис.

Які слова тексту можуть «оживити» ілюстрацію?

Прочитайте в особах розмову Миколки і сержанта. Які почуття переживав хлопчик під час розмови?

5. Складання характеристики Миколки

- Яким ви уявляєте хлопчика, коли він підійшов до солдатів?

- Які риси характеру проявив Миколка?

5. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Знайти у тексті порівняння і дописати (робота в парах).

Протитанкові міни, схожі … ( на великі сковороди).

Мости великі та прекрасні, … (як мереживо).

Доберіть до цих висловів близькі за значенням.

б) Гра "Прочитайте речення про..."

те, де поселилися солдати;

щасливе життя;

те, як Миколка з мамою садили картоплю.

г) Гра «Закінчи речення

Солдати дістали … .

Солдати задумливо дивилися … .

Раненько підвестися … .

Чотири фігурки … .

д) Гра "Найшвидший шукач".

— Хто швидше знайде і прочитає речення з такими висловами:

"схвально окинув поглядом",

"в бурянових заростях",

"на військове замовлення",

"гіркі краплі",

"задзвеніли у високості".

6.  Переказування оповідання від імені Миколки.

7.  Доповніть діалог (з памяті)

8.  Робота в зошитах

1 гр. – скласти план твору

2 гр. – скласти розповідь про Миколку

IV. Підсумок уроку.

-  Про яку сторінку історії ви дізналися на уроці?

Проминуло вже більш як півстоліття, як закінчилася війна.

Скажіть, чому через роки ми повинні пам'ятати про тих, хто відвоював мир на нашій землі?

Щоб зберегти мир, треба пам'ятати про війну, про людей, які воювали, вшановувати пам'ять загиблих.

Без миру немає дитинства, немає майбутнього. За щастя дітей, за мирне небо, за цвіт землі борються чесні люди планети. Всім нам потрібні пісні й квіти, щоб на нашій землі жили прекрасні діти, щоб до густих садів і білих хат завжди поверталися лелеки, адже з їх появою у людей з'являються спокій і радість.

V. Домашнє завдання

Скласти твір-міркування за темою «Це потрібно не мертвим, це потрібно живим!»

Читати, переказувати оповідання.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (20.07.2010)
Переглядів: 1568 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!