Тема: У світі казки чарівної. Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості, Вчити визначати головну думку казки. Виховувати інтерес до народної творчості, збагачувати словниковий запас. Обладнання: виставка книг, збірник творів «Позакласне читання», ілюстрації до казок, маски до казки «Мишка».
ХІД УРОКУ: 1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань.
1. - якщо напрямок знайдеш - слово швидко ти прочтеш А К . К З А 2. Вступна бесіда. - Сьогодні на вас чекає чарівний світ казки. - Як казка прийшла до нас? Казка народилась у сиву давнину. Дитинство невіддільне від неї. Пригадайте, як слухали ви , затамувавши подих, про курочку Рябу, котика та півника, колобка, хитру лисичку.
Гра «Пригадай героїв казок» Телесик Рукавичка Коза-дереза Котик і півник ЛИСИЧКА Солом’яний бичок Семеро козенят Пан Коцький - Казки є авторські, тобто написані письменниками, і народні Розгляд малюнків і ділення їх на групи: авторські і народні. ( робота з класом)
3. Розгляд виставки.
3. Повідомлення теми і мети уроку. - Хто автор народних казок? Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні казки змінювались, їм я автора забувалося за давністю. Казка ставала народною. - А чим казка відрізняється від оповідання?
4. Читання і обговорення казок. 1. Казка « Ведмідь і павучок». а) читання « Кидок-засічка» б)читання « буксир» в) словникова робота: барліг, бурмотіти, велетень, гущавина, бурмило, визирнути (на запам'ятовування) г). робота над текстом - Що хотів зробити ведмідь з павучком? - З яким проханням звернувся павучок до ведмедя? - Що згодом трапилось з ведмедем? - Хто його врятував? - Чи змінилось ставлення ведмедя до павучка? - Хто написав казку? д).вибіркове читання. - Знайти слова в казці, які є її головною думкою.
5. Фізкультхвилинка. 2. Казка «Чудо-груша». а) читання « ланцюжок». б) словникова робота: знущатися, заздрість, непритомніти, накоїти. в) бесіда за змістом казки. - Яким було життя чоловіка? - Що порадили йому люди? - Чи послухався чоловік людей? - Що сказала корівка чоловікові у відповідь на йог о ласку, співчуття? - Як чоловік розпорядився врожаєм груш? - Що отримав від пана за кошик груш чоловік? - Що зробив заздрісний багач? - Як вчинив хазяїн, коли побачив непритомного багача0 - Яким було ставлення до хазяїна? - Знайдіть повчання.
6. Інсценізація казки « Мишка».
7. Підсумок уроку. - Що вам сподобалось на уроці? - Про що розповісте своєму товаришеві
ІНСЦЕНІЗАЦІЯ «КАЗКА ПРО МИШКУ»
ВЕДУЧИЙ: Сіра мишка - шкряботушка Гострий носик, круглі вушка По місточку пробігала В дірку хвостиком попала Відірвався хвостик... Лихо Мишка в горі плаче тихо
МИШКА: Де взялась біда оця? Що ж , піду я до кравця. Я місточком пробігала В дірку хвостиком попала Поскоріше пришивай!
КРАВЕЦЬ: Мишко, мишко, постривай Спершу сала принеси, А тоді уже проси.
ВЕДУЧИЙ: Зрозуміла Мишка вмить І до Свинки вже біжить.
МИШКА: Здрастуй, Свинко, рожева спинка! Я місточком пробігала В дірку хвостиком попала І до кравчика спішу І шматок сальця прошу.
СВИНКА: Дам тобі шматок сальця, Щоб занести до кравця А мені Ти дай млинця
ВЕДУЧИЙ: Що за день у Мишки нині Що ж біжить до господині. Здрастуй, господине мила.
МИШКА: Що б тебе я попросила Я місточком пробігала В дірку хвостиком попала Дуже прошу, дай млинця, Свинка дасть мені сальця, Щоб занести до Кравця Хвіст пришиє Кравчик знов Господине, не відмов!
ГОСПОДИНЯ: Що тобі на це скажу? Я тобі допоможу Борошна як знайдеш ти Можу я млинця спекти.
ВЕДУЧИЙ: Мишка швидко до млина Вже в мірошника вона.
МИШКА: Ой, Мірошнику, вставай Борошна мені давай Я місточком пробігала, В дірку хвостиком попала Дам я тьоті борошна, Щоб млинця спекла вона Свинці занесу млинця, Дасть вона мені сальця Щоб занести до Кравця Хвіст пришиє Кравчик знов Любий друже, не відмов!
МІРОШНИК: Я в біді тебе не кину, Борошна змелю торбину А тим часом - ти ж швидка - Принеси-но молока.
ВЕДУЧИЙ: Мишка йде в дорогу нову Зустрічає вже Корову.
МІРОШНИК: Ой, Корівонько, вітаю
МИШКА: І про послугу благаю Я місточком пробігала В дірку хвостиком попала Як прожити без хвоста? Це задача непроста Дай, Корівко, молочка, Небагато, пів ковтка Дасть за це Мірошник нині Борошна мені в торбині Занесу я Господині Свинці занесу млинця Дасть вона мені сальця, Щоб занести до Кравця. Хвіст пришиє Кравчик знов Ой, Корівко, не відмов!
КОРОВА: Дай травички пів стіжка Дам тобі я молочка
ВЕДУЧИЙ: Мишка косу наточила І травички наносила Для Корівки півстіжка. Та дала їй молока. Дав Мірошник борошна, Господиня чепурна Їй за це спекла млинця. Свинка за млинець - сальця. І за сало , на кінець, Мишці хвіст пришив Кравець! Мишка в гості поспішала І місточком пробігала В дірку хвостиком попала Гірко-гірко запищала:
МИШКА: Знову бігти до Кравця? Безкінечна казка ця. Накошу - но я сінця!
Джерело: http://Бєлікова Н.В. спеціалізована школа № 30 м. Хмельницький |