Тема: Закріплення знань про речення, головні і другорядні члени речення. Зв’язок між членами речення. Мета: систематизувати, узагальнити знання учнів про речення, головні та другорядні члени речення; закріпити навички аналізу речення; розвивати пам’ять, увагу, пізнавальну активність; збагачувати активний словник дітей; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання бути здоровим. Обладнання: предметні малюнки, картки, фішки.
Основний зміст уроку
І. Організація класу - Сьогодні до нас на урок завітали гості. Давайте їх привітаємо. Вітаємо небо, Вітаємо землю, Вітаємо Вас, Вітаємо себе! - Сідайте за парти і розпочнемо наш урок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку - Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене про речення і побуваємо в аптеці бабусі Медуниці. - Хто знайшов пояснення значення слова «аптека»? Поділіться інформацією. - Як ви думаєте, які ліки продаються в аптеці бабусі Медуниці? Чому ви так думаєте? - Аптека ця незвичайна і,щоб придбати трави, нам потрібні не гроші, а знання. А щоб отримати багато трав, як потрібно працювати на уроці? Не просто слухати, а чути. Не просто дивитись, а бачити, Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. - Отже, починаємо.
ІІІ. Повторення вивченого. Виконання тренувальних вправ. 1. Тестування - Щоб придбати першу рослину, потрібно пригадати , що ми знаємо про речення. А в цьому нам допоможе тест. - Знайдіть і покладіть перед собою аркуш із тестом. Давши відповіді на запитання тесту, ви знайдете заховане слово. ( очі, зір, мед) Працюємо у парах. Час – 2хв. - Яку ж рослину пропонує нам придбати бабуся Медуниця? - Пригадайте як використовується волошка? ( кладемо рослину в кошик ) - А що ще слід пам’ятати про цю квітку? ( її квіти містять отруйні речовини )
2. Хвилинка каліграфії. - Для того, щоб отримати трави в аптеці, потрібно вміти розбірливо написати рецепт. В цьому нам допоможе хвилинка каліграфії. Цц цц ці іл ли ите елі …..(цілителі) - Хто пояснить значення слова цілителі? Лікарські рослини – цілителі нашого здоров’я. - Що записано у другому рядку? - З чого складаються речення? - Замініть слово цілителі дієсловом. А тепер змініть записане речення. Лікарські рослини зцілюють наше здоров’я. - З якої букви починаємо писати речення? - Що ставимо вкінці? - Написання яких слів вимагає особливої уваги? ( письмо по пам’яті )
3. Визначення головних членів речення. - Пригадайте які ви знаєте головні члени речення? На що вказує підмет? - На що вказує присудок? — Члени речення головнi — Як знайти їх, порадьте менi? — Треба знайти головне менi слово, Питання: хто? що? задати до нього. Знайшли хто? чи що? То пiдкреслiть це слово — Це буде ваш пiдмет. А що ж дiєслово? Його ви пiдкреслiть двома рисочками. Це присудок буде, Це вiн перед вами.
- Визначимо підмет і присудок у записаному реченні. - За каліграфічне письмо і гарну пам’ять бабуся Медуниця дає нам наступну рослину. - Хто впізнав цю рослину? Що цікавого ви знаєте про звіробій? ( кладемо рослину в кошик) Хвилинка відпочинку для очей Дивіться перед собою, рухати можна тільки очима. - У бабусі Медуниці дуже багато лікарських трав. Одні трави, такі як подорожник, бабуся сушить на горищі. Інші, такі як звіробій, вона зв’язує у букети і розвішує на стіні. На підвіконні у горщиках вона вирощує рослини. А увечері бабуся сідає за стіл і п’є запашний трав’яний чай із солодким медом. ІІІ. Робота з деформованим реченням - Щоб отримати наступну рослину, бабуся пропонує нам погратись в гру «Розсипанка». - На столах у вас є конверти, в яких лежать фішки зі словами. Викладіть їх на стіл. - Чи можемо ми назвати ці слова реченням? Чому? - З цих слів потрібно скласти і записати речення, а також визначити вид речення за метою висловлювання. Працюємо у парах. Час – 3хв. // Бабуся у лузі збирає трави; Нагідки вживаються при порізах ; Степ квітами гірчить, а здоров’ям дихає.// Діти зачитують записані речення, визначають вид за метою висловлювання. - Наступне завдання виконаємо усно: ІІІ ряд – перебудуйте складене речення у спонукальне. ІІ ряд – За змістом складеного речення побудувати питальне. І ряд – пояснити зміст складеного вами речення ( Перевірка сигнальними картками) - Молодці! У нашому кошику з’являється ще одна лікарська рослина. - Хто впізнав цю рослину? Чим корисні нагідки?
4. Хто гарно працює, той весело відпочиває. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Руки на плечі ставим: Ось так! Йде наш годинник: тік-так! Тік-так! Стрілочка ліва коло зробила – Сонечко в небі вона розбудила! Стрілочка права кругом обернулась – Лагідно сонечко нам усміхнулось! Стрілки годинника далі біжать, А нам, друзі, пора працювать! 5. Хвилинка-цікавинка Стрілочки нашого годинника відраховують час уроку. А в кожного з нас є ще один годинник – біологічний. Наш організм знає, коли йому потрібен відпочинок, коли найкраще вживати їжу, коли найефективніше працювати. Свій біологічний годинник мають і рослини. Якщо поспостерігати за квітами, можна помітити, що вони розкривають і закривають свої квіти в один і той же час. Так, шипшина розкриває свої квіти о 5 год. ранку, кульбаба – о 6год, о 7год. – дзвоники, а о 8 – нагідки. Хто хоче більше дізнатись про квітковий годинник, завітайте до нашої бібліотеки і скористайтесь довідниками.
6. Встановлення зв’язку слів у реченні - Продовжимо роботу. - Відкрийте збірник на стор.28 і знайдіть вправу 78. - Послухайте текст вправи. - Про що йде мова у тексті? Яким ви уявили собі степ? - Перегляньте текст і не читаючи його скажіть зі скількох речень він складається. ( 4 )Як ви дізнались? - Спишіть текст і підкресліть головні члени речення.( самостійна робота – взаємоперевірка) - Щоб отримати ще одну рослину, потрібно встановити зв’язок між словами в останньому реченні. ( Один учень на дошці, решта – самостійно) - Молодці! Ми отримуємо ще одну цілющу рослину – полин. Він росте саме у степу. А як ми використовуємо полин?
ІV. Завдання додому - Погляньте на наш кошик. В нього ми зібрали лише маленьку частинку лікарських рослин. - А хто з вас зібрав на уроці фішки-рослини? На перерві ви зможете обміняти свої фішки на оцінки. - Вдома складіть і запишіть3 речення про лікарські рослини, які б ми ще могли покласти в кошик. V. Підсумок уроку - Наша подорож до аптеки бабусі Медуниці наближається до завершення. Чи сподобалась вона вам , ми дізнаємось із ваших сенканів. І ряд – тема вашого сенкана – лікарські рослини, ІІ ряд – урок мови, ІІІ ряд – речення . Гостей також запрошуємо до творчого процесу. Працюємо у парах. Час – 3 хвилини. ( перевірка складених сенканів) - А тепер подякуємо за урок Дякуємо небу, Дякуємо землі, Дякуємо вам, Дякуємо собі.
Автор: Багмет Тетяна Володимирівна, вчитель початкових класів ЗОШ № 4 м. Хмельницького
|