Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Максим Рильський "Не кидайсь хлібом..."
Тема: Максим Рильський «Не кидайсь хлібом».
Мета: ознайомити учнів із короткою біографією українського письменника та його твором; навчати сприймати почуття, передані у вірші, привернути увагу дітей до багатства художніх засобів у віршах; навчати виразно читати; розвивати образну уяву учнів; виховувати інтерес до вивчення творчості українських письменників, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до хліба і до людської праці.
Обладнання: презентація мультимедійна, девіз уроку, завдання уроку.
                                                      Хід уроку
Епіграф уроку:

«Хто не шанує видатних людей свого народу,
той сам не вартий пошани.»
М.Рильський
І. Організація класу
Ось дзвінок вже пролунав
Він сигнал нам всім подав
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного усміхнено. Для того, щоб впоратися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно і читати виразно.
- Тож нині завдання на уроці такі:
 Не просто слухати, а чути.
 Не просто дивитися, а бачити.
 Не просто відповідати, а міркувати.
 Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Вправа на усвідомлення змісту. СЛАЙД 1
—Послухайте речення і скажіть, чи все правильно. Якщо може таке бути, то де, коли, чому. Якщо не може — то слід довести, що це вигадка, нісенітниця.
 Влітку Миколка катався на ковзанах.
 Хлопчик переплив на трісці (СЛАЙД 2) океан.
 Дід узяв палку і пішов до лісу на полювання.
 В краплинах дощу шуміли сонячні промінці.
 За літом настає осінь.
2.Віднови рядки з віршів. СЛАЙД 3
 Все, стало, білим, подвір’я.
 Мене,ліс,як друга,зустрів.
 А кущами,між,маленькі,зайчики.
- Пригадайте назви цих творів «Білі мухи», «Зимовий ранок», «Розмова з другом»
- А хто автор цих віршів? (Максим Рильський) СЛАЙД 4
ІII. Повідомлення теми та мети уроку. СЛАЙД 5
—Максим Тадейович Рильський — автор дуже багатьох творів про природу, любов до рідної мови, своєї Батьківщини, повагу до праці. Твори поста охоче читають і дорослі, і діти. На сьогоднішньому уроці ми ближче знайомимось із життєвим і творчим шляхом поета, прочитаємо його і нори, які допоможуть зазирнути у душу цієї талановитої людини.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Вступна бесіда вчителя
- Вам вже добре знайоме ім’я Максима Рильського. У попередніх класах ми вивчали його твори.
2.Біографія Максима Рильського (доповідь дітей)
- Нашим біографам було завдання підготувати біографію М.Рильського
—Хоч народився Максим Рильський у Києві, він з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівку на Київщині, де промайнуло його дитинство. Народився він у сім'ї відомого етнографа СЛАЙД 7, а хрещеним батьком став відомий композитор Микола Лисенко. (Ганна) СЛАЙД 6
-Перші ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його і українських книжок. А ще любив читати трьом синам вголос Шевченка, Пушкіна.
Після довгих "сімейних нарад" хлопчик вступає у третій клас гімназії у Києві і живе в родині Лисенків. Повз вікно Лесі Українки Максим щоранку поспішав на заняття. Максимові виповнилось лише 15 років, коли в Києві вийшла перша збірка його поезій «На білих островах»(Христина. СЛАЙД 7)
Після закінчення гімназії Рильський поступив у Київський університет. У творчості поета знайшлося місце для дітей. Він понад 10 років працював у школі. Спочатку на селі, потім у залізничній школі Києва, викладав українську мову та літературу в Київському університеті. Діти дуже любили його. (Катерина СЛАЙД 8,9,10,11)
В 1951 році сім’я Рильських перебирається в будинок на узліссі Голосіївського гаю. Тут поет знайшов необхідний для себе куточок природи, садок, де він так охоче трудився, і затишок для поетичної роботи. Максим Тадейович провів у Голосієві свої останні тринадцять років життя і відійшов у вічність у 1964 році.(Христина)
3.Підготовчі вправи СЛАЙД 12
а) вправи на дихання
«рот» - «рот»
«рот» - «ніс»
«ніс» - «ніс»
«вдих – 5 сек.затримки – видих»
б) Вимова скоромовки СЛАЙД 13
Якось кухару на вухо
В кухні шепотіла муха:
"Хоч з тобою не дружу,
Хліб спекти допоможу".
V. Ознайомлення з віршем Максима Рильського « Не кидайсь хлібом..» 1.Мотивація навчальної діяльності
Загадка про хліб
Б'ють мене, товчуть, ріжуть, а я все терплю, усім добром плачу. (Хліб)
- Отже , якої теми буде стосуватися вірш М.Рильського, який ми розглянемо на уроці.
- Правильно, хліба. А вірш має назву « Не кидайсь хлібом..» СЛАЙД 14
2.Читання вірша вчителем напам’ять.
3.Словникова робота
СЛАЙД 15
Красен труд –
Рясен піт –
Палка невтома –
4. Інсценізація вірша
- Діти, а щоб ви краще зрозуміли вірш, ми пропонуємо вам інсценізацію цього вірша.
5.Читання мовчки
-Діти, відкрийте підручник і прочитайте вірш мовчки.
6. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
-Що до немовляти промовляє мати? Як розумієте слова мами?
-Чому хліб — святий? Як про це пише автор?
-Яку думку виражено в останній строфі вірша?
—Чи поділяєте ви думку, що хліб святий, що ним не можна гратися, що це — гріх?
—Чи можна сказати, що у вірші йдеться не лише про хліб, а й про ставлення до людської праці взагалі?
-У яких рядках автор звеличує людську працю? Прочитайте.
-Яка основна думка вірша?
4. Вправи на розвиток швидкості читання.
а)Гра "Прочитайте початок рядочка".
Учитель читає кінець рядочка, а учні швидко знаходять його у вірші і читають початок.
б)Знайдіть найдовше і найкоротше речення.
в)Найдовше речення прочитайте на одному видиху.
5.Виразне читання вірша
VІ. Закріплення нового матеріалу

1.Хвилинка-цікавинка відеоролик «Як робиться хліб»
2. «Асоціативне гроно» СЛАЙД 16
- Які асоціації виникають у вас виникають, коли ви чуєте слово хліб

 

4.Метод «Прес» СЛАЙД 17
« Чи потрібно оберігати хліб?»
Я вважаю, що…
…тому, що
…наприклад
таким чином….

5. «Мозковий штурм»
- Чому треба шанувати і поважати людську працю?
VІІ. Підсумок уроку
1.Бесіда
-Назвіть твори, які написав Максим Рильський.
-Про що пише письменник у своїх віршах?
—Що ви запам'ятали про поета?
2.Оцінювання дітей
3.Побажання дітям:

«Коли хочеш зробити зле, поміркуй як слід, а тоді не роби.
Ніколи не чини вдень такого, що заважало б спати вночі»

Категорія: Уроки | Додав: Кеті (06.03.2011) | Автор: Приходько Катерина Василівна E
Переглядів: 11205 | Рейтинг: 4.5/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!