Поетична світлиця Т. Шевченко. «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…» - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Поетична світлиця Т. Шевченко. «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…»

Тема уроку: Поетична світлиця Т. Шевченко. «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати…»
Мета уроку: Ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т.Г. Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити дітей правильно, виразно читати поетичні твори, аналізувати ліричні поезії; збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню, формувати почуття гордості за Україну.
Обладнання: Портрет Т.Г. Шевченка, фоно-запис «Садок вишневий коло хати», картки, таблички для читання, кросворд.

                                                                         Хід уроку

I. Організація класу.
Сьогодні урок – відкритий для всіх
Багато гостей! Тож вітаємо їх!
Діти хором: Ласкаво просимо!

На початок хочу
Побажати вам цікавого уроку,
Щоб було всім легко працювати,
Щоб вам хотілося відповідати,
Хай допомагає вміння міркувати
І дванадцять балів заробляти
А міркуванню, розуму, мудрості навчає книга.
Хто багато читає, …(той багато знає).
Хто швидко читає, …(той багато зробити встигає).

II. Повідомлення теми та мети уроку. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
Завдання. Пройти лабіринт і прочитати назву розділу який ми починаємо вивчати.
ЦЯ ПО СВІ ТИ

ТЛИ Е ЧНА

- Як ви гадаєте, які твори будемо читати у цьому розділі?
- Яких видатних майстрів поетичного слова ви знаєте?
Вчитель: Так, творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшли у скарбницю світової літератури. У розділі «Поетична світлиця» ви зможете ближче ознайомитись із чудовими творами цих та інших поетів.

III. Доповнення знань учнів про життя і творчість Т.Г. Шевченка.
1. Сьогодні на уроці ми будемо читати поезію великого поета – Т.Г. Шевченка.

Він наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так і поет назвав книгу всього свого життя – «Кобзар» (демонструю книгу).
Вона стала настільною для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконували пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним співцем. І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя.
Давайте пригадаємо основні етапи життя Т.Г. Шевченка.
2. Діти, підготовлені заздалегідь по черзі розповідають про поета.
3. Доповнення вчителя.

- 24 роки був Т.Г. Шевченко у кріпацтві. 22 квітня 1838р. пан видав вільну своєму кріпаку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури які забрали і заплатили за поета 2500 крб.
- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги «Кобзар» 1940 р. Справді, «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України.
- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали.
- 10 років солдатської муштри, які підірвали здоров’я. Вирок царя мав означати і духовну смерть поета – йому заборонялося писати і друкувати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».
4. Опрацювання статті про поета «Тарас Шевченко».
а) читання мовчки статті;
б) вибіркове читання.
- Де зберігаються рукописи поета?
- Що знаходиться на бульварі Т. Шевченка у Києві?
- Що зберігається у Національному музеї Т. Шевченка.

IV. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»
1. Читання вірша учителем.

- Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з-за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми здійснимо подорож у цей куточок.

2. Словникова робота. Робота у парі.
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
пливе                            один
повен                           Дунаю
поплив                         скіпок
спиняє                         заграло
спинить                    розмовляє
погралися                рибалоньки

- Прочитайте усі дієслова.
- Поясніть слово скіпка.
- Поясніть правопис слова з великої букви.

3. Повторне ( мовчазне/читання вірша учнями).
4. Аналіз вірша

- Що поет описує у вірші?
- Де плив човен?
- Чому його понесло у море?
- Які вирази передають роздуми поета?
- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?
- Прочитайте, що із зображеного ви могли б сприйняти зором, а що відчути слухом?
- Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра «Знайди і прочитай»
- Прочитай рядочки вірша, в яких зустрічаються слова I колонки.
- Читання у парі.
- Хорове читання.
6. Виразне читання.

Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться
І Тарасу посміхніться,
Що з портрета в класі в нас
Мудро дивиться на нас.
В небо ясне подивіться,
Вліво – вправо поверніться,
один-одному всміхніться,
Землі-матінці вклоніться
За щасливий день і час
Про який мріяв Тарас.
Знов до сонця потягніться,
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Будем дружно працювати
І наказ Шевченків пам’ятати:
І чужому научатись,
І свого не цуратись.

V. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати».
1. Прочитайте назву ще одного вірша?

Вчитель: уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Т. Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.
Його кати мабуть луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав «У казематі». І серед них – «Садок вишневий коло хати».
2. Слухання фонозапису «Садок вишневий коло хати».
- Яка пора року описана?
3. Словникова робота (таб. 2)
- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
в_шні        х_ти
пл_ги        под_є
в_ч_ря      з_тих
к_ло          йд_ть
- Яке слово «зайве» у кожній колонці? Чому?
- Яке значення може мати слово коло ?
4. Повторне читання вірша вголос.
- Зі скількох строф складається вірш?
5. Осмислення змісту поезії.
- Як відтворено у вірші весняний сільський вечір на Україні?
- Звідки повертаються дівчата? Де вечеряє сім’я?
- Хто подає вечерять?
- Як ви розумієте вислів вечірня зіронька встає; мати хоче научати?
- Знайдіть у вірші пестливі слова.
- Які почуття викликав у вас вірш?
- Як ви гадаєте, а що відчував поет, коли писав цей вірш?
6. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Напівголосне читання сусідові по парті.
б) Гра «Хто уважніший»?
- Доберіть з тексту спільнокореневі слова до іменників I колонки.
- Знайдіть рими до слів II колонки.
7. Словесне малювання.
- Які малюнки ви створили до кожної строфи?
- Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату?
8. Виразне читання.
VI. Розгадування кросворда.
VII. «Мозковий штурм»

Шевченко: хто він для України?
Т. Шевченко – славний син українського народу; громадський діяч, мислитель.
VIII. Розсипанка. Склади прислів’я. Робота у парах.
Шевченко Тарас живе і здорове
Немає птаха без крил, як рідний край
Тарасове слово і ніколи не забудем
Шевченків «Кобзар» дорогий, наче сонце для нас
Кобзаря любити будем а Шевченка без України.
IX. Робота у малих групах.
Розташуй рядки вірша у потрібному порядку. (Вчимося узгоджувати слова у реченні).
X. Підсумок уроку.
Історія життя Шевченка – то повість про те, якою сильною і непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і зв’язана з ним усіма думками і помислами своїми.
Судилася йому Прометеєва доля – безсмертная. Не тихим словом вшановують його люди, а говорять як із живим, як із сучасником, беручи з нього приклад витримки, мужності, незалежності, великої любові до природи і України.
Його безсмертні поетичні і художні твори не тільки є цінною спадщиною для українського народу – вони увійшли золотим фондом у скарбницю світової літератури.

Категорія: Уроки | Додав: olga_malyshko (29.10.2014) | Автор: Малишко Ольга Анатоліївна E
Переглядів: 3976 | Рейтинг: 3.3/6
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!