Математика. 1 клас.
Тема. Число 4. Цифра 4. Утворення числа 4. Написання цифри 4. Чотирикутник. Відношення «довше», «коротше», «однакові».
Мета. Пояснити утворення числа 4 додаванням 1 до попереднього числа. Ознайомити із цифрою 4. Навчити писати цифру 4. Розглянути відношення: «довше», «коротше», «однакові». Повторити характерні особливості чотирикутника. Розвивати розумові операції, мовлення, творчі здібності учнів. Обладнання: навчальні презентації, картки з предметними малюнками; картинки із зображенням 4 персонажів; смужки (кольорові) різної довжини; плакат з написанням цифри «4»; лінійка, простий олівець; підставка з 4 олівцями.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент II. Повторення вивченого матеріалу. 1. Гра «Будь уважним». Учитель показує картки з предметними малюнками, а учні піднімають картки з відповідними цифрами. На екран проектується слайд, на якому з’являються 4 м’ячі, потім 4 квітки, потім 4 пінгвіни, і 4 звірів (об’єкти вилітають на слайд по одному, можна з дітьми їх рахувати). Слайд 1 Учитель називає число 4, а учні називають числа, з яких воно складається. Слайд 2 Слайд 3 2. Гра «Назви казку». — Як називається казка, з якої до нас завітали її чотири герої? У назвах і змісті яких казок зустрічається число 4? Слайди 4-6 Звертається увага дітей на виставку книг, картин на дошці. IІІ. Повідомлення теми та завдань уроку — Хто здогадався, що ми почнемо сьогодні вивчати? — Ми дізнаємось, як позначають число 4. Потренуємося записувати цифрою число 4. Дізнаємось, як складається це число, у якій фігурі ховається число 4. Слайд 7 — Пригадайте, як позначають число 4 на боці кубика з гри. Слайд 8 ІV. Вивчення нового матеріалу
В учнів на партах кубики для гри, картки лото
— Порахуємо крапки. Скільки всього крапок? (4) — А скільки крапок на кожній частині картки лото? Порахуємо. — Скільки всього крапок на цій картці? — Як одержали число 4? — А це що за знаки? Що вони позначають? 1 2 3 4 — Хто зможе прочитати цифри? — Розглянемо запис цифри. Учитель пояснює написання цифри.
Цифра 4 складається з трьох елементів: короткої прямої похилої лінії, короткої горизонтальної лінії та довгої прямої похилої лінії. Починаємо писати посередині верхньої сторони клітинки на горизонтальній лінії квадрата і ведемо вниз ліворуч коротку пряму похилу лінію нижче середини клітинки. Далі, не відриваючи руки, пишемо другий елемент – горизонтальну пряму лінію праворуч, не доводячи до правої вертикальної сторони. У верхньому правому куті квадрата ставимо крапку і ведемо вниз довгу пряму похилу лінію так, щоб вона перетнулась з другим елементом правої сторони клітинки і ведемо вниз до середини нижньої сторони клітинки.
Пишуть цифру в повітрі, у підручнику-зошиті під рахунок. Прописують рядки під рахунок. Підсумок - Про що нове дізналися? Чого вчилися?
Вправа «Олівці» 1). Завдання проектується на екран Слайд 9 2). Попрацюємо з предметами. Скільки у підставці олівців? — Який олівець довший — жовтий чи синій? — Який олівець коротший — синій чи червоний? — Перевіримо наші припущення. Учитель виймає олівці з підставки. — Чи правильним було наше припущення? — Як покласти олівці один до одного, щоб легко порівнювати, який довший, а який коротший? Об'єднайтесь у пари і порадьтесь. Готовність відповіді покажіть з'єднанням рук.
Учитель підносить «мікрофон» тим, хто від пари пояснює дії. Вислуховує всіх, не коментуючи відповіді. — Правильна відповідь така. Початки олівців треба покласти на один рівень, тоді кінці олівців покажуть, який олівець довший, який коротший. Пари, які відповіли правильно, піднімають руки, і клас їм аплодує.
Підсумок 1) На екран проектується слайд із малюнками для визначення довшої чи коротшої смужки та їх кольорів. Слайд 10 2) Вироблення практичних навичок — Про що дізналися? У вас на партах лежить по три смужки. Самостійно порівняйте їх: яка з них коротша, яка довша, які однакові. Перевірка індивідуальна, з поясненням, як робили порівняння.
Підсумок — Чого вчилися? — Коли, на вашу думку, ці знання можна використовувати? — У країні математики не тільки порівнюють фігури, їх ще створюють. Цікаво, як це роблять? — Створюють фігури з відрізаних частин прямої лінії. Такі відрізані частини прямої називають відрізками. Слайд 11 Заглянемо до майстерні, де створюють відрізки. — Хто зіграє роль прямої? — Хто бажає грати роль Геометрії з ножицями? — Ось це відрізок. — А інші частини — відрізки? Чому?
Висновок — Як упізнати відрізок? Слайд 12 — А так виглядають накреслені відрізки. Скільки їх? — Хто помітив, як позначили кінці відрізків? — Чи можна, дивлячись на ці відрізки, сказати, який з них довший? коротший? Чому? Підсумок — Про що нове дізналися? — Що вам сподобалось?
Фізкультхвилинка
V. Повторення із включенням нових знань — У країні математики є фігура, у самій назві якої ховається число 4. Хто зрозумів, про яку фігуру йдеться? Ось так виглядає накреслений чотирикутник. Слайд 13 Учитель пояснює, чому так називають цю фігуру, показує складові чотирикутника. — А як будують чотирикутник у математичній майстерні? Потрібні чотири дівчинки на ролі вершин чотирикутника. Ви — «точки» сторін-відрізків. Між вами під лінійку побудуються сторони чотирикутника. (Дівчатка беруть до рук стрічки й натягують їх між собою — це сторони чотирикутника.) Підсумок — Про що дізналися? — Змоделюйте чотирикутник з олівців. — Що позначає олівець у моделі чотирикутника? — Скільки сторін у чотирикутника? А вершин скільки? Де знаходяться вершини? Слайд 14 — Де у довкіллі ми зустрічаємо форму чотирикутника? — Чи бажаєте ви накреслити чотирикутник? Пояснення, як працювати з лінійкою при кресленні. Робота з підручником-зошитом. Індивідуальна перевірка. Підсумок — Чого вчилися? Чому так називається ця фігура? — Про кути ми поговоримо у третьому класі, а поки по вернемось до числа 4, до його складу. Слайди 15-18 (на 17 слайді спочатку на екрані 2 лисички, потім появляється ще дві)
VI. Повторення й закріплення вивченого — Розгляньте запис у підручнику. — Яку дію просять зробити? — Як розумієте «додавання»? — Які властивості додавання знаєте?
Розробка уроку вчителя СЗОШ І- ІІІ ступенів №8 м.Хмельницького Атаманюк Наталії Василівни
|