Закріплення мір довжини, часу, маси - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Закріплення мір довжини, часу, маси

Тема: Закріплення мір довжини, часу, маси.
Мета: Перевірити знання учнів з вивчених тем, Розвивати логічне мислення, кмітливість, уміння швидко орієнтуватися в ситуаціях, розвивати увагу, спостережливість. Виховувати інтерес до математики, почуття колективізму.
Обладнання: картки, малюнки, мапа подорожі.

                                                                 Хід уроку

І. Організаційна частина.
Вч
. До нас завітали гості, привітайтеся до них.
Уч. Добрий день.
Вч. Сьогодні в нас не звичайний урок, а урок-подорож по математичному океану. Чому саме по математичному запитаєте ви?
Дехто вважає, що математика суха, нудна і нецікава наука. Але це не так, математика сувора, вимоглива, і в той же час цікава. Скільки висловів є про математику:
«Математика – музика душі»;
«Математика – цариця всіх наук»;
М.В.Ломоносов говорив «Математику ще й тому вивчати слід, що вона розум до ладу приводить».
Девізом нашого уроку будуть слова:
Незвичайна і цікава
Математика чудова!
Щоб добре все знати,
Ми будем міркувати,
А також рахувати,
Свій розум розвивати!
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Вч.
А в подорож ми вирушимо на кораблях «Відважний», «Кмітливий», «Сміливий».
Відповідно у нас буде три команди.
Зверніть увагу на маршрут плавання. Ми будемо зупинятися у трьох великих портах. (Розгляд карти)
І будемо ще робити деякі зупинки.
1. Каліграфічна хвилинка.
А щоб запам’ятати цей день у зошитах напишемо каліграфічну хвилину (22 листопада 12 року).
221112
- Скільки в цьому числі одиниць? (22112)
- Скільки - десятків (22111), сотень (2211), тисяч (221)?
2. Усний рахунок. Гра «Закодоване слово»
А в дорогу з собою ми візьмемо…? А що ми візьмемо ви взнаєте якщо кожна із команд відгадає закодоване слово, розв’язавши приклади. (Кожній команді дається листок для усного рахунку)
- Капітани до мене!
1. Команда.
45 • 2 = 90 Д
300 : 100 =3 С
280 – 100 =180 И
0 • 80 = 0 Л
70 – 42 =28 І
90 • 2 = 180 И
90 + 80 = 170 Н
2 • 70 = 140 Ц
130 + 70 = 200 А
33 • 3 = 99 П

90 180 3 140 180 99 0 28 170 200
Д И С Ц И П Л І Н А

2. Команда.
180 : 9 = 20 С
48 – 42 = 6 А
500 : 10 =50 Р
4 • 60 = 240 І
12 • 5 =60 Т
0 • 90 =0 Ь
1 • 6 =6 А
160 – 100 = 60 Т
40 • 10 = 400 НН
100 – 80 = 20 С

20 60 6 50 6 400 240 20 60 0
С Т А Р А НН І С Т Ь

3. Команда.
240 : 4 =60 А
30 • 10 =300 Т
0 • 70 = 0 В
63 + 7 = 70 І
900 – 600 = 300 Т
130 – 90 =40 К
33 • 3 =99 И
72 : 9 =8 Н
500 : 100 = 5 С
15 • 6 =90 Ь

60 40 300 99 0 8 70 5 300 90
А К Т И В Н І С Т Ь
- Так що ж ми беремо в дорогу? (Відповіді команд).
3. Змагання капітанів. Розв’язування рівнянь.
Вч.
А зараз ми перевіримо чи капітани готові вести свої кораблі вперед. Якщо правильно розв’яжуть рівняння – прочитаємо вислів про математику.

2308 – Х = 950           Х + 3013 = 6354           Х – 5450 = 1290
Х = 2308 – 950           Х = 6354 – 3013           Х = 5450 + 1290
Х = 1358                     Х = 3341                       Х = 6740
2380 – 1358 = 950     3341 + 3013 = 6354      6740 – 5450 = 1290

4. Математичний диктант.
Вч. Доки капітани розв’язують рівняння, моряків ми перевіримо на витривалість.
1).Пишемо математичний диктант.
а) записати число яке складається з 36 одиниць ІІ класу і 4 одиниць І класу;
б) 32 збільшити в 1000 разів;
в) 9000 зменшити в 100 разів;
г) записати число 802026 у вигляді розрядних доданків.

2). Перевірка (36004, 3200, 90, 802026 = 800000 + 2000 + 20 + 6).
- Моряки в нас витривалі. Час перевірити наших капітанів. Увага на дошку. (Кожна команда перевіряє роботу свого капітана:

1358 3341 6740
Математика - цариця наук!

- Яке ж речення вийшло? Прочитайте разом.
- Молодці і капітани, і моряки. (Звучить сигнал). Час нам вирушати в подорож.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Бухта «Міри часу»
- Корабель піднімає вітрила. Наш курс порт «Міри часу»
1.Хвилинка ерудита.
- А доки ми пливемо хвилинка «Ерудита».
У Геродота, грецького історика V ст. до н.е. можна прочитати: персицький цар Дарій, поставив своїх воїнів для охорони мосту через річку Дунай, дав їм ремінь із зав’язаними на ньому вузлами і сказав: «Розв’язуйте кожний день по вузлику. коли мине число днів, позначене вузликами, пливіть назад на Батьківщину».
- Чим же був ремінь для воїнів? (Календарем)
2. Розгадування загадок.
- Прибувши в порт, ми перевіримо які ви знаєте міри часу. Відгадайте загадки. (Кожна команда отримує свою загадку.)
• Яким одним словом можна замінити слова: ранок, день, вечір, ніч? (Доба)
• Стоїть дуб, на ньому дванадцять гілок, на кожній гілці по чотири гнізда, у кожному гнізді – по семеро пташенят, і в кожного своє ім’я. (Рік, місяці, тижні, дні)
• У книжці шість сторінок простих, сьома золота. (Дні тижня)
• На початку року – товстий, цілий рік – тоншає, а на кінець року – зовсім схудне (Календар)
• Сім братів віком рівні, імена різні. (Дні тижня)
• 12 братів, один за одним ходять, один одного не обходять. (Дванадцять місяців).
3. Прислів’я про час.
Вч. А скільки цікавих прислів’їв існує про час. Послухайте дітей.
 На годину спізнишся – за рік не здоженеш.
 День без роботи роком стає.
 Кривиться як середа на п’ятницю.
 У ледаря сім п’ятниць на тиждень.
 Бережи час, його на базарі не купиш.
4. Розв’язування задач.
1.Задачі
Вч. Завдання командам: розв’язати задачі. (Завдання на листках)
1. Команда
Синиця з’їдає за добу (1 день) стільки комах, скільки важить сама – 20 грам. За скільки днів вона з’їсть 600 грам комах?
2. Команда.
Зозуля за одну годину може з’їсти 100 гусениць. Скільки гусениць може з’їсти зозуля за добу?
3. Команда
Ялина може прожити 1200 років, а дуб на 800 років більше. Скільки років може прожити дуб?
2. Перевірка розв’язку.
5. Задача з логічним навантаженням.
Вч. Розв’яжіть логічну задачу.
Дочка запитала у мами: «В якому році ти народилася?» Мама відповіла: «Якщо написати рік мого народження на аркуші паперу, а потім цей аркуш перевернути то вийде те ж саме число.»
В якому році народилася мама?
Фізкультхвилинка
- Ми продовжуємо свою подорож. Але що це? Острів… Сходимо з корабля і відпочинемо. (Звучить пісня «Чунга - Чанга»)
Не хочеться залишати острів. Давайте залишимося і послухаємо вірш який підготували діти.
Викликає вчитель Люду,
Слабшу серед дітвори,
І питає: - Скільки буде
Десять поділить на три?

Розв’язать вона не може
Звісно знітилась, мовчить…
Вчитель каже: - Так не гоже,
Прості дроби треба вчить!

Хай картоплі є десяток –
Вчитель далі річ веде –
Розділи на трьох дівчаток,
То по скільки припаде?

Люда каже: - Зайвий клопіт
І на що мені це знать?
Я зварю їм ту картоплю,
Потовчу і хай їдять!

Порт «Міри маси»
Вч. Корабель піднімає вітрила наш курс – порт «Міри маси».
- Доки пливемо історична довідка.
1.Історична довідка.
У давнину користувалися іншими одиницями міри маси ніж зараз. Ви знаєте що грошова одиниця нашої країни – гривня. Спочатку це був злиток срібла, вага якого дорівнювала 1 фунт. Майже 200 років тому гривну почали розрубувати, новий злиток одержав назву – «руб».
Згадайте народні міри маси.
Народні міри маси
Золотник – 4 кг
Гривна – 400 гр
Безмен – 1 кг
Пуд – 16 кг
Корець – 1 ц
Гелетка – 25 кг
Фунт – 400 гр

Вч. В українського народу є прислів’я в яких зустрічаються міри маси.
Говорять: для того щоб узнати людину необхідно з нею пуд солі з’їсти. Подивіться на таблицю і скажіть скільки ж кілограмів солі треба з’їсти? (16 кг)
2. Байка.
Вч. Послухайте байку і дайте відповідь на запитання.
Ішли пустелею двоє віслюків. Перший ніс мішок – 5 пудів солі, другий – 5 пудів вати. Було дуже спекотно. Вони втомилися і, побачивши річку, разом із мішками полізли в воду. Після купання віслюки пішли далі. В одного поклажа стала легшою, а в іншого – важчою. Чому? (Сіль розчинилася у воді, а вата увібрала в себе вологу).
Вч. Прибувши в порт, давайте повторимо сучасні міри маси.
Скільки кг в 1 т, г в 1 кг, ц в 1 т?
Вч. 1 центнер це 2 мішки з картоплею, або 1 мішок цукру.
1 тонна – це маса автомашини «Москвич».
3 Розв’язування задач.
Вч. Завдання командам: визнати скільки вантажу перевозить кожен корабель.

1 команда Задача.
Першого дня корабель перевіз 13 т 450 кг зерна, другого дня – стільки скільки й першого, а третього – на 11 т 800кг менше ніж першого і другого дня разом. Скільки кілограмів зерна перевіз корабель за три дні?

1). +13т 450кг
13т 450 кг
26т 900кг – зерна перевіз корабель І і ІІ дня разом;

2). -26т 900кг
11т 800кг
15т 100кг – зерна перевіз корабель ІІІ дня;

3). +26т 900кг
15т 100кг
42т 000кг – зерна перевіз корабель за три дні.
Відповідь: 42т зерна.

2 команда. Задача.
Першого дня корабель перевіз 12т 750 кг зерна, другого дня – стільки скільки й першого, а третього – на 9т 600кг менше ніж першого і другого дня разом. Скільки кілограмів зерна перевіз корабель за три дні?

1). +12т 750кг
12т 750 кг
25т 500кг – зерна перевіз корабель І і ІІ дня разом;

2). -25т 500кг
9т 600кг
15т 900кг – зерна перевіз корабель ІІІ дня;

3). +25т 500кг
15т 900кг
41т 400кг – зерна перевіз корабель за три дні.
Відповідь: 41т 400кг зерна.

3 команда. Задача.
Першого дня корабель перевіз 11т 650 кг зерна, другого дня – стільки скільки й першого, а третього – на 8т 400кг менше ніж першого і другого дня разом. Скільки кілограмів зерна перевіз корабель за три дні?

1). +11т 650кг
11т 650 кг
23т 300кг – зерна перевіз корабель І і ІІ дня разом;

2). -23т 300кг
8т 400кг
14т 900кг – зерна перевіз корабель ІІІ дня;
3). +23т 300кг
14т 900кг
38т 200кг – зерна перевіз корабель за три дні.
Відповідь: 38т 200кг зерна.

4. Перевірка задач.
(Кожна команда зачитує свій розв’язок задачі, висвічується на комп’ютері).
5. Завдання на уважність. Задача.
Вч. Найменша пташка наших лісів – золотомушка (корольок). Маса її тіла становить 1/200 від кілограма. Яка маса пташки? (5г)


Порт «Міри довжини».
Далі наш путь лежить до порту «Міри довжини». Одиниці вимірювання довжини виникли в процесі трудової діяльності людини. Але ці одиниці вимірювання не дули точними.

1. Хвилинка цікавинка
Естонські моряки вимірювали відстань трубками. Так називався в них шлях пройдений кораблями при нормальній швидкості за час, поки випалюється набита тютюном трубка.

2. Завдання «Заповни пропуски»
Вч. Завдання для команд: заповнити пропуски, щоб рівності були правильними. (По одному учаснику з команди працюють біля дошки, решта – в зошитах).

1.Команда
2м 08см = 208см 2м 08см = ___см
64км = 64000м 64км = _____м
5080м = 5км 80м 5080м = ___км ___м

2.Команда
20м = 2000см 20м = ___см
7250м = 7км 250м 7250м = ___км ____м
4375см = 43м 75см 4375см = ___м ____см

3.Команда
12км = 12000м 12км = _____м
15020м = 15км 20м 15020м = ___км _____м
4124см = 41м 24см 4124см = ___м ____см

3. Перевірка завдань кожної команди.
4. Цікава задача. (Усно)

Слон заввишки 3м 5дм, а жирафа – на 8 дм вища. Знайдіть висоту жирафи. (3м5дм+ 8дм = 4м 3дм)
5. Хвилинка - цікавинка «Магія чисел».
Корабель піднімає вітрила. Доки пливемо – хвилинка - цікавинка про магічні натуральні числа.
• У багатьох народів найбільшим було число 7. Так Вавілонська вежа мала 7 поверхів. Рим і Київ збудовані на 7 горбах. В тижні 7 днів. 7 кольорів веселки. 7 нот.
• Число 40 вважається щасливим. Казка у арабів «Алі – Баба і 40 розбійників».
• Число 666 (три 6) – число звіра.
• 13 нещасливе і щасливе число. Ще донедавна у Лондоні та навіть у Львові на будинках не було №13. Але 13 лютого народився співак Ф.Шаляпін, а 13 березня відомий педагог А.Макаренко.
• 9 добре число. Журі на Олімпійських іграх складається із 9 суддів, у казках події відбуваються у тридев’ятому царстві, за тридев’ять земель.
6. Цікаві приклади.
Вч. Розв’яжіть цікаві приклади, підставляючи числа замість зірочок.
1 команда.

61*28
+ 290**
**290
61228
+ 29062
90290
2 команда.

4*6*3
+ 42*49
*569*

43643
+ 42049
85692
3 команда.

5*407
+ 47**7
*955*
52407
+ 47147
99554

Вч. Зачитайте відновлені приклади.
6. Робота з геометричним матеріалом
Наша подорож по математичному океану добігає кінця. Ми прощаємося з островітянами. З яких геометричних фігур складається їхній портрет?
Скільки:
Трикутників – 7 шт
Кіл – 4 шт
Прямокутників – 11шт.

VI. Підсумок уроку. Бухта «Успіху» (Метод «Незакінчене речення»)
Вч.
Ми наближаємося до Бухти "Успіху" Зверніть увагу на таблицю і закінчіть речення:
• На уроці я закріпив свої знання…
• Найцікавішим сьогодні на уроці для мене було…
• Після цього уроку у мене виникло почуття…

Вч. Діти, я хочу вам подякувати за роботу на уроці. Найактивнішим я поставлю оцінки.

Додатковий матеріал.
1. Цікаві задачі.
• Трійка коней за 1 годину пробігли 15 км Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (15 км.)
• Стоїть у полі дуб. На дубові три гілки. На кожній гілці по троє яблук. Скільки всього яблук? (Жодного бо дуб).
• Сестра старша брата на 5 років. На скільки років вона буде старша від брата через 6 років? (На 5 років).
2. Ребуси з числами.
100 лик ( столиця)
ли 100 к (листок)
100 лиця (столиця)
40 а (сорока)
ві 3 на (вітрина)
3 буна (трибуна)
під 2 л (підвал)
ак 3 са (актриса)

Категорія: Уроки | Додав: Варава (04.01.2015) | Автор: Шленськова Віра Михайлівна E
Переглядів: 1310 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!