Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Правопис префіксів з-,с-
Урок-подорож у „Мовну країну"
Тема: Правопис префіксів з-, с-.
Мета: Ознайомити учнів з правилами вимови та написання слів з префіксами з-, с-. Формувати вміння грамотно писати слова з префіксами з-, с-. Розвивати зв'язне мовлення; виховувати любов і повагу до своїх близьких.
Обладнання: таблиця „Правопис слів з префіксами з-, с-", картки, малюнок, сигнальні картки.

Хід уроку

I. Організація класу.
Лиш дзвінок на урок продзвенить- 
Стане кожен серйозним в ту мить,
Бо роботи багато у нас,
І активно працює весь клас.

II. Повторення вивченого.
1. Гра „Пригадай і чітко відповідай".

- Що називається префіксом?
- Для чого служать префікси?
- Що знаєте про правопис префіксів?
2. Перевірка домашнього завдання.
Зачитують твір (1-2 учні)
- Які слова з префіксом роз-, без- ви використали?
- Зима приносить багато свят.
- Які свята ви любите?
3. Хвилинка каліграфії.
св вя то свято
- Запишемо споріднені слова до слова свято
- Які слова називаємо спорідненими?
Святкувати, святковий, відсвяткувати
4. Робота в групах.
- Яке свято зображене на малюнку?
Кожна група підбирає слова з префіксом роз-, які означають дію. Розповів, розвісили, розвеселилися, розсміялися, розділилися, розсміялися.
- Яке правило потрібно пам'ятати, коли пишемо слова з префіксом роз-?
Визначаємо, яка група записала найбільше слів.
5. Диференційовані завдання.
1. Вставте префікс роз-, без- і запишіть слова.
-фарбувати -хмарний
-помилковий -шумний
2. Дібрати антоніми з префіксом роз-, без- і записати у зошит.
Склеїв - збив -
Сніжний - хмарний -
Хто справиться, то складає речення з одним із слів, яке утворили.
6. Перевірка виконання.

III. Новий матеріал.
1. Повідомлення теми

Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
У цю країну ви потрапите тоді, коли навчитесь літературно вимовляти і правильно писати слова з префіксами з-, с-.

2. Робота за таблицею.
- Прочитайте слова 1 стовпчика:
Скопати Зламати
Спитати Збирати
С- Стиснути З- Здавати
Сформувати Згортати
Схопити Зварити
- З яким префіксом записані слова першого стовпчика?
- Як ми вимовляємо префікс с- ?
- Ви сказали 1 секрет Мовної країни.
В українській мові префікс с- у словах треба вимовляти чітко і писати так, як ми вимовляємо.
- Префікс с- пишемо не з усіма буквами, а лише з 5.
- Назвіть їх: ка, пе, те, еф, ха.
- Ви сформулювали 2 секрет Мовної країни.
Префікс с- пишемо перед буквами ка, пе, те, еф, ха. Скажіть це правильно один - одному. Прочитайте слова 2 стовпчика.
- Який префікс у цих словах?
- Як вимовляємо префікс? (чітко)
- Це ще один секрет.
Префікс з- - також вимовляється чітко.
Але чи завжди префікс з- - вимовляється чітко ви скажете, коли прочитаєте слова таблиці :

Пишемо з- , а вимовляємо ?
Зсипати -(сс)ипати
Зчистити -(шч)ищати
Зшивати -(шш)ивати
зсікати -(сс)ікати

- То чітко вимовляємо? (ні)
- А як вимовляємо? (з наближеннями до [с][ш]) Сформулювати ще одне правило.
Чому?
3. Опрацьовують правило по підручнику.
4. Повторюють правило 2-3 учнів.
5. Тренувальні вправи
а)вправа 262

- Прочитайте слова з префіксом с-.
- Запишіть у зошит 5 слів, виділіть префікс.
- Перед якими буквами пишемо префікс с- ?
Фізкультхвилинка
б) вправа 263
- Прочитайте слова.
- Запишемо слова з префіксом з-, в яких вимова відрізняється від
написання. Виділимо префікс.
Складаємо речення з словами: зварити, зшити.
в) вправа 264
- Прочитайте текст.
- Чого вчить нас це оповідання?

- А який подарунок найкращий?
- Як можна виготовити подарунок своїми руками? Спекти, зшити, зв'язати, сплести, змайструвати.

- Які побажання ви говорите рідним у день народження?
- Прочитайте речення так, щоб ми відчули теплоту вашого серця.
6. Гра „Не помились" з- чи с- ?
- Покажіть сигнальними картками, який префікс напишете у словах:
Скипіти, згадати, створити, сходити, зліпити, здати, зшити, списати,
зчистити.
7. Робота з індивідуальними картками.
Вставте замість крапок потрібні префікси з-, с-.
Умій .казати , умій .мовчати.
Тихесенько вечір на землю .падає. Бабуся .шила новенький фартушок.
8. Перевірка виконання завдання.

IV. Підсумок уроку.
- Коли пишемо префікс с- ?
- Які слова з префіксом с-, з- запам'ятали?
- Ви гарно попрацювали. Подорож по „Мовній країні" стала для вас
корисною.

V. Домашнє завдання. 
Правило. Вправа 265.

Джаман Людмила Іванівна, вчитель СЗШ № 18 ім. В Чорновола м. Хмельницький
Категорія: Уроки | Додав: Ludmila-Djaman (31.01.2012) | Автор: Людмила Джаман E
Переглядів: 29771 | Рейтинг: 2.9/11
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!