Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Василь Симоненко. «Виростеш ти, сину…»

Урок українського читання

Тема: Урок-подорож поетичним стежинами. Василь Симоненко. «Виростеш ти, сину…»

( До 75 річниці з дня народження Василя Симоненка присвячено цей урок).

Мета: Поглиблювати вміння учнів виразно читати вірші, знаходити головну думку твору, вчити порівнювати зміст віршів схожих за тематикою.

Спонукати учнів до усвідомлення необхідності жити в мирі та злагоді.

Виховувати в учнів дбайливе ставлення до Батьківщини.

Плекати в них почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, розуміння, причетності до всіх подій, що відбуваються в Україні.

 Формувати переконаність у нетлінності духовних скарбів народу, глибоку повагу до батьків, до  України.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.

Обладнання уроку: Картки для роботи в групах, портрети Василя Симоненка, виставка творів В.Симоненка, вишиванки, ілюстрації «Верба», «Калина», «Ювілейні монети», прислів’я про мову, про Батьківщину, плакат «Символіка України», жетони  «ягоди калини» для нагородження працюючих учнів, карта-схема «Подорож».

Очікувані результати: Навчити виразно читати вірш, ознайомити з творчістю В.Симоненка, пробудити відчуття гордості за свою країну, її неповторність, поглибити патріотичні почуття,  пробуджувати інтерес учнів до української поезії, в процесі роботи вчити робити висновки.

Хід уроку

1.Організація класу. (Вчитель читає вірш)
Дзвоник
 всім нам дав наказ –
До роботи
,
швидше в клас.
Біля парти
станьте чемно –
Хай мине час недаремно.

Будьте уважні й старанні  всі –
Сядьте рівненько на місця свої
.

2. Колективна готовність  до роботи:

Діти, на сьогоднішньому уроці ми повинні засвоїти твердження:

( Діти читають напис на дошці).

Пам’ятай!  Життя твоє одне – проживи його гідно!

Батьківщина, як і мати, одна – не зраджуй їй!

Працюй для своєї  країни,  для свого народу!

3.Створення емоційного настрою:  слухання «Пісня проУкраїну»  (Л.Забашта,                     Т. Лобода) .

4.Актуалізація знань
– Діти, ми живемо в Україні.  Україна наша держава, Україна наша Батьківщина.

 Батьківщина це земля не лише наших батьків, а й дідів і прадідів. Батьківщина це край, де здавна звучить наша рідна мова  й  материнська  пісня. Наша Батьківщина зветься Україною.

  Урок  закликає нас до подорожі поетичними стежками. Впродовж подорожі ми ознайомимося з творами українського поета Василя Симоненка, портрет його до вашої уваги, згадаємо символіку нашої держави, в кінці нашої подорожі зробимо висновок: що для людини найдорожче, кого називають патріотом своєї Батьківщини. Ось карта нашої подорожі.

Перша зупинка: «Символи України».  (Робота в групах: керівники груп роблять повідомлення, демонструють наочність).

І група. Українські символи – це герб, прапор, пісня, верба, калина  і  чарівна народна мова, яка полонить кожне серце. В основу нашого герба покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. З історичної літератури відомо, що тризуб є символом державності, блискавиці. Жовтий колір – колір небесних світил, сонячного  проміння, без якого неможливе життя.

ІІ група. Національний прапор України має синій і жовтий кольори. Жовтий – це колір пшеничної ниви, хліба, зерна, золотого сонця, без якого не дозрів би хліб; синій – це колір чистого, мирного неба. Ці кольори на нашому прапорі, ніби пшениця в степах під блакитним склепінням неба, що символізує віковічне прагнення до миру, праці,  краси та багатства  рідної землі.

ІІІ група. Верба і калина – невіддільні атрибути українського народу. Верба символ краси, неперервності життя, вона дуже живуча. Здавна в Україні вербу вважають святим деревом. Калина – дерево українського народу. А оскільки ягоди калини червоні, то й стали вони символом крові та невмирущого роду.

Зоряна калина – і краса, і врода

Нашої країни, нашого народу.

ІV група.Стародавніми оберегами дому були рушники. Вони супроводжували людину від народження до смерті. На рушниках люди записували свою долю. Рушник пройшов крізь віки. Рушник і нині символізує чистоту почуттів, глибоку любов до своїх дітей, до народу.

V група.  Кожен символ несе в собі часточку душі українського народу, і тому без них не існувало б нашої України.

VІ  група. Найціннішим з усіх символів є українська мова. Вона, перш за все,  невичерпне джерело мудрості, в якому зібрані кращі надбання українського народу. Ми повинні пишатися тим, що живемо на такій землі і називаємо рідною таку красиву мову.

Друга зупинка: «Мудрість народу».                (Гра «Мікрофон»).

Своє ставлення до мови,  до Батьківщини українці влучно виразили в прислів’ях.

Прислів’я про мову

1.Птицю пізнають по пір'ю, а людину по мові.

2.Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

3.Рідна мова  не полова: її за вітром не розвієш.

4.Від теплого слова і лід розмерзається.

Прислів’я про Батьківщину

5.Без верби і калини нема України.

6.Кожному мила своя сторона.

7.Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

8.За рідний край життя віддай.

Третя зупинка: «Роздуми». (Бесіда).

– Діти, прислів’я та приказки – це народна мудрість. Ви підростаєте освіченими людьми, тож доберіть синонім до слова Вітчизна.

 Знаєте ви, що таке Батьківщина?

 9. Батьківщина — це ліс осінній,
це домівка твоя і школа,
 і гаряче сонячне коло.
 
10. Батьківщина
це труд і свято,
Батьківщина
це мама і тато,
це твої найщиріші друзі
і бджола у веснянім лузі.


11. Батьківщина — це рідна мова,
це дотримане чесне слово.


А від якого слова походить Батьківщина?

Батько, батьки.

– Батьки завжди турбуються про вас, мріють, щоб їхні діти виросли гідними громадянами своєї країни. Батьки дають своїм дітям поради, бажають щастя, здоров’я, успіхів.

5.Вивчення нового матеріалу

Четверта зупинка: «Знайомство».

(Портрет В.Симоненка; розповідь учителя).

– Ось і український поет Василь Симоненко згадує батьківський наказ у своєму вірші «Лебеді материнства», уривок з якого  ми будемо сьогодні вивчати. Він зібрав у собі всю правду, всю долю, і майбутній день України. Василь Андрійович  чесний, справжній, воістину  найулюбленіший  Поет свого покоління. Своїм життям і літера­турним прикладом Симоненко підтвердив іс­тину, що національна гідність і честь – то оз­наки лиця. Коли вона в тебе є – ти непобор­ний. Василь Симоненко з істинних синів Ук­раїни. Коли в нації є такі сини, вона щасли­ва!

Словникова робота.

-У вірші Василя Симоненка «Виростеш ти, сину…»  зустрінуться слова, які вам можуть бути не зовсім зрозумілі, зверніть на них увагу.

Вирушити – отправиться

приспанізадремавшие

завшевсегда.

Послухайте вірш, дайте відповідь на питання.

Варіативна робота:

І варіант. Що не можна вибирати в житті?

ІІ варіант. Які образи супроводжують людину протягом життя?

(Слухання вірша, відповіді на питання).

П’ята зупинка:«Відпочинок».

Фізхвилинка.

УКРАЇНА, (діти розводять руки)
РІДНИЙ КРАЙ, ( піднімають руки
 вгору )
ПОЛЕ, РІЧКА, ( повороти тулуба
вправо-вліво )
СИНІЙ
 ГАЙ. (пританцьовують)
ЛЮБО СТЕЖКОЮ
 ІТИ ( ходьба на місці )
ТУТ ЖИВЕМО
 Я  І  ТИ ! ( беруться за руки ).

Шоста зупинка:  «Читайлик».  (Робота над змістом вірша та виразним  читанням).

Ми з вами прочитаємо виразно вірш і знайдемо рядки, в яких виражено основну думку.

(Колективна робота: «Передзвін».  Вчитель читає  вірш, учні слухають і повторюють. Після читання звучать відповіді на питання).

 Робота в групах.  Конкурс читання вірша.

Всі  читають вірш, а керівник групи визначить, хто братиме участь у конкурсі.

Визначення переможця конкурсу.

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (20.04.2010)
Переглядів: 6257 | Рейтинг: 4.3/6
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!